Inheemse ‘schildpadvrouwen’ helpen kwetsbare reptielen herstellen in het Ecuadoraanse Amazonegebied

Aan de oevers van de Aguarico-rivier in het Ecuadoraanse Amazonegebied combineert een groep inheemse Siekopai-vrouwen traditionele kennis en moderne technologie om een ​​bedreigde inheemse schildpad te helpen herstellen.

Hun inspanningen concentreren zich rond charapa-schildpadden (Podocnemis unifilis), ook bekend als de geelgevlekte Amazoneschildpad, Dat meldt Astrid Arellano van Mongabay Latam. Van het dier De populaties zijn afgenomen als gevolg van de jacht op volwassen schildpadden, het oogsten van eieren uit nesten en de vervuiling door afval, olie en benzine.

“Soms zien we plastic vuilniszakken”, vertelde Janeth Piaguaje, een Siekopai-gemeenschapsleider van het project, aan Mongabay Latam. “We zien ook dode dieren in de rivier drijven. We hebben daar geen controle over, maar we doen wel veel moeite om de stranden waar we werken schoon te maken.”

Het bootverkeer erodeert ook de rivieroevers, en de klimaatverandering heeft ertoe geleid dat het waterpeil is gestegen, waardoor de vlakten waar schildpadden hun nesten maken onder water komen te staan. Charapa schildpadden Zijn vermeld als kwetsbaar door de IUCN, de mondiale natuurbeschermingsautoriteit.

Om de schildpadden te helpen herstellen, is er een groep van zeven Siekopai-vrouwen, die zichzelf Tari Nomiowa’i noemen, of ‘schildpadvrouwen’, patrouilleren langs de rivieroevers op zoek naar schildpadsporen en nesten. Als ze nesten vinden, verzamelen de vrouwen zorgvuldig de eieren, een vaardigheid die Piaguaje naar eigen zeggen van haar vader heeft geleerd.

“Hij leerde me hoe ik met de eieren moest omgaan, hoe ik kon zien op welke data en in welke maanden de schildpadden hun nesten leggen”, zei ze.

De vrouwen documenteren de datum, tijd, locatie en het aantal eieren in elk nest met behulp van de Epicollect5-app, een tool voor het verzamelen van veldgegevens.

Vervolgens brengen ze de eieren naar een incubatiefaciliteit waar ze worden beschermd tegen roofdieren, overstromingen en vervuiling. Zodra de eieren uitkomen, blijven de vrouwen nog een maand lang voor de babyschildpadden zorgen, waarbij ze cassave, zoete aardappel en tarobladeren voeren.

Hun nauwgezette werk heeft zijn vruchten afgeworpen. Gedurende het broedseizoen 2025-2026 verzamelden de vrouwen 235 eieren en brachten in maart en april van dit jaar met succes 208 jongen uit in de Aguarico-rivier. De groep nodigde de lokale gemeenschap, inclusief schoolkinderen, uit om deel te nemen aan de vrijlating van schildpadden en workshops bij te wonen.

“Een klein meisje zei: ‘Ik ga voor ze zorgen, ik ga ze vertellen dat ze de eieren niet mogen aanraken’”, herinnert Piaguaje zich.

Een drijvende kracht achter het werk van de Tari Nomiowa’i is hun cultuur en het voorouderlijke geloof dat de schildpadden een schakel zijn tussen de zichtbare en spirituele werelden, die elk zwemmen met bescherming tegen Koouwajëo, de spirituele leider, moeder en voorouderlijke bewaker van de schildpadden.

“Ik wil dat Koouwajëo trots is”, zei Piaguaje. “Als we schildpadden beschermen, zorgen we niet alleen voor een soort; we eren de geesten van de rivier, versterken onze cultuur en handhaven het heilige pact tussen onze gemeenschap en de natuur.”

Lees het volledige verhaal van Astrid Arellano in het Spaans hier.

Bannerafbeelding: De Tari Nomiowa’i-vrouwen verzamelen charapa-schildpad (Podocnemis unifilis) eieren, gegevens verzamelen en het nest opmeten. Afbeelding met dank aan CI Ecuador.