Welkom bij onze serie ‘Ask Dr. Paola’, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (DVM) geven om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.
Of u nu een nieuwe huisdierouder bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola staat klaar om antwoorden te geven op uw meest prangende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola staat klaar om u inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond zullen houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over een reeks onderwerpen die voor u en uw hond het belangrijkst zijn, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hond kunt bieden. Heeft u een vraag? Stuur het hier in!
Hulp! Mijn hond is een dramakoning!
“Elke keer als ik het huis verlaat, kijkt mijn hond Frankie me de meest dramatische ‘Ik ga dood zonder jou’-blik. Hoe kan ik hem helpen minder een dramakoning te zijn als ik wegga?” – Sam uit Wisconsin
Hallo Sam! Weet eerst dat je niet de enige bent. Dit is een wijdverbreid probleem bij honden en eigenaren van gezelschapsdieren en is meestal een indicatie dat uw hond last heeft van verlatingsangst. Het is erg belangrijk om het probleem aan te pakken, anders zul je al snel merken dat een deel van je eigendommen verloren gaat als gevolg van Frankie’s nood. Mogelijk hoort u ook klachten van uw buren vanwege het lawaai.
Het is heel belangrijk om te gaan werken aan het veranderen van het scenario om Frankie’s mentaliteit effectief te veranderen. Begin bij jezelf: leer ontspannen te zijn en geen grote ophef te maken over het weggaan of naar huis terugkeren. Je moet je gedrag analyseren om erachter te komen welke lichaamstaal en signalen Frankie’s reacties uitlokken. Voor sommige mensen is dat het moment waarop ze de sleutels van de sleutelhouder pakken of hun jas aantrekken etc. Identificeer dat moment, want daar moet je mee aan de slag. Een eenvoudige oplossing is om iets te vinden dat Frankie’s aandacht trekt en dat onverenigbaar is met het maken van een drama. Puzzelfeeders werken prima, maar maak niet de fout om elke keer dat je weggaat dezelfde aanpak te gebruiken, omdat Frankie snel zijn interesse zal verliezen, dus ik raad je aan om ten minste drie verschillende items te vinden die je tijdens de rotatie kunt gebruiken. Ik ben dol op camera’s voor het uitdelen van snoepjes, omdat ze interactie op afstand met je pup mogelijk maken. Zorg er wel voor dat Frankie alleen iets lekkers krijgt als hij kalm is. Het algemene idee is om Frankie iets anders te bieden om zich op te concentreren terwijl je kalm en rustig weggaat. Vermijd groot dramatisch afscheid, werk aan korte terugkomsten en vermijd langdurige vertrekroutines.
Je kunt meer leren over verlatingsangst door deze berichten te lezen:
Verlatingsangst bij honden: door dierenartsen goedgekeurde gids
Een hond helpen met verlatingsangst: door dierenartsen beoordeelde tips en trucs
Beste wensen!
Dr. Paola
Hulp! Mijn hond zal niet stoppen met slapen onder de dekens!
“Mijn hond staat erop om als een mens onder de dekens te slapen. Is dit een rare gril, of denkt hij dat hij nu deel uitmaakt van de familie?” – Geoff uit Californië, ouder van Snickers
Hallo Geoff! Honden houden ook van comfort en gezelligheid, en als je in een kouder gebied woont, verbetert Snickers alleen maar zijn slaap. Bedenk dat hun voorouders in donkere en beschermde holen rustten, dus dat is niet meer dan normaal. Zodra honden leren dat iets mogelijk en toegestaan is, vooral als het hen extra troost of enige vorm van voldoening biedt, is het volkomen normaal dat ze dit herhalen. Maar even voor de duidelijkheid: het gebeurt zelfs bij experts thuis: kijk eens naar de worsteling van Dr. Karyn met Poppy!
Misschien vindt u ook de volgende tips over hoe u uw hond zijn nieuwe hondenbed kunt laten gebruiken nuttig en misschien wilt u zelfs overwegen om Snickers een verwarmd bed te geven als u denkt dat hij op zoek is naar de warmere temperaturen, of om hem ook zijn eigen dekens te geven. Nog een tip: je moet het misschien fysiek onmogelijk maken voor Snickers om naar je bed te gaan terwijl hij zich opwarmt aan het idee om zijn eigen bed te hebben.
Met vriendelijke groeten,
Dr. Paola
Hulp! Mijn hond laat me niet in vrede eten!
“Dus ik heb gemerkt dat elke keer als ik iets probeer te eten, mijn hond naast me staat en naar me staart met die grote puppyogen alsof ze al dagen niet gegeten heeft. Ik probeer het te negeren, maar dan begint ze aan mijn been te krabben, en voor ik het weet, heb ik de helft van mijn lunch laten vallen. Ik weet dat het niet goed is om haar mensen eten te geven, maar hoe voorkom ik dat ze doet alsof ik haar het grootste plezier van haar leven ontzeg (en dat ik daar ook geen zin in heb) als ik alleen maar probeer rustig te eten?” – Laura uit Ontario, Canada, ouder van Ella
Ja, ze proberen altijd de weg te vinden. In jouw geval, Laura, is het heel belangrijk dat je je op dit moment herinnert dat je het recht hebt om in alle rust te eten. Jij bent degene die de hypothetische jacht heeft uitgevoerd, dus in theorie eet je eerst en deel je dan met Ella.
Een hond zal blijven proberen en proberen – het lijkt alsof bedelen om eten een spel is dat nooit ophoudt, vooral als je al wat eten hebt laten vallen en Ella daarvoor beloond wordt, dan zal ze dezelfde formule blijven proberen. Negeer de puppyogen en sta niet toe dat ze je pootjes geeft. Zodra ze dat doet, moet ze de keuken uit. Anders verandert het pootje al snel in het springen naar je handen tijdens de lunch, en afhankelijk van haar grootte kan dit zelfs gevaarlijk zijn. In het belang van zowel uw gezondheid als uw relatie moet u ermee stoppen.
Iets dat prima werkt, is het opzetten van een ‘station’ in de keuken. Markeer dit gebied door een vloermat op afstand te plaatsen en haar alleen te voeden als ze er fysiek contact mee heeft. Je moet beginnen met kleine maaltijden, maar het algemene idee is dat je je lunch opeet. Ella moet op de daarvoor bestemde plek blijven liggen of zitten. Als je klaar bent met je lunch, geef je Ella haar eten, iets lekkers en wat knuffels, maar pas nadat je je bord leeg hebt gegeten.
Bereid je voor: het zal niet gemakkelijk zijn. Maar Ella moet de regels van het spel leren. Zorg ervoor dat ze je niet te pakken krijgt en doe ook een bewuste poging om haar niet in verwarring te brengen. Je moet elke keer consistent zijn, anders begrijpt Ella niet wat ze wel of niet mag doen.
Veel succes en heb er vertrouwen in, je hebt dit!
Dr. Paola