Overstappen Op Pellets

Gestart door ibi, februari 28, 2009, 19:57:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ibi

De bakjes waren haast leeg vandaag  :)
Sky begint steeds meer te eten.
De andere waren vandaag niet eens aan het bedelen dus die moeten wel wat binnen gekregen hebben.

het gaat nog goed :)

groeten

Mars

En hoe gaat het met de gewichten? Want lege bakjes en niett bedelen, zegt niet alles...
Verzeker je er van dat ze het allemaal eten!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Ze zijn 2 gram afgevallen.
moet ik ze nu gewoon een hele dag zaad laten eten zodat ze wat bijkomen?

groeten

Mars

10% van hun gewicht is de grens waarop je ze even flink laat bij-eten. Dat kan overigens al door een half uurtje zaad aan te bieden.
Dus wegen ze 35 gram, dan mogen ze max. 31 gram gaan wegen, 40 gram, dan mogen ze max. 4 gram afvallen, dus 36 gram.

Je moet het dus even per parkietje bekijken. Ze zullen neem ik aan niet allemaal maar 2 gram zijn afgevallen ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

Ik gebruik ook sinds oktober de Nutribird B14 (die ik overigens tot poeder maal, omdat ik bang ben voor verstikking). Ik had gewoon het schema op de website van Nutribird gebruikt, en dit ging prima. Na ongeveer 14 dagen aten ze de pellets zonder problemen en heb ik toen alleen nog maar pellets gegeven. Ik merk wel dat als ik ze eens een dagje wil verwennen, en ze XtraVital geef, dat ze het daarna moeilijk vinden om weer terug pellets te eten. Vaak zochten ze dan op de bodem naar voedsel, dus heb ik een beetje pelletpoeder over de bodem gestrooid. Al snel gingen ze toch weer uit het bakje eten.

Ik had eigenlijk een vraagje, bijna vergeten. Op de website staat bij de tips: "Eet naast je tamme parkietje zelf wat pellets mee, nieuwsgierigheid troef!" Maar, moet je die pellets dan ook echt eten? 't Lijkt me namelijk niet zo smakelijk. ???

Caradow

Al eens geprobeerd? Zit weinig smaak aan hoor, beetje als zandkoekjes :)

(ja ik heb ze geproefd, net asl dat ik in het verleden ook hondekoekjes ed geproefd heb ;))


Chicowen

Zit inderdaad weinig smaak aan en je kunt ze gewoon eten hoor, is allemaal organisch materiaal. ;) (ja ik heb ze ook geproefd)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mars

Het smaakt naar zand. Tenminste die van harrison dan. Koekjes (zandkoekjes) vind ik ze niet naar smaken ;)

En Nikky... een beetje malen is voor je parkietjes wel zo gezond hoor! Dus maak het maar steeds een beetje minder gemalen, dat is goed voor ze!
(je verwent ze te veel).

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Alleen sky eet nog steeds de pellets  :(


Hoe malen jullie de pellets eigenlijk?

Mars

Je kunt ze met de staafmixer malen, in de keukenmachine of met twee lepels in elkaar. Ook heb je nog zo'n vermaler voor kruiden: een schaaltje met een zware staafdingesen... :) Gebruiken ze vaak in oosterse landen, maar weet de naam even niet...
Maar malen is niet nodig hoor!

Wat heb je nu voor overzettechniek en hoe doe je het nu op dit moment? Misschien dat ze toch te veel zaad krijgen?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Citaat van: Mars op maart 15, 2009, 22:39:34
Je kunt ze met de staafmixer malen, in de keukenmachine of met twee lepels in elkaar. Ook heb je nog zo'n vermaler voor kruiden: een schaaltje met een zware staafdingesen... :) Gebruiken ze vaak in oosterse landen, maar weet de naam even niet...
Maar malen is niet nodig hoor!

Wat heb je nu voor overzettechniek en hoe doe je het nu op dit moment? Misschien dat ze toch te veel zaad krijgen?

Groeten Marcia

Ik ga het wel even proberen.
Die korrels lijken mij best wel groot, en ik zie ook dat er veel op het bakje ligt en op de grond.

Mars

En de vraag die ik stel... heb je daar ook antwoord op?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Sorry ik had het niet gelezen  :-X

Ik gebruikte eerst een overzetschema van internet.
kan het even niet meer vinden.
maar het ging van 90% zaad en 10 % pellets en dan ging je afbouwen.
Maar ze bleven maar de zaadjes eten.
Nu laat ik gewoon de hele dag pellets erin hangen, en krijgen ze s'avonds wat voer.

groeten

Mars

ok, als het moeizaam gaat en het gewicht nog steeds in orde is, kun je proberen het zaad geven wat korter te laten duren of wat minder te geven.  Heb je ook al geprobeerd om ze samen van een schoteltje pellets af te laten eten? Zien eten, doet eten...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Ik heb wat pellets in een schoteltje gedaan, maar Bella probeert dit schoteltje om te kiepen :-X
Zaadjes op de spiegel vind ze wel interresant.


Piknikki

Citaat van: Mars op maart 15, 2009, 22:39:34
Je kunt ze met de staafmixer malen, in de keukenmachine of met twee lepels in elkaar. Ook heb je nog zo'n vermaler voor kruiden: een schaaltje met een zware staafdingesen... :) Gebruiken ze vaak in oosterse landen, maar weet de naam even niet...

Een vijzel. Hihi, die gebruik ik ook. Had het ook met een staafmixer geprobeerd, maar dat ging niet supergoed.

Ik zal ze ook wel steeds iets minder fijn malen, want ik zie mezelf inderdaad niet de rest van m'n leven pellets malen. :P

Mars

Thanx! We zouden er een spelletje van moeten maken: raad wat ik uitleg... Kom jij dan in mijn team? :)

On topic: met een vijzel kun je heel gemakkelijk pellets pletten, maar heb je die niet, dan willen twee lepels ook wel. Een staafmixer wil wat minder, lees ik net... maar een keukenmachine wil wel, als je het dekseltje er maar op houdt (eigen ervaring)

;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Ik vind wel dat er snel gereageerd word  :P.

ik zal het proberen met de 2 lepels, want een ''VIJZEL'' heb ik niet  :P
en de andere twee wil me moeder liever niet dat ik dat daar voor gebruik.

groeten

Bas

mijn parkietjes eten ze soms, eerder snacken ervan...

ik bied en xtra vital en pellets samen aan...

pellets vinden ze interesant...en eten er wel van maar hoofdvoer is xtra vital. met als reden, parkieten eten in de natuur ook zaden....

en pellets zijn ook goed, zitten alle voedingsstoffen ook in....en weet ik zeker dat ze beide binnen krijgen

maar mijn parkietjes vinden slopen leuk... en pellets zijn favo sloop materiaal... :$

Gr, bas

Piknikki

In pincipe zijn pellets ook zaden, alleen dan gepeld en samengeperst - minder afval. :P

Ik heb mijn tante inmiddels de intructie gegeven eens geen poeder, maar gewoon gebroken pellets te geven, en ze zei ze kauwen deze prima.
En ik had ook gemerkt dat sinds ik pellets geef, ze minder moeilijk doen over "vreemde" groente en fruit eten. Dus misschien nog een tipje voor mensen die hun vogeltjes pellets proberen aan te leren - dit is ook je kans om ze groenten en fruit aan te bieden waar ze normaal niet naar omkijken. Misschien worden ze toch verleid om een hapje vreemd voedsel te proven. Dit werkte bij mij althans heel goed.

En Ibrahim, als je het pletten met de lepels toch nog iets lastig vindt, misschien mag je wel de deegroller van je moeder lenen? :)