Vraag het Dr. Paola: maandag 10 februari 2025

Welkom bij onze serie “Ask Dr. Paola”, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) brengen om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.

Of u nu een nieuwe ouder van huisdieren bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola is hier om antwoorden te geven op uw meest dringende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola is klaar om inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over verschillende onderwerpen die het belangrijkst zijn voor u en uw hond, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hondengezelschap kunt bieden. ‎Heeft u een vraag? Stuur het hier binnen!

Hulp! Mijn hond verandert van kleur!

‘Beste Dr. Paola,

Mijn 5-maanden oude miniatuurpoedel Moxie was rood met een witte borst toen ik hem kocht, maar na twee shampoos heeft zijn rode jas een bijna gouden blonde kleur gekregen. Is dit normaal? Is er iets dat ik kan betalen of hem geven dat zijn rode jas zal herstellen en onderhouden? Is er een speciale shampoo die ik zou moeten gebruiken? Help alstublieft! ” – Madelyne

Hallo Madelyne!
Het klinkt alsof Moxie een zeer normale kleurovergang doormaakt. Veel rode poedels ervaren vachtvervaging of bliksem naarmate ze volwassen worden, en dit kan in sommige gevallen behoorlijk dramatisch gebeuren. Poedels dragen genen die de kleurverandering in de loop van de tijd beïnvloeden, wat vaak leidt tot tinten van abrikoos, crème of zelfs in sommige lijnen verzilveren. Dit proces staat bekend als ‘opruimen’, en hoewel sommige rode tonen rijk en diep blijven, vervagen anderen natuurlijk, ongeacht wat je doet.

Er is geen magische shampoo of supplement die deze verandering volledig zal voorkomen, omdat deze voornamelijk genetisch is. Ik heb kleurbevorderende huisdierenshampoo gezien die specifiek zijn geformuleerd voor rode of abrikozenjassen, die beweren rode pigmenten te herstellen zonder het gebruik van harde chemicaliën. In de bewering om het resterende pigment te helpen intensiveren, maar ze zullen de genetische vervaging niet omkeren. Helaas kan ik u geen specifiek product aanbevelen en ik moet u waarschuwen dat hun veiligheid niet is onderzocht.

Het is de moeite waard om de rol van voeding in de gezondheid van de vacht te vermelden. Zorg ervoor dat Moxie zich op een hoogwaardig dieet is dat rijk is aan omega-3 (zoals die gevonden in visolie) en omega-6-vetzuren kunnen de rijkdom en glans van zijn jas verbeteren.
Ik hoop dat dat helpt!

Dr. Paola

Om nu online met een dierenarts online te praten, klikt u op de onderstaande afbeelding of knop:

Pangovet vermeld dogster

Klik om met een dierenarts te spreken

Divider Dog Paws 3 okt 2024

Twee honden die buiten vechten

Hulp! Mijn honden kunnen niet met elkaar opschieten!

‘Beste Dr. Paola,

Ik ben de eigenaar van twee mannelijke langharige Chihuahuas (Walter en Tripp). Het zijn nestgenoten. Ik kreeg Tripp toen hij 8 weken oud was en ongeveer een jaar later kreeg ik Walter, die aan iemand anders was gegeven, maar die persoon had hem verwaarloosd en misbruikt zodat mijn vriend hem terugnam en vroeg of ik hem kon nemen. Het is nu 2 jaar geleden en hij is een heel lieve hond, maar het probleem is, mijn twee honden vechten constant, grommen tegen elkaar en soms vechten ze, bijten en grommen. Ze lijken elkaar echt te haten. Ik kan de een niet ophalen zonder dat de ander hem probeert aan te vallen. Is er iets dat ik kan doen om dit gedrag te stoppen? Ze vechten alleen met elkaar, ze vechten niet met andere honden. Ik woon in een huishouden met vier andere honden in verschillende vormen en maten van een kleinere Chihuahua tot een grote Doberman -pinscher en ze kunnen met elkaar omgaan, behalve elkaar. Help alstublieft “ – Wanda

Wanda, het klinkt alsof de gevechten van Walter en Tripp te wijten zijn aan onopgeloste spanning, waarschijnlijk vanwege de concurrentie, het bewaken van hulpbronnen en Walter’s eerdere trauma. Omdat je duidelijk hebt vastgesteld dat ze met andere honden kunnen opschieten, maar niet met elkaar, is hun relatiedynamiek de kernprobleem. Om gevechten te voorkomen, vermijdt u situaties waarin ze de behoefte voelen om te concurreren – zoals het ophalen van de ene voor de andere, het maken van de ene, of zelfs spreken en de ene kijken terwijl niet de andere.

U kunt wanneer nodig babypoorten of kratten gebruiken om een ​​veilige ruimte te creëren. Het is cruciaal om zich te concentreren op het versterken van rustig gedrag met hoogwaardige beloningen die tegelijkertijd worden aangeboden. Gestructureerde activiteiten zoals parallelle wandelingen, tegelijkertijd voeden, maar op een veilige afstand, en gecontroleerd spel kan helpen hun tolerantie voor elkaar opnieuw op te bouwen.

Uw training moet zich richten op impulscontrole en het versterken van neutraliteit. Het onderwijzen van aanwijzingen als “Leave It” en “Place” geven hen alternatieven om agressief te reageren. Zorg ervoor dat ze alleen aandacht krijgen als beide kalm zijn om jaloezie te voorkomen. Aangezien hun agressie specifiek voor elkaar is, kan professionele begeleiding van een behaviorist helpen als de gevechten aanhouden. Met consistentie en structuur kunnen ze leren vreedzamer samen te bestaan, en als je het consequent goed hebt, kan uiteindelijk met elkaar opschieten.

Divider Dog Paws 2 okt 2024

Honden die buiten zijn oor krabt

Hulp! Welke vlooienbehandeling moet ik gebruiken?

Hallo Dr. Paola!

We wonen in een gebied dat is besmet met teken en chiggers en willen graag weten welke behandeling het beste zou zijn voor mijn shichon, Chewie, mijn 10-pond puppy. Ik geef hem vooral rauw voedsel en wil dat hij gezond blijft. Bedankt” – Lydia

Hey Lydia, ik waardeer uw vertrouwen in het zoeken naar begeleiding voor de zorg van uw hond. Teken en chiggers zijn externe parasieten die verschillende ziekten kunnen overbrengen aan honden en mensen. Teken zijn vooral gevaarlijk omdat het vectoren van ernstige ziekten zijn, chiggers (larvale mijten) veroorzaken voornamelijk intense jeuk en huidirritatie in plaats van systemische infecties. Omdat we echter niet in staat zijn om een ​​arts-patiëntrelatie op te zetten via deze ruimte, kan ik geen specifiek behandelingsproduct aanbevelen, hoewel we hier wel een lijst hebben van de beste beschikbare.

Dat gezegd hebbende, veterinaire zorg is zeer geïndividualiseerd en wat voor de ene hond werkt, is misschien niet geschikt voor de andere. De beste manier van handelen is om een ​​dierenarts te raadplegen die bekend is met de tekensoorten in uw regio en die direct de unieke gezondheidstoestand, medische geschiedenis en specifieke behoeften van uw hond kan evalueren voordat de meest geschikte behandeling wordt bepaald.
Als u niet zeker weet waar u moet beginnen, kunt u ook een telefoontje plannen met een van onze dierenartsen bij Pangovet, onze veterinaire service van tele-triage, en zij kunnen helpen bij het geven van algemene begeleiding over de vraag of de toestand van uw hond dringende persoonlijk zorg nodig heeft, Zorg ervoor dat uw hond veilige en effectieve zorg ontvangt.

Beste wensen,

Dr. Paola