niezen en bol zitten

Gestart door Federerfan, mei 30, 2008, 10:25:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Citaat van: Sonja op mei 30, 2008, 15:18:33
Een verstandig besluit. ;)

Laat je nog weten hoe het gegaan is?

Groetjes, Sonja.
Nou, ik ben weer thuis. Ben met de taxi naar de dierenarts geweest. Jimmie heeft volgens haar een luchtwegontsteking. Ze heeft een druppeltje van iets (weet niet precies wat) onder zijn vleugeltje gedaan. En ik heb een antibioticakuur voor hem meegekregen, voor tien dagen. Ze zei dat hij er verder wel goed en gezond uitzag. Jimmie is nu weer in zijn kooi en hij zit al niet meer bol. Hij zal nog wel moe zijn van zijn reis en hopelijk voelt hij zich snel beter.

Ik schrok er vanmiddag wel behoorlijk van. zoals ik al vaker heb gezegd heb ik ngo nooit een huisdier gehad en ik wist niet dat ik binnen een week al zo gehecht aan hem zou raken.

Jacko

Luchtwegontsteking is niet zo best, maar met dat kuurtje moet het wel goed komen ;)
Laat hem maar even lekker bijkomen.

Hopen dat het weer goed gaat, maar daar twijfel ik niet aan.

Groetjes ;)

Sonja

Hoi Federerfan,

Zo zie je maar, toch goed dat je even naar de VA geweest bent.

Jimmie zal met de ab hopelijk weer snel helemaal opknappen.

Denk er wel goed om dat je een antibioticakuur altijd moet afmaken, ook als het misschien na een paar dagen weer wat beter gaat met Jimmie.

Veel beterschap voor je kleine lieverd.
Helemaal te begrijpen hoor, dat je er al meteen zo gehecht aan bent geraakt.
Parkietjes stelen nu eenmaal meteen je hart. :-*

Groetjes, Sonja.

Federerfan

Citaat van: Sonja op mei 30, 2008, 16:54:08
Hoi Federerfan,

Zo zie je maar, toch goed dat je even naar de VA geweest bent.

Jimmie zal met de ab hopelijk weer snel helemaal opknappen.

Denk er wel goed om dat je een antibioticakuur altijd moet afmaken, ook als het misschien na een paar dagen weer wat beter gaat met Jimmie.

Veel beterschap voor je kleine lieverd.
Helemaal te begrijpen hoor, dat je er al meteen zo gehecht aan bent geraakt.
Parkietjes stelen nu eenmaal meteen je hart. :-*

Groetjes, Sonja.
Bedankt voor julie reacties. Ik zal de kuur inderdaad helemaal afmaken. Hopelijk drinkt hij genoeg water maar ik hoop er maar even op dat de natuur zijn werk doet.

Ik zat vanmiddag gewoon huilend aan de telefoon en ik kon niet eens uit mijn woorden komen. Dat kwam vooral doordat allebei de opties riskant leken (weer vervoeren of het nog even aanzien met het risico dat het mis zou gaan met Jimmie). Daar schrok ik dus wel van dat ik al zo snel om hem geef Maar gelukkig zit hij weer at blijer in zijn kooi.Ik vond het zo hartverscheurend om hem daar zo moe (ziek) te zien zijn. Ik had op dat moment liever gehad dat ik niet lekker was dan Jimmie.

Federerfan

Jimmie vloog net alweer door zijn kooi en zijn verenpak zit ook strak. Hopelijk knapt hij snel op en blijft hij gewoon gezond.

roha

Hoi,

Goed van je dat je zo snel naar de dierenarts bent geweest!
Misschien dat je hem ook wat extra warmte kan geven door bijv. een warmtelamp te plaatsen.
Ja, je hecht je snel aan zo'n lief diertje he ;)
Hopelijk knapt Jimmie snel weer op!

Federerfan

Citaat van: roha op mei 30, 2008, 19:17:16
Hoi,

Goed van je dat je zo snel naar de dierenarts bent geweest!
Misschien dat je hem ook wat extra warmte kan geven door bijv. een warmtelamp te plaatsen.
Ja, je hecht je snel aan zo'n lief diertje he ;)
Hopelijk knapt Jimmie snel weer op!

Bedankt! Ik ben ook blij dat ik ben gegaan. Wat me een beetje tegenhield, was de stress van een nieuwe reis. Hopelijk gaat hij vanavond lekker vroeg slapen en voelt hij zich steeds wat beter.

Het verbaast me echt hoe snel je je hecht aan zo'n vogeltje. Dat had ik echt niet verwacht. Ik snap ook wel dat mensen dieren vaak liever vinden dan mensen. Zelf vind ik dat geloof ik ook al.


Hoe werkt dat, zo'n warmtelamp? Moet je die er even bij zetten of continu?

Mars

Klopt, dat hechten aan een vogeltje. Ik had mijn Jimmetje toen na een week aan de AB en was zo bang dat ze het niet ging halen...

Goed dat je bent gegaan!

Met een paar daagjes zul je hem goed zien opknappen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Citaat van: Mars op mei 30, 2008, 19:32:25
Klopt, dat hechten aan een vogeltje. Ik had mijn Jimmetje toen na een week aan de AB en was zo bang dat ze het niet ging halen...

Goed dat je bent gegaan!

Met een paar daagjes zul je hem goed zien opknappen.
Fijn dat ik niet de enige ben die zo aan zijn vogel gehecht is. Dacht dat het misschien een overdreven reactie was.

Hij vindt zijn water vanzelf wel? Jimmie drinkt namelijk niet zoveel maar ik begreep dat ze de antibioticadosering daarop ook aanpassen.

Ingsu

Het is normaal dat parkietjes weinig drinken. Meestal wordt er een [te] hoge dosering in het water gedaan zodat een parkietje toch nog genoeg AB binnenkrijgt met het weinige water dat hij tot zich neemt.

En een warmtelamp kun je er de hele tijd naast laten staan, maar zorg wel dat je bijvoorbeeld aan een kant een handdoek over de kooi hangt zodat hij kan kiezen of hij midden in de warmte gaat zitten of wat beschutter [hij moet het natuurlijk niet te warm krijgen ;)]. Misschien kun je de arts waar je bent geweest vragen of het nodig is en zo ja of je hem er de hele dag onder moet zetten of niet.

Ik hoop voor je dat Jimmie vlug weer beter is! Goed dat je zo snel naar een arts bent geweest!

Groetjes, Inge

Mars

Als je met een dag of 4 geen verandering ziet, neem dan wel weer even contact op met je VA.
Ik zelf (en met mij meer mensen op het forum) zijn meer voor het direct geven van een (andere soort) antibiotica in het snaveltje: dan weet je zeker dat hij genoeg binnen krijgt.

Maar kijk het eerst maar even aan :) Dit werkt regelmatig ook heel goed hoor...

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Bedankt voor jullie reacties. Jimmie zit inmiddels niet meer bol. Hij is nog wel moe (kijkt moe uit zijn oogjes) en hij knarst een beetje met zijn snaveltje. Ik heb hem nog niet zien eten maar ik kom pas net de woonkamer in. Hopelijk gaat hij zo even wat eten.

Ik zie net dat hij wat trosgierst eet (uit zichtzelf). ;D Misschien niet het meest verantwoorde voedsel, maar het belangrijkste vind ik dat hij wat eet en aansterkt.

Federerfan

Jimmie is nu heel enthousiast van z'n trosgierst aan het eten. Zal ik hem maar gewoon laten of moet ik de trosgierst op een gegeven moment weghalen omdat hij anders te veel eet? Het lijkt me op zichzelf goed als hij veel eet omdat hij dan kan aansterken. Wat vinden jullie?

Ingsu

Veel eten is ook een ziekteteken, dus het is niet per definitie goed.
Het is wel goed natuurlijk DAT je parkietje eet! ;)
Ik zou de trosgierst niet te lang in de kooi laten hangen, want hij vindt dat natuurlijk veel lekkerder dan zijn eigen zaadjes, maar daar moet hij natuurlijk wel van eten! Trosgierst bevat niet veel gezonde voedingstoffen, dus is het echt belangrijk dat hij zijn gewone voer eet! Dat zal hem veel meer aansterken.
Mocht hij zijn voer echt niet eten, kun je inderdaad het beste wat trosgierst in zijn kooi terughangen!

Groetjes, Inge


Federerfan

Citaat van: Ingsu op mei 31, 2008, 21:28:28
Veel eten is ook een ziekteteken, dus het is niet per definitie goed.
Het is wel goed natuurlijk DAT je parkietje eet! ;)
Ik zou de trosgierst niet te lang in de kooi laten hangen, want hij vindt dat natuurlijk veel lekkerder dan zijn eigen zaadjes, maar daar moet hij natuurlijk wel van eten! Trosgierst bevat niet veel gezonde voedingstoffen, dus is het echt belangrijk dat hij zijn gewone voer eet! Dat zal hem veel meer aansterken.
Mocht hij zijn voer echt niet eten, kun je inderdaad het beste wat trosgierst in zijn kooi terughangen!

Groetjes, Inge


Dat was dus te simpel gedacht van mij. Het leek me zo'n goed teken. Maar goed, ik zal te trosgierst morgen weghalen en dan hoop ik dat hij van zijn gewone voer gaat eten (en de trosgierst terugleggen als hij dat voer echt niet eet).

De vraag waar ik de hele tijd mee zit: als hij stil zit met z'n oogjes dicht en als hij beweegt zijn oogjes moeilijk open kan houden, hoe kan ik dan zien of hij gewoon moe is of dat hij ziek is?

Op dit moment ga ik ervan uit dat hij aan het herstellen is. Zo noem ik het maar. Hopelijk krijgt hij genoeg antobiotica binnen, maar ik reken er een beetj eop dat de natuur ook zijn werk doet, en dat Jimmie vanzelf naar zijn waterbakje toegaat. Toen hij vandaag op mijn vinger zat, heb ik geprobeerd hem bij zijn waterbak neer te zetten maar dat lukte niet, dus hopelijk gaat hij er vanzelf naartoe (ik zie hem natuurlijk niet continu, dus het kan best dat hij al iets heeft gedronken; gister heeft hij denk ik sowieso iets gedronken, want toen lag er een zaadje op de bodem terwijl het bakje een paar uur eerder gewoon schoon was).

Sonja

#35
Hoi Federerfan,

Je parkietje is herstellende, dus hij is (nog) niet beter.
Daarom is het in dit geval normaal te noemen dat hij wat meer slaapt en/of rust dan normaa.
Dat heeft hij nodig om beter te worden.

Als je zelf ziek bent, of niet helemaal lekker in je vel zit wil je ook meer slapen of een beetje op de bank hangen. ;)

Geef je parkietje zoveel mogelijk rust op het moment, en hou goed in de gaten hoe zijn eetlust is, hoe zijn poepjes eruit zien, e.d.
Als het goed is moet je na een paar dagen toch wel wat verbetering merken.

Bij twijfel zou ik de vogelarts nog eens raadplegen en vragen of je niet beter de antibiotica rechtstreeks in zijn snaveltje mag ingeven, zodat je zekerheid hebt dat hij de benodigde hoeveelheid ook echt binnenkrijgt.
Persoonlijk geef ik daar de voorkeur aan, omdat parkietjes van nature erg weinig drinken en je zo nooit weet of, en hoeveel antibiotica hij daadwerkelijk heeft binnengekregen.

Groetjes, Sonja.

Federerfan

CiteerJe parkietje is herstellende, dus hij is (nog) niet beter.
Daarom is het in dit geval normaal te noemen dat hij wat meer slaapt en/of rust dan normaa.
Dat heeft hij nodig om beter te worden.

Als je zelf ziek bent, of niet helemaal lekker in je vel zit wil je ook meer slapen of een beetje op de bank hangen. ;)
Klopt. En het stomme is, dat ik als ik hem zo zie liever zelf griepierig zou willen zijn dan dat hij zich zo voelt.

CiteerGeef je parkietje zoveel mogelijk rust op het moment, en hou goed in de gaten hoe zijn eetlust is, hoe zijn poepjes eruit zien, e.d.
Als het goed is moet je na een paar dagen toch wel wat verbetering merken.
Zal ik doen. En ik hoop het inderdaad.

CiteerBij twijfel zou ik de vogelarts nog eens raadplegen en vragen of je niet beter de antibiotica rechtstreeks in zijn snaveltje mag ingeven, zodat je zekerheid hebt dat hij de benodigde hoeveelheid ook echt binnenkrijgt.
Persoonlijk geef ik daar de voorkeur aan, omdat parkietjes van nature erg weinig drinken en je zo nooit weet of, en hoeveel antibiotica hij daadwerkelijk heeft binnengekregen.
Goeie tip. Dat zal ik zeker doen. Als je die entibiotica rechtstreeks in zijn snaveltje ingeeft, moet je hem dan vastpakken en is dat dan weer stressvol? Of kan ik hem ook gewoon een paar druppeltjes geven als hij op zijn zitstok zit zonder hem vast te pakken?

Ingrid

Pas op! Doe dat in overleg met de dierenarts en neem voor de zekerheid dan het flesje mee. De dosering die je nu hebt gekregen is aangepast voor toevoeging aan het water, met andere woorden het zal een een veel hogere dosering hebben dan bij toedoening rechtstreeks in de snavel.

Mars

Als je het in het bekje wilt geven, dan zul je waarschijnlijk een andere antibiotica krijgen. Deze zal daar niet geschikt voor zijn!

Ja, dan moet je je vogeltje vastpakken en dat is zeker geen leuk klusje: dat is ook erg stressvol, maar het is voor het goede doel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Citaat van: Mars op mei 31, 2008, 23:25:00
Als je het in het bekje wilt geven, dan zul je waarschijnlijk een andere antibiotica krijgen. Deze zal daar niet geschikt voor zijn!

Ja, dan moet je je vogeltje vastpakken en dat is zeker geen leuk klusje: dat is ook erg stressvol, maar het is voor het goede doel.
Daar hou ik ook rekening mee. Dat zal dan wel erg weinig zijun als ik kijk naar de lage dosering die ik moet geven. Maar ik ben altijd erg voorzichtig, dus als het nodig is, bel ik zeker even met de arts.