Bob heeft een eitje gelegd, helluppie!

Gestart door Moppers, maart 06, 2011, 15:45:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ja dat is ook waar Mirjam, daar had ik niet aan gedacht. (hihi, wat moet ik toch zonder jullie)
Ik ben nu in ieder geval goed genoeg op de hoogte over legnood om te kunnen herkennen wanneer ik professionele hulp in moet schakelen. Hopelijk is het niet nodig, maar deze extra kennis kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik zal morgenochtend even naar Duinoord bellen om te vragen of ze het hebben. Als ik het bij Hoogvliet bestel, heb ik het pas volgende week vrijdag in huis (dankzij de pretentieuze TNT).

Oh jongens, die lucht! Ze heeft net weer een mooie flats geproduceerd, poe hé!!! Is dat normaal?
Geen abnormale lucht hoor, gewoon de parkietenpoep lucht, maar vele malen sterker, niet in verhouding met hoeveel groter de poep is.

lovesbudgies

Van veranderingen kunnen ze inderdaad even 'van de leg zijn'.

Haha, ja die flatsen zijn normaal. Ik vind broedende popjes zelf ook altijd een aparte geur hebben.

Mirjam

Die poep is helaas heeeeel erg normaal. Ik vind het onvoorstelbaar dat er zo'n enorme 'hoop' uit zo'n klein lijfje komt.
Ik heb de sporen van hun souveniers nog op mijn witte muren zitten  ;).

En altijd goed dat je je in legnood verdiept. Probeer jezelf alleen niet gek te maken als ze het ei niet snel genoeg legt.
Mijn Lola heeft dr eerste ei ruim 5 dagen bij zich gehad. Ik heb in die week zowat alle vogelartsen uit Nederland gebeld en op een gegeven moment legde ze het uiteindelijk toch.

lovesbudgies

Nadat Sammy haar eerste eitje op de bodem van de kooi legde duurde het 5 dagen voordat de 2e kwam in het blok, daarna
kwamen ze weer om de dag. Echt even van slag van de verandering.

Moppers

Net DK Duinoord gebeld om te vragen of ze Avix booster hebben. De assistente ging het even navragen, en raadde mij vervolgens aan ze op pellets te zetten :P Toen ik vertelde dat ze allang op High Potency zitten vroeg ze weer even na of er dan nog iets extra's nodig was, volgens Floor was dat niet het geval. Ze vroeg hoeveel eieren er al waren en wanneer die gelegd waren. Ik moet haar goed in de gaten houden voor het geval ze te snel achter elkaar eieren gaat leggen, dat ze nu nog geen 3e eitje heeft was dus ook volgens hun niet vreemd.
Toch ga ik vandaag wel even eivoer en een kalkblokje halen. Als ze na het weekend minder fit is, kan ik altijd nog Avix halen.

Egmont is zo'n lief vriendje voor Bob. De helft van de tijd dat Bob op haar eitjes zit, komt hij naast haar scharrelen, sinds gister komt hij ook echt naast haar zitten om samen een dutje te doen.

Mirjam

Hoe is de situatie nu met Bobje?
Is er inmiddels al een 3e eitje?

Moppers

Er is nog geen derde eitje. Het zou kunnen dat de verdikking die ik als eitje aanzag gewoon de verdikking van de cloaca was, geen idee. Ik heb vandaag nog niet kunnen kijken of het nog hetzelfde is.
Ze is nog steeds even levendig, alert en echt 'Bob', dus ik maak me niet echt zorgen.
Ik heb gisteren de twee eitjes vervangen voor nepeitjes. De nepperds zijn wel een slagje groter dan de echte eitjes. Gister duurde het even voordat ze ook op de nepperds ging broeden, maar dat doet ze nu gewoon alsof het de echte eitjes zijn.

Mirjam

Die fout beging ik onlangs ook. Ik zag Kiki en Paco sexen en dacht een dag later een opening bij haar cloaca te zien. Gelukkig was dat loos alarm...

Mars

#28
Als een parkietje eenmaal een eitje heeft gelegd, dan blijft het buikje de eerste dagen even hangen en is onderscheid tussen wel of geen ei dragen bij sommige vogels moeilijk (anderen hebben weer een heel duidelijke bult op de rug tussen de vleugelpunten, dan is het duidelijker). Maar goed, dus het kan heel goed dat ze eerst uitgelegd is ;)

Wees dan wel alert, het kan heel goed dat ze straks tot de conclusie komt dat de eitjes niet levensvatbaar zijn en dan maar meteen weer aan nieuwe begint ;)



CiteerOh jongens, die lucht! Ze heeft net weer een mooie flats geproduceerd, poe hé!!! Is dat normaal?
Geen abnormale lucht hoor, gewoon de parkietenpoep lucht, maar vele malen sterker, niet in verhouding met hoeveel groter de poep is.

Vooral broedende parkietje op pellets geuren nogal. Bij zaadvogeltjes is de lucht beter en een blok ook schoner. Heeft volgens mij met de 'nattigheid' van de ontlasting te maken. ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

CiteerVooral broedende parkietje op pellets geuren nogal.

Komt dat door de pellets!? Ik ruik het altijd meteen als mijn popje broeds is, en dat blok, phoe!
Ik rook het ook meteen bij Mirjam in het laatje, een week voordat het eerste ei werd gelegd.
Maar een vriendin van mij die veel kweekt ruikt nooit wat, zal dan wel door de zaadjes komen.

Mirjam

Het is een nogal aparte geur.
Alleen mijn schatjes eten geen pellets....

Moppers

Vanochtend zag ik echt duidelijk verschil tussen de verdikking in haar onderkant en de verdikking van de afgelopen dagen: het was vanochtend veel meer, het had ook duidelijk de vorm van een eitje. En ja hoor, toen ik net thuis kwam lag nummer drie er. Ik ben nu een derde nepeitje in mijn broekzak aan het opwarmen (lijkt me wel zo prettig voor haar, dat er niet ineens een eitje helemaal koud is).
Ik merk wel dat ze meer 'moeite' heeft met op drie eitjes broeden. Het past allemaal net onder haar buikje en vleugeltjes. Dat de nepeitjes een slagje groter zijn, helpt daar ook niet echt bij. Misschien dat ze het nu als een vol nest zal gaan zien. We merken het wel...

Mirjam

Ik had vanmorgen mijn lieve Lolaatje even bij me...
Ik wilde dr een kusje geven en rook aan dr lijfje de overbekende broedsheid. Ik dacht dat ik me vergiste, maar toen ik weer goed rook, rook ik het toch echt  :(.

Er passen genoeg eitjes onder een lijfje hoor; geloof mij. Bij mijn ene popje ging het mannetje meebroeden. Het andere popje had er 8 en bij haar kon ik niet zien hoe het met broeden ging. Zodra ik 1 vingernagel richting laatje uitstak, vloog ze er al uit namelijk.

Moppers

Met alle drukte rond Fidelio ook nieuws over Bobje. Woensdagmiddag heeft ze haar 4e eitje gelegd. Sinds gisteravond heb ik haar niet meer op de eieren zien zitten, dus ik vermoed dat ze uitgebroed is.
Hoelang kan ik de nepperds nu het beste laten liggen om te voorkomen dat ze weer van voor af aan begint?

Mirjam

Ik zou, als je zeker weet dat ze uitgelegd is, gelijk alles weghalen.
Als je dr laat zitten totdat ze het zat is, heb je kans dat ze weer opnieuw gaat beginnen.

Moppers

Bob heeft het hele weekend niet naar de eitjes omgekeken, dus ik heb ze gister weggehaald.

Stel nou dat ze over een tijdje weer broeds gedrag gaat vertonen, kan ik dan voorkomen dat ze uberhaupt eitjes gaat leggen? Met broeds gedrag bedoel ik dan wat ze nu ook vooraf vertoonde: vaker op de bodem scharrelen, zo nu en dan met haar kontje omhoog in de hoekjes van de bodem. Bij voorkomen denk ik aan minder lichturen, kooi op een andere plek, eventueel een andere inrichting van de kooi. Of is het dan eigenlijk al te laat?

Ze maakt het trouwens prima, ze is vrolijk, zeer actief, lekker bazig maar toch ook superlief voor Egmont, kortom, Bob zoals Bob hoort te zijn.

Aangezien er 1 eitje was gesneuveld door mijn lompheid met mijn koptelefoon (tja..) heb ik nu 3 echte eitjes. Een goede vriend van me is kunstenaar en maakt onder andere fabergé eieren. Ik heb hem de eitjes aangeboden, hij wil van deze priegeltjes graag kunstwerkjes maken. Hij weet nog niet wat hij ervan gaat maken. Als hij iets af heeft, maakt hij er een foto van voor me. Als het beheer het goed vindt, dan zou ik graag een van die foto's hier plaatsen (en de rest in mijn album). Kan nog wel even duren voor het zover is hoor.

lovesbudgies

Citaat van: Moppers op maart 21, 2011, 12:45:18
Bij voorkomen denk ik aan minder lichturen, kooi op een andere plek, eventueel een andere inrichting van de kooi. Of is het dan eigenlijk al te laat?

Je kunt het proberen maar het helpt meestal niet meer.

Wat leuk dat er van de eitjes een kunstwerk gemaakt wordt! Van mij mag je hier een foto plaatsen, ik ben benieuwd!

Mars

Jim raakt wel even uit haar broedsheid als ik haar vanuit de voliere in een kleine kooi zet, ook al zet ik man Milan er bij. Ze lijkt dan toch wel even uit haar ritme te zijn gehaald.

Ook zou je nu al kunnen proberen om haar 's nachts in een andere kooi en liefst op een andere plek te zetten? Dat is wat Hooimeijer mij adviseerde: broeden doe je immers op een plek die je kent en die 24 uur per dag beschikbaar is ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Helaas zijn Bob en Egmont niet tam genoeg om het standaard nachtelijk in een andere kooi zetten een stressvrij proces te laten zijn. Ze eten beiden uit mijn hand, en vinden het niet eng als ze dan toevallig worden aangeraakt. Maar twee keer per dag pakken en overzetten, daarvan vind ik dat het teveel stress geeft voor de 'winst' die ermee te behalen valt. Wel kan ik het proberen als ze weer tekenen van broedsheid gaat vertonen, in combinatie met de andere methoden.

Moppers

Even een update over Bob en haar perikelen.

Ik heb haar intussen 1 keer betrapt op 'duidelijk verdacht gedrag'. Ik heb gelijk de kooi verplaatst naar de salontafel, afgedekt met handdoeken, voerbakjes aan de andere kant van de kooi en zaadjes ipv pellets. De volgende dag was er niets meer aan de hand. Ik heb het nog een dagje aangekeken, toen heb ik ze weer teruggezet. Sindsdien heb ik geen rare dingen meer gezien, dus gelukkig hielp deze directe aanpak.

Helaas zijn de eitjes gesneuveld voordat ik ze kon overdragen aan die vriend van me. Ik had de eitjes speciaal in een vogelbadje gelegd, omdat er al eentje was gesneuveld toen ik daar iets te lomp mijn koptelefoon op liet landen. Maar dan moet je dus niet tijdens een grote schoonmaak van het hele huis dat badje op de grond stoten...