Overstappen Op Pellets

Gestart door ibi, februari 28, 2009, 19:57:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ibi

Hallo

Ik ben vandaag overgestapt op Pellets.
Ik begon al vroeg in de ochtend en heb de Pellets erin gedaan.
Zoals gewoonlijk moeten ze er niks van hebben en laten ze het links liggen  :-X
Ik heb de zoekfunctie gebruikt www.parkietenfreak.nl bekeken en de site van Nutribird.
Maar het is Simba is heel zielig aan het doen en trekt hele tijd mijn aandacht om wat eten te krijgen.
Wat moet ik dan doen?
Ik wil ze niet laten verhongeren dus ik heb een paar zaden erin gedaan.
Dit aten ze hoop, maar ik denk wel dat ze iets binnen kregen van de Pellets.
Wat moet ik met de zielige Simba doen en iemand nog tips?

groeten

Chicowen

Ja ik heb een hele goede tip voor je.
Lees je eerst even heel erg goed in voordat je zomaar besluit over te stappen op pellets. Er is genoeg over geschreven, dus ook voldoende te vinden met de zoekfunctie.
Verder ben ik erg benieuwd naar je reden om over te stappen. Is dit een medische reden voor één van je parkietjes?

Nogmaals, stap niet zomaar over op pellets zonder je eerst goed ingelezen te hebben. Je kunt meer kwaad doen dan goed kan doen wanneer je je onvoldoende ingelezen hebt! 
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

ibi

#2
Citaat van: Ibrahim op februari 28, 2009, 19:57:45
Hallo


Ik heb de zoekfunctie gebruikt www.parkietenfreak.nl bekeken en de site van Nutribird.

Ik heb genoeg info opgezocht.
De reden is dat ik overstap, omdat ik er veel positieve dingen over hoor.
Mijn parkieten aten alleen de lekkere zaden en wouden de andere niet.
Het is ook omdat bella iets aan de dikke kant is.
Ik gaf ze eerst normaal zaad, Hier zat dus niet alles in.

me moeder vind het ook wat fijner, omdat het minder troep geeft.

Maar ik vroeg om tips  ;)

groeten

Caradow

Er is over het overzetten, de manieren en de trucjes al heel veel geschreven. Dit kun je echt met de zoekfunctie terugvinden.

Mars

Het is in ieder geval belangrijk dat je ze weegt (ze moge niet meer dan 10% afvallen) en goed in de gaten houdt, als ze niet emer aandacht trekken en duf worden, dan moeten ze zeker eten. Daarnaast mogen ze 's avonds voor het op bed gaan wel een beetje eten.

Verder niet te veel reageren op aandachttrekkerij en zeker niet te snel toegeven.

Zoals je kunt lezen staan er verder heeeeeel veel tips hier op het forum!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Citaat van: Mars op februari 28, 2009, 21:49:39
Het is in ieder geval belangrijk dat je ze weegt (ze moge niet meer dan 10% afvallen) en goed in de gaten houdt, als ze niet emer aandacht trekken en duf worden, dan moeten ze zeker eten. Daarnaast mogen ze 's avonds voor het op bed gaan wel een beetje eten.

Verder niet te veel reageren op aandachttrekkerij en zeker niet te snel toegeven.

Zoals je kunt lezen staan er verder heeeeeel veel tips hier op het forum!

Ik heb jou Topic gelezen en met Jim ging het wat moeilijker :P
Hier zit ik met 4, maar ik las ook ''zien eten doet eten''
Ik gebruik Nutribird B14.
Op de site van Nutribird staat een omzetschema van wel 30 dagen?
Maar ik lees in de topics dat het ong. 4 dagen duurt.

groeten

Caradow

dan heb je je dus niet goed ingelezen...

Je kunt overzetten met een schema, dat duurt 30 dagen, je kunt ook omzetten op de harde manier. Dit vereist nog meer controle op je vogels en dan kan het zijn dat je in 4 dagen klaar bent.
Bij de ene vogel en eigenaar werkt de harde manier prima, waar een ander meer resultaat boekt met een schame.

ibi

Citaat van: Caradow op februari 28, 2009, 21:55:26
dan heb je je dus niet goed ingelezen...

Je kunt overzetten met een schema, dat duurt 30 dagen, je kunt ook omzetten op de harde manier. Dit vereist nog meer controle op je vogels en dan kan het zijn dat je in 4 dagen klaar bent.
Bij de ene vogel en eigenaar werkt de harde manier prima, waar een ander meer resultaat boekt met een schame.

Waaruit blijkt dat ik me niet goed ingelezen heb?
Ik heb het beste over voor mijn vogels dus ik lees me heus wel goed in...


Mars

Je kunt een schema gebruiken en dan steeds iets minder zaad toevoegen. Dat ging bij Jim in ieder geval echt niet, dan ging ze steeds minder eten.
Daarnaast kun je er voor kiezen het 'op de harde manier' te doen: geen zaad meer geven, hooguit een beetje voor het slapen gaan. Of bijvoorbeeld 's avonds een stukje trosgierst.

Zoals gezegd: zien eten, doet eten. Zet bijvoorbeeld een schaaltje met pellets neer waar ze met zijn allen van kunnen snoepen, als er dan eentje gaat, dan misschien de rest ook wel.

Mijn vogels wensen echt geen nutribird te eten en ook bij Marit ware er 1 of 2 die dat niet lusten (ook niet na echt lang aandringen). Maar bij anderen is het na het overstappen geen probleem.

Toen ik Jim probeerde over te zetten was ze nog alleen, toen ik er later 3 of 4 had, was Jimmetje ook de meest volhardende (die wist inmiddels dat ze haar zin wel zou krijgen), maar is het wel gelukt. Nu eet ze zelfs als ze kan kiezen tussen zaad en pellets toch nog ook graag pellets. Wat belangrijk is , is dat je niet te snel toegeeft. Met zijn 4en zijn ze echt wel aan de pellets te krijgen. Ik heb inmiddels 8 parkieten overgezet op pellets, het is gewoon mogelijk.

Sterkte!

PS Heb je ze wel gewogen?

Tegelijk met Cara
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Citaat van: Ibrahim op februari 28, 2009, 21:52:25
Op de site van Nutribird staat een omzetschema van wel 30 dagen?
Maar ik lees in de topics dat het ong. 4 dagen duurt.


Hieruit blijkt dat je niet hebt gelezen...
Je vraagt je dus af waarom het 4 dagen duurt, terwijl het schema 30 dagen is...

Tenminste, uit de manier waarop je het schrijft, lijkt het dat je niet weet dat het hier over 2 verschillende manieren gaat...

Onderschat het overzetten niet!

ibi

Ik onderschat het omzetten dus wel  :-\
Ik lees andere topics waar het zo moeilijk gaat, en zelf dacht ik dat het niet moeilijk gaat..
Maar ik bedoelde dan welke manier gewoon beter is om te gebruiken.

groeten

Caradow

Ook dat staat beschreven .. zelfs hier een paar posts boven al...

Chicowen

Bij de één werkt het schema beter, bij de andere de 'harde' manier. Maar zoals Cara al vermeldt, dat staat hieroven ook al beschreven.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Wouter

Nog een tip voor als je parkietjes tam zijn; Ik heb zelf een parkietje pellets leren eten door hem naast me te zetten op de bank en dan zelf pellets van een bord te eten. Hij was zo over.

ibi

#14
Ik heb ze vanochtend een theelepel zaadjes uit mijn hand laten eten.

Mijn parkietjes zijn nog niet helemaal tam.
Alleen als er trosgierst is komen ze naar mij toe.

Ik heb vandaag de methode met het speigeltje geprobeerd maar ze vinden het leuker om het eraf te gooien dan op te eten..

Sky zat vandaag wel een lange tijd in het bakje te frummelen met zijn snavel, in de hoop om wat zaden te vinden.
Ze zijn wat nieuwsgieriger dan gister.

Mars

In het bakje frummelen is een heel goed teken! Dat betekent namelijk dat ze er niet helemaal geen interesse in hebben! Even volhouden dus en niet te veel aandacht aan ze besteden (want dan laat je weten dat het speciaal is).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Dus net sky zijn snaveltje onder de pellets gezien .. :P
Voordat hij eet doet hij altijd zijn snavel in het drinkfonteintje zodat alles blijft plakken  ???

Alleen Sky en bella zijn nog nieuwsgierig bezig, de andere volgend nog  ;)

ibi

Simba is nu erg aan het bedelen..
Als ik lang sloop roept hij om mijn aandacht en rent hele tijd heen en weer.
Ik dus gewoon negeren en verder waar ik mee bezig was.
Maar wanneer word het te erg? Ik heb vanochtend wat uit mijn hand laten eten.
en half theelepeltje heeft hij naar binnen geschrokt.

groeten

ibi

Oeps.. Te laat voor de EDIT?

Ik vond net een paar bruine vaste poepjes dus er heeft zeker al een parkiet gegeten :)

Mars

Zolang er nog flink gebedeld wordt is er niets aan de hand: dan hebben ze voldoende energie om te bedelen ;)

Als er al twee interesse tonen, kun je heel gemakkelijk de pellets op een schaaltje aanbieden, dan gaat de rest meestal ook wel nieuwsgierig kijken: ik weet niet of ze uit de kooi/voliere mogen, want dan kun je dat er mooi bovenop zetten.

Even doorzetten, want zo te horen zijn ze goed op weg. Als je weet welke vogels al wat binnen hebben gekregen (bijvoorbeeld doordat je ze gewogen hebt), kun je deze overslaan bij het bijvoeden (vanavond), zodat ze ook morgen gewoon veredr gaan met het echt eten van pellets. Houd ze nog wle goed in de gaten, ik heb namelijk gehad dat Jim in het weekend echt pellets at en vervolgens maandags niets gegeten had..

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..