Als u op zoek bent naar een betere manier om uw hond te leren kennen, kan de Know Your Pet DNA-kit van Ancestry helpen.
Net als andere DNA-producten voor huisdieren op de markt, kan deze het mysterie van de rasmake-up van uw hond ontrafelen. Deze kit biedt ook unieke inzichten in de fysieke en gedragskenmerken van uw hond, evenals belangrijke gezondheidskenmerken. In tegenstelling tot andere producten kan dit het DNA van uw hond matchen met dat van andere honden die een familierelatie delen.
Dat klopt, met deze DNA-kit kunt u beginnen met het bouwen van de stamboom van uw hond!
Ik kreeg de kans om Know Your Pet DNA van Ancestry uit te proberen op mijn mysterieuze straathond Ragz. Hieronder vertel ik wat ik leuk vond aan dit product, waar ik ruimte voor verbetering zie, en, belangrijker nog, welke inzichten het opleverde voor mijn geadopteerde harige familielid.
Overzicht
Producttype: | DNA-test |
Meest geschikt voor: | Honden met onbekende afstamming. |
Prijsklasse: | Grote waarde in vergelijking met concurrenten. |
Inhoud: | DNA-testkit, retourmailer, voucher voor Nederlandse dierenartsdiensten. |
Inzichten: | Rassen, eigenschappen, gezondheid en DNA-matches. |
Registratie: | Eenvoudig en duidelijk. |
Verzameling: | Gemakkelijk, duurt minder dan een minuut. |
Resultaten: | Eén tot vier weken. |
Onze ervaring
Ik wilde een DNA-test gebruiken voor mijn hond van gemengd ras, Ragz, sinds we haar ruim dertien jaar geleden voor het eerst adopteerden. Toen ik de kans kreeg om de Know Your Pet DNA-test van Ancestry uit te proberen, sprong ik erop. Ik was niet alleen enthousiast om haar rasresultaten te zien, maar ik was ook geïnteresseerd in de gezondheidsinzichten van deze test.
Naast het standaardaanbod was ik ook erg benieuwd naar de DNA-matching Ancestry aanbiedingen voor huisdieren. Ik heb zelf een DNA-test van Ancestry gedaan en vind het altijd leuk om in de DNA-matches te duiken die ze mij elke week sturen. Omdat Ragz vanuit een andere staat naar ons toe kwam waar ze als zwerver werd gevonden, hoopte ik dat dit kenmerk enig licht op haar verleden zou kunnen werpen.
Het registreren van de testkit was super eenvoudig. Het enige dat ik hoefde te doen was de QR-code scannen en de gegevens van Ragz invoeren en we waren klaar om aan de slag te gaan.
Het afnemen van de test was bijna net zo eenvoudig. De testtools worden geleverd in één compact pakket, waarbij het wattenstaafje op het vizier is bevestigd. Het enige wat ik hoefde te doen was de binnenkant van Ragz’ wang afvegen, het wattenstaafje losdraaien, omdraaien en weer in de vieze schroef draaien.
Daarna stopte ik het in de meegeleverde prepaid-mailer en stopte het in de brievenbus. Het daadwerkelijk versturen van het pakket duurde langer dan welke andere stap dan ook. Maar na ongeveer een week arriveerde het in het laboratorium en slechts zes dagen later ontving ik de resultaten.
Ik werd bij elke stap via e-mail op de hoogte gehouden.
We adopteerden Ragz van een Dalmatische reddingsactie toen ze ongeveer een jaar oud was. Sindsdien ben ik ervan overtuigd dat ze in feite een Dalmatische mix is en geen Heeler-mix, zoals haar vlekken misschien aangeven. Je kunt je dus voorstellen hoe opgelucht ik was toen ik naar de resultaten keek en de Dalmatiër tussen haar rassen aantrof.
Dat deel werd verwacht. Wat een beetje een verrassing was, was dat ze voornamelijk uit Labrador bestond en zowel Boxer als Cocker Spaniel in zich had.
Hoewel dit achteraf gezien heel logisch is. Ze heeft veel Boxer-persoonlijkheidskenmerken en de Cocker verklaart haar kleinere gestalte.
Het ontdekken van haar rassen was erg leuk, maar de belangrijkste inzichten die deze test oplevert zijn de gezondheidsgegevens. Gelukkig had Ragz maar één rode vlag-gezondheidsmarkering en is ze slechts drager van het gen en zal ze er niet door worden beïnvloed. Ik zie dat dit aspect van de test erg nuttig is voor zowel fokkers als eigenaren van nieuwe puppy’s, zodat zij indien nodig preventieve maatregelen kunnen nemen.
Een ander geweldig kenmerk van deze test dat nuttig zou kunnen zijn voor puppy-eigenaren is het eigenschappenaspect. De test omvat tientallen fysieke en gedragsmatige DNA-gebaseerde eigenschappen. Voor het grootste deel leken deze accuraat voor Ragz. Hoewel er een paar waren die niet helemaal bij haar persoonlijkheid pasten, kunnen dit gewoon de effecten zijn van opvoeding versus natuur.
Wat deze test het meest onderscheidt, is natuurlijk de opname van DNA-matches. Ik had niet verwacht dat ik veel wedstrijden zou zien, simpelweg omdat dit een nieuwer aanbod is en ik dacht niet dat er veel gegevens zouden zijn om uit te putten. Maar Ragz heeft al 197 overeenkomsten, die bijna allemaal afkomstig zijn uit de Labrador-kant van haar stamboom.
Over het geheel genomen, gezien hoe gemakkelijk deze test was om af te nemen, hoe snel ik de resultaten kreeg en hoe goed geprijsd deze test is voor alles wat je krijgt, zou ik hem ten zeerste aanbevelen aan elke hondeneigenaar die naar DNA-kits voor huisdieren kijkt.
Voor- en nadelen
Belangrijkste kenmerken
Verkrijg inzichten op vier verschillende gebieden
De meeste DNA-tests voor huisdieren bevatten inzicht in de rassamenstelling van uw hond. Daarnaast geeft deze u ook inzicht in eigenschappen, zodat u een beter inzicht kunt krijgen in het DNA waaruit het fysieke uiterlijk van uw hond bestaat, evenals zijn gedragsmatige neigingen.
Deze kit biedt ook gezondheidsinzichten over meer dan 200 gezondheidsmarkers. U zult ontdekken of uw hond genen draagt waarvan bekend is dat ze ziekten veroorzaken en of de kans groot is dat hij aan die ziekte zal lijden of dat hij de genen eenvoudigweg doorgeeft. Dit geeft u waardevolle inzichten die u kunt gebruiken om preventieve maatregelen te nemen of in ieder geval te weten op welke symptomen u moet letten.
Ten slotte gebruikt deze test het DNA van uw hond om nauw verwante honden in hun testsysteem te vinden. Net als bij menselijke DNA-testen kan dit u helpen de stamboom van uw hond op te bouwen en mogelijk zelfs enkele nauw verwante neven en broers en zussen te vinden.
Gemakkelijk te gebruiken
Het verkrijgen van al deze inzichten is net zo eenvoudig als het afnemen van de wang van uw hond en het retourneren van het retourpakket op de post. Het kostte me minder dan vijf minuten om mijn pup te registreren en haar DNA-monster te verkrijgen. De kit wordt geleverd met duidelijke instructies voor het verzamelen van het monster en bevat zelfs links naar video-tutorials om ervoor te zorgen dat u het goed doet.
Snelle resultaten
Dertien dagen nadat ik het monster op de post had gedaan, ontving ik de DNA-resultaten van mijn hond. En het grootste deel van deze tijd werd besteed aan verzending, niet aan analyse. Nadat het laboratorium het monster had ontvangen, kreeg ik mijn resultaten binnen slechts zes dagen.
Volgens de website duurt het gemiddeld twee tot vier weken voordat DNA is verwerkt.
Ancestry maakt het gemakkelijk om de resultaten van uw hond te bekijken met hun intuïtieve dashboard. Je ziet hun rasresultaten centraal staan, met snelle links naar hun eigenschappen, gezondheidsinformatie en DNA-matches. U kunt uw DNA-resultaten zelfs snel delen met uw sociale mediaplatforms vanaf dit leuke en kleurrijke dashboard.
Over voorouders
Bekend om: | Kits voor menselijk DNA die uitgebreide DNA-matching over de hele wereld omvatten. |
Verwerking: | Ancestry maakt gebruik van externe laboratoria in de VS om hun monsters te verwerken. |
Opties voor DNA-kit voor huisdieren: | Ras, eigenschap en DNA matchen met of zonder gezondheidsinzichten. |
Verzending: | U kunt uw kit binnen 10 dagen na het plaatsen van uw bestelling verwachten. |
DNA-diensten: | Op dit moment biedt ancestry DNA-kits aan voor mensen en honden. |
Is Ken uw huisdier-DNA door afkomst een goede waarde?
Ancestry biedt twee DNA-kits voor huisdieren, een die gezondheidsinzichten bevat naast rassen, eigenschappen en DNA-matches, en een die dat niet doet. De kit zonder gezondheid is ongeveer geprijsd, zelfs als concurrenten dezelfde inzichten bieden. De kit met gezondheidszorg kost gemiddeld minder dan vergelijkbare aanbiedingen, waardoor deze kit een bijzonder goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft.
Hoe we hebben getest
Ik ontving de kit, volgde de instructies om het monster (een wanguitstrijkje) te verzamelen en stuurde het naar het laboratorium.
Ik heb ook het gebruikersdashboard van Ancestry getest door alle functies grondig te verkennen.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Hoe lang duurt het voordat u resultaat krijgt?
Volgens de website kan het twee tot vier weken duren voordat de resultaten binnenkomen zodra het laboratorium deze ontvangt. Het duurde slechts zes dagen voordat mijn resultaten verwerkt waren.
Op hoeveel rassen wordt getest?
Ancestry gebruikt de DNA-kennis van honderden verschillende hondenrassen over de hele wereld om raseigenschappen in het DNA van uw hond te identificeren.
Op hoeveel gezondheidsmarkers wordt bij de test gelet?
De Know Your Pet DNA-kit kijkt naar meer dan 200 gezondheidskenmerken.
Worden de resultaten ooit bijgewerkt?
Ja, u ontvangt meldingen zodra er nieuwe gezondheids- en eigenschapsmarkeringen worden geïdentificeerd. U ontvangt ook voortdurend updates als er nieuwe DNA-matches worden geïdentificeerd.
Conclusie
Als je nieuwsgierig bent naar de DNA-make-up van je hond, raad ik je ten zeerste aan om de Know Your Pet DNA Kit van Ancestry te bekijken.
Deze kit biedt niet alleen inzicht in de samenstelling en eigenschappen van het ras van uw hond, maar ook belangrijke gezondheidsinzichten op basis van meer dan 200 gezondheidskenmerken. Uniek is dat deze kit uw huisdier ook koppelt aan individuele honden die hun DNA delen, zodat u de stamboom van uw pup kunt opbouwen.
Know Your Pet DNA van Ancestry is een gebruiksvriendelijke en betaalbare optie voor hondenbezitters die hun hond van binnen en van buiten willen leren kennen.