Heeft je parkietje ook bepaalde gewoontes?

Gestart door Viooltje, januari 19, 2011, 18:56:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Viooltje

Robin heeft een aantal gewoontes/spelletjes die ze elke dag weer herhaalt.

Als ze bijvoorbeeld uit de kooi is, mag ze graag rakelings over je hoofd vliegen of langs je benen.
Ze speelt elke dag met het touw in de kooi en probeert er allerlei creatieve dingen mee te doen. Ze kan hier tijden mee bezig zijn.
Ze vindt het ontzettend leuk om met haar koppie in het belletje te zitten. Dit doet ze met één belletje. Ik heb maar één keer gezien dat ze 't bij het andere belletje deed.

Als wij eten, zitten Robin en Ringo ook in hun voederbakjes.
Toen Robin en Ringo nog niet zo lang bij elkaar waren, voerde Robin (de jongste) Ringo (de oudste).
Ze deed dan een afgepeld zaadje in het waterbakje en hij mocht het dan opeten.  :-*
Slapen doen ze meestal op de schommeltjes: Robin op het hoogste schommeltje (hangt zo'n halve cm hoger) en Ringo dus op de laagste.
Als ze niet op de schommeltjes slapen, die heel dicht bij elkaar hangen, dan slapen ze op een stok dicht bij elkaar. Het komt zelden voor dat ze elk op een aparte stok zitten.

Ringo kan momenteel niet zo goed vliegen, maar hij weet wel aan ons duidelijk te maken wat hij wil.
Als Robin op de kast zit kijkt hij naar haar. Als je dan aan hem vraagt: 'Wil je naar Robin?' loopt hij gelijk naar je uitgestoken hand (ook al is 't een meter verder, hij trippelt dan gauw naar je toe).
Als de voederbakjes naar hun mening te weinig zaadjes bevatten hangt Ringo aan het deurtje en roept naar ons.

Als mijn vriend na het avondeten gaat afwassen mogen de vogeltjes mee naar de keuken. Ze weten het al precies en wachten op hem.
Ze zitten dan meestal op zijn schouder of op een van de keukenkastjes.
Ze weten de weg van de keuken naar de kamer te vinden (via de gang).

Wat doen jullie parkietjes allemaal?


IceParkiet

Heeft mijn parkiet ook, vooral met dat eten :) Als wij eten, eet hij ook. Wel grappig. Dat roepen doet ie ook. Wat hij ook probeert is onze familie bij elkaar te houden als we beneden zitten. Als iemand dan opstaat om bijv. drinken te halen, vliegt hij snel naar dat persoon toe en gaat hij in z'n/haar oor kwetteren dat hij terug moet  ;D

lovesbudgies

Och ja, ze hebben zoveel (rare) gewoontes.

Poekie steekt bijvoorbeeld altijd zijn kop in een diep glas/voerbakje/theelichtglaasje en gaat dan zitten praten. Dat klinkt namelijk heel grappig vind hij!

GG

Oh ja, Gappie die gaat in de knuffelhouding zitten zodra ik met een pollepel voorbij kom! Dan wil ie met de achterkant van de pollepel in zijn nek gekroelt worden haha..

Binkey hebben we nog niet lang genoeg, dies nu voornamelijk bezig met alles verkennen! Maar die heeft als gewoont om eerst ergens in te bijten voordat ze het vertrouwt en erop gaat zitten...

Parkieten-Freak

#4
Mijn parkiet landt regelmatig op de fruitschaal als hij trek heeft in een fruithapje.
Hij neemt bij voorkeur van zoveel mogelijk appels enkele hapjes.
-----
Croky eet XtraVital. Als ik zijn voerbakje vul, blijft hij meestal op de rand van het voerbakje zitten. Als het vullen wat te lang duurt naar zijn zin, dan duikt hij letterlijk in de voorraadbus met XtraVital......  ;)



parkietengek12

als ik m'n hoogslaper in klim,  klimt elmo ook gelijk z'n schommeltje in (z'n slaapplekje) :P
Dat doet hij elke avond en al zo'n 2 maanden  :)

hillie

Citaat van: Parkieten-Freak op januari 22, 2011, 17:00:59
-----
Croky eet XtraVital. Als ik zijn voerbakje vul, blijft hij meestal op de rand van het voerbakje zitten. Als het vullen wat te lang duurt naar zijn zin, dan duikt hij letterlijk in de voorraadbus met XtraVital......  ;)



Als ik eten pakt voor onze vogeltjes dan komt het mannetje meestal ook naar me toe en begin dan alvast te eten.
Of dat een gewoonte is of gewoon ongeduldigheid van hem weet ik niet.
Wat die wel altijd doet is als ik de voerbakjes weer opgehangen heb gelijk gaan eten.

lovesbudgies

Ohja, Poekie heeft ook een eetgewoonte die ik wat minder handig vind, hahaha.

Omdat ik het vaak koud heb thuis heb ik over mijn kleding een dik vest aan. Met voeren sta ik dan met de zak Harrisons en dan gaat hij
op mijn mouw zitten, ik schep dan een (Xtravital) schepje vol brokjes en ga de kooi in, hij zit dan nog op mijn mouw, en moet dus helemaal
bukken en wringen om samen met mijn arm -en dik vest- door het deurtje te komen.
Dan doe ik de brokjes in het bakje, pakt hij 1 brokje, springt weer op mijn mouw en wringt zich weer op mijn arm door het deurtje uit de kooi.
En dat bij elk van de 10 schepjes, dat is dus 20 keer wringen en het voeren duurt hier dus ook vrij lang, haha.

IceParkiet

Citaat van: lovesbudgies op januari 22, 2011, 11:55:47
Och ja, ze hebben zoveel (rare) gewoontes.

Poekie steekt bijvoorbeeld altijd zijn kop in een diep glas/voerbakje/theelichtglaasje en gaat dan zitten praten. Dat klinkt namelijk heel grappig vind hij!

haha dat ken ik :P

pixie

Ik weet niet of het echt een gewoonte is, maar Pedro (die ik nu 10 dagen heb) doet Joepie in alles na.

Ze zitten tegelijk veertjes te poetsen, spelen en ze doen tegelijk een dutje. Als Joepie zijn oude kooi in gaat, zit Pedro bij de ingang op hem te wachten. Joepie is echt zijn grote voorbeeld.

Mirjam

Mijn Bono heeft een vreemde voorliefde voor de plantengieter...
Zodra ik met de gieter binnenkom om de planten water te geven komt ie aangevlogen en gaat op de rand zitten.
Hij moet en zal dan water eruit drinken en blijft op de gieter of op mij totdat ik klaar ben...

Viooltje

Terwijl ik dit typ vliegen de vogeltjes de kamer rond.

Ringo kan weer normaal vliegen en dat laat hij zien ook.
Robin heeft de gewoonte om rakelings over ons heen te vliegen, zodat ze de haren net niet raakt.
Dit doet ze ook als ze laag over de grond vliegt zodat we goed uit moeten kijken als we door de kamer lopen.
Ringo gaat, zoals altijd, zijn eigen gangetje en doet haar hierin niet na.

EvelienM

ik heb nu geen grasparkiet meer, maar wel een jonge halsbandparkiet. hij heeft sinds kort de gewoonte om aan te komen vliegen en dan een doorstart te maken op mijn hoofd, maar dan meer een soort van grijpen met zijn klauwtjes in mijn haar/hoofdhuid en zich dan keihard weer afzetten en verder vliegen...zucht... pijnlijk :-)

Esmee

Ik heb van die kleine witte snoepbakjes in de kooi en rechts van één van die bakjes hangt in de andere hoek het etensbakje met gewone zaadjes enzo. Ik meng altijd wat vruchtzaad door het gewone voer heen en mijn popje Angie gaat dan altijd uitzoeken wat van het vruchtzaad komt en die dingen in het snoepbakje leggen, het is ongelofelijk lief als je d'r met zo'n dingetje in haar snavel over de tralies ziet klimmen. Als ze dat heeft gedaan gaat ze nog even verder totdat ze genoeg heeft en dat eet ze later op.  :-*

Ook gaan mijn parkietjes altijd naast elkaar op de schommel slapen, dat is ook enorm schattig als ze dan aan het schommelen zijn  :P!

Parkieten-Freak

Citaat van: lovesbudgies op januari 22, 2011, 11:55:47
Och ja, ze hebben zoveel (rare) gewoontes.

Poekie steekt bijvoorbeeld altijd zijn kop in een diep glas/voerbakje/theelichtglaasje en gaat dan zitten praten. Dat klinkt namelijk heel grappig vind hij!

Haha, ja hier ook zoiets.
Croky krijgt elke week een stukje trosgierst en dat leg ik in een leeg badje. Af en toe zit hij te praten in dat badje, dat klinkt zo lekker hol he.. :D


MissDorien

Syl heeft een pluchen hondje op batterijen dat kan lopen en blaffen.
En dat ding moet dus dood. Terwijl het hondje loopt springt Syl er steeds op en bijt hem.
Als het ding uitstaat gaat hij hem zoenen. Ook zit hij dan op de kop van het hondje en plukt hem helemaal kaal.

EvelienM

elke keer als ik ga stofzuigen, duikt Zazu in zijn waterbak en begint zich op een onmogelijke manier te wassen...ahum, past niet echt namelijk.

Taz

... Heb Groover nog niet echt op gewoontes kunnen betrappen, maar wat wel aan hem opvalt is dat wanneer hij slaapt, hij bijna horizontaal over zijn stok ligt. Ziet er echt niet uit :D
Beetje lui en vadsig!  ;D

Angelique Janssen

Onze parkiet Anjo haat onze stofzuiger. Zodra ik er al mee aan komt lopen begint ie al te piepen.
En als ik aan het stofzuigen ben, probeert meneer en nog boven het stofzuig-geluid uit te komen.
Dus je begrijpt wel, dat het dan een heel kabaal is :-)

parkietenwinkel

Mijn parkieten beginnen vaak te roepen als ik eventjes de deur uit loop. Blijkbaar vinden ze het gezelliger als ik in de huiskamer ben.