niezen en bol zitten

Gestart door Federerfan, mei 30, 2008, 10:25:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Jimmie is een beetje aa het niezen (maar hij zit nooit op de tocht) en hij zit een beetje bol. Wat kan ik het best doen of hoef ik niets te doen?

Mandy

Niest hij veel en komt er viezigheid mee? Een beetje niezen en spettertjes betekend niks...

En eet en drinkt en speelt hij nog, is de ontlasting nog okay?

Observeer hem even en als je het niet vertrouwd dan mot je even een afspraak maken met de dierenarts.

Federerfan

Citaat van: Mandy op mei 30, 2008, 10:42:29
Niest hij veel en komt er viezigheid mee? Een beetje niezen en spettertjes betekend niks...

En eet en drinkt en speelt hij nog, is de ontlasting nog okay?

Observeer hem even en als je het niet vertrouwd dan mot je even een afspraak maken met de dierenarts.
Bedankt voor je reactie. Nee, het was maar een paar keer, en er kwam niks mee. En hij eet en speelt nog en zit ook niet meer bol. Maar ik schrik nog wel bij elk mogelijk ziektesignaal.

Kan hij trouwens verkouden worden van mijn verkoudheid? Ik ben zelf en beetje verkouden en ik hoop dat ik nu geen afstand van hem moet houden omdat ik hem anders aansteek.

Parkieten-Freak

Op zich zijn de meeste virussen soort-specifiek, met andere woorden: je zult als verkouden mens niet snel je vogeltje aansteken.
Toch is het raadzaam om bij ziekte je handen extra goed te wassen en te zorgen dat je vogel niet met speeksel of snot in aanraking komt. Ook al zal de vogel er niet direct verkouden van worden, speeksel en snot bevatten heel veel micro-organismen en je weet maar nooit of het immuunsysteem van je parkietje daar raad mee weet.

Als je vogeltje blijft niezen of nog bol zit, ga dan even naar de dierenarts. Parkieten laten namelijk pas heel erg laat zien dat ze ziek zijn. Op het moment dat jij dat ziet, is je parkietje eigenlijk al doodziek.


Mandy

Ze niesen altijd wel maar niet heel vaak...
Houd het even goed in de gaten dan...

Het bol zitten met de oogjes dicht kan ook wel zijn dat ie even rust hoor, daarom is observeer hem even...
Als ie nog zin heeft om te spelen en eten en drinken.. Dan zal het wel meevallen...

Maar het zijn geen "piepers"... En zijn vrij hard voor zich zelf...

Federerfan

Citaat van: Mandy op mei 30, 2008, 11:11:27
Ze niesen altijd wel maar niet heel vaak...
Houd het even goed in de gaten dan...

Het bol zitten met de oogjes dicht kan ook wel zijn dat ie even rust hoor, daarom is observeer hem even...
Als ie nog zin heeft om te spelen en eten en drinken.. Dan zal het wel meevallen...

Maar het zijn geen "piepers"... En zijn vrij hard voor zich zelf...
Oké, dat is een geruststelling. Wat ik me trouwens afvroeg, ik heb laatst even contact gehad met een dierenarts die hier vlakbij zit, maar moet/kun je je verzekeren voor behandelingen door de dierenarts? Of bestaat dat niet?

Parkieten-Freak

Citaat van: Mandy op mei 30, 2008, 11:11:27
........Maar het zijn geen "piepers"... En zijn vrij hard voor zich zelf...

Een zieke of verzwakte vogel is van nature een prooi is voor een ander dier. Een vogel heeft er dus alle belang bij om niet te laten zien dat hij of zij ziek is en zal dit zolang als hij kan volhouden.
Vogels zijn niet hard voor zichzelf. Het bovenstaande fenomeen zit gewoon in de genen "ingeprogrammeerd". Vogels kunnen gewoon niet anders, totdat ze uiteindelijk te ziek zijn om de schone schijn op te houden en dan is het vaak te laat.
Het is aan ons verzorgers om dit op tijd te doorzien en dat is niet gemakkelijk. Ga daarom goed af op wat je ziet. Snot en bolzitten is niet goed, ook al eet en speelt de vogel nog.
Ga bij twijfel gewoon even naar de dierenarts.

Een keertje niezen is iet erg, maar daar moet het dan ook bij blijven.


Mandy

Verzekeren?

Nou als ik er naar toe moet, dan kun je gewoon ter plekke betalen.
Of bedoel je dat niet?!

Citaat van: Parkieten-Freak op mei 30, 2008, 11:24:32
Een zieke of verzwakte vogel is van nature een prooi is voor een ander dier. Een vogel heeft er dus alle belang bij om niet te laten zien dat hij of zij ziek is en zal dit zolang als hij kan volhouden.
Vogels zijn niet hard voor zichzelf. Het bovenstaande fenomeen zit gewoon in de genen "ingeprogrammeerd".

Ja zo bedoel ik het eigenlijk maar kwam anders over...
Maar daarom ook het advies om de beesjes altijd goed te observeren....

Caradow

Verzekeren van vogels is niet mogelijk. Alleen honden en katten kun je verzekeren.

Federerfan

Citaat van: Caradow op mei 30, 2008, 12:37:04
Verzekeren van vogels is niet mogelijk. Alleen honden en katten kun je verzekeren.
Oke, bedankt.

Jimmie zit nu trouwens al een half uurtje bol boven in zijn kooi. Zijn oogjes zijn ook en en toe dicht. Wat ik zo lastig vind, is dat ik niet goed wet wanneer ik iets moet doen omdat ik er nog weinig van weet.

Federerfan

Hij zit nu ook een beetje te trillen. Wat kan dat zijn?

Petr@

Je zou natuurlijk vandaag naar een VA kunnen gaan want je zit precies voor het weekend en dan wordt het meestal zoeken naar een weekend arts.




Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Safrena

Hey Federerfan

Er word je aangeraden om toch even contact op te nemen of langs te gaan naar een vogelarts
Mocht ik in jouw situatie zitten zou ik ook dit advies opvolgen

Trillen wijst op ziek zijn, stress pijn

Omdat jouw parkietje niest en bol zit , zal het trillen bij jou op ziek zijn wijzen

Vele groetjes

Federerfan

Ik had al en topic geopend over het bol zitten van Jimmie. Net heb ik de dierenwinkel en de dierenarts gebeld en de situatie uitgelegd. Ze zeiden dat het misschien een goed idee was om langs te komen maar dat dat ook slecht voor hem kon zijn wegens de stress, mar dat het ook een risico is om niks te doen. Ik ben er een beetje van in paniek want ik weet niet wat ik moet doen.

Net heb ik wat trosgierst in zijn kooi gelegd en daar begon hijenthousiast van te eten maar nu zit hij weer een beetje bol op zijn zitstok. Het liefst zou ik willen dat er even iemand kwam kijken maar tot nu toe zijn er geen artsen die willen komen kijken (ik verwacht niet dat ze dat elke keer doen maar zo'n eerste ker nadat hij net veel heeft gereisd zou ik dat wel fijn vinden.)

Heeft iemand een suggestie?

Federerfan

Citaat van: Safrena op mei 30, 2008, 14:19:38
Hey Federerfan

Er word je aangeraden om toch even contact op te nemen of langs te gaan naar een vogelarts
Mocht ik in jouw situatie zitten zou ik ook dit advies opvolgen

Trillen wijst op ziek zijn, stress pijn

Omdat jouw parkietje niest en bol zit , zal het trillen bij jou op ziek zijn wijzen

Vele groetjes
Dat niezen was alleen vanochtend, twee keer vrij snel na elkaar. Dat trillen doet hij niet meer. Maar hij zit nog wel bol. Net heb ik wat trosgierst in zijn kooi gelegd en daar begon hij blij van de eten. Maar nu zit hij weer vrij stil op zijn zitstok.

Petr@

Ja je zult toch nu naar een arts moeten, stress of geen stress.De gezondheid van je parkietje staat op het spel.Maak nu een afspraak voor vandaag.


Het is altijd stressen voor een vogeltje om te vervoeren.Maar als ze ziek zijn moet dat nu eenmaal.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Caradow

Als je zelf twijfelt, dan gewoon naar de VA gaan.. beter vervoeren, dan niks doen..

Caradow

Ik heb je dierenartsdraadje hierbij samengevoegd.. het heeft geen zin om 2 draadjes open te hebben voor hetzelde probleem

Federerfan

Ik heb maar een taxi gebeld om hem toch even naar de dierenarts te brengen. Ik hoop dat het allemaal goed is en dat hij gewoon moe is.

Sonja

Een verstandig besluit. ;)

Laat je nog weten hoe het gegaan is?

Groetjes, Sonja.