Bob heeft een eitje gelegd, helluppie!

Gestart door Moppers, maart 06, 2011, 15:45:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Moppers

Ik vermoed dat er binnenkort weer een eitje aan zit te komen. Haar ontlasting heeft weer die lucht. De ontlasting is groot, maar dat is eigenlijk nooit helemaal teruggegaan naar normaal formaat. Haar scharrelgedrag idem.
Ook klikt het erg goed tussen haar en Binky, héél erg goed. Ik betrap meneer de laatste dagen vrijwel dagelijks bovenop madam. Nu doet hij dat mijn al zijn dames gehad, maar Bob lust er ook wat van.

Nu bedacht ik vanavond iets waarover ik graag van gedachten wissel. Is het een idee om voor een keer een broedblok op te hangen? Het idee daarachter is dat ze dan een broedblok associeert met eieren leggen en de bodem van de kooi niet meer. Ik heb 12 nepeieren in huis, dus vervangen is geen probleem, wat dat betreft maakt het niet uit of ze ze op de bodem legt of ergens anders.

Sara

Goh, je zou het natuurlijk kunnen proberen, maar ik vrees eigenlijk dat dit niet gaat helpen. Uit leeservaringen ben ik al eens te weten gekomen dat popjes die écht wilden broeden, waarbij het broedblok dan weggehaald werd om het leggen te stoppen, gewoon hun eitjes doorlegden op de bodem van de kooi (ook als er voor het broedblok zelfs geen eitjes op de bodem gelegd werden). Sommige popjes denken volgens mij nu éénmaal als "de aanhouder wint"... Het zou dan ook weer kunnen dat ze nog meer in de 'nestjesstemming' komt door een broedblok. Het is misschien natuurlijk het proberen waard, maar ik heb er mijn twijfels over of het ermee gaat lukken.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Maaike*

Mogelijk krijgt ze nu eindelijk haar 'langverwachte nestje' en houd het daarna op. Proberen waard lijkt me. Maat tis wel een tantetje hè, moet en zal elke keer weer eitjes leggen. Wat zou er gebeuren als je een keer een paar nepeitjes zomaar in de kooi of broedblok legt zodra ze tekenen van broedsheid vertoont? Wellicht legt ze dan naar 1 eitje..

Moppers

Twee van de drie keer bleef het maar bij 1 eitje, maar het broedse gedrag houdt maar aan.

Juist meer in de neststemming komen door een broedblok is inderdaad een mogelijkheid, en dat wil ik nou juist voorkomen.
Pffff, kon je het ze maar gewoon uitleggen he?

Maaike*

Citaat van: Moppers op januari 05, 2012, 23:43:49
Twee van de drie keer bleef het maar bij 1 eitje, maar het broedse gedrag houdt maar aan.

Juist meer in de neststemming komen door een broedblok is inderdaad een mogelijkheid, en dat wil ik nou juist voorkomen.
Pffff, kon je het ze maar gewoon uitleggen he?

Dan komt ze in de broedstemming, legt zelf 1 eitje die vervang je en ze gaat op die en 4 nepeitjes zitten broeden die vervolgens niet uitkomen. Zou ze daarmee niet bekoeld zijn? Mogelijk kun je dit een aantal keer herhalen. Ik verwacht dat als ze altijd al de bodem van de kooi als broedplaats heeft gezien, dit na het broedblok ook wel weer zal doen.

Misschien moet je je er maar gewoon bij neerleggen, zonder broedblok en het ei direct blijven vervangen zoals je volgens mij altijd doet.
Wat is de reden trouwens dat het ei niet mag uitkomen? Zit je met de kruipersziekte, herinner ik me dat goed?

Je hebt in ieder geval wel een stel leuke eigenwijze beestjes, Tuuk is ook al zo lekker eigenzinnig las ik  ;)

Moppers

CiteerDan komt ze in de broedstemming, legt zelf 1 eitje die vervang je en ze gaat op die en 4 nepeitjes zitten broeden die vervolgens niet uitkomen. Zou ze daarmee niet bekoeld zijn?
Ze legt uit zichzelf niet meer dan 1 ei. Op dat ene ei broed ze wel, todat ze het na een tijdje zat is. Zo ging het tenminste bij haar tweede leg. Bij haar derde leg kwamen er duidelijk ook niet meer dan 1, vervolgens ging haar mannetje dood en heb ik het nepeitje weggehaald.
Ik ben bang dat als ik al nepeitjes neerleg voordat ze zelf gelegd heeft dit haar hormonen alleen maar stimuleert. Wachten tot ze zelf begint te leggen lost het eigenlijke probleem, dat ze uberhaupt legt, niet op.
Of is dat niet wat je bedoelde?

Bob heeft inderdaad mogelijk kruipersziekte (niet goed gevormde vleugels, maar geen standaard kruipervleugels, nooit laten testen want dat heeft geen meerwaarde) en dus is er de kans op gruwelijk misvormde en dus lijdende kuikens. Daarnaast druist het laten krijgen van een nestje recht tegen mijn principes in.

Maaike*

Citaat van: Moppers op januari 06, 2012, 00:29:07
Ze legt uit zichzelf niet meer dan 1 ei. Op dat ene ei broed ze wel, todat ze het na een tijdje zat is. Zo ging het tenminste bij haar tweede leg. Bij haar derde leg kwamen er duidelijk ook niet meer dan 1, vervolgens ging haar mannetje dood en heb ik het nepeitje weggehaald.
Ik ben bang dat als ik al nepeitjes neerleg voordat ze zelf gelegd heeft dit haar hormonen alleen maar stimuleert. Wachten tot ze zelf begint te leggen lost het eigenlijke probleem, dat ze uberhaupt legt, niet op.
Of is dat niet wat je bedoelde?

Ja dat bedoelde ik wel, omdat je zo gebruikt maakt van haar broedsheid. Ik probeer met je mee te denken maar tis de vraag of ze niet gewoon constant periodes van broedsheid zal blijven krijgen. Uitgerekend zij...

Citaat van: Moppers op januari 06, 2012, 00:29:07
Bob heeft inderdaad mogelijk kruipersziekte (niet goed gevormde vleugels, maar geen standaard kruipervleugels, nooit laten testen want dat heeft geen meerwaarde) en dus is er de kans op gruwelijk misvormde en dus lijdende kuikens. Daarnaast druist het laten krijgen van een nestje recht tegen mijn principes in.

Tegen je principes in? Daar ben ik wel benieuwd naar als je ze wilt delen.
Ik stel me zelf zo voor dat het de natuur van dieren is tenzij je man-man koppelt, dan komt er ook geen eitje.

Moppers

Misschien dat het wel een idee is om het eerste eitje dat ze legt te vervangen voor 4 nepeitjes. Dan heeft ze gelijk een vol nest en is het risico dat ze meer eieren legt kleiner, lijkt me. Maar aangezien ze dus twee keer maar 1 eitje heeft gelegd, is dat niet het grootste probleem dat verholpen moet worden.

Zijn er nog andere mensen met ideeën over het wel of niet ophangen van een broedblok? De tot nu toe (zeer gewaardeerde!) geopperde argumenten zijn allemaal logisch, dus ik ben er nog niet uit.

Mijn principes in het kort omschreven: er is een overschot aan huisdieren in Nederland. Door daar aan bij te dragen door je eigen huisdieren nakomelingen te laten krijgen, hoe goed je zelf ook voor die nakomelingen zorgt etc, werkt indirect meer dierenleed in de hand. Mij niet gezien.

*wendy*

Ha Moppers,

Is de neststemming er nu niet al dusdanig dat het eigenlijk al niet 'erger' kan? Dan lijkt mij dat het ophangen van een broedblok de neststemming niet meer kan verergeren, hooguit hetzelfde kan laten blijven. Het lijkt me dan het proberen waard om het broedblok op te hangen en te kijken of ze hiermee dan eindelijk een 'voldaan' gevoel krijgt.

inge

Hoi,mijn popje Blue had in de zomer van 2010 ook last van eitjes leggen (op de bodem)!

Haalde ze ook altijd weg omdat ik geen kleintjes wilde.
Ze bleef maar altijd opnieuw verder doen,en toen uiteindelijk toch maar een broedblok opgehangen.

Blue er direct in en het gevolg was drie parkietjes.

Maar Moppers waar het uiteindelijk om draait het heeft dus NIET geholpen om haar een keertje te laten broeden.
In de hoop dat het dan ging ophouden :(

Blue legt regelmatig nog eitjes,zelfs deze week nog twee.

Volgens mij gaat een broedblok met nepeitjes ook niet werken jammer genoeg.
Wat ik zonde vind dat het toch veel van hun vergt ,ze blijft maar verder doen en niets helpt :-\

Moppers

Gisterochtend lag er zoals verwacht een eitje. Ik heb deze vervangen voor 4 nepperds. Ze behandeld alle eitjes als zijnde echte eitjes, sleept het hele 'nest' heen en weer van de ene hoek naar de andere hoek.
Ik laat haar deze keer nog even zonder broedblok. Aangezien ik geen broedblok heb en ik er vrijdag pas een zou kunnen kopen, lijkt het me dan al te laat. Een eventuele volgende keer kan ik ervoor zorgen dat ik er een in huis heb om eens uit te proberen wat voor effect het op haar heeft. Ik vrees dat er nog wel een volgende keer komt, maar hoop natuurlijk dat dit de laatste keer is.

Moppers

Nou, dat van die 4 eitjes werkt als een tierelier! Bob is volgens mij veel te druk bezig met het bijeen houden van deze eitjes om er nog een eitje aan toe te voegen. Daar werkt Binky dan ook flink aan mee. Hij probeert ook op de eitjes te broeden maar is daar absoluut niet goed in. Het ene moment heb je dus 4 netjes door Bob bijeengeraapte eitjes. Vervolgens gaat Binky er mee aan de slag, hij weet ze op de een of andere manier door de hele kooi te verspreiden. Hij snapt ook absoluut niet hoe hij een eitje naar zich toe moet halen terwijl hij op een ander eitje zit. Een hilarisch schouwspel (filmpje).
Als Bob er vervolgens weer bij komt, moet ze eerst weer eitjes verzamelen voordat ze erop kan gaan zitten. En in de tussentijd moet er uiteraard ook nog gegeten, gespeeld en geknuffeld worden, dus dat gaat zo de hele dag door.
Het is nog steeds geen oplossing die voorkomt dat Bob eieren legt, maar mogelijk wel een die er voor zorgt dat ze niet meer dan 1 ei legt.

Maaike*

Hahaha, dat filmpje!!!  ;D

Verder fijn dat ze nu niet méér eitjes legen en nou maar afwachten...
Heb je trouwens nog andere vogels? Want ik hoor vogelgeluiden die ik niet direct koppel aan het grasparkiet.

Sara

Wat een bezig bijtje in dat fimpje!  ;D
Gelukkig kan je nu voorkomen dat er meer dan één eitje gelegd wordt. Nu nog hopen dat er na het weghalen van de nepeitjes volledig geen eitje meer komt.

@Maaike: zoals je in haar onderschrift kan zien, heeft ze ook valkparkieten.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Moppers

Ik heb 6 grasjes en 2 valkjes, dus het kan heel goed dat je de valkjes hoort.
Mijn onderschrift klopt trouwens allang niet meer, van al die diertjes zijn nog maar 1 grasje en 1 valkje in leven, maar ik vergeet steeds een nieuwe te maken.

Inderdaad, nu maar afwachten. Wie weet....

Moppers

Tja...... Terwijl ik achter de computer zit, hoor ik ineens 'pok', alsof Bob van bovenuit de kooi een stuk hout laat vallen. Niks daarvan, ze heeft gewoon vanaf bovenin de kooi, op haar stok, een ei gelegd. Vervolgens zit ze een minuut hoog op de poten, nu zit ze weer normaal.
We hadden al vastgesteld dat Bob een rare is wat betreft broedgedrag, maar dit is helemaal absurd.
Het ei is uiteraard kapot, dus voordat het allemaal aankoekt heb ik hem gelijk weggehaald.

Het moet niet gekker worden.... Je zou denken dat het niet gekker kan, maar met Bob weet je het maar nooit.

Maaike*

Oh nee toch...en je vier nepetjes liggen ook nog op de bodem van de kooi?
Het lijkt wel of ze 'moet' leggen.

inge

Absurd nee hoor,blue doet het hier ook :(

Deze week om de dag een eitje gekregen en heb ook valse liggen .

Niets helpt jammer genoeg tot nu toe,vindt het echt wel zonde want er kruipt toch heel veel energie in voor zo een klein beestje.

Moppers

CiteerAbsurd nee hoor,blue doet het hier ook
Bedoel je daarmee dat Blue ook vanaf een stok eitjes torpedeert, of het leggen van nog een ei terwijl er al een vol nest aan nepeitjes ligt?

De vier nepeitjes liggen inderdaad nog op de bodem. Die haal ik pas weg als ze ze zelf volledig met rust laat, anders blijft ze waarschijnlijk zelf eieren produceren.

inge

Inderdaad,ze torpedeert ze vanaf een zitstok naar beneden.

De eerste keer was dit inderdaad schrikken,hoorde een plof en jawel daar lag het eitje.
En zoals je zei, ook hier op hoge poten bekomen van het eitje leggen.

Weet echt niet hoe we het blijven eitjes produceren kunnen verhelpen?

Ga eens beginnen bijhouden om de hoeveel tijd ze terug begint te leggen.
Deze week waren het er al 3 .