Vraag het aan Dr. Paola: maandag 30 december 2024

Welkom bij onze serie ‘Vraag het aan Dr. Paola’, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) geven om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.

Of u nu een nieuwe huisdierouder bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola staat klaar om antwoorden te geven op uw meest prangende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola staat klaar om u inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond zullen houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over een reeks onderwerpen die voor u en uw hond het belangrijkst zijn, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hond kunt bieden. ‎Heeft u een vraag? Stuur het hier in!

Hulp! Ik wil natuurlijke remedies gebruiken!

“ Hallo Dr. Paola, ik kwam uw pagina tegen toen ik op zoek was naar natuurlijke alternatieven voor mijn twee honden. Ik vind de Dogster-website erg leuk en ik vroeg me af wat je ervan vindt om natuurlijke remedies voor je huisdieren te gebruiken voordat je farmaceutische producten gebruikt. Bij mijn oudste hond was een tand geïnfecteerd en we gebruikten een antibioticum voor haar, wat zo’n zegen was, maar ik vind het moeilijk om te weten of ik moet proberen om natuurlijker te werk te gaan in de dagelijkse routines voor preventief welzijn en voor basisbehandelingen en bewaar de moderne behandelingen voor grotere noodsituaties. Mijn vorige dierenarts was er erg veroordelend over en ook al heb ik een neutralere dierenarts gevonden, ik krijg het niet uit mijn hoofd. Mijn huidige dierenarts lijkt nog steeds een beetje bevooroordeeld, ook al is hij veel meer ondersteunend. Ik wil gewoon doen wat goed is voor mijn honden.” – Kapree (moeder van Kiki en Kingston)

Hallo Kapree, het is geweldig om te horen hoeveel zorg en aandacht je besteedt aan de gezondheid van Kiki en Kingston. Natuurlijke remedies kunnen inderdaad een waardevol hulpmiddel zijn om het welzijn van uw hond te ondersteunen, vooral als het gaat om preventieve zorg en het aanpakken van kleine problemen. Het is echter essentieel om te onthouden dat natuurlijk niet altijd zonder risico’s betekent. Sommige remedies kunnen bijwerkingen veroorzaken of een wisselwerking hebben met andere behandelingen. Daarom is het zo belangrijk om met een getrainde professional te werken. Een holistische dierenarts kan u begeleiden bij het kiezen van veilige en effectieve opties die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van uw hond.

Ik vind het fantastisch dat je antibiotica hebt gebruikt toen je oudere hond die nodig had om de tandinfectie te behandelen. Dat is een goed voorbeeld van hoe de moderne geneeskunde een echte redder in nood kan zijn. Veel ouders van huisdieren, zoals jij, concentreren zich liever op natuurlijke benaderingen voor de dagelijkse verzorging en reserveren medicijnen voor urgente situaties. Als u dit zorgvuldig doet, kan deze aanpak zeer effectief zijn bij het handhaven van een evenwichtige, gezonde levensstijl voor uw huisdieren.

Ik zou u willen aanmoedigen om contact op te nemen met een holistische dierenarts om uw doelen te ondersteunen. Deze professionals zijn bedreven in het integreren van natuurlijke en conventionele behandelingen, zodat u de beste keuzes kunt maken voor Kiki en Kingston. U kunt een holistische dierenarts vinden via de website van de American Holistic Veterinary Medical Association (AHVMA), die een handige directory biedt. U kunt ook contact opnemen met lokale huisdiergroepen of andere hondenbezitters in uw omgeving die interesse hebben in natuurlijke verzorging voor aanvullende aanbevelingen.

Uiteindelijk is het allerbelangrijkste om uw honden gelukkig en gezond te houden. Een holistische dierenarts kan u helpen bij het navigeren door de opties, met respect voor uw voorkeuren en prioriteiten. Je doet geweldig werk als hun moeder, en het is duidelijk dat ze in zeer zorgzame handen zijn!

Beste wensen,

Paola

scheidingslijn hondenpoten 3 oktober 2024

Springerspaniël Spring in het hek

Hulp! Mijn hond kan over ons hek springen!

“Onlangs besefte mijn hond dat hij over het hek in onze achtertuin kon springen. Hij doet dit alleen ’s nachts als hij weet dat we niet kijken. Hij gaat niet ver en komt terug als we hem roepen, maar afgezien van het bouwen van een hoger hek of het nooit zonder toezicht buiten laten, kunnen we niets bedenken om dit gedrag te stoppen. Hij is een reddingshond die graag ronddwaalt. We hebben hem al 3 jaar en dit is pas 3 weken geleden begonnen. Hulp!” – Kacey

Kacey, je hebt gelijk: zonder toezicht buiten zijn is verre van ideaal voor een hond, omdat er veel gevaren en potentiële bedreigingen zijn, en je kunt ook problemen krijgen met je buren. De veiligste optie is om uw hond ’s nachts naar binnen te brengen of een veilige kennel voor hem in uw achtertuin te bouwen. Een hond die op straat uit de hand loopt, loopt een groot risico op een ongeluk of verdwalen.

Als dat niet mogelijk is, is het waarschijnlijk de beste oplossing om uw hek groter of veiliger te maken. Er zijn verschillende dingen die u kunt proberen om te voorkomen dat uw hond over een hek klimt, zoals het plaatsen van struiken of verlengstukken voor het hek. Ten eerste raad ik aan enkele van de methoden voor het beveiligen van hekhonden te proberen.

Naast de reguliere houten tuinhekken of kettingschakels zijn ook eenvoudig te installeren, op maat gemaakte gaashekwerken een optie. Sommige andere doe-het-zelf-projecten kunnen worden gedaan met bamboe, takken, enz. Een groter fysiek hek om uw hond binnen te houden, zorgt ervoor dat hij veilig blijft waar u hem wilt hebben. Nogmaals, ik zou ook overwegen om hem ’s nachts naar binnen te brengen of een hondenkennel te maken zodat hij ’s nachts veilig kan worden vastgezet.

Misschien wilt u ook nadenken over de redenen waarom uw hond mogelijk uit uw tuin is ontsnapt. Soms gaan honden rondzwerven als ze worden blootgesteld aan sterke biologische stimuli, bijvoorbeeld wanneer een intact mannetje een loops vrouwtje detecteert. Als uw hond intact is, kunt u overwegen hem te castreren om deze ontsnappingsmotivatie weg te nemen. Of een hond met een hoge prooidrift kan het hek doorbreken om een ​​eekhoorn te achtervolgen. Als u denkt dat uw hond uit verveling wil ontsnappen, zorg er dan voor dat u gedurende de dag voldoende stimulatie geeft, zoals lange wandelingen, spelsessies en puzzels of ander interactief speelgoed. U wilt er ook voor zorgen dat uw hond toegang heeft tot voldoende vers water en comfortabel beddengoed.

Zoals je ziet, heb je verschillende opties. Ik zou je aanraden eerst een manier te vinden om dat hek groter te maken, maar ik wilde ook andere opties uitleggen die je misschien tegenkomt.

Dr. Paola

scheidingslijn hondenpootjes 2 okt 2024

bottenbouillon koken

Kan ik bottenbouillon maken voor mijn gevoelige hond?

“Hallo dokter Paola, ik ben thuis helemaal opnieuw begonnen met het maken van bottenbouillon van runderbotten. Mijn hond LuLu heeft een aantal allergieën en krijgt gehydrolyseerd voer Purina Pro Plan volgens de aanbeveling van onze dierenarts. Ik heb net gelezen dat langzaam/lang kokende bottenbouillon histamine aan de bottenbouillon kan toevoegen. Ik kook het momenteel ongeveer twee uur; Is dit goed of moet ik de kooktijd verkorten? Bedankt voor je hulp hierbij!

Hoi! Het is geweldig dat je zoveel zorg besteedt aan de voedingsbehoeften van LuLu. Je hebt gelijk dat bottenbouillon histamine kan accumuleren, vooral bij lange kooktijden. Eiwitten in de botten en bindweefsels worden afgebroken tot aminozuren zoals histidine, dat wordt omgezet in histamine via een proces dat decarboxylering wordt genoemd. Het koken van de bouillon gedurende ongeveer twee uur, zoals je al doet, is een goede manier om het histaminegehalte te minimaliseren in vergelijking met het traditionele 12-24 uur durende sudderen. Het gebruik van verse botten en het direct invriezen van de bouillon na het koken kan ook de vorming van histamine helpen verminderen.

Omdat LuLu een dieet met gehydrolyseerde eiwitten volgt, is het belangrijk om te weten welke eiwitten haar immuunsysteem activeren. Als je niet zeker bent van haar specifieke allergenen, raad ik aan om bottenbouillon helemaal over te slaan, omdat het risico op een reactie groter is dan de voordelen. Als je weet welke eiwitten ze verdraagt, kun je veilig bottenbouillon maken met botten uit die bronnen. Houd er echter rekening mee dat nadat histamine zich heeft gevormd, mestcellen of basofielen in het immuunsysteem het in korrels opslaan of direct in de weefsels of bloedsomloop afgeven als reactie op specifieke triggers (allergenen), waardoor de tekenen van de immuunrespons worden verergerd. In veel gevallen worden honden niet alleen veroorzaakt door voedselallergieën, maar ook door omgevingsallergieën, dus de bottenbouillon doet het misschien meer slecht dan goed als je niet alle gevoeligheden en allergieën van Lulu volledig hebt geïdentificeerd.

Succes!
Dr. Paola