Bob heeft een eitje gelegd, helluppie!

Gestart door Moppers, maart 06, 2011, 15:45:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

En het is weer feest. Bob was de laatste tijd weer wat meer aan het scharrelen in de hoekjes van de bodem, de laatste paar dagen was haar poep ook weer groter. Vanochtend zag ik haar op een eitje zitten. Deze keer weer ik zeker dat het niet bevrucht is, aangezien ze sinds de dood van Egmont niet in contact is geweest met een mannetje zonder tralies ertussen. Toch krijgt ze weer nepperds, stel dat er eentje kapot gaat dan is het zo'n smeerboel in de kooi...
Mijn pogingen om het te verkomen waren duidelijk nutteloos. Ik heb afgelopen maandag zelfs haar hele kooi opnieuw ingericht, maar ook dat mocht niet baten.
Nou ja, dan maar weer kalk door het water. Door vorige keer denk ik niet dat het problemen op zal leveren, maar ik zal voor de zekerheid een schaaltje pellets op de bodem zetten. Vorige keer werd ze namelijk af en toe door Egmont gevoerd. Ik had mannetje Binky maandag bij haar willen zetten, maar Binky liet zich niet pakken (hij is zo sluw, weet precies waar ik niet bij kan). Het lijkt me niet handig ze nu nog samen te zetten, Bob heeft niet echt tijd om zich met hem bezig te houden.

Jahalon

Citaat van: Mirjam op maart 06, 2011, 17:55:29
Er schijnt op GO een parkiet Shaky te heten; er was niet goed geschud..

LOL!!!

Pepelove

Nepeitjes werkt goed ;)
Je kon er ook voor kiezen om de ei even te laten koken of in kokend water te doen ... Dit maakt het direct onvruchtbaar

Ik snap eigelijks niet waarom je vogels niet wil laten broeden?

Moppers

CiteerJe kon er ook voor kiezen om de ei even te laten koken of in kokend water te doen ... Dit maakt het direct onvruchtbaar
Zoals je kan lezen, is dit eitje onmogelijk bevrucht. Ook al zou het wel zo zijn, ik heb zat nepeitjes in huis dus vervangen is voor mij afdoende.

CiteerIk snap eigelijks niet waarom je vogels niet wil laten broeden?
Dat geeft niks :P

Moppers

#44
Sinds de laatste keer dat Bob een eitje heeft gelegd, is ze eigenlijk continu vrij broeds geweest. Ze zit dagelijks op de bodem in twee van de hoekjes te rotzooien. Ze heeft eigenlijk nooit meer normale, bescheiden poepjes gehad, maar niet zo groot als de eerste keer dat ze ging leggen.
Met Spetter klikt het vanaf de tweede dag erg goed, daar komt ook paren bij. Maar aangezien ze toen ze tussen Egmont en Spetter alleen zat ook een keer heeft gelegd, denk ik dat de aanwezigheid van een partner niet veel invloed op haar heeft.

Ik observeerd Bob door haar afwijkende gedrag erg goed. Ze is absoluut niet geobsedeerd. Ik kijk ook regelmatig of haar onderkant dikker is. Gisterochtend keek ik daar nog naar, niets bijzonders te zien. Toch lag er gisteravond toen ik thuiskwam alwéér een eitje. Dit is al de 3e keer in een jaar dat ze aan de leg is.
Bob lijkt er niet door aangedaan. Ze is niet mager, haar eetlust is prima, haar levenslust ook. Maar dit is toch niet normaal meer?

Edit: Gelijk even met mijn (gesp.) dierenarts gebeld: er bestaat een prikpil voor vogels. Heeft iemand daar ervaring mee?

Moppers

Tot nu toe is het bij 1 eitje gebleven, maar ze is er nog steeds flink mee bezig. Het zou me dus niets verbazen als er een dezer dagen nog een eitje bij ligt.

Ik zat erover te denken om een nieuwe kooi te kopen (ferplast piano 6) als ze uitgebroed is, zodat die nieuwigheid haar afleidt. De kooi waar ze nu in zit is nog prima, dus bij tekenen van broedsheid zou ik kunnen wisselen om haar weer wat van haar stuk te brengen. Maar ik wil haar natuurlijk liever niet met ongemak opzadelen. Goed idee? Of niet de moeite en het geld waard?

Loeky

Hoi,
Ik heb helemaal geen verstand van parkieten
die aan het broeden zijn. Ik heb allemaal mannen!
Dus dat probleem heb ik niet, maar die kooi is wel
erg duur heb ik gezien. Zou ik niet doen. Koop als
je er een wilt een op Marktplaats. Heb ik mijn kooien
ook vandaan en allebeide bijna splinternieuw. Scheelt
geld! Sterkte er mee!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

BudgieMe

Ik heb wel verstand van parkieten in de broed maar geen ervaring om ze er van af te houden//halen.

Wat ik wel weet is dat als ze het in hun bol hebben om te leggen en broeden je ze er moeilijk vanaf kan brengen en als ze niet willen broeden je ze ook niet kan dwingen.

Wat wel van invloed op de broed is is de omgeving en temperatuur.

Wat je kan proberen is als je een extra kamer hebt waar je de verwarming geleidelijk lager kan zetten haar met kooi en al daar neer te zetten.
Laat daar ook het natuurlijk licht zijn werk doen, vroeg donker.

Moppers

Citeermaar die kooi is wel erg duur heb ik gezien.
Niet op zooplus.de ;)

Helaas is het in mijn huis (nog) niet mogelijk om de kooi tijdelijk in een andere kamer te zetten. Dat wil zeggen het kan wel, maar aangezien de binnendeuren er nog steeds niet inzitten, is het in iedere kamer ongeveer dezelfde temperatuur.
Verplaatsing van de kooi heeft eerder wisselend invloed gehad. De ene keer was ze grotendeels van haar broedsheid af, de andere keer ging ze lekker verder. Ook de hoeveelheid licht heeft geen invloed meer. Het is net alsof ze zegt "dat kennen we nou allemaal wel, ik ga lekker door."
Als ze uitgebroed is zal ik sowieso weer een verandering doen: kooi anders inrichten, voerbakjes naar de andere kant, de volgorde van de kooi/volieres veranderen. Eens kijken of en hoe lang dat haar van broedsheid weerhoudt. Maar voorlopig is het nog niet zover.

BudgieMe

Bij de vogel ( Sammie ) van Lisanne ( Lovebudgie ) hebben we het patroon doorbroken door haar hier in de voliere te plaatsen tijdens haar vakantie.
Daar was het natuurlijk gelijk over.
Maar volgens mij bij thuis komst weer begonnen,...
Als ze het in hun bol hebben dan is het lastig hoor. :-\

Als je een kooi wissel wil proberen zou ik het niet doen met de Piano, mooie kooi hoor en al is hij bij Zooplus inderdaad het goedkoopst is het toch nog een hoop geld mocht het niet werken.
Beter een wat goedkopere wissel kooi nemen.

http://www.huisdiergigant.nl/product/4/849/Vogelkooien/Mallorca_B3-14_wit/

Moppers

Bedankt voor de tip, maar dan betaal ik liever 3 tientjes meer voor een mooiere kooi ;)
Ik zou eventueel aan mijn ouders kunnen vragen of ze daar een weekje mogen logeren. Zij hebben geen vogels, dus dat is veilig (ivm mogelijke kruipersziekte). Maar dan is inderdaad de kans groot dat het eenmaal weer thuis gewoon weer van start gaat. Ach, het is misschien wel het proberen waard.

BudgieMe

Zo dat scheelt nogal ja,....
Is de verzending van Duitsland naar Nederland dan ook gratis?
In de Nederlandse shop is hij 109,95!

Moppers

Vanaf €49 bestelling is de verzending naar Nederland gratis, daaronder is het slechts €4,90.
De Duitse site is met heel veel vogelkooien een flinke bups goedkoper. Sommige kooien zijn wat de normale prijs betreft duurder, maar hebben regelmatig flinke kortingen. Zo betaal je voor mijn droomvoliere (Eldorado, heb de Paradiso al) op de Nederlandse site €469, op de Duitse normaal €499 maar regelmatig slechts €339.
Ohja, en de Belgische site is vrijwel altijd stukken duurder.

Tot zover deze commerciële onderbreking ;)

inge

Ben blij dat ik over zooplus.de gelezen heb.
Ik woon in België en bestel mijn xtravital bij Zooplus.nl voor 1 kg 6.99
En heb net op de Duitse site gekeken daar is het nog een euro goedkoper.

Thanks ;)

Veel succes met Bobje, ken dit mijn popje legt ook constant eitjes ook met nepeitjes enz... verder.
Vindt het zonde voor haar want als je ziet als ze net een eitje gelegd heeft vind ik wel dat ze daarna behoorlijk moet bekomen :(

Groetjes

Moppers

Bob lijkt er gelukkig geen last van te hebben, zowel fysiek als mentaal niet. Zijn er dingen die jij doet om haar het leggen te ontmoedigen? Hoe reageert ze daar op?

(let wel op, bij de Duitse versie betaal je dus 4,90 verzendkosten, ook naar België, tenzij je voor meer dan 49 euro besteld)

inge

Heb ook al de dingen geprobeerd ,zoals verhuisd naar hun nieuwe kooi.
Nepeitjes de inrichting van kooi veranderd,met de lichturen gespeeld,maar geen succes.

Bij mij zit ze erna een tijdje met de vleugeltjes wijdt open, en op hoge pootjes een zware bevalling :(


Heb het gezien van de verzendkosten maar dat is in Nederland ook.
Bestel altijd genoeg voor een tijdje,met dan nog wat speeltjes en wat voor mijn 2 konijntjes ook.

Als je iets zou weten wat toch helpt ,zou je het me dan laten weten aub?

Groetjes, en hopelijk geven ze het een keertje op ;)

Moppers

Natuurlijk laat ik het weten.

Ik heb Bob (voor zover ik weet) nog nooit gezien vlak nadat ze een eitje heeft gelegd. Iedere keer als er een ei was, dan lag die al op me te wachten als ik wakker werd of uit mijn werk thuis kwam. Ik kan me best voorstellen dat een parkietje na het leggen van een ei even bij moet komen, maar als Bob er al door van slag is, dan is dat alweer over tegen de tijd dat ik het eitje ontdek.

Moppers

Na de dood van Spetter afgelopen dinsdag heb ik het nepeitje weggehaald. Sindsdien vertoont ze geen broeds gedrag meer, dus daar ben ik wel blij mee. Maar goed, dat is natuurlijk niet iets wat ik anderen zou aanraden. ;)
Ik wil echter wel snel weer een ventje voor haar adopteren, want ze mist duidelijk het gezelschap van een soortgenootje. Ze klets wel met 'de buren', maar dat is niet afdoende.
Helaas vrees ik dat ze niet blij zal zijn met een popje, met Koos is ze immers ook nooit echt maatjes geworden, anders was dat vast een oplossing voor dit terugkerende probleem. Maar om haar nu in haar uppie te laten zitten.... Nee, dat vind ik geen optie.
Ik ben benieuwd of haar broedgedrag met een ander mannetje zal veranderen.

TenT

Jammer dat er bij een dood parkietje nog zoveel extra komt kijken.

Mars

He Spetter, wat vervelend voor je.

Citaat van: Moppers op november 12, 2011, 16:27:34
Ik ben benieuwd of haar broedgedrag met een ander mannetje zal veranderen.

Ik vrees dat ze na een korte gewenningsperiode met de nieuwe man, snel weer verder gaat waar ze gebleven is.
Ik zie hier dat popjes ineens minder kieskeurig zijn op het moment dat ze broeds zijn. Dan is vrijwel elk (gezond) mannetje goed genoeg ;)

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..