Verzorging Bij Ziekte

Gestart door maartje, maart 09, 2006, 18:57:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

eigenwijs vogeltje he, jammer dat je ze niet aan het verstand kunt peuteren dat het goed voor ze is  :(  

Groene poepjes? Geen idee of dat beter is dan bruin eigenlijk. Normaal is het natuurlijk zwart met wit.

ik hoop echt dat het beter gaat met Iesje en dat ie niet doet alsof!

Liefs Annika

maartje

mm... dat vind ik raar
gister waren iso zijn poepjes dun en zwart / donker bruin, maar dan ook alleen maar zwart en geen wit en de arts zei dat dát het teken was dat ie het waarschijnlijk niet zou halen.
vanaf het begin (bij mij) waren ze mosgroen met wit. (misschien omdat ie jong is?)
maar ze moeten dus zwart met wit zijn?
had gehoopt groen met wit, maar dan gaat het dus nog niet zo goed met hem.

Chantalleke

#22
Hoi Maartje,

Als er weer wit in het poepje komt dan is dat wel een klein beetje een goed teken! Helemaal zwarte kleefpoep betekent dat het spijsverteringskanaal bijna leeg is.
Doordat hij nu weer eet zal de poep langzaam weer normaal worden.

De vieze veertje is zielig om te zien (bij ons thuis zagen ze er ook verschrikkelijk uit) maar dat komt als Iso weer helemaal beter is vanzelf allemaal weer helemaal goed! Belangrijkste nu is dat hij snel aansterkt. Daarna als hij echt weer helemaal beter is wil ie vast wel een badje. Dan een rui erover heen et voilá....Het is weer net zo'n knapperd als daarvoor  ;)

Veel sterkte

Ps. Kijk eens bij http://www.parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php

De ontlasting van de parkiet is wormvormig en is bij zaadeters vaak donkergroen van kleur. Bij grasparkieten die enkel pellets eten is deze vaak bruin gekleurd. Uiteraard kunnen bepaalde voedselsoorten zoals bessen een verkleuring van de ontlasting geven.

Bij ons zie ik duidelijk verschil op het moment... Billy eet aanzienlijk minder van de pellets en heeft groenige poepjes. Sjefke meer bruinige. Billy heeft overigens altijd groenige poepjes gehad (en dan die nare zwarte diarree)

Annika

misschien ben ik wel een beetje kleurenblind, dat kan ook. Groenig zie ik hier trouwens ook wel es, maar over het algemeen stevige zwarte poepjes met wit in het midden die je er zo af kunt halen, dat is normaal.

Geen wit erin zal dus waarschijnlijk het probleem zijn inderdaad.

Parkieten-Freak

#24
Als de ontlasting erg donker is van kleur, kan dat ook komen doordat er te weinig gegeten is, of door bloedresten. Bilirubine (afkomstig van de gal) kan een hele donkere verkleuring teweeg brengen.
Van het laatste zou ik niet uitgaan.
Het witte gedeelte wat je ziet, zijn de uraten.
Dat de ontlasting nu weer groen is komt omdat het vogeltje waarschijnlijk toch weer wat gegeten heeft. Dat is een goed teken! :)
Wel zou ik het kontje zo nodig schoonmaken. Het is beter dat de parkiet zelf niet met de snavel aan de uitwerpselen of resten daarvan zit te peuteren.
Gewoon met een wattenschijfje en wat lauw water is prima.


Chantalleke

Nog 1 tip (schiet me ineens te binnen nu ParkietenFreak terecht vermeld dat Iso het beste niet te veel in contact kan komen met zijn poepjes...want daar zit dat nare virus ook in!!)

Maak de kooi het liefst dagelijks schoon de komende dagen! Hoe minder poepjes in de kooi hoe beter, dan is de kans op opnieuw besmet raken het kleinste. Wij zelf hebben dettol gebruikt (gewoon een klein drupje) en veel warm water! Ik haalde de stokjes eruit en deed er dan anderen in (wij hebben gewoon een soort van gordijnroede, weet niet hoe ik het anders kan uitleggen, maar het hout is helemaal niet behandelt. Gewoon te koop bij de bouwmarkt en dun genoeg voor parkietenpootjes, maar weer niet te dun) Ik ververste in ieder geval dagelijks het zand van de bodem, die ik ook afwaste. Na een week ben ik de kooi om de dag gaan doen en daarna gewoon weer 2 keer per week.

Een extra paar stokjes is dus handig. Heb je die niet, dan laat je er gewoon steeds 1 stokje inzitten waar Iso op kan zitten en de rest was je ondertussen af.

maartje

och hemel, niet eens aan gedacht om de kooi te verschonen! ga ik meteen doen, ik zal ook zijn poepertje zo goed mogelijk schoonmaken.

unicura, die desinfecterende handzeep, kan ik die gebruiken voor de kooi.. en misschien zijn kontje?

Chantalleke

Nooit zeep op je vogeltje gebruiken! Gewoon alleen maar water.  ;)

De kooi kun je ook gewoon met afwasmiddel doen, maar dan flink warm water voor het naspoelen gebruiken

maartje

even een dip,
nu weet ik het echt niet meer, dacht dat het alweer beter ging maar hij valt nu om tijdens het slapen in z'n kooi. Isodorus is echt op denk ik.
hij vecht minder tegen z'n medicijnen, dus die krijgt ie iets meer binnen nu.
heb m bijna de hele avond bij me gehad op mijn blote huid onder de trui, beste manier om m warm te houden denk ik. ik wordt erg ongeduldig van dat afwachten en vooral omdat ik niet echt vooruitgang zie. Snap dat dit ook niet snel gaat als ie zo ziek is, maar had op wat meer beterschap gehoopt...


Ingrid

Hoi Maartje,

Hoe moeilijk ook, moed houden hoor!! Je geduld wordt inderdaad op de proef gesteld....helaas kun je het proces niet versnellen. Meer dan je nu doet kun je niet doen, het is afwachten. Ik duim voor jullie!!

Groetjes, Ingrid

smartie

Je doet alles wat je kan, dus nu is het gewoon afwachten hoeveel energie en vechtlust Iso nog overheeft. Ik hoop dat het genoeg is om zich erdoor heen te slaan. Ik denk nog steeds aan jullie...

liefs, Pino and I

Annika

Citeereven een dip,
nu weet ik het echt niet meer, dacht dat het alweer beter ging maar hij valt nu om tijdens het slapen in z'n kooi. Isodorus is echt op denk ik.
[snapback]23315[/snapback]


:( meis toch, wat naar. Ik weet echt gewoon niet meer wat ik zeggen moet ...

Meltjuh

Hoi Maartje,

Ik wens je heel veel sterkte!
Ik duim voor die kleine Iso :sadsmiley:

kaboutertjes

Wat jammer dat er na alle goede zorgen nog niet echt verbetering inzit.
Hopelijk gaat het na een nachtje goed slapen morgen weer wat beter met Isodorus.
We duimen hier  (en de parkietjes van ons vleugelen) dat alles weer snel beter word.

Groetjes van Sylvia, Nanoe en mankepootje Dippie

Parkieten-Freak

Jeetje..... :( wat een ellende allemaal.
Hopelijk gaat het morgen wat beter.....het is afwachten nu.


Sonja

Hoi Maartje,

Och wat ontzettend naar is dit toch. :(

Maar probeer toch moed te houden, kleine Iso is ook een vechtertje, hij houdt het toch nog steeds vol. Hopelijk is er morgen weer een lichtpuntje.

Heel veel sterkte.

Groetjes, Sonja.

birdy

Hoi Maartje,ik hoop dat Isodorus snel weer wat opknapt,je doet alles wat je kan,meer kan je echt niet doen,maar ik kan me voorstellen hoe jeje voelt,je staat zo machteloos,ik hoop dat Isodorus de nacht goed is doorgekomen,heel veel sterkte,groetjes Jolanda

janneke

Hoi Maartje, wat een verhaal zeg! Isodorus mag zich gelukkig prijzen dat ie jou als baasje heeft! Ik hoop dat al je moeite en zorgen worden beloond en dat Isodorus weer helemaal beter wordt! Heel veel succes! Ook ik zal duimen.
Groeten Janneke

maartje

iedereen bedankt voor de hoop die jullie me geven, :blush:
het is inderdaad nog steeds afwachtenen en dat is het rottigste.

Isodorus heeft vannacht weer onder de doek geslapen en toen ik die weg haalde is ie meteen aan het eten geslagen! ik geef m nu meer eten dan het ander halve schepje dat eigenlijk mag, als ie maar weer wat dikker wordt.
misschien komt het alleen aan het einde van de avond dat iso wat slap wordt omdat ie de hele dag aan het vechten is.
zal dadelijk weer een poging gaan wagen met de antibiotica.
hij eet, hij slaapt en wast zich zelf, alleen dat omvallen is nu een zorgpuntje en z'n veren pak natuurlijk, beetje een punkertje.

ik hou moed en heb na een nacht beter slapen ook weer meer geduld, ik was denk ik geestelijk ook een beetje op.
dank je wel voor alle hartjes onder onze nu o zo grote riem.

Chantalleke

Hoi Maartje,

Wat fijn dat Iso zo dichtbij je mocht zijn en dat je hem warmhield. Daar is hij vast iets van opgeknapt! Want een parkietje dat weer aan het poetsen slaat voelt zich al ietsie beter. Dat moment dat je het echt even niet meer zag zitten.....dat ken ik, heb ik ook gehad. Ik wist gewoon echt niet meer wat ik moest doen!!!! De arme Billy was pas 8 weekjes oud, net uit het ei. Onze Sjef was toen al 3. Van Sjefke wist ik dat hij een vechtertje was en die zag ik ook met de dag opknappen. Toen hij zich goed genoeg voelde ging hij Billy voeren. Omdat we Billy zelf nog niet zo goed kende toen en de dierenarts het somber inzag waren we heel bang dat dit kleintje het ondanks alle zorgen misschen wel niet ging halen.... Er is 1 dag geweest dat ik het echt niet kon opbrengen naar de kooi te gaan, omdat ik bang was dat de vogeltjes zouden voelen dat ik even alle moed had opgegeven. Dan heb ik het geluk een hele lieve vriend te hebben die ze ook goed verzorgt!

Pas na 3 weken had ik het gevoel 'Ons meisje komt er wel' Uiteindelijk heb ik in overleg met de dierenarts hun medicijnenkuur 5 weken gemaakt. Billy is een echte dame nu inmiddels! Een kei is ze! Ze heeft echt enorm gevochten om te mogen blijven leven. En dat doet Iso nu ook!! Verwen Iso maar zo veel je kunt. Er zullen misschien nog wel meer dagen komen met tegenslagen, maar ook dan moet je geloven in Iso's vechtlust. Bedenk gewoon 'Morgen zal het weer beter gaan'

Iso komt er wel, met al die goede zorgen van jou kan dat bijna niet anders!
Wij duimen met jullie mee dat het herstel vanaf nu wat vlotter zal verlopen