Rijgedrag

Gestart door Tine, oktober 12, 2009, 20:54:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tine

Hallo,

Ik heb twee mannelijke parkietjes (eentje jonger dan het andere) en de oudere rijdt de hele tijd tegen een touw dat in de kooi hangt. Hij is ook heel dominant naar het jongere parkietje toe (neemt zijn speeltjes af enzo). Eerst reed hij tegen een sepia,maar die heb ik weggenomen. Nu heeft hij dus het touw als slachtoffer gekozen, maar ik kan toch moeilijk alles uit de kooi halen?

Moet ik hier iets aan doen of is dit normaal gedrag tussen twee mannetjes?
Is er altijd eentje die onder de andere staat en zijn speeltjes moet afgeven? En is dat rijgedrag gewenst?

Tine

Weet niemand hier een antwoord op?  :( Heb al gezocht met de zoekfunctie maar ik vind er nergens iets over, krijg steeds resultaten over met parkietjes in de auto rijden.

Moppers

Het rijgedrag is seksueel gedrag. Het rijdende parkietje 'paart' met het touw. Daar hoef je je geen zorgen over te maken, hij vindt zijn touw gewoon erg leuk.

Het gedrag naar het andere parkietje heeft te maken met rangorde (misschien dat je met die term meer kunt vinden met de zoekfunctie). Parkieten zijn groepsdieren, dus ontstaat er van nature een rangorde. Het ene parkietje wil de baas zijn, de ander is wat onderdaniger. Hoe lang zitten ze al samen?

Ingrid