Welkom bij onze serie “Ask Dr. Paola”, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) brengen om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.
Of u nu een nieuwe ouder van huisdieren bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola is hier om antwoorden te geven op uw meest dringende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola is klaar om inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over verschillende onderwerpen die het belangrijkst zijn voor u en uw hond, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hondengezelschap kunt bieden. Heeft u een vraag? Stuur het hier binnen!
Hulp! Hoe weet je wanneer “het tijd is”?
‘Beste Dr. Paola,
Hoe weet je wanneer het tijd is om je huisdier neer te zetten? Boots is een Bischon en 16. Hij heeft dagelijks artritis in zijn achterpoten op Gabapentin. Hij kan zijn kak niet vasthouden en plassen en zal gewoon het huis binnengaan. Hij zeurt veel, maar ik weet niet zeker of hij pijn voelt of me gewoon door hem wil. Hij springt niet meer omhoog of naar beneden van het meubilair. Ik wil niet de slechte persoon zijn die hem gewoon neerzet. ” – Pam
Hallo Pam, ik kan voelen hoeveel je van laarzen houdt door gewoon je vraag te lezen en ik begrijp hoe moeilijk deze beslissing voor jou is. Beslissen wanneer het tijd is om afscheid te nemen van een geliefd huisdier is een van de moeilijkste keuzes waarmee we als ouders van huisdieren worden geconfronteerd, en het is duidelijk dat je de meest medelevende beslissing voor hem wilt nemen.
Ik stel voor dat je begint met het beoordelen van de kwaliteit van leven van laarzen. Dierenartsen gebruiken vaak kaders zoals de ‘kwaliteit van levensschaal’, die factoren als mobiliteit, eetlust, hydratatie, pijnbestrijding, hygiëne en algeheel geluk evalueert. Van wat u beschrijft (zeuren, incontinentie en verlies van mobiliteit), kunnen deze aangeven dat hij het moeilijk heeft. Zeuren kan een teken zijn van pijn, ongemak of verwarring, vooral bij oudere honden die seniele dementie ontwikkelen. Hoewel Gabapentin kan helpen bij artritispijn, kan het zijn ongemak niet volledig aanpakken als andere aandoeningen, zoals cognitieve disfunctie of orgaanafname, hem ook beïnvloeden.
Een goed uitgangspunt zou zijn om jezelf af te vragen:
- Geniet hij nog steeds van de dingen die hem ooit gelukkig hebben gemaakt?
- Zijn zijn goede dagen in de minderheid door slechte?
- Lijkt hij meer te lijden dan bloeien?
En vergeet niet dat het niet gaat om een ’slecht persoon’ te zijn; Het kiezen van euthanasie is een daad van liefde en mededogen wanneer het langdurig lijden voorkomt. Een gesprek met uw dierenarts kan duidelijkheid bieden. Ze kunnen de fysieke en emotionele toestand van Boots beoordelen en je helpen te wegen of zijn pijn en achteruitgang zwaarder wegen dan zijn momenten van vreugde. Misschien vindt u het ook nuttig om een online oproep te plannen met een van onze dierenartsen bij Pangovet om u te helpen bij het navigeren van uw gevoelens, de opties en gevolgen te begrijpen en de behoeften van laarzen beter te begrijpen.
Uiteindelijk vertrouwt Boots op je om in zijn beste belang te handelen, en wat je ook beslist, het komt uit een plaats van liefde en zorg. Ik heb het gevoel dat je hem een prachtig leven hebt gegeven, en je bedachtzaamheid weerspiegelt nu de diepte van je band. Vergeet niet dat liefde en gehechtheden anders zijn, ware liefde geeft prioriteit aan het welzijn van de ander, terwijl gehechtheid zich richt op onze eigen gevoelens.
Beste wensen,
Dr. Paola
Om nu online met een dierenarts online te praten, klikt u op de onderstaande afbeelding of knop:

Hulp! Mijn hond blijft haar lippen likken!
‘Beste Dr. Paola,
Mijn hond Pip likt haar lippen enkele minuten per keer. Het maakt haar zelfs wakker. Ze doet het als we aan het wandelen zijn, ze in haar bed ligt, enz. Het gebeurt ongeveer elk uur. Heeft ze iets mis met haar? Wat moet ik doen? “ – Shelley
Hallo Shelley, bedankt dat je contact hebt opgenomen over Pip. Liplikken bij honden, vooral als het vaak gebeurt en haar slaap verstoort, kan aangeven dat er iets haar dwarszit. Dit gedrag is vaak een teken van misselijkheid, ongemak of zelfs angst. In sommige gevallen kan het ook wijzen op tandheelkundige problemen, orale irritatie of een onderliggend gastro -intestinaal probleem, zoals zure reflux.
Omdat het gedrag zowel tijdens rust als tijdens het wandelen plaatsvindt, is het minder waarschijnlijk om situationeel te zijn (zoals stress of angst) en waarschijnlijker iets fysieks of medisch. Misselijkheid kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat honden hun lippen herhaaldelijk likken als een manier om overtollig speeksel of een onrustig maag te beheren. Evenzo kunnen orale pijn, zoals een pijnlijke tand, tandvleesirritatie of zelfs iets dat in haar mond wordt vastgelopen, tot dit gedrag leiden.
Om Pip te helpen, zou het het beste zijn om haar zo snel mogelijk door een dierenarts te laten onderzoeken. De dierenarts kan een grondig mondeling onderzoek uitvoeren, controleren op tekenen van ongemak en mogelijk tests uitvoeren om gastro -intestinale problemen uit te sluiten. Als je kunt, probeer dan een korte video van haar liplikken op te nemen om de dierenarts te laten zien; Dit kan zeer nuttig zijn bij het diagnosticeren van de oorzaak.
Houd in de tussentijd alle andere tekenen in de gaten, zoals veranderingen in haar eetlust, braken of overmatige kwijlen, en probeer haar comfortabel te houden. Als u niet zeker weet of u dringend wilt wachten of handelen, overleg met onze dierenartsen bij Pangovet, kan onze online veterinaire service voor tele-triage de beste volgende stappen begeleiden. Ik ben ervan overtuigd dat Pip met de juiste zorg snel beter zal aanvoelen!
Hulp! Mijn hond blijft boeren!
‘Hallo Dr. Paola!
Mijn hond Lucy is het afgelopen jaar extreem burpy geworden. Ze heeft nooit echt gebroken en dan lijkt het erop dat ze de laatste tijd constant de hele dag doorbarpt, maar echt alleen als andere mensen in de buurt zijn (Lucy houdt van aandacht lol). Ze gebruikt medicatie voor epilepsie, wat het enige is dat voor haar is veranderd. Is dit normaal? “ – Kacey
Hallo Kacey, bedankt voor je vraag over Lucy. Haar toename van boeren, vooral met haar epilepsiemedicatie in de mix, is het verkennen waard. Hoewel sommige boeren bij honden normaal kan zijn – net als wij slikken ze soms lucht tijdens het eten, drinken of tijdens opwinding, een merkbare toename van de frequentie of intensiteit kan iets anders aangeven.
Epilepsie medicijnen kunnen soms van invloed zijn op het gastro -intestinale systeem. Bepaalde medicijnen kunnen milde zure reflux veroorzaken of de manier veranderen waarop voedsel door de maag beweegt, wat leidt tot boeren. Lucy’s gedrag van boeren, voornamelijk rond mensen, kan ook aangeven dat ze heeft geleerd hoe ze aandacht kan krijgen – het is niet ongewoon dat honden gedrag herhalen dat een leuke reactie van hun mensen oproept!
Het is echter belangrijk om te beginnen met het uitsluiten van medische oorzaken. Overmatige boeren kunnen duiden op problemen zoals milde zure reflux, gastritis of zelfs het slikken van extra lucht wanneer opgewonden (aerofagie). Aangezien haar medicatie de enige recente verandering is, zou het een goed idee zijn om haar dierenarts te raadplegen om te zien of haar medicatie haar spijsvertering zou kunnen beïnvloeden of dat een ander onderliggend probleem mogelijk speelt. Uw dierenarts kan aanpassingen aan haar medicatie, haar dieet aanbevelen of misschien iets toevoegen om haar maag te kalmeren.
Probeer ondertussen haar kleinere, frequentere maaltijden te voeren en ervoor te zorgen dat ze kalm eet om lucht in te slikken. Misschien wilt u een langzame feederkom voor Lucy proberen.
Beste wensen,
Dr. Paola