Kleintje niet in orde?

Gestart door Annika, september 03, 2006, 13:26:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

Citaat van: Parkieten-Freak op september 04, 2006, 19:35:00
??? Beschadiging door het vele vallen? Ik had eerder verwacht dat het niet vliegen onstaan zou zijn door een tekort zou zijn in de voeding (een tekort aan b vitaminen kan inderdaad problemen geven met zeuwen/spieren). Overgewicht zou ook kunnen, maar Kleintje is niet te dik. Laten we hopen dat de vit B aanslaat!

het kan zijn dat alles veroorzaakt wordt door gebrek aan vit. B, daarom de druppels in de hoop dat het beter wordt. Zo niet dan zal het vallen de oorzaak kunnen zijn, bloeduitstortingkjes/beschadigingen in het CZ of de hersenen, daar is dan niets aan te doen.

Ik zag net voor het eerst dat Kleintje echt zomaar van de stok naar beneden klapte  :( :o Normaal gebeurt het als iemand hem pikt, maar Kip deed voor zover ik kon zien echt helemaal niets!
Dat lijkt me dus absoluut geen goed teken, ik ben echt bang  :(

Ingrid

Arme Kleintje  :(. Annika, ik ga heel hard duimen dat de vitamine B druppels hun werk gaan doen. Hopelijk komt het goed en zit Kleintje door het opheffen van het (mogelijke) vitaminetekort straks weer lekker in zijn verenpakje.

Sterkte Annika, voor jou en natuurlijk Kleintje!!

karin v h

Hallo Annika,
We leven met je mee, je weet toch als je druppels rechtstreeks in het bekje geeft dat je dan je parkietje eventjes vast moet blijven houden en wat onder z'n bekkie moet aaien zodat hij niet alle medicijnen meteen uitspuugd!!! :P
Je kunt misschien ook wat extra's doen met eten waar vitamine b inzitten zoals hard gekookt ei (eigeel) korstjes bruin brood en bijv. wat groente. Maar dat had je vast zelf wel uitgezocht.
Heel veel sterkte en laten we hopen dat hij snel op gaat knappen.
Is het goed gegaan met het vervoeren van de 2 parkietjes?
Groetjes karin

Chantalleke

Hè wat dubbel dit zeg.... De dierenarts vond niet direct iets, dus de kans dat Kleintje heel snel helemaal opknapt na de toediening van de vitaminen is groot, dus daar moet je ook echt op hopen hoor!! Misschien dat Kleintje net van zijn stokje viel door alle spanningen van vandaag.

Hopelijk knap je kleine vent snel op!!

Sonja

Hoi Annika,

Och, die Kleintje.... :(

Hopelijk gaat alles, door de toediening van de vit. B, toch nog goedkomen!
Ik hoop van harte voor jou en voor Kleintje, dat hij zich zo snel mogelijk weer lekker zal gaan voelen.

Veel sterkte.

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Annika

Ik hoop ook voor je dat de vitamine hun werk zullen doen en dat kleintje snel weer opgeknapt is

veel sterkte en beterschap voor kleintje

vele groetjes

Maur@

Ik heb het verhaal nu al even gevolgd en moet zeggen dat het zomaar niet meer goed kunnen vliegen en zomaar vallen toch wel erg veel gelijkenis heeft met de klachten van Ivory. Ivory kon ook niet meer op één poot zitten dan stortte ze gewoon van de stok af. Regelmatig van de ene op de andere stok springend sprong ze er gewoon naast. Vliegend en dan proberen te landen op de kooi stortte ze gewoon een meter voor de kooi neer omdat ze het niet haalde.

Ik ben heel blij dat ik toen besloten heb de antibioticakuur te laten geven. Zij kreeg, 3 x een injectie, om de week en toediening van multivitaminepreparaat, speciaal van de dierenarts, door het voer met brinta gemengd. Het heeft haar uiteindelijk weer overal bovenop geholpen.

Niemand, ook de dierenarts weet niet wat ze gehad heeft. Een fikse infectie? Tja misschien wel, vandaar dat de antibiotica aansloeg. Maar waar en wat voor infectie het was is ons tot op heden nog steeds niet duidelijk. Het tekort aan vitamine A is wel duidelijk aanwezig "geweest" bij haar. Dit aangezien haar doppen een abnormale verhorning hebben. Haar neusgaten zijn iets uitgehold, met een pincetje heeft de dierenarts het overtollige weggehaald. En dat is heel goed geweest voor haar.

Op dit moment gaat het ontzettend goed met haar. Ze vecht met het nieuwe vrouwtje van haar mannetje om weer in de gunst van het mannetje te komen. Hij reageert ook weer op haar. Hij voert haar zelfs zo nu en dan. Ze schreeuwt en springt van stok op stok, ze speelt en is het merendeel van de dag super actief. Zit vol levenslust en is bijna de oude Ivory. Enkel vind ik haar vliegen nog steeds niet optimaal, maar dat kan ook komen omdat ze toch een beperkt zichtveld heeft.

Misschien is het een idee om eens met de dierenarts te overleggen en jouw vogel toch te laten behandelen of er een infectie is. Een infectie bijv. aan het zenuwstel kan niet met vitamine preparaten behandeld worden.

Ik wens je heel veel succes met de behandeling en ik hoop dat Kleintje heel snel de goede kant op zal gaan.

Annika

dank jullie wel voor alle lieve reacties!

Zelf heb ik er echt een slecht gevoel over, ook mijn vriend heeft dat gevoel :'( Het blijft gek dat ie gewoon eet, van stok op stok klimt, in de tralies klautert, op 1 pootje slaapt met de kop in de veren. Maar dat trillen blijft, hij slaapt wel veel en hij zit gewoon bollig (en de rui zal het uiterlijk verslechteren vermoedelijk)

Laten we hopen dat ons gevoel hier ons erg bedriegt!  :( alhoewel hij daarnet alweer naar beneden viel in de kooi  :( :( :(

Elfje

Hoi Annika,

Heel veel beterschap aan Kleintje!
Ook hier hopen we van harte dat de vitaminen hun werk doen en dat Kleintje zich niet te veel bezeert als hij elke keer naar beneden valt. Ik duim voor jullie (Kleintje, jij en de andere parkietjes).

Liefs Elfje

Maur@

Citeeralhoewel hij daarnet alweer naar beneden viel in de kooi

Hoi Annika,

Wat een narigheid nou toch allemaal. Misschien een rare tip. Leg een theedoek of 3 onder in de kooi, dat is zacht. Als hij dan valt komt hij niet zo op de harde bodem terecht. Een theedoek is beter dan een handdoek, daar blijven ze met hun nagels in vastzitten.

Heel veel succes en sterkte.

marretje

Hoi Annika,

Ook wij hopen dat Kleintje snel op zal knappen. Veel sterkte en beterschap voor Kleintje.

Parkieten-Freak

Evenwichtstoornissen kunnen optreden bij een vitamine B tekort, evenals spiertrekkingen.
Ik zou wel zorgen dat kleintje niet hard kan vallen, het is misschien zinvol om de stokjes in de kooi laag te zetten
Laten we hopen dat de behandeling aanslaat! ;)


karin v h

Niet alleen de stokjes maar alles verlagen ook waterbakjes, etensbakjes, trostgierst etc.
Zodat hij voorlopig grotendeels op de grond leeft.
Je moet hem echt de komende weken ontzien zodat hij inderdaad niet kan vallen.
Je kunt het natuurlijk niet voor zijn want hij gaat vast klimmen.
Veel succes met het Kleintje.
Groetjes karin
Misschien kun je er ook 's nachts een rode lamp bij zetten. Als hij er bij gaat zitten vindt hij het fijn, gaat hij ergens anders zitten weet je dat hij dat niet wil.

budgie

Het wordt afgezaagd, maar daar kom ik weer met mijn Elstein verwarmingslamp. Infrarood licht is op den duur erg storend aan de ogen. Een vogel zit 's nachts graag in het donker/ halfdonker. Die rust heeft hij nodig, zeker als hij zich niet goed voelt. Elstein donkerstralers geven alleen warmte en geen licht. Ze zijn wat prijzig, maar dan héb je ook wat. Het is aan te bevelen om altijd zo'n lamp in huis te hebben. In de EHBO koffer, zeg maar. Je ziet vaak dat als mensen een zieke vogel hebben, ze dan vertwijfelde pogingen doen om aan een warmtebron te komen.
Belangrijk: voor een Elsteinlamp heb je uit veiligheidsoverwegingen een speciale fitting nodig. Niet een van kunststof. Ik had over de lamp in de fitting ook een metalen 'lampenkap'. Maar ik gebruikte hem soms ook wel zonder zo'n kap. Pas op dat de vogel de lamp niet kan raken, want hij wordt erg heet. Vogels die warmte nodig hebben, ervaren zo'n Elstein als erg aangenaam.

Caradow

Annika HEEFT al zon lamp.... ze moest alleen nog voor een speciale fitting kijken

Annika

#55
nee Annika heeft een terrarium lamp (Repti Basking Spot Lamp 40W, 35% meer licht/warmte) die ook goed gebruikt moet kunnen worden voor parkieten, nu alleen nog een bureaulamp kopen waar het peertje in past (de vorige die ik kocht was te klein, zucht)

Gisteravond lag ik net een half uurtje in bed toen mijn vriend bovenkwam. Hij was behoorlijk ondersteboven, dacht echt dat het zo slecht met Kleintje ging dat hij de ochtend niet zou halen  :( Ik ben gaan kijken maar vond het niet slechter dan daarvoor en gelukkig, Kleintje is er nu ook nog gewoon!

Hij zat net achter Kip aan in de kooi :-*

Theedoeken op de bodem is waarschijnlijk geen heel goed idee, aangezien mijn parkietjes schijtebakjes zijn en dan met z'n vieren boven in de kooi hangen met nog meer gevaar ...

Ik had zitten denken om alsnog Kleintje apart te zetten (met Vledder, het leek wel of ze hem gisteren weer meer opzocht om te beschermen ofzo) in de oude rattenkooi (die is breed maar laag, dus geen gevaar voor vallen), maar ja, dan zal ie vermoedelijk weer steeds naar Kip gaan roepen.
Dilemma dilemma.

Ik zal de hoogste zitplekken dadelijk meteen naar beneden halen, dat is inderdaad wel een goed idee (al zitten pietjes natuurlijk graag hoog)

Net trouwens de druppels weer gegeven, het is moeilijk te zien wat hij binnenkrijgt, maar volgens mij is het gelukt.
Ik had hem op een gegeven moment vast (ik doe het liever rechtstreeks) en toen maakte hij een geluidje van pijn, dat deed mij ook echt even pijn  :(  Maar ja, we moeten doorzetten : hij en ik!

Groetjes Annika

PS hebben jullie in het album de foto van Kleintje en Vledder knuffelend al gezien? Gisteren gemaakt, ik was echt verbaasd  :-*

smartie

Ik heb je foto's nog niet gezien maar was wel verbaasd om te lezen dat het niet zo goed gaat met Kleintje. Wil je met je keuze wel/niet apart zetten veel succes wensen en natuurlijk wens ik die kleine parkietenman veel sterkte en beterschap toe. Ik ben even op vakantie dus ik hoop dat ie weer helemaal is opgeknapt als ik weer terug ben!

Tot over een weekje...

liefs van mij (Pino en Lucky gaan een weekje logeren bij mijn ouders en hun parkiet Timo en mijn zus d'r parkiet Yuri).

Annika

een fijne vakantie gewenst, ik ga mijn best doen om Kleintje te laten opknappen  ;)
Maar zo zie je maar weer hoe betrekkelijk het leven is, bij dieren, bij mensen ...  :(

Safrena

#58
Citaat van: Annika op september 05, 2006, 11:24:26
nee Annika heeft een terrarium lamp (Repti Basking Spot Lamp 40W, 35% meer licht/warmte) die ook goed gebruikt moet kunnen worden voor parkieten, nu alleen nog een bureaulamp kopen waar het peertje in past (de vorige die ik kocht was te klein, zucht)

Hey Annika

zo een lamp is zeker prima ;)
Zelf heb ik van hetzelfde merk Repti Basking een infra rood warmte lamp. Deze heb ik gebruikt toen Winnie zo ziek was
De vogelarts kwam dan bij me thuis en die vond deze lamp ook heel goed.
De diertjes kunnen zich niet gaan verbranden aan zo een lamp (tenzij ze er aan komen). Met een andere lamp moet je heel voorzichtig zijn, ze zou te heet kunnen worden.

Veel sterke en beterschap voor kleintje

vele groetjes

Triesja

Hoi Anika,

Volgens mij is de rui en een klein tekort aan vit-b de oorzaak want dat had mij parkiet je ook daar ben ik toen zelf mee gaan dokteren (extra eikrachtvoer en vitaminen vooral b). de poepje waren ook niet helemaal droog maar ook geen diaree. dat baarde mij zorgen toen ben ik toch naar de dierenarts geweest en toen heeft de arts wel wat gevonden in de ontlasting van mijn beestje. toen heb ik een antibiotica gekregen om de parasiet weg te krijgen. na de eerste behandeling alles schoon gemaakt en gedesinfecteerd met 404 vogelsray en daarna dus nog die kuur af gemaakt en daarna heeft mijn beestje nergens meer last van gehad. behalve dan weer nu met het topic "Geen staart-trotse parkiet".

Groetjes en sterkte