Verzorging Bij Ziekte

Gestart door maartje, maart 09, 2006, 18:57:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

Lieve Maartje, wat fijn dat Iso ook deze nacht weer goed is doorgekomen. Je ziet dat het een echte vechter is en het klinkt alsof het toch langzaam aan wat beter gaat.

Eigenlijk ben ik zelf met een brok in mijn keel hier komen kijken, aangezien ik vanacht constant dromen had over zieke Iesje. Zo zie je maar, hoe je in korte tijd aan zo'n diertje kunt hechten  :blush:

Sonja

Hoi Maartje,

Wat fijn te horen dat Iso de nacht is doorgekomen!

Het is echt een klein vechtertje, dat merk je wel. Ik blijf heel hard met je mee duimen dat het nu toch steeds een beetje vooruit mag gaan.

Dat hij ging eten en zijn veertjes wat in orde heeft gemaakt, zijn toch al kleine lichtpuntjes.

Hou je taai, en heel veel sterkte en beterschap voor Iso.


@ Annika: Jou wens ik ook heel veel sterkte toe, ik kan me voorstellen hoe rot dit ook voor jou moet zijn.

Veel sterkte en groetjes, Sonja.

Annika

ook al weet je dondersgoed dat het onzin is, datzelfde geldt voor Maartje, je voelt je toch op de een of andere manier schuldig ...  :(

maartje

zou ik isodorus kunnen wassen? misschien ziet ie er dan wat beter uit? hij lijkt nu heel dun en dat is ie ook, maar misschien als ik m even was dat zijn veren beter gaan zitten, ook voor de warmte. en dan natuurlijk bij mij houden tot ie droog is.
zijn poepjes zijn wit met zwart/donkergroen! gaat dus iets beter!

Parkieten-Freak

#44
Ik zou de vogel NIET wassen. Dat geeft hem momenteel veel te veel stress.
Alleen het ergste vuil ( en met name ontlasting!) kun je voorzichtig met een vochtig wattenschijfje weghalen.
Fijn dat hij alweer een beetje eet, dat is een goed teken! Hopelijk gaat hij nu wat aansterken en keert het tij.
Laat Iso verder zoveel mogelijk rusten en hou hem/haar lekker warm.
De veren zullen inderdaad niet zo goed isoleren als ze wat viezig zijn, maar dat lost Iso dadelijk zelf op als hij zich wat beter gaat voelen.


smartie

Wat blij te horen dat Iso zich zo goed door de nacht heeft geslagen. Dat ie zichzelf weer aan het poetsen is en weer goed eet. Hou je daar maar aan vast en haal er moed uit.

Zit Iso erg onder medicijn/papje? Heb je een foto? Wassen of niet: ik weet niet hoe erg ie onder zit, dus vandaar mijn vraag voor een foto. Toen ik Pino met pap voerde had ze ook een papbaard. Na elk eetfestijn maakte ik een gastendoekje nat met lauwwarm water (goed uitwringen) en daar maakte ik haar zo goed mogelijk mee schoon. Ze vond het zelfs lekker die warmte van de doek. Dit omdat het eten anders aan gaat koeken en het dan hard aan elkaar gaat plakken. En dit voor de parkiet moeilijk zelf te verwijderen is (zit vlakbij snavel) dus zal het alleen kunnen proberen met een pootje te krabben. Toch heeft Pino nog 2 'plukjes' veren die hard zijn onder zijn veren. Dat voel ik altijd goed met kroelen. Maar bij de rui gaan die er vanzelf uit dus daar maak ik me verder geen zorgen over.

Probeer het Iso zo gemakkelijk mogelijk te maken. Als het gaat plakken en hard wordt gaat ie misschien daar veel energie in stoppen terwijl ie nu gewoon beter moet worden. Maar als het gewoon een klein beetje om het bekje is... Ligt er een beetje aan waar het zit en hoe erg het plakt en hard wordt. Ik zou toch die warme doek proberen. Zo kan je Iso toch een beetje schoonboenen. Maar let er ook op dat ook een uitgewrongen doek Iso vochtig maakt en als dat gaat afkoelen krijgt ie het nog kouder. Zeker omdat Iso nu niet lekker rondvliegt zodat de veren drogen...

Chicowen

Ook van Chico en mij heel veel sterkte voor Iso en jou! Wij duimen voor jullie.

Wat fijn dat ie zichzelf al een beetje verzorgt!
Heel veel sterkte en ik hoop dat Iso er weer snel bovenop komt!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

kaboutertjes

Fijn om te horen dat het beter gaat met Isodorus.
Ben net uit mijn werk gekomen en dippie opgehaald bij de dierenarts en daarna meteen even hierop wezen kijken hoe het met hem ging.
Ik zelf zou er niet voor kiezen om hem te wassen, maar eerst zorgen dat het beter met hem gaat.
Als het goed met hem blijft gaan kan je hem altijd nog wassen.

Groetjes van Sylvia, Nanoe en mankepootje Dippie

maartje

hallo hallo,
heb z'n baardje even schoon gemaakt. toen het later droog was is iso ontzettend gaan schuren, denk dat het toch nog jeukte (zoals sommige voorspelt hadden) heb m toen met wat vaseline ingesmeerd (alleen z'n kinnetje en wangetjes direct om z'n snavel) zodat het niet meer hard wordt van het papje en dus ook niet meer jeukt (was een tip van iemand).
het was een hele opgave voor hem dat krabben, viel de hele tijd om op mijn hand. jammer genoeg is ie nu weer op de bodem aan het slapen.

hij heeft nu echt een kippeborstje, het borstbeen steekt helemaal uit en zijn vleugels kunnen niet goed aan sluiten omdat ie zo dun is. zijn veren zitten strak tegen zijn lijfje, ik hoop dat dat betekend dat het hier warm genoeg is. of hij heeft de energie niet om het bol te zetten.

iemand nog tips om er een dikkertje van te maken? z'n papje eet ie niet meer hij spuugt alles uit. ik durf geen "kracht" te zetten omdat ie zo dun is.

Mijn vriend had wel goed nieuws. De arts had gezegt dat als ie het de tweede dag (vandaag) zou halen, de overlevingskans groter was! ik heb het niet gehoord opdat moment door mijn eigen gesnotter denk ik. :blush:

iso en ik houden vol!

Safrena

Hey maartje

Je kan misschien ook even proberen met wat trosgierst

Is makkelijk om te eten. Er zit niks in dan vetten waardoor ze ook dikker kunnen worden dit samen met zijn papje ;)

Veel sterkte met Iso
Dat hij/zij maar snel mag herstellen

vele groetjes

Parkieten-Freak

Ik zou ook proberen of hij trosgierst wil eten. Leg het gewoon naast hem op de grond zodat hij geen moeite hoeft te doen, mocht hij trek krijgen.

Heeft de dierenarts trouwens een idee om wat voor infectie het gaat?


maartje

#51
de arts had geen enkel idee om welk virus het zou gaan of waar het vandaan zou komen. hij vond het ook niet nodig omdat nu uit te zoeken, hij wilde eerste kijken ofdat isodorus het zou gaan redden.
Om te weten welk virus het is moet ik veel geld gaan neerleggen, dat kon al gauw 300,- gaan kosten voor onderzoek. ben blij dat ik geld voor de medicijnen had en laat nu dat onderzoek even zitten.
ik was op internet aan het zoeken naar het verschil tussen bacteriele infectie en virus infectie bij vogels, kwam alleen niet ver. Wil op gaan zoeken waar het waarschijnlijk vandaan komt.

maartje

#52
heb even zitten surfen,

waarschijnlijk is het: Psittacose (papegaaienziekte) Ornithose

"symptomen: de chronische aandoening gaat gepaard met verminderde eetlust en activiteit. Bij de acute vorm zit de vogel met gesloten natte ogen te rillen en te suffen, neemt minder voedsel op, de ademhaling wordt moeilijk, uit de neusgaten komen vloeiingen en de ontlasting is waterig. Binnen 1 a 2 weken gaat de vogel verlammingsverschijnselen vertonen, waarna hij spoedig in sterk vermagerde toestand sterft."

maar nu heb ik ook wat over het medicijn gevonden:
"baytrill is de zwaarste antibiotica die er is en wordt als laatste redmiddel voorgeschreven. Deze antibiotica kan blijvende schade veroorzaken, ook na de genezing van de infectie."

:blink:

maartje

maar ja dit eigenlijk ook:

Salmonellose (paratyphus)

Symptomen: vogel zit met opgezette veren in de voerbak zonder de kracht te bezitten om het zaad te pellen, vermagerd daardoor snel. Door darminfectie welke met diarree gepaard gaat, is de cloaca met ontlasting besmeurd. De ontlasting is meestal groenachtig en waterig, soms zijn er ademhalingsmoeilijkheden door een bijkomende longontsteking.

Meltjuh

Bij een virus infectie werken geen medicijnen als het goed is...
Bijv pfeiffer, ook een virus maar dan bij mensen, daar zijn geen medicijnen voor. Het lijkt mij dus een bacteriele infectie anders geeft de DA geen medicijnen mee?
of het is een secundaire bacteriele infectie en heeft iso ook nog een virusje..
Het arme beestje..  :o
Hoop echt dat het snel beter gaat!

Ingrid

#55
Hoi Maartje,

Goh ik wist niet dat Baytrill een laatste redmiddel is??? Het parkietje van mijn moeder heeft dat onlangs ook gekregen voor een infectie,virus of bacterie aan z'n darmpjes. Ik nam aan dat Baytrill voor dieren is wat Amoxilline voor mensen is, een beetje een "algemeen" antibiotica.

Groetjes, Ingrid

Parkieten-Freak

#56
Klopt Meltjuh.
Bij virale infecties helpen antibiotica niet.
Zonder onderzoek lijkt het me niet gemakkelijk om een diagnose te stellen.
Omdat je bij kleine vogels nu eenmaal niet zo veel kunt doen wordt eigenlijk heel vaak naar antibiotica gegrepen. Je weet immers (zonder gericht onderzoek)niet zeker of de infectie viraal, dan wel bacterieel is.
Met andere woorden: niet geschoten is altijd mis.

Voor Maartje:
Je parkietje zal vrijwel zeker niet aan papegaaienziekte lijden. (Waar komt de besmettingshaard vandaan?)
Ook paratyphus lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. (Waar heeft je parkiet deze infectie opgelopen?)

Ik denk veel eerder aan een luchtweginfectie. Die kan bij vogels zeer ernstig verlopen vanwege het gecompliceerde en uitgebreide ademhalingssysteem dat vogels nu eenmaal hebben.
De infectie kan viraal van oorsprong zijn, maar uitmonden in een bacteriele infectie.
Vandaar je Baytrill hebt gekregen voor Iso.
Baytrill is het meest gebruikte antibioticum voor vogels. Als je het goed en volgens voorschrift gebruikt, zal je vogeltje er geen blijvende schade van ondervinden.
Bijwerkingen hebben geneesmiddelen altijd, maar je moet nu eenmaal een keuze maken. ;)

@Maartje:
Baytrill is absoluut geen laatste redmiddel: het is een 1e keus antibioticum voor vogels.
Er is wel een verschil met Amoxicilline: amoxicilline is penicilline.
Baytrill behoort tot een andere groep antibiotica: de chinolonen.


Maur@

Citeerheb even zitten surfen,

Psittacose (papegaaienziekte) Ornithose


[snapback]23427[/snapback]

Pas op hiermee, als dat het is. Het is besmettelijk voor mensen. Mijn schoonzus haar grasparkiet had het, dat konden ze vinden in de ontlasting, Ze heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen met een hele erge longontsteking, hele hoge koorts. Het is ook een ziekte als de mens het heeft, gemeld moet worden bij de gezondheidsdienst

Ingrid

Hoi PF,

Dat van laatste redmiddel haalde ik aan nav wat Maartje heeft gevonden ;).

Citeermaar nu heb ik ook wat over het medicijn gevonden:
"baytrill is de zwaarste antibiotica die er is en wordt als laatste redmiddel voorgeschreven. Deze antibiotica kan blijvende schade veroorzaken, ook na de genezing van de infectie."
[snapback]23427[/snapback]

Ik dacht dus zelf ook dat het juist een algemeen geneesmiddel was. Maar goed, zo worden we allemaal weer een beetje wijzer. Bedankt voor de info ;).

Groetjes, Ingrid


Parkieten-Freak

#59
Klopt Ingrid, ik had het eigenlijk aan Maartje  moeten richten ;)
Ik zal het even veranderen dadelijk ;)

Wat betreft papegaaienziekte het volgende:
Het lijkt me niet zinvol hierover te gaan speculeren.
Het stellen van diagnoses zullen we overlaten aan de deskundigen: de dierenartsen dus.
Daarnaast moeten we geen onrust gaan veroorzaken.
Laten wij ons bezighouden met de dingen waar we goed in zijn: steun geven aan Maartje, haar adviseren waar we kunnen en vooral duimen voor de kleine Isodorus. ;)