Goede voornemens voor het nieuwe jaar voor honden: Lava’s plannen voor 2025

Hallo, ik ben dokter Maja! Lees mijn inleiding voor meer informatie over mij en mijn twee gekruiste honden, Lava en Hela.

Het is bijna Nieuwjaar! De meesten van ons brengen de laatste paar dagen van het oude jaar door met het nadenken over onze goede voornemens voor het nieuwe jaar en alle dingen die we in de toekomst willen veranderen en verbeteren, tussen alle voorbereidingen en planning voor de grote avond door. Hoe zit het met honden? Eerlijk gezegd interesseert het ze allemaal niets, en omdat ik zo afgelegen woon, krijgen ze geen vuurwerk of luide vieringen mee. Voor hen is het gewoon weer een dag. Maar als ze zouden nadenken over wat ze het komende jaar voor zichzelf willen, heb ik een redelijk goed idee van Lava’s goede voornemens.

Meer kattenvoer, of gewoon ander voer

Lava is een van de meest hebzuchtige honden die ik ooit heb gehad. Haar eerste en belangrijkste nieuwjaarsvoornemen zou meer eten zijn! En maak er idealiter kattenvoer van, als ze kan kiezen. Het is tenslotte het beste. Niets laat haar hart sneller kloppen dan dat ik de kittens natvoer geef, wat ze vanaf een veilige afstand observeert. Als ik mijn blik ook maar een fractie van een seconde van haar afwend, nadat ik een ongewoon geluid heb gehoord van de kom die over de vloer schraapt, wordt het me duidelijk wat er is gebeurd voordat ik het zie. De kat ziet er verward uit, staat naast een lege kom, en Lava heeft een heel onschuldige uitdrukking op haar gezicht, alsof ze er absoluut niets mee te maken heeft, en probeert zelfs haar hondenzusje Hela de schuld te geven door naar haar te kijken. Menselijk voedsel is het beste wat er is, en Lava zal haar best doen om wat te stelen wanneer de kans zich voordoet.

Dagelijkse sociale bezoeken aan de buurman

Lava en Hela graven de grond

Het gras is altijd groener aan de overkant. En het moet wel weelderig zijn waar mijn enige echte buurman woont, bijna duizend meter verderop. Als ik haar de kans zou geven, zou Lava daar al haar tijd doorbrengen, op jacht naar de honden, schapen, lammeren en kippen van de buren, op zoek naar etensresten. Hoewel ze onschadelijk is en alleen maar gaat spelen en op zoek gaat naar voedsel, ontmoedig ik het zoveel mogelijk. Maar vaak is het onmogelijk. Vooral omdat ze zo snel en stiekem van plan is om naar hen toe te rennen, heb ik niet eens de tijd om te reageren. Dus het tweede goede voornemen van Lava zou zijn om meer tijd bij de buren door te brengen, want daar zijn echte buren voor.

Meer kattenkwaad en avonturen

Lava in het meer

Dan draait het allemaal om de wilde dieren die het terrein passeren. Ze achtervolgen, hoewel ze ze onmogelijk kan vangen, omdat ze gelukkig te snel zijn, is wat Lava haar dagelijkse high geeft. Het volgen van hun geur en opgewonden rondrennen met haar neus op de grond geeft haar het gevoel dat ze een doel heeft. Of tenminste, zo ziet zij het. De waarheid is precies het tegenovergestelde. Als Lava mocht kiezen, zou ze elke dag het bos in rennen, op zoek naar herten of wilde zwijnen, al begrijpt ze de gevaren niet die daarmee gepaard gaan.

Lava zou ook graag de katten vaker willen plagen en achtervolgen zonder dat ik haar iets vertel, omdat het zo leuk is, hoewel de katten het daar absoluut niet mee eens zijn. Naast het maken van meer wandelingen, roadtrips met zwemmen in het meer, zandstranden, het graven van nog grotere gaten zonder dat je er daadwerkelijk iets in hoeft te vinden en het niet met Hela hoeft te delen, en nog veel meer.

Meer ruimte in bed

Lava slaapt op de bank

Dit is een meer bescheiden wens die Lava voor zichzelf heeft. ’s Nachts is het delen van een bed met een mens en nog een hond geen gemakkelijke opgave. Soms zit er zelfs een kat. Het is gewoon te veel als je het Lava vraagt. Ze wil het hele bed voor zichzelf. Dat zou tenslotte heel eerlijk zijn, zij is de grootste van allemaal en het is zo lastig om te delen. Ze wil zich gewoon over het hele bed uitstrekken en genieten van haar welverdiende rust na een drukke dag Lava zijn.

Laat het sneeuwen, laat het sneeuwen, laat het sneeuwen

Lava achtervolgt Miki in de sneeuw

Nooit genoeg sneeuw. Als Lava mocht kiezen, zou er het hele jaar door sneeuw liggen. Gelukkig kan ze dat niet. Hoe dol ik ook ben op sneeuw, na een week vast te hebben gezeten in mijn huis vanwege hevige sneeuwval en geblokkeerde wegen, is het goed om wat zonneschijn te zien en het geluid ervan te horen smelten. Maar Lava was het daar niet meer mee eens. Ze houdt ervan om door de sneeuw te rennen, erin te graven, de kat bang te maken en hem de oprit op te jagen, aangezien hij veel langzamer is in diepe sneeuw en in de sneeuw rolt, waardoor ze haar versie van sneeuwengelen is.

Ten slotte wil Lava gewoon meer vrijheid hebben om te doen wat ze wil, net als wij allemaal, maar op haar eigen unieke manier. Ik hoop dat haar brief aan de Kerstman nooit is aangekomen, want als een van deze wensen en goede voornemens zou uitkomen, zou ik in een wereld van problemen komen, nog meer dan ik al ben.