Uit EU-audit blijkt dat ongespeende kalveren vanuit Ierland naar Frankrijk zijn geëxporteerd in strijd met de wet op het vervoer van levende dieren

Niet-gespeende kalveren hebben dagelijks behoefte aan eiwitten en energie, dus zonder voedsel lijden ze verschrikkelijk. Vanwege hun zeer jonge leeftijd kunnen ze niet hun lichaamstemperatuur regelen hebben geen volledig ontwikkeld immuunsysteem en zijn vatbaarder voor stress en ziektes.

In 2022 heeft de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid erkend dat “Voedingsbeperking… (inclusief) de vastenperiode tijdens een reis, impliceert dat langdurige honger een van de zeer relevante welzijnsgevolgen tijdens het transport van niet-gespeende kalveren“.

Ondanks deze problemen worden niet-gespeende kalveren niet gevoerd tijdens de lange overtocht vanuit Ierland. Volgens de Europese Commissie is dit in strijd met de EU-wetgeving.

Momenteel worden niet-gespeende kalveren die van Ierland naar Frankrijk worden vervoerd, niet gedurende 27 uur gevoerd – in sommige gevallen zelfs aanzienlijk langer. Dit komt doordat ze worden vervoerd via roll-on-roll-off (RORO) veerboten, wat betekent dat ze per vrachtwagen naar de haven worden vervoerd, over zee reizen en vervolgens worden overgeladen op vrachtwagens om naar andere lidstaten te worden gebracht. Terwijl ze op zee zijn – nog steeds in de vrachtwagens geladen – is het niet mogelijk om ze de melkvervanger te geven die ze nodig hebben, en dit deel van de reis alleen al duurt ongeveer 18 uur.

In zijn controleverslag gedateerd 22 december 2023, De Europese Commissie heeft verklaard dat het transport van niet-gespeende kalveren van Ierland naar Frankrijk in strijd is met de Verordening van de Raad 1/2005 over de bescherming van dieren tijdens het transport. De Commissie interpreteert de verordening namelijk zo dat niet-gespeende kalveren tijdens de lange overtocht over zee gevoed moeten worden.

Sinds begin dit jaar zijn er al 158.000 kalveren uit Ierland geëxporteerd. Het is tijd om actie te ondernemen.

Twee open brieven roepen op om een ​​einde te maken aan deze moeilijke zeereizen

Vandaag zijn er twee open brieven verstuurd en online gepubliceerd:

  • Eén open brief is rechtstreeks naar de Europese Commissie gestuurd, met het verzoek deze transportroute te staken, aangezien zij deze als een schending van het EU-recht beschouwt;
  • Eén open brief is naar een grote rederij, Stena Line Ferries, gestuurd met de oproep om onmiddellijk te stoppen met het vervoeren van niet-gespeende kalveren.

De open brieven zijn tot stand gekomen door een gezamenlijke inspanning van Eurogroup for Animals, Compassion in World Farming, Dier&Recht, Ethical Farming Ireland en VIER VOETERS en zijn ondertekend door meer dan 20 dierenbeschermingsorganisaties in heel Europa.

Terwijl we wachten tot de werkzaamheden aan de Transportverordening weer worden opgepakt, kunnen beleidsmakers op zijn minst ervoor zorgen dat de bestaande EU-wetten op het gebied van dierenwelzijn worden gehandhaafd. De implicaties van het toestaan ​​dat een EU-wetsovertreding blijft voortduren – vooral nadat de instelling het zelf heeft erkend en aan de kaak heeft gesteld – zijn ernstig. Het is van cruciaal belang dat beleidsmakers reageren en een einde maken aan het verhongeren van deze jonge kalveren op zee.