Overstappen Op Pellets

Gestart door ibi, februari 28, 2009, 19:57:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ibi

Sky's snaveltje is beetje bruin geworden, omdat hij eerst met het fonteintje speelt.
Simba zie ik nog zoeken in het bakje naar de overige zaadjes die er nog in zaten.
Ik geef ze straks nog wat zaden en ververs morgen het voer en doe er alleen pellets in.


ibi

Ik heb net een theelepel zaadjes op mijn hand gedaan en heb ze laten eten, Wat denk je..
In een keer springen ze allemaal op mijn hand om te eten -.-''
Ben ik nu goed bezig

s'avonds  - 1 theelepel zaden
s'ochtends - 1 theelepel zaden.

Rest van de dag Pellets.

groeten

Mars

Ik zou 1 theelepel zaadjes per vogeltje geven. Ik weet niet of dat duidelijk is... dus schrijf het nog maar even op.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

#23
Dan heb ik het vast verkeerd gelezen, want ik had 1 theelepel in mijn hand gedaan en daar mochten ze alle 4 van eten.

Sky gaat wel eens naar het voerbakje en pikt er een pellet uit meer niet  :-\
Waarom eten parkieten de pellets gewoon niet direct op en moeten ze er zo moeilijk over doen? ???

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid


Mars

Grasparkietjes staan er om bekend dat ze een van de moeilijkst over te zetten vogeltjes zijn. Ze lijken met eten wat kieskeuriger.
Bij veel papegaaien gaat het een stuk gemakkelijker, hoewel daar natuurlijk ook uitzonderingen van zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Citaat van: Ibrahim op maart 01, 2009, 21:08:49
Sky gaat wel eens naar het voerbakje en pikt er een pellet uit meer niet  :-\

Let er goed op dat de pellets ook echt gegeten worden, het kan zijn dat ze de pellets alleen maar verpulveren (er mee spelen) en dus niet opeten
Waarom eten parkieten de pellets gewoon niet direct op en moeten ze er zo moeilijk over doen? ???

Niemand heeft ook gezegd dat het gemakkelijk is om je parkiet over te zetten op pellets. Als je alles goed had doorgelezen, was je veelvuldig tegengekomen dat dit niet goed is voor ons hart.

ibi

Citaat van: roha op maart 02, 2009, 10:34:53

@ Roha

Ik bedoelde gewoon waarom ze moeilijk doen en het gewoon gaan opeten.
Als ze hier een nieuwe stukje fruit krijgen eten ze het ook direct op.
Dit was gewoon een vraagje tussendoor ;)


Vandaag twee bakjes met wat zaad erin gedaan.
in ieder bakje 2 schepjes. Het zaad moest er 1 uur in zitten.
Maar mijn moeder was het er vergeten uit te halen ???
Morgen dus opnieuw en ik ga steeds minder lang de bakjes erin laten.


roha

Ik wil je toch adviseren om dit wel in een strak programma te houden, niet de ene dag wel en de andere dag niet. Hierdoor kunnen ze de ene dag wel voldoende zaad nuttigen, waardoor ze de volgende dag weer met wat minder de dag door kunnen. Op deze manier kan je ze niet overzetten op ander voer.
Mijn advies is, om te starten in een vakantie van jou, zodat je alle verantwoordelijkheid zelf kan dragen en juist heel goed in de gaten kan houden (observeren) welke vogel hoeveel en wat eet.
Je kan van je moeder niet verwachten dat ze dit allemaal doet als jij er niet bent.               

Mars

Ik ben het helemaal met Roha eens.

Twee van je parkietjes toonden interesse in de pellets, omdat ze dachten dat ze niets anders kregen. Als je dan ineens wel anders aan gaat bieden, de volgende dag wel zaad, zullen ze al snel denken dat ze die vieze pellets echt niet hoeven te eten. Want als je het niet eet, krijg je gewoon zaad. Dus als je dan de volgende keer weer begint, zullen ze onthouden hebben, dat er uiteindelijk toch wel zaad te eten is!

Als je besluit je vogels op pellets over te zetten, dan kies je een manier en maak je een plan (ik ga het zo doen...). Het is namelijk belangrijk dat jij koppig bent: koppiger dan je vogels. Als jij zelf niet weet wat je wilt, dan weten je vogels het ook niet..

En zorg er voor dat je je parkietjes weegt! Zo kun je zien of ze voldoende pellets binnen hebben gekregen, of ze ook echt gegeten hebben. Ontlasting is ook een goed middel, maar wegen, geeft net even wat meer zekerheid.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Ik het als volgt.(vandaag ging het een beetje mis dus ik begin overnieuw)

1e dag - zaden blijven er 1 uur in ( 2 bakjes 2 schepjes)
2e dag- zaden blijven er 3 kwartier in ( 2 bakjes 2 schepjes)
3e dag - zaden blijven er 3 kwartier in ( 2 bakjes ander half schepje)
4e dag- Ik zet ze de hele dag op pellets en geef ze voor het slapen een klein beetje zaad
5e dag- half uurtje zaden ( 2 bakjes 1 schepje)

zo blijf ik naar minder zaden en minder tijd afwerken.
Is dit een goed schema?

Ik heb nu wat in een bakje gedaan en dit vinden ze interessanter dan in hun voorbakje.

groeten

Caradow

Allereerst moeten ze tijdens het overzetten ALTIJD een beetje zaad voor het slapen gaan, tenzij ze goed gegeten hebben.
Ze mogen niet met een lege krop gaan slapen.

Waar heb je dit schema vandaan? Deze ken ik niet..
Snap ook niet wat je met die tijden wilt.. ze zullen hoe dan ook 24 uur per dag eten tot hun beschikking moeten hebben...

En WEEG je ze nu ook dagelijks?

ibi

Citaat van: Caradow op maart 02, 2009, 12:40:04
Allereerst moeten ze tijdens het overzetten ALTIJD een beetje zaad voor het slapen gaan, tenzij ze goed gegeten hebben.
Ze mogen niet met een lege krop gaan slapen.

Waar heb je dit schema vandaan? Deze ken ik niet..
Snap ook niet wat je met die tijden wilt.. ze zullen hoe dan ook 24 uur per dag eten tot hun beschikking moeten hebben...

En WEEG je ze nu ook dagelijks?


Met die tijden bedoel ik hoe lang de zaden erin blijven.
De rest van de dag zitten er pellets in de bakjes.
Ik weeg ze trouwens bij de buurvrouw, met zo'n nauwkeurige brievenweger.


groeten

roha

Je moet het niet per dag doen, maar beter is per week, dan kun je veel beter observeren en zien of ze allemaal er echt goed van eten. Hoe kom je er bij. Dr. Palgi geeft dat ook niet zo aan in zijn schema.

Kun je de brievenweger niet lenen van de buurvrouw? Je kunt beter met zo'n weegschaal heen en weer, dan steeds maar met 3 parkieten heen en weer om ze te wegen.

Nogmaals, ik vind dat je te weinig tijd hebt om ze nu over te zetten op pellets.

ibi


Milo-Pixel

Zet je vogels pas over als je veel tijd hebt, en je goed kan observeren. Ik heb enorme kopzorgen gehad bij 1 vogeltje tijdens het overzetten. Ze viel liever dood neer dat 1 pellet van Nurtribird.. Onderschat het niet, en als het niet lukt met Nutribird kan je de Harisson proberen. Joey, die dus echt geen Nurti wilde, at de Harisson's ontzettend snel.




ibi

vandaag weer het spiegeltje gebruikt, en daar aten ze een paar stukjes van.
Soms denken ze nog dat ze de pellets moeten pellen en vallen ze.
op heb bakje zelf vond ik ook nog wat pellets, dus ze hebben er wel aan gezeten.

Mars

Dat is heel goed nieuws. Zolang ze met de pellets spelen of er mee bezig zijn, is dat een goed teken!
;D
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Sky eet de pellets :)
Maar hij moet nog wennen dat hij ze niet hoeft te pellen  ::)
Alleen simba en bella zijn nog nieuwsgierig, sweety kijkt er niet eens naar ::)

Mars

Dat komt wel, als de rest ze gaat eten, dan eet sweety ook wel mee.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mars

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..