Bob heeft een eitje gelegd, helluppie!

Gestart door Moppers, maart 06, 2011, 15:45:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

De laatste week zag ik Bob steeds vaker op de bodem van de kooi, met haar kontje richting het hoekje. Dit leek me nogal een broedhouding, dus ik heb haar en Egmont goed in de gaten gehouden. Ik zag geen verdikking in Bob haar onderlijfje, geen dikkere poepjes. Ik heb ze niet zien paren, maar wie weet wat ze allemaal uitvogelen als ik de deur uit ben.

Hoewel ik haar dus nog steeds goed in de gaten hield, maakte ik me niet al te veel zorgen. Tot vanmiddag. Ik wilde de kruiperkooi gaan verschonen en zie Bob weer in een hoekje zitten. Ze doet een paar stapjes naar voren en tot mijn schrik zie ik er een ei liggen. Ergens sinds vanochtend heeft ze dus een eitje gelegd.
Ze zit er nu echt op te broeden, eitje onder haar buik en veertjes opgezet.

Ik weet dat ik het ei niet gelijk weg moet halen, omdat ze ander misschien door blijft leggen. Ik zou het eitje graag schudden, maar ik kan iemand mij vertellen hoe heftig en hoe lang je moet schudden? Ik wil niet ineens het eitje kapot maken, of het risico lopen dat ik niet goed genoeg heb geschud.
Ik moet de kooi nog verschonen, maar flipt ze dan niet helemaal?

Nou ja, ik ben niet in paniek ofzo, maar ik had er totaal niet op gerekend dat ik ooit in deze situatie zou komen. Alle hulp en tips zijn dus welkom.

(voor degenen die het niet weten: kweken is bij mij uit den boze)

[verwijderd door de beheerder]

inge

 maar de eieren schudden. (goed schudden, er zijn vaker geschudde eitjes uitgekomen Knipoog)
Hier van het forum gehaald dus zal inderdaad hevig schudden zijn!!!
Niemand in de buurt die nepeitjes voor je heeft,kun je ze vervangen tot ze uitgelegd is.
Sterkte,groetjes


Moppers

Bedankt voor je reactie Inge.

Heb net toch maar de kooi verschoond. Ik heb het eitje twee keer zo'n 10 seconden geschud, de 'afstand' zegmaar zo'n 15 centimeter. Heftiger dan dat durf ik niet, ik ben bang dat ik hem dan kapot knijp. Weet iemand of dit genoeg is?

Ik heb het eitje aan de andere kant van de kooi weer teruggelegd. De hoek waar hij lag, is recht onder het plekje waar ze het meest zitten en waar ze slapen. De concentratie poepjes is daar dus hoger dan het hoekje waar ik hem nu heb neergelegd. Ze zit zich nu nog te poetsen, is nog niet gaan kijken bij het nieuwe plekje. Ik neem aan dat ze het eitje wel ergens anders heen zal rollen als dit plekje haar niet bevalt, klopt dat?
Tijdens het verschonen zet ik de bovenkant altijd op een krant, hierop zag ik dat ze inmiddels wel grotere poepjes heeft.

Het aantal lichturen zou weinig genoeg moeten zijn, maar vanaf vanavond krijgen ze om 6 uur een doek over de kooi.

Mars

Helaas laten de dames zich niet altijd tegenhouden...
Je kunt nog proberen haar 's nachts in een andere kooi of op een ander plekje te zetten. Dan heeft ze geen veilig plekje om te leggen.

Het schudden zou volgens mij wel voldoende moeten zijn. Als je nu komende week toch twijfelt kun je ze evt omwisselen met nepeitjes.
Het eitje zoekt ze waarschijnlijk wel op op de juiste plek.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mirjam

Ik zou beslist ook voor nepeitjes gaan! Zo weet je zeker dat je geen enkel risico loopt.
Er schijnt op GO een parkiet Shaky te heten; er was niet goed geschud..

lovesbudgies

#5
Haha, klopt.
Ik zou ook alles meteen vervangen door nepeitjes en de echte eitjes weggooien. Als de echte eitjes koud blijven ontwikkelt er niets.  

Moppers

Oke, ik heb de kooi op een andere plek gezet, doek eroverheen. Ze blijft op het eitje zitten, hopelijk legt ze niet nog meer eitjes. Nepeitjes zijn besteld. Twaalf is wel genoeg, toch?

inge

#7
t,is zonde ,hopelijk heeft ze het vlug op al die energie :(
Ja 12 zal zeker wel genoeg zijn ,hopelijk voor haar!!
Buiten haar kooi op een andere plaats zetten is het ook goed de kooi anders in te richten.

Moppers

Ja hoor, kom ik net thuis na een lange dag werken (had vanavond vergadering), ligt er een tweede eitje. Is dat niet erg snel? Uit broedverslagen maak ik op dat eitjes meestal om de dag worden gelegd.

Totdat de nepeitjes binnen zijn, zou ik de eitjes die ik al geschud heb graag markeren (ik ga er vanuit dat ze nog niet uitgelegd is). Bijvoorbeeld door er met pen of potlood een stip of kruisje op te zetten. Maar is dat wel veilig voor Bob? Ik zou niet willen dat ze giftige stoffen binnenkrijgt.
Hopelijk krijg ik de nepeitjes snel binnen, maar het voer is ook al tot twee keer toe niet bij buren afgegeven. Daardoor moet ik het pakketje afhalen, op een uitgiftepunt dat alleen tijdens kantooruren geopend is, dus dan kan ik het vrijdag pas ophalen.

Ik heb Bobje vandaag dus niet in de gaten kunnen houden, maar ze zat toen ik binnenkwam bovenin de kooi en ging toen het licht aanging gelijk eten. Ik ga er voorlopig dus nog vanuit dat ze gewoon genoeg eet en drinkt.

Mars

Als je gewoon een viltstift gebruikt die ook voor kinderen geschikt is kun je de eitjes gewoon merken, dat is geen probleem.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Hihi, nou gelukkig heb ik er om een of andere reden wat op kantoor liggen, want in mijn huis zijn geen kindgerichte dingen te vinden.
Thanks!

Moppers

De twee eitjes zijn nu voorzien van een mooi felroze stipje :P
Ik had verwacht vanochtend weer een eitje te vinden, maar dat kadootje bewaart ze denk ik voor vanavond voor me. In mijn totaal niet vakkundige ogen lijkt het ér namelijk op alsof er weer eentje aan zit te komen.
Ik heb de kooi dan ook maar weer op het oude plekje gezet. Als een andere plek toch geen effect heeft, dan laat ik haar liever op haar vertrouwde plekje staan. Het lijkt me dat het haar best wel wat energie kost allemaal, en het is al zo'n tenger ding.
Vrijdag kan ik het bestelde pakketje ophalen en de eitjes vervangen voor nepperds.

Is het verstandig haar nu bepaalde supplementen te geven, of hier in ieder geval contact over op te nemen met mijn vogelarts? Ik zou niet willen dat ze door het hele proces verzwakt wordt. Ze is nog nooit ziek geweest, en dat wil ik graag zo houden.

inge

#12
Hoi, alleen maar door je er geruster bij te voelen zou ik al eens bellen!
Dan ben je gerust, hoop dat het er niet teveel worden.

Groetjes

Mirjam

#13
Zoals ik het inschat krijgt ze voldoende voeding bij jou  ;).
Ik gaf mijn popjes wat extra groente/fruit en wat vaker een beetje trosgierst.
Heb je een wit mineralenblok waar ze bij kan?
Als het goed is moet je een eventuele 3e ei kunnen zien zitten. Ik denk echter niet dat ze nu al stopt met leggen.
Bij 1 van mijn popjes was het leggen ook vrij onregelmatig. Het laatste ei werd zelfs pas 3 dagen later gelegd.
Ik zou, maar das persoonlijk, niet teveel dingen meer veranderen. Zo kan ze in alle rust alles leggen zonder stress.
Geloof me, een popje kan meer hebben dan wij denken.

Edit; je hoeft hier volgens mij geen VA voor te benaderen, maar ik snap je ongerustheid. Ik was ook in alle staten toen mijn popje van nog geen 8 maanden aan een nestje begon...
Het komt allemaal goed 'Mop'  :D

Moppers

Ik heb geen wit mineralenblokje, in hun kooi wel een (gele) mineralen zitstok en een iodine mineralenblok.
Trosgierst durf ik nog even niet te geven, aangezien Egmont niet niet zo lang over is op pellets, en hij eet het nog niet alsof hij nooit anders gewend is. Ik zal ze vanavond wat extra golliwoog geven.
Geen 3e eitje vandaag, wel zit ze nog op de eitjes te broeden. Ze zit ook nog steeds af en toe op een stokje, ze eet ook nog gewoon zelf.

Bedankt weer voor jullie reacties. Het geeft me absoluut het gevoel dat ik er niet alleen voor sta. ;D

Mirjam

Tuurlijk sta je er niet alleen voor; daar is een forum toch voor bedoeld  ;).

Bij mij kwamen de popjes ook steeds het laatje uit om zelf wat te eten en even de vleugels te strekken.
Dit tot grote ergernis van de mannen want die joegen de popjes zowat terug het laatje in...

Het 3e eitje zal vandaag wel komen!
Heb je de nepeitjes al binnen?

lovesbudgies

Met Harrison's, eivoer, grit, maagkiezel, mineralenblok en groenten en fruit kom je er makkelijk.
Wat extra eivoer (mag tijdens het broeden naast HBF) kun je geven om gewichtsverlies tegen te gaan. Ik zelf geef een gritmengsel
met extra mineralen erdoor, dat kunnen ze wel gebruiken tijdens het broeden.
Mirjam bedoeld een calciumblok met een 'wit blok', calcium is nodig voor het maken de eierschaal, dus wat extra is nooit weg.
Je kunt ook calcium kopen voor door het drinkwater. (van Orlux)
Maar grasparkieten nemen vitaminen/mineralen vrij slecht op via het drinkwater, dus het zet niet heel veel zoden aan de dijk.
Harrison's is het allerbelangrijkste. Wel kun je de produchten van AviX en HealX geven, dit mag door het Harrison's voer heen.
(Ik had dezelfde vraag al eens aan Floor gesteld)


Moppers

Oke, dan ga ik morgen even eivoer, een wit blok/calcium en AviX regelen. Van AviX gaat het om Bird Builder neem ik aan? (heb even gegoogled) Ik neem aan dat DK Duinoord dat wel in huis heeft.
Het pakje waar de nepeitjes inzitten kan ik morgen afhalen bij het TNT afhaalpunt, aangezien de bezorger zich kennelijk nog steeds te goed voelt pakjes bij mijn buren af te geven.

Het derde eitje is er nog niet. Wel heeft ze nog steeds een wat dikkere onderkant, en ook nog grote poepjes. Potverdikkie, wat ruikt die poep sterk zeg, en wat kan ze het goed tegen de muur kwakken!
Ik zit me nu een beetje in te lezen over legnood en de symptomen. Dat is op dit moment absoluut niet aan de orde, ze is zo pittig en kwiek als altijd. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Mirjam

Vergeet niet dat Bobje geen 'perfect' plekje heeft om te leggen, dus misschien legt ze daarom wat onregelmatiger.

lovesbudgies

Nee, ik bedoelde eigenlijk AviX Booster. Geen idee of ze dat bij Duinoord hebben, maar Hoogvliet verkoopt het.
Bird Builder is speciaal voor zaadetende vogels, en Booster is een 'boost' voor het immuunsysteem. (en nog veel meer, zie: http://www.mysafebirdstore.com/AVIX_HEALX-HealX_Booster_1_oz.html)