Live transportinspectie in Portugal -resultaten in 178 inbreuken en 3 gerapporteerde misdaden

Met hulp van onderzoekers in het directoraat-generaal voor Food and Veterinary Affairs, de Guarda Nacional Republicana (GNR) een grootschalige inspectie uitrollen van de live transportsector van Portugal. Geleid in februari, Ze identificeerden 178 inbreukenwaaronder 18 falen om te voldoen aan de minimale omstandigheden voor het transport van levende dieren, 9 voor een gebrek aan autorisatie om op te treden als een levende dierentransporter, en 4 voor het verlaten van dode karkassen op dieren op boerderijen. Het rapporteerde ook 3 misdaden – 2 voor het illegale bezit van wapens en 1 voor clandestiene slachting.

De schaal van het project en het niveau van de respons door de GNR waren beide opmerkelijk. 570 GNR -officieren waren betrokken bij de operatie, met 283 geïnspecteerd voertuigen en 148 dieren in beslag, waaronder runderen, geiten en ezels.

Wat suggereert deze inspectie over de rol van EU -beleid in de live transporthandel?

De GNR geciteerd De boerderij van de Europese Commissie tot de vork strategie Als hoofdbestuurder voor het project, dat “implementeert en verbetert van het welzijn van vee dieren” als een kerndoelstelling. Dat het militaire lichaam gemotiveerd was om actie te ondernemen, is bemoedigend, omdat talloze onderzoeken en mediverhalen de afgelopen jaren hebben benadrukt Een gebrek aan handhaving van de bestaande regels voor live transport als Een belangrijke zorg zijn in de sector. In sommige gevallen hebben inbreuken op de EU -wet naar verluidt zelfs genegeerd door de Europese Commissie zelf.

Deze situatie benadrukt ook de behoefte aan EU -beleid voor levend diertransport om verder te gaan. Regels voor het welzijn van dieren moeten streng, implementeerbaar en duidelijk zijn, waardoor geen ruimte is voor interpretatie over het zorgniveau dat deze bewuste wezens nodig hebben. Strikte maatregelen over aspecten zoals reistijden, ruimtevergoedingen en het transport van kwetsbare dieren Moeten allemaal worden meegenomen in de lopende herziening van de live transportwetten, in-line met de laatste wetenschap: net als een volledig verbod op export naar derde landen, waar het welzijn van dieren niet kan worden verzekerd. Zulke robuuste maatregelen zouden Stuur een duidelijk bericht naar degenen die in de live transportindustrie werken, evenals naar EU -burgers in het algemeen, dat dierenwelzijn een prioriteit is voor de EU.

De levende transportsector vereist veel betere EU-brede regels die zien dat de bescherming van dieren wordt gehandhaafd en gehandhaafd. Met de deadline voor wijzigingen in het transportvoorstel dat op 10 april snel opkomt, zullen we heel nauwlettend kijken om te zien waar beleidsmakers staan.