Vraag het aan Dr. Paola: maandag 20 januari 2025

Welkom bij onze serie ‘Vraag het aan Dr. Paola’, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) geven om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.

Of u nu een nieuwe huisdierouder bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola staat klaar om antwoorden te geven op uw meest prangende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola staat klaar om u inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond zullen houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over een reeks onderwerpen die voor u en uw hond het belangrijkst zijn, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hond kunt bieden. ‎Heeft u een vraag? Stuur het hier in!

Hulp! Mijn hond graaft haar kont!

“Beste dokter Paola,

Mijn hond Tiana graaft voortdurend in haar kont en ik weet niet zeker waarom. Ze heeft geen vlooien of wormen. Iemand zei dat ze misschien haar anaalklieren moet schoonmaken, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat moet ik doen?” – Taylor

Hallo Taylor, als Tiana voortdurend aan haar achterste graaft, geeft dit aan dat er iets niet helemaal in orde is. Omdat je vlooien en wormen hebt uitgesloten, is één mogelijkheid inderdaad dat haar anale zakjes aandacht nodig hebben.

Honden hebben twee kleine anaalklieren aan weerszijden van de anus. Deze klieren produceren een stinkende afscheiding die helpt bij het markeren van territorium en sociale communicatie. Dit zijn precies de redenen waarom honden altijd aan elkaars kont ruiken als ze elkaar ontmoeten!

Normaal gesproken ledigen deze klieren zich op natuurlijke wijze wanneer uw hond poept. In sommige gevallen echter; vooral bij kleinere rassen of honden met zachte ontlasting ledigen ze niet normaal. Wanneer de afscheiding van de klier zich ophoopt in de zakjes, kan deze beschadigd of ontstoken raken, wat tot ongemak leidt. Honden proberen het ongemak onder controle te houden door overmatig likken of steppen. Als de aangetaste klieren onbehandeld blijven, kunnen ze zich soms ontwikkelen tot pijnlijke infecties of zelfs gevaarlijke abcessen.

Daarom is het belangrijk dat u met haar naar de dierenarts gaat. Ze kunnen Tiana onderzoeken om te bevestigen of haar anaalklieren moeten worden afgekolfd of dat een ander probleem, zoals een allergie of huidirritatie, haar ongemak veroorzaakt. Probeer in de tussentijd te voorkomen dat ze overmatig likt of krabt, omdat dit het gebied verder kan irriteren.

Beste wensen,

Dr. Paola

Om nu online met een dierenarts te praten, klikt u op de afbeelding of knop hieronder:

PangoVet vermeld hondenster

Klik om met een dierenarts te praten

scheidingslijn hondenpoten 3 oktober 2024

vrouw niest in weefsel naast hondenallergieën

Hulp! Ik denk dat ik allergisch ben voor mijn hond!

“Beste dokter Paola,

Ik denk dat ik allergisch ben voor mijn Havanezer hond Chewy. Mijn neus loopt, mijn ogen tranen en ik jeuk overal. Mijn toestand is verslechterd sinds ze met haar menstruatie begon. Kent u iemand anders die dit probleem heeft gehad met zijn Havanezerhond? Of kan ik iets doen?” – Jac

Hallo Jack, de door jou beschreven allergische symptomen kunnen verband houden met eiwitten in huidschilfers, speeksel of urine van Chewy, wat veel voorkomende allergische triggers zijn. Hoewel er geen definitief onderzoek is dat de warmtecyclus van een hond rechtstreeks in verband brengt met verhoogde allergieën, kunnen hormonale veranderingen gedurende deze periode een lichte toename van de productie van huidolie veroorzaken. Wat nog belangrijker is, is dat honden zichzelf vaak beter verzorgen tijdens hun hittecyclus, wat extra huidschilfers en allergenen in de omgeving kan verspreiden, waardoor uw symptomen mogelijk verergeren.

Om dit te beheersen, concentreert u zich op het handhaven van een schone leefruimte en raadpleegt u uw arts of een allergoloog om de oorzaak te bevestigen en de behandelingsopties te bespreken. Allergieën kunnen frustrerend zijn, maar met de juiste aanpak kunt u misschien verlichting vinden terwijl u blijft genieten van het leven met Chewy.scheidingslijn hondenpootjes 2 okt 2024

Hulp! Mijn hond heeft aanvallen!

Hallo dokter Paola!

Hoe meld ik mijn hond aan? Hij is 2,5 maand oud.” – Tony (Kingstons vader)

Hallo Tony, gefeliciteerd met je nieuwe puppy, Kingston!

Als je Kingston wilt registreren bij een kennelclub zoals de American Kennel Club (AKC) of een soortgelijke organisatie, heb je doorgaans een bewijs van zijn stamboom van de fokker nodig. Dit komt meestal als registratiepapieren die u ontvangt toen u hem kreeg. Volg de instructies op die papieren om hem onder uw naam te registreren, wat waarschijnlijk mogelijk is via de website van de organisatie.

Als u bedoelt dat u hem een ​​vergunning moet verlenen bij uw plaatselijke gemeente, is dit in de meeste gebieden een belangrijke wettelijke vereiste. Voor het verkrijgen van een licentie moet u contact opnemen met uw stads- of provinciekantoor of hun website bezoeken om meer te weten te komen over het aanvraagproces, aangezien dit per locatie kan verschillen. Je hebt waarschijnlijk een bewijs nodig van de vaccinaties van Kingston, vooral tegen hondsdolheid, die doorgaans wordt gegeven rond de leeftijd van ongeveer 16 weken. Uw plaatselijke dierenarts kan u helpen bij de vereisten die specifiek zijn voor uw regio. Ik wens je het allerbeste bij het opvoeden van Kingston!

Ik wens jou en Kingston het allerbeste!

Dr. Paola