niezen en bol zitten

Gestart door Federerfan, mei 30, 2008, 10:25:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Citaat van: Ingrid op mei 31, 2008, 23:15:57
Pas op! Doe dat in overleg met de dierenarts en neem voor de zekerheid dan het flesje mee. De dosering die je nu hebt gekregen is aangepast voor toevoeging aan het water, met andere woorden het zal een een veel hogere dosering hebben dan bij toedoening rechtstreeks in de snavel.

Dat zal ik zeker doen. Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is.

Wouter

ik wens je veel sterkte, en ik wens jimmie beterschap. maar ik heb er vertrouwen in dat dat helemaal goed komt! :D ;)

Federerfan

Citaat van: Pinkie op juni 01, 2008, 10:04:01
ik wens je veel sterkte, en ik wens jimmie beterschap. maar ik heb er vertrouwen in dat dat helemaal goed komt! :D ;)
Bedankt! :)

Even een update over Jimmie: Gister was hij nog wel moe maar vandaag is hij veel actiever. Hij loopt en vliegt door zijn kooi en ik hoorde hem alweer even fluiten. Maar ik hoop vooral dat hij zich beter voelt. Dat is het enige wat telt.

Hij niesde net nog een keer mar het was maar 1 keer.

Federerfan

#43
Net had ik een badjaes over Jimmie's kooi gelegd, om hem warm te houden. Een badjas leek me een goed idee, omdat die zorgt dat het warm wordt in de kooi zonder dat het benauwd wordt. Ik neem aan dat je wel 1 kant onbedekt moet laten? Misschien een stomme vraag, maar ik vroeg het me af.

Maar goed, toen ik zijn kooi van achteren en van de zijkanten bedekten, werd hij opeens helemaal stil. Ik weet dat ze dat altijd worden als je de kooi bedekt, maar het leek me beter als hij en beetje kan spelen omdat hij toch wer wat actiever is. Mar goed, als ik het mis heb, hoor ik het natuurlijk graag.

Ik wilde mijn bericht veranderen maar ik was te laat. Ik heb net toch en badjas over Jimmie's kooi gelegd. De voorkant van de kooi is nu open, de rest is bedekt. Hij niesde net nog een keer en ik dacht dat hij het misschien koud heeft. Hopelijk vindt hij het niet vervelend. Kan het stressvol voor hem zijn? Ik heb de kooi nog nooit eerder bedekt.

Ben steeds te laat met veranderen, want dat kan natuurlijk maar even. Wat ik nu uiteindelijk heb besloten is om de kachel aan te doen en de badjas weg te halen. zo kan hij om zich heen kijken en is het toch wat warmer dan anders.

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

Federerfan

Citaat van: Mandy op mei 30, 2008, 11:11:27
Ze niesen altijd wel maar niet heel vaak...

Hij heeft nu in anderhalf uur drie keer geniesd. Is dat vaak of is dat nog normaal? Dat is eigenlijk het enige wat hij doet wat niet normaal is. Hij zit niet meer bol en hij ziet er lang niet zo moe uit als gisteren (hij is ook veel actiever in zijn kooi).

Sonja

Hoi Federerfan,

Geef je kleine vriendje nu gewoon eventjes de tijd om te herstellen..... ;)
Hoewel ik heel goed begrijp dat je je ongerust maakt hoor. ;)

Als ik jou was zou ik gewoon morgen voor de zekerheid even contact opnemen met de vogelarts en vragen of je antibiotica kunt krijgen die je rechtstreeks in het bekje van Jimmie kunt doen.

Dat hij stil werd omdat je de badjas over de kooi heen deed, is normaal. Je schrijft dat hij dat niet gewend is, dus dat is gewoon even iets "vreemds" voor Jimmie.

Veel sterkte en beterschap verder voor hem. ;)
Zo te lezen gaat het al wat beter met hem, hij zit niet meer bol en is actiever. Dat is heel positief! :)

Groetjes, Sonja.

Federerfan

Ik heb net even de dierenarts gebeld en het was een fijn gesprek. Ik heb hem verteld dat hij een wit plekje op zijn pootje had maar daarvoor had ze hem inderdaad behandeld (een druppeltje onder zijn vleugel tegen schurftmijt). Verder was ze - natuurlijk - heel positief over het feit dat hij niet meer bol zat en actiever was. Ik kreeg - ook natuurlijk - het advies om gewoon de antibioticakuur af te maken en even te kijken hoe het dan met hem gaat. :)

Federerfan

Even een update voor wie het interesseert. Het gaat geloof ik best goed met Jimmie. :) Hij zat dus al niet meer bol en ziet er nu ook heel fit en actief uit. Alleen af en toe (paar keer per uur) een droog niesje en hij heeft nog een wit plekje op een van zijn pootjes. Mar ik zag dat hij gister uit zijn waterbakje aan het drinken was n daar zit de antibiotica in dus daar was ik wel blij mee. :)

Mandy

Komt helemaal goed hoor, kuur afmaken....
En hij wordt weer de "oude"....


Sonja

Hoi Federerfan,

Fijn dat het steeds wat beter gaat met Jimmie!
Het komt vast weer goed hoor met je kleine vriendje. ;)

Groetjes, Sonja.

Federerfan

#50
Citaat van: Sonja op juni 03, 2008, 13:18:54
Hoi Federerfan,

Fijn dat het steeds wat beter gaat met Jimmie!
Het komt vast weer goed hoor met je kleine vriendje. ;)

Groetjes, Sonja.
Hoi Sonja,

Bedankt! Ja, het is fijn om hem te zien opknappen. Ik moet allen zorgen dat ik geen spoken zie, want ik schrik vaak nog ten onrechte als hij iets voor het eerst doet. Misschien laat ik hem aanstaande zondag voor het eerst vliegen en ik ben benieuwd hoe hij dat vindt.

Sonja

Hoi Federerfan,

Voor wat betreft het rondvliegen zou ik even wachten tot Jimmie echt weer helemaal beter is.
Hij voelt zich gelukkig nu alweer een stuk beter, maar hij is toch nog niet helemaal de oude.
Laat hem zijn energie nu nog maar eventjes gebruiken om verder te herstellen. ;)

Het is ook belangrijk dat Jimmie goed handtam is voordat je hem rond laat vliegen. (dus dat hij gemakkelijk en zonder aarzelen in de kooi op je hand komt zitten). Je kunt hem dan straks op deze manier weer terug in de kooi zetten.

Als het zo goed blijft gaan kun je hem misschien in de loop van volgende week eens een rondvlucht door de kamer laten maken?

Als je dat doet, denk er dan goed om dat je deze voorzorgsmaatregelen neemt:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Groetjes, Sonja.

Federerfan

Citaat van: Sonja op juni 03, 2008, 15:04:19
Hoi Federerfan,

Voor wat betreft het rondvliegen zou ik even wachten tot Jimmie echt weer helemaal beter is.
Hij voelt zich gelukkig nu alweer een stuk beter, maar hij is toch nog niet helemaal de oude.
Laat hem zijn energie nu nog maar eventjes gebruiken om verder te herstellen. ;)

Het is ook belangrijk dat Jimmie goed handtam is voordat je hem rond laat vliegen. (dus dat hij gemakkelijk en zonder aarzelen in de kooi op je hand komt zitten). Je kunt hem dan straks op deze manier weer terug in de kooi zetten.

Als het zo goed blijft gaan kun je hem misschien in de loop van volgende week eens een rondvlucht door de kamer laten maken?

Als je dat doet, denk er dan goed om dat je deze voorzorgsmaatregelen neemt:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Groetjes, Sonja.
Met Jimmie gaat het trouwens goed. De witte plekjes op zijn pootjes zijn weg. Hij zit af en toe bol, maar dat is ook vaak vlak na het poetsen. Hij is in elk geval actief. Alleen nog af en toe een droog niesje.

Aanstaande zondag wil ik hem laten vliegen. Dat is de laatste dag van zijn antibioticakuur. Ben benieuwd hoe hij het vindt.

Federerfan

Sorry voor de misschien wat tegenstrijdige berichten. Jimmie zit vandaag veel bol maar hij is wel heel erg actief geweest. Ook nu is hij heel actief, met poetsen enzo. Is het dan erg dat hij tussendoor een beetje bol zit?

Sonja

Hoi Federerfan,

Het gaat steeds een beetje beter met Jimmie, maar helemaal beter is hij nog niet.
Gezonde parkietjes zitten overigens ook weleens lekker te rusten hoor.
Mijn parkietjes zijn 's middags ook altijd een poosje wat stiller dan de rest van de dag, dan zitten ze een beetje te dommelen op 1 pootje. :-*

Als het over het algemeen steeds iedere dag een beetje beter gaat met Jimmie, is het goed.

Zit hij op 1 of 2 pootjes als hij zit te rusten?

Groetjes, Sonja.

Federerfan

Citaat van: Sonja op juni 04, 2008, 18:08:28
Hoi Federerfan,

Het gaat steeds een beetje beter met Jimmie, maar helemaal beter is hij nog niet.
Gezonde parkietjes zitten overigens ook weleens lekker te rusten hoor.
Mijn parkietjes zijn 's middags ook altijd een poosje wat stiller dan de rest van de dag, dan zitten ze een beetje te dommelen op 1 pootje. :-*

Als het over het algemeen steeds iedere dag een beetje beter gaat met Jimmie, is het goed.

Zit hij op 1 of 2 pootjes als hij zit te rusten?

Groetjes, Sonja.
Hoi Sonja,

Het zag er ook uit als hij zat te rusten. Dan had hij ook geen zin om op mijn vinger te gaan zitten. Wel praat ik dan soms tegen hem en zeg ik dat ik hem heel lief vind.

Het gaat op zichzelf prima met Jimmie. Vandaag zag ik hem alleen meer rusten, maar hij had vandaag een actieve dag. We hebben veel gespeeld, want hij hupte steeds op mijn hand en hupte weer weg. Hij rustte op één pootje.

Klopt het trouwens dat parkieten naarmate ze wat ouder worden (Jimmie is natuurlijk nog maar een week of 11) korter gaan slapen? Nu gaat hij al om 20.00 uur boven in de kooi rustig op zijn stokje zitten. Als hij slaapt zit hij wel een beetje bol maar zit hij ook op één pootje. Is dat een goed teken en, zo ja, waarom?

Sonja

Hoi Federerfan,

Het klinkt goed hoor, ieder parkietje rust weleens een paar keer per dag.
Gezonde parkietjes zitten dan op 1 pootje, maar er zijn ook uitzonderingen die op 2 pootjes rusten terwijl ze toch niet ziek zijn.
Maar als je je parkietje op een gegeven moment goed kent, merk je wanneer er iets niet in orde is.

Parkietjes die heel jong zijn slapen nog wat vaker dan hun wat oudere soortgenootjes, dat is wel normaal.
En parkietjes die weer heel oud zijn rusten vanzelfsprekend ook weer wat meer.

Een gezonde parkiet die gaat rusten zet zijn veertjes op om zo de warmte beter vast te kunnen houden.

Groetjes, Sonja.

Federerfan

Citaat van: Sonja op juni 04, 2008, 18:35:47
Hoi Federerfan,

Het klinkt goed hoor, ieder parkietje rust weleens een paar keer per dag.
Gezonde parkietjes zitten dan op 1 pootje, maar er zijn ook uitzonderingen die op 2 pootjes rusten terwijl ze toch niet ziek zijn.
Maar als je je parkietje op een gegeven moment goed kent, merk je wanneer er iets niet in orde is.

Parkietjes die heel jong zijn slapen nog wat vaker dan hun wat oudere soortgenootjes, dat is wel normaal.
En parkietjes die weer heel oud zijn rusten vanzelfsprekend ook weer wat meer.

Een gezonde parkiet die gaat rusten zet zijn veertjes op om zo de warmte beter vast te kunnen houden.

Groetjes, Sonja.
Is er een verschil tussen je veertjes opzetten en bol gaan zitten?

Ik merk trouwens dat Jimmie nu meer niesjes heeft en het zijn ook natte niesjes, net een paar achter elkaar. Er komt niet echt vuil mee maar wel gewoon iets kleurloos, net water, maar het is niet veel. Moet ik iets doen?

Sonja

Hoi Federerfan,

Bij deze link kun je zien hoe een zieke vogel erbij zit:
http://members.home.nl/isd/ziekten.html

Dat is toch heel anders dan wanneer ze gewoon hun veertjes wat hebben uitstaan en lekker op hun gemak zitten. ;)

Ieder parkietje niest weleens, dat is om stof etc. uit hun neusje te verwijderen.
Als er een heel klein beetje vocht uit het neusje komt hoeft dat niet altijd te betekenen dat het diertje verkouden is, maar hou het wel in de gaten, en ga bij twijfel liever even naar een vogelarts.

Zorg ervoor dat Jimmie nooit op de tocht kan staan, dat is niet goed voor hem.
Het beste is ook als de temperatuur in huis zo constant mogelijk is.

Groetjes, Sonja.

Federerfan

Citaat van: Sonja op juni 05, 2008, 21:43:57
Hoi Federerfan,

CiteerBij deze link kun je zien hoe een zieke vogel erbij zit:
http://members.home.nl/isd/ziekten.html
Oke, zo zit Jimmie in elk geval niet, met die vlegeltjes naar achter.

CiteerDat is toch heel anders dan wanneer ze gewoon hun veertjes wat hebben uitstaan en lekker op hun gemak zitten. ;)
Ja, inderdaad.

Ieder parkietje niest weleens, dat is om stof etc. uit hun neusje te verwijderen.
Als er een heel klein beetje vocht uit het neusje komt hoeft dat niet altijd te betekenen dat het diertje verkouden is, maar hou het wel in de gaten, en ga bij twijfel liever even naar een vogelarts.

Zorg ervoor dat Jimmie nooit op de tocht kan staan, dat is niet goed voor hem.
Het beste is ook als de temperatuur in huis zo constant mogelijk is.

Het is inderdaad maar een beetje vocht. Ik schrok alleen een beetje omdat hij dat niet eerder had gehad terwijl zijn antibioticakuur nog loopt. De temperatuur constant houden kan ik eigenlijk niet, ant ik woon in een flat met blokverwarming en de kachel gaat om 23.00 uur uit en gaat pas om 07.00 uur weer aan. Beetje primitief maar helaas is het zo. Nu heb ik sowieso geen verwarming aan staan, maar het is hier denk ik wel 22 graden. Is dat een probleem denk je? En moet ik dan een warmtelamp kopen?

Morgen bel ik nog even naar de dierenarts, wat ik sowieso van plan was. In het weekend is ze niet te bereiken en Jimmie is morgen zeven dagen aan zijn antibiotica (de kuur duurt tien dagen) en ik wil even haar mening horen over hoe het gaat.