Waarom de live dierentransportindustrie dringend moet veranderen

Bij Eurogroep voor dieren zijn we geweest Campagne voor verandering in de live dierenvervoerindustrie jarenlang. Het is niet alleen schadelijk voor het welzijn van talloze dieren, maar tragedies in deze sector zijn gebruikelijk.

In het beste case -scenario moet de Europese Commissie streven naar het volledig uit het leven van levend diertransport – het vervangen door een vlees en karkassen, zodat geen dieren moeten worden gedwongen om moeilijke reizen te doorstaan ​​die van nature abnormaal voor hen zijn. Op zijn minst moeten ze veel strengere wetten binnen de sector handhaven om ervoor te zorgen dat deze dieren de hoogst mogelijke welzijnsnormen ervaren tijdens het transport. We graven hieronder wat meer in de problemen.

Enkele snelle feiten over levend dierentransport in de EU

Het hieronder is ontleend aan onze whitepaper uit 2021, ‘Live Animal Transport: Tijd om de regels te wijzigen’. Download het hier Voor meer inzichten.

In 2019:

  • 1.618,275.545 Eenines, runderen, pluimvee en varkens werden levend getransporteerd over de EU en van de EU naar niet-Europese landen
  • Gevogelte verzonnen 98% van totale export van levend dier, waardoor ze de meest verhandelde soorten boerder worden gemaakt. De beste EU -exporteurs van pluimvee waren Polen, Hongarije, Nederland en Frankrijk
  • 57,523 Ton vis werd gemeld als levend geëxporteerd uit de EU, met 93% van deze bestemd voor andere lidstaten
  • 87.817 Paarden, ezels, muilezels en hinnies werden levend getransporteerd over de EU en naar de rest van de wereld.

Dit zijn geen kleine cijfers. Veranderingen in de wetten rond levend diertransport zouden miljoenen levens beïnvloeden En De meeste hield soorten, waardoor het aantoonbaar een van de belangrijkste sectoren voor de Europese Commissie is om aan te pakken in hun voortdurende veranderingen in de wetgeving inzake dierenwelzijn, vooral als …

De live dierentransportindustrie zit vol met problemen

Deze sector is niet in een goede staat. De huidige wetten voor levend diertransport zijn niet sterk genoeg of gaan ver genoeg om alle dieren die jaarlijks worden getransporteerd te beschermen. Vanaf dit moment, de industrie:

  • Heeft geen strikte beperkingen op de reistijden: Wat betekent dat dieren dagen – of zelfs weken – kunnen worden getransporteerd voordat ze op hun bestemming komen. Kun je je voorstellen dat je hongerig, dorst, slapeloos en gestrest is voor zo lang?
  • Vergunningen ‘ongeschikte dieren’ om te vervoeren: Dit omvat zwaar zwangere en gewonde dieren, evenals baby’s. Deze bewuste wezens voelen de lasten van levend transport nog zwaarder dan hun ‘gezonde’ tegenhangers. Soms worden zelfs zieke dieren ook onderworpen aan deze reizen, omdat ze niet goed worden geïnspecteerd voordat ze worden geladen in transportvaten – wat een groot risico vormt voor zowel de dieren waarmee ze reizen als de volksgezondheid
  • Heeft geen controle over wat er met geëxporteerde dieren gebeurt: De Europese Commissie kan niet reguleren wat er met dieren gebeurt zodra ze buiten de grenzen van de EU zijn getransporteerd. Als gevolg hiervan ‘verdwijnen’ miljoenen dieren buiten het bereik van onze welzijnswetten en worden ze het slachtoffer van mogelijk gruwelijke behandeling
  • Hangt geen goede welzijnsomstandigheden voor getransporteerde dieren niet af: Er zijn momenteel weinig maatregelen om het welzijn van getransporteerde dieren te controleren, wat betekent dat er weinig kennis is van wat er echt in de sector gebeurt. Bovendien zijn er bewijs dat deze toezicht wordt uitgebuit – recent onderzoek door onze leden Essene Animali en de Animal Welfare Foundation Meld dat dieren dit jaar worden verwaarloosd, gewond en ondervoed tijdens reizen.

Afbeelding

Over de hele wereld veroorzaakt levend diertransport talloze tragedies

De afgelopen jaren hebben ook een aantal vreselijke incidenten gespeeld met betrekking tot de live dierentransportindustrie.

In 2019, Meer dan 14.000 schapen werden overgelaten om te sterven in de Zwarte Zee na een boot kapseisde op weg naar Saoedi -Arabië.

In 2020, het Gulf Livestock 1 -schip zakte voor de kust van Japan Tijdens het reizen naar China neemt u er ongeveer 6000 dieren mee.

Evenzo werden twee schepen op weg naar Turkije – de Karim Allah en Elbeik – in 2020 meer dan drie maanden op zee gestrand, wat resulteerde in de doden van honderden runderen. We hebben samengewerkt met de Animal Welfare Foundation produceer een rapport over dit incidenthet afsluiten van het welzijn van de dieren op deze schepen werd vanaf het begin ernstig aangetast.

Reizen via land of zee in boten, vrachtwagens en anders is op zichzelf een onnatuurlijke ervaring voor niet -menselijke dieren – en in de ergste gevallen kan het fataal zijn. De Europese Commissie moet er alles aan doen om de stress, het ongemak en de vrees van deze arme wezens te verminderen, terwijl ze levend worden getransporteerd, en om het potentiële verlies van leven te verminderen dat kan worden gemaakt door exportaties op lange afstand. Het is het minste wat ze kunnen doen.

Officiële instanties zijn het erover eens dat de live dierentransportindustrie niet kan worden genegeerd – en sommige landen stellen al de standaard voor verandering

In 2022 is de Europese autoriteit voor voedselveiligheid publiceerde hun aanbevelingen Om dierenwelzijn te verbeteren tijdens levend transport, inclusief Kortere reistijden En Meer ruimte voor de dieren om te bewegen.

Nog recenter, in 2023, het Europees Hof van Auditors een recensie vrijgegeven over het transport van levende dierenconcluderend Structurele veranderingen in de industrie En Meer kennisgeving van welzijnsbepalingen waren de broodnodige.

We verwelkomen deze ondersteuning van deze officiële instanties om het levende transport ten goede te veranderen – en in feite weerspiegelen veel van wat zij aanbevelen de stappen die we in onze whitepaper in 2021 hebben aangelegd om de normen in deze sector te verbeteren. Als het gaat om export in het bijzonder, moet de commissie echter nog verder gaan – door Levende export van dieren naar landen buiten de EU volledig verbieden. Levende export van dieren over zee zijn al geweest Verboden in Nieuw -Zeelanden een rechtbank in Brazilië koos ervoor om een ​​soortgelijke stap te zetten eerder dit jaar. Een beetje dichter bij huis, Luxemburg verbood de export van levende dieren naar derde landen Voor slachtdoeleinden in 2022. Aangezien het welzijn van geëxporteerde dieren buiten de lidstaten niet kan worden gegarandeerd, en de risico’s zijn groter tijdens deze langere reizen, is een volledig verbod op dit type transport de enige beweging die logisch is.

De Europese Commissie mag deze kans niet missen om het leven van het leven ten goede te hervormen

Dit is een kritisch jaar voor gehouden dieren, omdat de Europese Commissie haar wetgeving inzake dierenwelzijn blijft herzien. De enige manier voor hen om te laten zien dat ze hogere normen voor dierenwelzijn net zo serieus nemen als ze verdienen, is echter om Breng gewaagde en afdwingbare wijzigingen aan in de wetten met betrekking tot levend diertransport: Een industrie die het lot van zoveel bewuste wezens beïnvloedt en daarom enorme macht over hun welzijn als geheel bezit. Wil je Tweet in ondersteuning van betere normen voor dierenwelzijn voor iedereen?

We leggen dit jaar de aandacht op dierenwelzijn via fase twee van onze No Animal Left Behind -campagne. Lees meer over hoe we de geschiedenis voor dieren proberen te veranderen.