Heeft je parkietje ook bepaalde gewoontes?

Gestart door Viooltje, januari 19, 2011, 18:56:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AntonRispens

Citaat van: Zorro&Jojo op februari 22, 2011, 11:15:32
Mijn parkieten beginnen vaak te roepen als ik eventjes de deur uit loop. Blijkbaar vinden ze het gezelliger als ik in de huiskamer ben.

Hier hetzelfde, en met de stofzuiger proberen ze er bovenuit te komen met hun gekrijs!

Ik heb de 2e parkiet net 2 dagen en de eerste 3 weken ongeveer, dus gewoontes zijn nog moeilijk te vinden. Misschien dat ik over een halfjaar veel dingen herken die anderen omschreven.

hillie

Sponkie( het mannetje) gaat hier ook te keer als we schoenen en jas aan trekken.

En hij heeft ook de gewoonte als ik een stukje sinaasappel tussen de tralies doet.
Het aan de buitenkant op te eten, en niet aan de binnen kant.

Viooltje

Nog een gewoonte van onze parkietjes: als we thuiskomen van een dag werken en ze horen de deur van de schuur dan beginnen ze al te roepen. Pas als ze aandacht hebben gehad wordt het weer rustig in huis en gaan ze meestal een slaapje doen.
Onze auto staat voor het raam van onze huiskamer (soort oprit gecreëerd) en als ze de auto zien aankomen worden ze al enthousiast. Ook dan volgt hetzelfde ritueel als boven.
Ringo is degene die graag door de huiskamer vliegt. Als hij er uit wil dan zit hij op zijn stokje wild met zijn veren te wapperen (een soort 'droogvliegen') en daar stopt hij mee als we de kooi opendoen. Dan is hij binnen een seconde de hele kamer door.

pietjeamersfoort

Mijn parkiet gaat pas eten als wij eten, of als ik zeg dat hij moet eten.
Ook het badje word meestal gebruikt als serre waar je vooral heel hard in moet praten, het etensbakje word daar ook regelmatig voor gebruikt!
En als hij aandacht wil of wij " ping" zeggen gaat hij heel hard aan zijn bel trekken! Mijn parkiet is ook helemaal weg van telefoons vooral als je in gesprek bent komt hij op je schouder zitten om zich met het gesprek te bemoeien, elke keer weer!!
Geweldig!!

Maaike*

Citaat van: pietjeamersfoort op december 12, 2011, 23:56:41
Mijn parkiet gaat pas eten als wij eten, of als ik zeg dat hij moet eten.
Ook het badje word meestal gebruikt als serre waar je vooral heel hard in moet praten, het etensbakje word daar ook regelmatig voor gebruikt!
En als hij aandacht wil of wij " ping" zeggen gaat hij heel hard aan zijn bel trekken! Mijn parkiet is ook helemaal weg van telefoons vooral als je in gesprek bent komt hij op je schouder zitten om zich met het gesprek te bemoeien, elke keer weer!!
Geweldig!!

Geweldig !!

Ik post binnenkort ook even wat hier, zodra ik iets meer tijd heb.

Daniquev

ik vind het altijd super grappig om te zien als Robbie een nieuw voorwerp heeft ontdekt. Ze sluipt er altijd op af, heeeel erg laag bij de grond en bekijkt het op afstand waarna ze af en toe terug schiet en soms een stapje dichterbij doet. Dit terwijl het meestal gewoon een boek of een stuk fruit is wat er ligt! Ik heb wat dat betreft wel een erg schijterig beestje ;) hahaha

*wendy*

Sky heeft de vreemde(?) gewoonte om zich uit te rekken (pootje + vleugel) als ik naar boven kom lopen. Daarbij maakt hij dan een "piepend" geluid (net als wij mensen wel eens doen als we ons uitrekken). Als ik dan vraag of hij z'n andere pootje ook nog uit moet rekken, gaat hij dat ook nog even doen  8)

Als Sky één van ons uit een glas ziet drinken, komt hij meteen naar je toe en wil hij ook een slokje. Vaak zit er iets in het glas wat hij niet mag hebben, dus dan krijgt hij zijn eigen glas met water. Hieruit neemt hij dan een slokje om vervolgens het water uit het glas met zijn snavel door de hele kamer te verspreiden!

Als ik vraag aan Sky of hij een dutje moet doen, knijpt hij zijn oogjes dicht..

Ach ja, leuke beestjes zijn het toch!

Maaike*

Mijn lieve Ivy meiske komt vaak bij me op mijn schouder zitten maar als ik de deur uit moet en haar eraf wil halen. Dan krijg ik vaak een flinke snauw van madame al kiest ze uiteindelijk het hazenpad. Maar het is waar dan ook kenmerkend voor m'n meiske, snauwen dat ze het er niet mee eens is. Haha, moet er vaak om lachen.
Zodra ik de kraan zachtjes aanzet en mijn hand eronder hou komt ze aangesneld en hupt op mijn hand om zich daar dan uitgebreid op te gaan zitten wassen, of ze duikt naar de gootsteen, of ik even het water over haar heen wil sprenkelen. Ik vind het altijd zo'n lief gezicht!

Timo is overal bang voor, zeker nu Ivy aan het broeden is en hij geen goed voorbeeld krijgt. Bij het minste geringste hangt hij naar achteren, klaar om weg te vliegen, Delphine al net zo. Ik hou hele gesprekken tegen hem, maar niks kalmeert hem, tis gewoon een lieve scheiterd.
In tegenstelling tot Ivy die weliswaar soms wat bang overal op afduikt, is Timo een typisch 'wat de boer niet kent vreet of verkent hij niet'.

Taz

Hier ook nog een 'fijne' gewoonte...

Gerrit wordt er helemaal blij van als hij het voederbakje, of nog leuker, het waterbakje van de tralies weet te trekken, beuken, rammen etc... Gaat net zo lang door tot het bakje naar beneden valt.

Een flinke puinhoop levert het dagelijks op.

Mijn grootste angst??? Nou, dat die andere 3 het gaan overnemen... Als er 5 bakjes naar beneden storten, dan is de puinhoop helemaal niet meer te overzien!!!

patrick86

Mijn blauwe parkiet mag soms graag op het toetsen bord zitten, en de knopjes met de punt van zijn snavel  er proberen uit te wippen. Tot nu toe nog niet gelukt , maar hij blijft het proberen haha. Ik mis vanzelf een keer "'a" of een "b" Dan weet ik waar ik eerst moet zoeken:p

CiteerHier ook nog een 'fijne' gewoonte...

Gerrit wordt er helemaal blij van als hij het voederbakje, of nog leuker, het waterbakje van de tralies weet te trekken, beuken, rammen etc... Gaat net zo lang door tot het bakje naar beneden valt.

Een flinke puinhoop levert het dagelijks op.

Mijn grootste angst??? Nou, dat die andere 3 het gaan overnemen... Als er 5 bakjes naar beneden storten, dan is de puinhoop helemaal niet meer te overzien!!!

Je kan ook zelf een voederbak houder maken, die je dan vastzet aan de kooi .Hier kun je je voederbak dan inzetten. Je moet je parkiet wat minder spinazie geven als ie hem dan ook nog uit de houder weet te tillen :P

Pixelsan

Hier eentje die geen fan is van het hoesje om mijn iPhone. Hij gaat op de rand zitten als ik hem in mijn hand heb en gaat met zijn snavel flink langs alle randjes.

En zetten we de muziek iets harder, blijft hij niet achter en probeerd daar overheen te komen.


RicoBella

Mijn parkietje Kiki slaapt nog altijd in zijn badje. Hij heeft dit nooit afgeleerd van jongs af aan. Ik heb er verschillende handdoekjes in liggen maar hij geeft de voorkeur aan een speciale. Dan in de loop van de middag kruipt hij er in, laat zich helemaal onderuit zakken en doet lekker zijn kop in de veren. Raar, maar zo ontzettend schattig  ::) !

Maaike*

Citaat van: RicoBella op februari 06, 2012, 10:09:00
Mijn parkietje Kiki slaapt nog altijd in zijn badje. Hij heeft dit nooit afgeleerd van jongs af aan. Ik heb er verschillende handdoekjes in liggen maar hij geeft de voorkeur aan een speciale. Dan in de loop van de middag kruipt hij er in, laat zich helemaal onderuit zakken en doet lekker zijn kop in de veren. Raar, maar zo ontzettend schattig  ::) !

Awwwwww, volgens mij is dat een heel lief gezicht, wil je daar eens een foto van maken?

Ik lees trouwens meer berichten over parkieten die dol zijn op afstandsbediening en telefoons enzo. Bij Ivy is al sinds het begin niks daarvan veilig. Ook de camera is favoriet, dus wil ik haar op de foto hebben moet ik snel zijn, anders zit ze op m'n lens de boel te onderzoeken (spiegelreflex). Als het maar beeld heeft en licht geeft, knopjes heeft of draai/lichtgeluidjes maakt (camera).
Zo werd ze wel ontzettend snel tam trouwens, want ik loop nogal eens met een camera door t huis.

inie

Als mijn Gijs uit zijn kooi is en ik zit achter de computer, vliegt hij meteen op het keyboard en/of de muis af en probeert die te pikken en achterna te jagen. Mijn vingers zijn dan behoorlijk de klos en dat vind hij een heel leuk spelletje... Meestal ga ik dan niet meer achter de computer of jaag hem (vriendelijk) van het buro zodat ik ongehavend door kan typen...

daniel :D

Als ik huiswerk maak, valt hij altijd de pen aan, dan rent hij weer terug naar zijn spiegeltje, en even later komt hij weer ???

Pixelsan

Elke keer als ie los vliegt zit ie tussendoor op mijn hoofd, om daar ook 9 van de 10 keer te poepen....  :o

Ayarea

Als Zayla chagerijnig is, gaat ze op m'n hand zitten, bijt erin, poept erop en vliegt dan weg... als ze niet chagerijnig is gaat ze een partij kletsen en kijkt ze me aan alsof ze wil vragen "snap je het allemaal nog wat ik nu zeg?".

Chrono begint de dag zingend en dansend in de kooi, dat is een standaard gegeven.

Chrono en Zayla gaan via de stroomdraad glijdend naar beneden, om weer omhoog te klimmen en weer naar beneden te glijden, erg grappig om te zien.

De rest van de vogeltjes hebben niet echt gewoontes, of ik zie ze niet ;).

Ohja standaard om 7 uur s'ochtends roepen om eten (allemaal), vervolgens eten geven, en er dan niets mee doen, alsof ze zoiets hebben "zo hebben wij jou even lekker wakker gemaakt heh, hah!".

Lilloontje

Leilah is he-le-maal hoteldebotel van belletjes! Ze heeft de gewoonte om haar koppie erin te steken..en die er vervolgens er een tijdje in te laten..geweldig!

En ze heeft de gewoonte om altijd in haar ring te gaan zitten! Als ik haar eruit laat, haal ik haar ring er ook uit, en die hang ik dan elke keer ergens anders op..fladdert ze even rond, en zoekt haar ring weer op, om even lekker te schommelen..vindt ze leuk.. ;D Ook heeft ze de gewoonte als de muziek aanstaat, mee te "zingen"..Volgens mij is het gewoon een poging om er boven uit te komen, haha!

Snappie

Hier beginnen ze los te komen en ze zijn erg grappig ja. Ik kan er uren naar kijken.
Hele verhalen worden verteld.
Rio maakt heuse duikvluchten buiten de kooi, vandaag was hij zo enthousiast dat ie zelfs tegen de kooi aan vloog haha.
Vanwege ruzie heb ik een tweede schommel gekocht, een schot in de roos ! Als acrobaten zitten ze op die dingen, het kan niet dol genoeg ! Maar ze willen het ijzer ervan ook doorbijten, daar zijn ze bijna de hele dag zoet mee....
Al het eten anders dan zaad is de vijand. En dat moet je aanvallen, toch ?
Ik ben benieuwd wat ze nog meer gaan doen als we ze langer hebben !

TenT

Het valt me op dat Tweety tegenwoordig ondersteboven eet. Ik hoop dat dat geen kwaad kan?