Vraag het aan Dr. Paola: maandag 23 december 2024

Welkom bij onze serie ‘Vraag het aan Dr. Paola’, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) geven om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.

Of u nu een nieuwe huisdierouder bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola staat klaar om antwoorden te geven op uw meest prangende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veelvoorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola staat klaar om u inzichten te geven die uw harige vriend gelukkig en gezond zullen houden. Blijf op de hoogte voor deskundig advies over een reeks onderwerpen die voor u en uw hond het belangrijkst zijn, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hond kunt bieden. ‎Heeft u een vraag? Stuur het hier in!

Hulp! Mijn hond heeft knobbels!

“Mijn hond heeft bultjes en soortgelijke dingen op haar, het is alsof ik haar borstel en stukjes korstjes komen uit haar en als witte vlokken, ik weet niet wat ik moet doen” – Lisa (moeder van Coco)

Beste Lisa,

Het spijt me om te horen over Coco’s huidproblemen. De combinatie van knobbeltjes, korstjes en witte vlokken die je waarneemt, kan het gevolg zijn van verschillende onderliggende aandoeningen. Enkele mogelijkheden zijn onder meer omgevings- of voedselallergieën, bacteriële of schimmelinfecties, parasitaire infecties, een aandoening die seborrhea wordt genoemd, of zelfs huidmaligniteiten zoals huidlymfoom.

Dermatologische gevallen zijn complex omdat een verscheidenheid aan mogelijke oorzaken soortgelijke symptomen kunnen vertonen. Daarom is het noodzakelijk om Coco mee te nemen naar een dierenarts voor een nauwkeurige diagnose. Ze zullen waarschijnlijk huidafkrabsels moeten uitvoeren voor een cytologisch onderzoek op de microscoop, en misschien zelfs een bloedmonster of een huidbiopsie moeten afnemen om de exacte oorzaak van Coco’s huidproblemen vast te stellen.

Zorg er in de tussentijd voor dat Coco een uitgebalanceerd dieet volgt dat rijk is aan essentiële vetzuren, omdat deze een gezonde huid en vacht kunnen bevorderen. Uw dierenarts kan u een geschikte hondenshampoo aanbevelen, die afhankelijk van de diagnose medicinaal kan zijn. Mogelijk heeft u ook orale medicatie of misschien plaatselijke crèmes nodig. Zodra de dierenarts de diagnose heeft, kan Coco de beste behandeling voor haar geval krijgen.

Dr. Paola

scheidingslijn hondenpoten 3 oktober 2024

Porcelaine Hound-hond die aan het gras snuffelt

Hulp! Mijn hond eet kak!

“Hallo dokter Paola. Onze Ace, ex-opvanghond/puppymolen, eet geen gewoon voedsel… hij zoekt poep om te eten en eet soms slechts spaarzaam droog hondenvoer. We hebben allerlei soorten voedsel voor hem gemaakt…varkensvlees, rundvlees, worstjes, allerlei soorten bereid hondenvoer. We kunnen hem gewoon niet regelmatig iets laten eten. We zijn bang dat hij ziek wordt omdat hij niet consequent iets eet. Eén ding dat hij wel eet is beef jerky, maar het lijkt erop dat hij niet weet wat hondensnoepjes zijn en hij snauwt ze vrijwel allemaal af. We weten niet meer wat we moeten doen.” – Gerald

Hallo Gerald,

Allereerst bedankt voor het redden van Ace! Het is niet ongebruikelijk dat honden met een uitdagende achtergrond, zoals schuilplaatsen of puppymolens, selectieve eetgewoonten en gedrag vertonen zoals coprofagie (ontlasting eten). Deze gedragsproblemen komen vaak voort uit eerdere verwaarlozing, stress of onvoldoende voeding. Helaas worden veel van deze puppy’s onbeheerd en hongerig achtergelaten in vuile kooien.
Om het selectieve eten van Ace aan te pakken, is het belangrijk om een ​​consistente voedingsroutine op te zetten met uitgebalanceerd hondenvoer van hoge kwaliteit. Het geleidelijk introduceren van nieuwe voedingsmiddelen en het minimaliseren van lekkernijen zoals beef jerky kan gezondere eetgewoonten bevorderen. Wat coprofagie (kak eten) betreft, kan het snel opruimen van ontlasting en het aanbieden van boeiende activiteiten dit gedrag helpen verminderen.

Overleg met een dierenarts is van cruciaal belang om eventuele onderliggende gezondheidsproblemen uit te sluiten, omdat zijn geval van coprofagie ook medische problemen kan inhouden, zoals voedingstekorten of gastro-intestinale stoornissen. Een dierenarts zal enkele monsters moeten verzamelen en medische mogelijkheden moeten uitsluiten. Hopelijk begeleidt hij je ook hoe je Ace kunt helpen een sterk en gezond darmmicrobioom op te bouwen om ervoor te zorgen dat zijn immuunsysteem en algehele gezondheid verbeteren. Beste wensen, en nogmaals bedankt dat je Ace een tweede kans hebt gegeven en voor je liefde en zorgzaamheid.

Dr. Paola

scheidingslijn hondenpootjes 2 okt 2024

Pembroke Welsh Corgi-hond eet lekkernijen van de snuffelmat

Hulp! Mijn hond hikt nadat hij eet!

“Mijn hond Chaz krijgt vaker wel dan niet de hik nadat hij heeft gegeten. Moet ik me zorgen maken?” – Rhea

Hallo Rhea, in de meeste gevallen is de hik bij honden ongevaarlijk en vaak het gevolg van te snel eten of drinken en het inslikken van overtollige lucht. Door de uitzetting van de maag wordt het middenrif geactiveerd, waardoor de onwillekeurige samentrekking ontstaat… de beroemde hik. Als dit klinkt als Chaz, moet je proberen hem tijdens de maaltijden te vertragen, vooral omdat te snel eten een zeer gevaarlijke (GDV (Gastric Dilatation-Volvulus), beter bekend als “bloat”) kan veroorzaken.

U kunt verschillende slowfeeder-kommen of interactieve puzzelfeeders gebruiken. Het aanbieden van een rotatie hiervan is ook een geweldige manier om hem wat mentale stimulatie te bieden! Je kunt hem gedurende de dag kleinere, frequentere maaltijden aanbieden om een ​​opgezette maag te voorkomen en de kans op de hik te verkleinen. Je moet er ook voor zorgen dat Chaz in een rustige en stressvrije omgeving van zijn maaltijden kan genieten.

Als de hik van Chaz langer dan een uur aanhoudt of gepaard gaat met andere symptomen zoals hoesten, piepende ademhaling, braken of veranderingen in eetlust of gedrag, is het belangrijk om uw dierenarts te raadplegen. Deze signalen kunnen duiden op een onderliggend gezondheidsprobleem dat professionele evaluatie vereist.

Succes!
Dr. Paola