Verzorging Bij Ziekte

Gestart door maartje, maart 09, 2006, 18:57:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

maartje

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=4209.0

dank je wel allemaal,
erg fijn om te zien dat mensen meeleven.

het is nu een questie van afwachten, maar omdat zo goed mogelijk te doen heb ik wel nog een paar vragen.

Isodorus zijn kontje is nu erg vies, ik heb geprobeerd om het schoon te maken maar ben bang dat dit hem veel energie kost. Hij maakt nu zelf soms z'n kontje schoon. Dit wil ik eigenlijk voorkomen zodat ie z'n energie kan sparen, maar in z'n poep zit dus oa het virus kan dit meer kwaad?

ik wil ook graag een doek over de kooi doen maar heb geen doeken die echt licht-dicht zijn, kan het dan nog?

wat ik ook erg rottig vind is dat ik moet wakker maken als ie net slaapt voor zijn medicijnen en hij vecht behoorlijk tegen, wat m ook weer energie kost.

vind het een moeilijke situatie nu. Zoals de arts vertelde is ie eigenlijk lichamelijk op en daarom wil ik m met rust laten wat nu dus niet kan.

heeft iemand wat tips voor hem en misschien ook voor mij?

Chantalleke

Oh wat erg dat Iso zo ziek is!  :(
Maar houd moed hoor!! Onze Billy had eigenlijk ook bijna geen overlevingskans meer. En toch is ze nu al weer bijna 10 maanden oud.
Het allebelangrijkste voor een zieke vogel is rust en warmte. Kun je misschien een warmtelamp van iemand lenen die je dan het grootste gedeelte van de dag bij de kooi lekker laat branden? Van warmte knappen vogeltjes al zo snel weer een klein beetje op. Het mag dan best bijna 30 graden zijn, maar het liefst ook een mogelijkheid om wat minder warm te zitten (vandaar een warmtelamp) Als je geen warmte lamp hebt zou je een halogeenspot kunnen gebruiken. Leg dan wel een doek over de kooi om het licht een beetje minder fel te maken. Zorg wel dat de doek op voldoende afstand van de lamp blijft wegens vlamvatten!!
Toen wij geen warmtelamp hadden hebben we het in de logeerkamer heel warm gemaakt (wel een kommetje water op de verwarming tegen de droge lucht) Maar als ik het me goed herinner wonen jij en Iso op een studentenkamer, dus lijkt me een kleinere warmtebron toch wel handiger  ;)

Hoe vervelend het ook lijkt om Iso wakker te moeten maken voor medicijnen....toch moet het! De medicijnen heeft hij echt heel hard nodig. Na het toedienen zou je hem nog even lekker in je handen kunnen houden (lekker warm) en zachtjes tegen hem praten. Ik zelf vond dat wel fijn... gewoon het idee dat je dan je vogeltje kan laten voelen hoeveel je van hem houdt... Maar hij heeft ook veel rust nodig dus doe hem op tijd zijn kooitje weer in.

Heel veel beterschap! Wij duimen met je mee dat Iso snel weer opknapt!
Chantal, Sjefke en Billy

Ingrid

Hoi Maartje,

Ik ben het met Chantalleke eens, hoe vervelend ook Iso heeft de medicijntjes nodig om beter te worden. Ook al kost het wakker maken en het vechten van Iso energie.
Het is niet erg dat het dekentje niet alle licht tegenhoudt, als het maar iets verduistert, geeft dat toch rust.
Heel veel sterkte voor jou en kleine Isootje!!

Groetjes, Ingrid

maartje

ik hoop dat iso net zo sterk is als Billy,
de lamp hangt er (klein spotje, maar alle kleine beetjes helpen hopelijk) en de verwarming staat hoog
leg zo een doek over zijn kooi voor zijn rust
ben benieuwd naar morgen.

heel erg bedankt,
ik hou jullie natuurlijk op de hoogte

Annika

pfff meis, ik zag net dat je je msn naam had aangepast, schrok me weer even kapot. Maar gelukkig blijft Iso tot nu in ieder geval vechten en doe jij er alles aan om dat zo te houden. Hopelijk kun je vanacht een beetje slapen en zul je Iso morgen weer wat levendiger aantreffen.

Dikke knuf Annika

Maur@

#5
Toen Hompeltje zo ziek was dat hij moeite had om zijn warmte vast te houden, vulde ik een warmwaterzak, zo een kruik, legde daar een theedoek of stofdoek, die is lekker zacht, overheen en legde die op de bodem van de kooi, daar sliep hij op. De kruik vulde niet de hele kooi, als hij het te warm vond kon hij eraf gaan. Elke 3 uur deed ik er nieuw warm water in. Wel wikkelde ik zijn kooi helemaal in doorzichtig plastic, op de onderkant na, een klein randje niet, voor de frisse lucht. Ik had dus eigenlijk een soort coveuse gemaakt, door dat plastic bleef de warmte in de kooi. Hompel heeft zelfs met waterzak en al in een schoenendoos gezetten, die ik half afdekte met een fleecedoek.

Hier kun je zien hoe het plastic om de kooi zat.
[attachmentid=661]

En zo lag hij in de schoenendoos
[attachmentid=662]


En als het maar even kon, die tijd nam ik wel, lag hij lekker op mijn buik onder een theedoek of handdoek te slapen.

Ik lees ook over dat de poep aan zijn kont blijft hangen. Dat had Hompel dus ook. De Dierenarts vertelde ons toen ook dat de ontlasting hem zoveel energie kostte, die hij niet had, dat hij het er dus niet uit kon persen. Wat we steeds deden was met een vochtig watje schoonmaken.

Heel veel succes en sterkte. Ik hoop echt dat hij het gaat redden.

[verwijderd door de beheerder]

maartje

bedankt voor de tips,
zal morgen ook eens zo'n kruik gaan regelen en misschien de kooi in gaan wikkelen. goed idee om de warmte vast te houden.
erg raar om te zien, maar iso ziet er nu net zo uit als op jou foto, plakkerige veertjes, helemaal bol en zwak. bijna geen parkietje meer.

Maur@

Hompeltje zit daar ook echt alles te doen om zijn warmte vast te houden. En het was notabene hartje zomer en heel erg warm

Sonja

Hoi Maartje,

Ik lees je berichtjes over Iso nu pas.
Wat verschrikkelijk dat het arme kleintje zo erg ziek is.... :(

Ik leef erg met je mee, en duim van ganser harte met je mee dat hij toch weer op gaat knappen!

Ontzettend veel sterkte gewenst, en heel veel beterschap voor Iso!!

Groetjes, Sonja.

Carla

Hopelijk gaat het vandaag al wat beter met iso. Toen pica heel ziek was. En ze de kracht niet had om te drinken gaf ik haar met een klein spuitje water in haar bekje. Ze likte de druppeltjes water zo uit het spuitje.
Doe zo verder en hou moed. Ik duim voor je mee

Chantalleke

Hey Maartje,

Hopelijk voelt Iso zich wat fitter vandaag!
De tip van Maur@ over een kruik is ook een hele goede. Zieke vogeltjes besteden de meeste energie aan hun lichaamstemperatuur op peil houden. Dus hoe meer je hem helpt met warmte van buitenaf hoe beter! In onze logeerkamer was het op zich al 26 graden en dan zette we ook op gezette tijden de warmtelamp nog aan. We zagen onze vogeltjes toen ook met de dag weer meer energie krijgen.

Billy had ook van die hele zwarte kleefpoepjes. Net als Maur@ haalden we die weg met een vochtig watje of gaasje (we gebruikte handwarm water) Omdat de poepjes zo bleven plakken hebben we haar poepje toen het echt te erg werd ingesmeerd met een héél dun laagje vaseline (ongeparfumeerd!) Daardoor bleven de poepjes net ietsje minder plakken en was haar kontje wat minder pijnlijk.
Omdat Billy ook moeite had met eten maakte we vaak brintapapjes. Een klein beetje brinta een drupje roosvicee en wat geplette trosgierst in een schaaltje mengen (met eventueel een klein beetje water) De trosgierts (en ook de gewone zaadjes) kun je heel gemakkelijk open drukken met de bolle kant van een lepel. Dan maak je het Iso nog wat gemakkelijker om te eten.
Nu hadden wij uiteindelijk het geluk dat onze Sjef Billy ging bijvoeren! Misschien kun je bij de dierenarts nog informeren of jij ook zoiets voor Iso kan doen bij gebrek aan een soortgenootje... :unsure: Misschien dat andere forumleden wel ervaring hebben met het voeden van zieke vogeltjes?

Nogmaals heel veel beterschap! De moed niet opgeven hoor! Iso is een vechtertje.
Chantal

maartje

deze morgen zat iso op het laagste stokje bij z'n voer. wel op twee pootjes maar in ieder geval op n stokje. Eerste nacht met doek is denk ik goed verlopen, vnvnd dus weer. Nu zit ie bij de lamp, helemaal zelf omhoog geklauterd.

de anctibiotica was weer een gevecht, hopelijk heeft ie genoeg binnen gekregen. het energie papje wil die echt niet, van het krachtvoer heeft ie 3 zaadjes op.
moet straks naar school, maar zal dan meteen de roosvicee halen en eens wat lekkers gaan maken. moeilijke thuiskomst, maar ja, het leven gaat wel door.

en inderdaad van die energie is helemaal waar, de arts zei dat een vogel een temp heeft van 42 tot 43 graden en als die onder de 39 komt wordt het erg moeilijk voor hem. Kruik is bij een blokker of marskramer enzo te halen?

twijfel of het beter met hem gaat, maar hij houdt de schijn in ieder geval erg goed hoog. heiligboontje.

Chantalleke

Apotheken, drogisten en bijvoorbeeld een winkel als De Tuinen verkopen kruiken. Blokker en Marskramer misschien ook wel, maar dat weet ik zo niet.

Als je roosvicee koopt, neem dan wel die met de gele dop! http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.cgi?page=5

Verwen die kleine Iso maar eens goed!

Annika

Fijn om te horen dat de kleine de nacht 'goed' is doorgekomen, maar de spanning blijft dus. Ik leef echt ontzettend met je mee, vind het zo erg  :(  
Nou maar hopen dat het dadelijk toch wat beter gaat met de medicijnen en het krachtvoer. Als jij het op je vinger doet (maak soort papje van) pakt ie het dan niet daarvan af? Of moet ie door het spuitje nu niets meer van je hebben tijdelijk?
Ik hoop echt dat het lukt!

Liefs Annika

smartie

Ik blijf verbijsterd! Kruiken zijn bijna overal wel te krijgen: ook bij de Hema en V&D hebben ze ze. En bij bijna alle drogisten wel. Er bestaan van die zachte rubberen kruiken, maar ook pitten kruikjes voor in de magnetron (zelf niet zo'n voorstander van). En ook zijn er bijvoorbeeld bij de Hema van die babykruiken van RVS materiaal te koop (wel altijd een kruikzak eroverheen, anders veel en veel te HEET). Die blijven het langste warm, maar ik vind ze voor dieren een beetje eng. Dat omdat je zo eentje staant moet gebruiken, want liggend zou het in mijn kooi niet passen en ik zou veel te bang zijn dat ie niet goed stevig staat en bovenop mijn vogel zou vallen. Dus onze zieke vogels hebben altijd gebruik gemaakt van een warmtelamp en bij het uitdoen van die lamp een rubberen kruik die je dan plat op de bodem van de kooi legt.

Ik hoop echt zo dat Iso het gaat halen! Je hebt dus speciaal krachtvoer meegekregen? Als Iso echt heel slecht eet dan zou je bij de DA kunnen informeren naar voeden met een kropnaald (door de DA). Dan heeft Iso toch weer lekker een gevulde krop en de benodigde energie om beter te worden.

Heel veel sterkte!!!!

liefs van ons

Chantalleke

Hoi nog even,

De 'pitten kruikjes' die Smartie noemt zijn kersenpitkussens. Die zou ik inderdaad nooit bij een huisdier toepassen! Het is namelijk echt gewoon een kussentje met kersenpitjes erin. Ik ben er voor mezelf overigens wel een groot voorstander van (kussen blijft langer warm, is makkelijk in vorm te kneden en ideaal bij spierpijn, whiplash, etc) Maar het gaat hier dus om een kruik geschikt voor dieren en dat is ie naar mijn mening niet!

Er zijn ook 'kruiken' speciaal voor dieren (met name bij knaagdieren wordt hij toegepast) Een snuggle safe heet ie Kijk maar eens op bijvoorbeeld http://www.chinchilla.nl/N_frame.html?http...rp_19_97-1.html
(Dit is met dank aan Sonja, die me op het bestaan van de snuggle safe wees  ;) Dank je wel Sonja :thumbsupsmiley: )

Warmtelampen zou je bij een dierenspeciaalzaak moeten kunnen krijgen.

Parkieten-Freak

Ook ik lees dit topic nou pas..... :( jeetje wat vreselijk.......
Ik hoop echt dat Iso het gaat redden!
En...warmte doet wonderen! Zorg dat hij dag en nacht er lekker warmpjes bijzit!


Sonja

Hoi Maartje,

Als ik ook nog even mag "inhaken" ;) :
De snugglesafe heeft hier inderdaad al meermalen zijn diensten bewezen.
Je kunt ze ook bestellen bij de stichting Bunnybin:

http://www.bunnybin.nl/
(onder het kopje "nieuws")

Een warmtelamp kun je inderdaad bij sommige dierenwinkels kopen. Ik heb een infrarood warmtelamp, die ook voor terraria gebruikt wordt. Dit is een soort gloeilamp, met een normale fitting. Zelf hebben we een ziekenkooi gemaakt, waar deze lamp in hangt. Ook hebben we er een dimmer op gezet, zodat als het vogeltje weer beter is, we de temperatuur geleidelijk kunnen laten zakken tot kamertemperatuur.
Ik heb deze kooi al vaak gebruikt, voor jonge vogeltjes en bij zieke vogeltjes. Pucky was een poos geleden ook ziek, en die knapte er zienderogen door op.

Maar je kunt ook een gewone infrarood lamp gebruiken, zolang je er voor zorgt dat Iso ook uit de warmte kan zitten, als hij dat wil.
Ik vind Iso een heel dapper parkietje, en ik hoop dan ook heel erg dat hij het gaat halen. Met zijn vechtlust en jouw goede zorgen gaat dat hopelijk lukken. Houd de moed erin hoor!! ;)

Tot slot denk ik dat je het voeren met de kropnaald het beste kunt overlaten aan iemand die daar ervaring mee heeft. Als je dit nog nooit hebt gedaan, raad ik het je af. Het risico dat er iets mis zal gaan hiermee vind ik te groot.

Heel veel sterkte en beterschap voor Iso!

Groetjes, Sonja.

kaboutertjes

Hoi Maartje,

Wij kregen voor Dippie ook bij voeding mee, (Hoog energie herstel voeding) dit omdat hij zelf nog niet kon eten en moeder hem van de stok had gegooid waardoor hij zijn pootje heeft gebroken.

Na een paar dagen toch doorzetten met geven nam hij het wat makkelijker maar echt lekker vond ie het niet.

Ik hoop voor je dat Isodorus net zo een vechtertje is als ons Dippie en dat hij snel beter word.

Dippie wilde bij ons in het begin niet in zijn kooi eten alleen uit onze hand, dus haalde wij hem er regelmatig uit om zo te laten eten.

Groetjes van Sylvia, Nanoe en mankepootje Dippie

maartje

hallo,
heb nu een uit de kluite-gewassen "snuggle-safe" gehaald, gewone plastic warm water kruik en in z'n kooi gelegd.
roosvicee gehaald en brinta, gemixt met water, krachtvoer en energie papje er bij gedaan, maar nee meneer wil er niet aan. dus maar weer met dwang alleen het energie papje.  
het lijkt beter te gaan vandaag, maar durf niks te beweren. hij eet, poep is beter van kleur (groen met wit is toch goed, arts vroeg ofdat ie eerst groen was alsof dat de voorbode zou kunnen zijn op de zwarte poep?),
maar zijn veertjes zijn nog lelijk, hangende vleugeltjes, bol zitten, vieze baard en vuil poepertje.

ik hoop dat hij me niet in het ootje neemt en dat het ook echt iets beter gaat.