Welkom bij onze serie “Ask Dr. Paola”, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) brengen om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.
Of u nu een nieuwe ouder van huisdieren bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola is hier om antwoorden te geven op uw meest dringende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola is klaar om inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over verschillende onderwerpen die het belangrijkst zijn voor u en uw hond, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hondengezelschap kunt bieden. Heeft u een vraag? Stuur het hier binnen!
Hallo lezers. Het is heel belangrijk om te begrijpen dat deze kolom geen hulpdienst is. Het kan weken duren voordat Dr. Paola uw vragen ziet, en zij beantwoordt niet iedereen.
Deze week hebben we een zeer verontrustende vraag beantwoord met het oog op onderwijs. Let op dit als een trigger -waarschuwing en neem de informatie hieronder als een preventieve en veiligheidsmaatregel.
Situaties met een mogelijke inname van batterijen of elektrische componenten vereisen doorgaans onmiddellijke veterinaire aandacht. Bij twijfel kan een online veterinaire service zoals onze eigen Pangovet een nuttige eerste stap zijn om de urgentie te beoordelen en uw volgende stap te begeleiden.
Hulp! Mijn hond at touwlichten
‘Beste Dr. Paola,
Mijn Chihuahua, Darby, is 11 pond en at een reeks mini-batterij-bediende kerstverlichting. Ze waren aan toen hij ze at, en hij wreef over zijn gezicht op de grond en had wit schuim uit zijn mond vliegen en was nerveus en verward en bleef zijn hoofd gewelddadig schudden en draven rond en wreef over zijn zijkanten van het gezicht en zag er bang en bezorgd en verdrietig uit, ik ga hem een vaseline -broodje of katoen geven. ” – Kelly
Hallo Kelly,
Bedankt dat je contact hebt opgenomen met je bezorgdheid over Darby. Wat u beschreef is diep wat betreft en kan een zeer ernstige situatie vertegenwoordigen.
Als Darby op batterijen kauwde of doorslikte op batterij-operaties terwijl ze aan waren, zou dit hem kunnen blootstellen aan elektrische brandwonden, schade door scherp plastic of draad en zelfs chemisch letsel als de batterijen lekten. De tekenen die je opmerkte, zoals een schuimige mond, verwarring, hoofd schudden en over zijn gezicht wrijven, suggereren dat hij pijn kan hebben of al letsel aan zijn mond of keel kan ervaren.
Gezien de aard van wat hij heeft ingenomen, is er ook een zeer reële zorg voor vroege betrokkenheid van het centrale zenuwstelsel. Verwarring en gedesoriënteerd gedrag kunnen soms systemische effecten weerspiegelen door pijn, chemische blootstelling of elektrisch letsel, die allemaal mogelijk zijn als een batterij of levende bedrading is gekauwd. Deze tekenen moeten niet lichtvaardig worden opgevat, omdat ze meer kunnen aangeven dan alleen lokale irritatie; Ze kunnen de eerste tekenen zijn van een voortschrijdende, potentieel levensbedreigende toestand. Het geven van een vaseline sandwich of katoen is in deze context niet veilig en kan meer schade toebrengen of de dringende zorg vertragen die hij nodig heeft.
Situaties met een mogelijke inname van batterijen of elektrische componenten vereisen doorgaans onmiddellijke veterinaire aandacht. Bij twijfel kan een online veterinaire service zoals onze eigen Pangovet een nuttige eerste stap zijn om de urgentie te beoordelen en uw volgende stap te begeleiden.
In het geval van Darby, op basis van de informatie die u hebt verstrekt, is het het beste om hem meteen naar een veterinaire kliniek te brengen om ervoor te zorgen dat hij de zorg die hij nodig heeft zo snel mogelijk ontvangt.
Ik hoop dat het goed gaat,
Dr. Paola
Om nu online met een dierenarts online te praten, klikt u op de onderstaande afbeelding of knop:

Hulp! Mijn hond heeft een oorpoliep!
“De hond van mijn zoon Lexi heeft een poliep in zijn oor en hij heeft niet het geld om het te verwijderen. Heb je suggesties over wat we kunnen doen? Dank je,‘ – Debra
Hallo Debra,
Bedankt dat je contact hebt opgelegd over Lexi. Oorpoliepen bij honden kunnen ongemakkelijk zijn, vooral als ze irritatie, ontlading of terugkerende infecties veroorzaken. Hoewel ze meestal goedaardig zijn, blijven ze vaak groeien als ze onbehandeld blijven, wat in de loop van de tijd kan leiden tot meer ongemak of complicaties. De ideale oplossing is chirurgische verwijdering, zowel om het ongemak van Lexi te verlichten als om te bevestigen dat de groei niet iets ernstigers is. Ik begrijp echter dat de kosten een echte barrière kunnen zijn.
Een optie om te overwegen is contact opnemen met lokale veterinaire scholen of non -profit veterinaire klinieken, omdat ze vaak zorg bieden tegen lagere kosten. U kunt ook contact opnemen met lokale organisaties voor dierenwelzijn, waarvan sommige financiële hulp bieden of u kunnen leiden naar goedkope diensten. In de tussentijd is Lexi comfortabel houden belangrijk. Als er zichtbare ontlading of irritatie is, kan het voorzichtig reinigen van het buitenste oor met een PET-veilige zoutoplossing en een zachte doek helpen om puinophoping te verminderen. Vermijd het invoegen van iets in de gehoorgang of gebruik producten die niet specifiek voor hem zijn voorgeschreven, omdat dat meer kwaad kan veroorzaken. Het doel op dit moment is om ontsteking en ongemak te minimaliseren terwijl u naar ondersteuningsopties kijkt. Soms kan alleen het uitleggen van de situatie aan enkele lokale klinieken leiden tot betalingsplannen of verlaagde tarieven, vooral als ze zien dat Lexi anders goed wordt verzorgd. Ik hoop dat dit helpt!
Dr. Paola
Hulp! Mijn hond heeft een gescheurde CCL!
“Hallo Dr. Paola,
Mijn actieve, 70 pond, 8,5-jarige labmix Allie had succesvolle FHO toen hij 1,5 jaar oud was. Nu heft ze dat been. Vet zegt dat het gescheurd is CCL en beveelt TPLO aan. Ik maak me zorgen dat het dijbeen niet stabiel genoeg is, omdat het niet langer in de heupaansluiting zit en zal glijden. Ook, hoe kan ze gescheurd worden CCL als er geen stress van dijbeen op scheenbeen is vanwege de flexibiliteit van het dijbeen? “ – Tad
Hallo Tad,
Bedankt voor het verstrekken van zo’n doordachte vraag. Het is volkomen begrijpelijk om zich zorgen te maken over de stabiliteit van Allie, gezien haar chirurgische geschiedenis. Een femorale kop ostectomie (FHO) verandert wel de manier waarop het gewicht wordt overgedragen door het achterste ledemaat, maar het elimineert niet alle krachten op het stifle (knie) gewricht. Na een FHO articuleert het dijbeen niet langer rechtstreeks met het acetabulum, maar na verloop van tijd, een vezelige pseudo-joint vormen die een relatief functioneel bewegingsbereik mogelijk maken. Terwijl dit de mechanica in de heup verandert, draagt het verstikkende gewricht nog steeds een significante kracht tijdens het dragen van het gewicht, vooral tijdens actieve beweging zoals hardlopen, draaien of springen. Deze activiteiten kunnen nog steeds stress leggen op het craniale kruisband (CCL), vooral in een atletische of oudere hond.
Een gescheurde CCL in een hond als Allie is helaas niet ongewoon, zelfs in een ledemaat dat FHO heeft ondergaan. De FHO verwijdert de rol van het dijbeen niet bij het verzenden van belasting naar het scheenbeen. In plaats daarvan kunnen de veranderde mechanica en langetermijncompensatiepatronen in de loop van de tijd de spanning op de knie verhogen. Wat uw bezorgdheid over tibiale plateau nivellering osteotomie (TPLO) betreft, is dit een geldige vraag. Chirurgen houden rekening met eerdere orthopedische procedures bij het evalueren van de kandidatuur. TPLO verandert de hoek van het tibiale plateau om de afschuifkrachten te neutraliseren die leiden tot instabiliteit wanneer de CCL wordt gescheurd. Het kan nog steeds effectief zijn bij honden met een eerdere FHO, afhankelijk van de individuele zaak. Een second opinion van een veterinaire orthopedisch chirurg kan meer duidelijkheid bieden over de vraag of TPLO de beste optie is, of dat alternatieven zoals tibiale tuberositeitsontwikkeling (TTA) of conservatief management geschikter zijn op basis van de spierconditie, het loop- en comfortniveau van Allie.
Het is leuk om te lezen dat je duidelijk gefocust bent op haar welzijn op lange termijn en goed geïnformeerd wilt zijn. Met haar zo actief en al compenseert voor een aangepaste heup, is het waarborgen van de stabiliteit van haar verstikking essentieel om haar algehele mobiliteit te beschermen en extra spanning op de rest van haar lichaam te voorkomen. Ik hoop dat ze de allerbeste behandeling krijgt!
– Dr. Paola