Jimmie lijkt wel duizelig (graag snel reageren, bedankt)

Gestart door Federerfan, juni 14, 2008, 20:16:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Ik weet niet wat er is, mar Jimmie lijkt wel duizelig. Of hij is gewoon moe, maar het lijkt of hij niet ged kan lopen en ook niet goed kan vliegen. Heeft iemand enig idee wat dat kan zijn? Hij is ook heel stil.

Parkieten-Freak

Heeft Jimmie ergens van gegeten? Een plant of iets anders waar mogelijk giftige stoffen in zitten?


Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 14, 2008, 20:22:09
Heeft Jimmie ergens van gegeten? Een plant of iets anders waar mogelijk giftige stoffen in zitten?
Volgens mij niet. Hij knabbelt wel overal aan. Als hij aan plastic knabbelt, haal ik het wel bij hem weg. En verder heb ik hem niet aan gekke dingen zien knabbelen. Ik heb 1 plant en dat is een beaucarnia (soort bonsaiboompje).

Sonja

Hoi Federerfan,

Is hij toevallig ook niet ergens tegenaan gevlogen in de kamer, of vanaf gevallen in de kooi misschien?

Groetjes, Sonja.

Federerfan

#4
Citaat van: Sonja op juni 14, 2008, 20:37:06
Hoi Federerfan,

Is hij toevallig ook niet ergens tegenaan gevlogen in de kamer, of vanaf gevallen in de kooi misschien?

Groetjes, Sonja.
Hij fladdert af en toe wel ergens tegen aan (dat hij zo met zijn vleugels rakelings lang het plafond of de muur gaan) en ik dacht dat ik hem ergens tegenaan zag botsen in de keuken (niet hard). Of hij in zijn kooi is gevallen weet ik niet. Ik hoop het niet in elk geval. Hij ziet er nu gewoon ook heel moe uit en zijn ontlasting ziet er nu uit als een klein draadje dat eruit hangt. Wat kan ik het best doen (zowel voor als hij gevallen is als voor dat hij moe is)?

Parkieten-Freak

Parkieten knabbelen graag, maar lang niet alles is gezond voor parkieten.
Te denken valt aan afgebladderde verf (bevat soms lood), planten (gifstoffen), metalen kettinkjes (nikkel en legeringen van andere metalen) en nog vele andere zaken kunnen je parkiet goed ziek maken. Zet Jimmy in ieder geval in de kooi en zorg dat hij zich niet kan bezeren. Ga voor jezelf even na of hij mogelijk ergens aan geknaagd heeft.

Edit: laat Jimmy even niet meer vliegen. Een vogel die zwakteverschijnselen vertoont, moet je rust geven.


Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 14, 2008, 20:42:45
Parkieten knabbelen graag, maar lang niet alles is gezond voor parkieten.
Te denken valt aan afgebladderde verf (bevat soms lood), planten (gifstoffen), metalen kettinkjes (nikkel en legeringen van andere metalen) en nog vele andere zaken kunnen je parkiet goed ziek maken. Zet Jimmy in ieder geval in de kooi en zorg dat hij zich niet kan bezeren. Ga voor jezelf even na of hij mogelijk ergens aan geknaagd heeft.
Ja, zal ik doen. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij wat appelazijn opheeft die ik op het aanrecht had gemorst. Ik zal kijken of er andere dingen zijn. Stel dat hij zoiets op heeft, wat moet ik dan doen? En heeft het zin als ik hem aai, of moet ik hem helemaal met rust laten?

Ten slotte, ik wilde zo naar bed gaan, moet ik hem in de gaten blijven houden vanavond en vannacht of moet ik het ik het even op zijn beloop laten?

Federerfan

Jimmie heeft gister wel aan mijn horloge geknaagd (het is een verguld horloge) en aan het leren bandje. Nam aan dat hij het bandje interessanter zou vinden maar hij knaagde vooral aan het metaal. Maar dat is verder ook niet beschadigd ofzo.

Parkieten-Freak

Appelazijn is erg zuur, de pH is ongeveer 3 schat ik. (Maagzuur heeft een pH van 2)
Jimmy zal er niet veel van gedronken hebben en hij zal er niets van overhouden behalve een nare smaak.
Ik zou het even aankijken en Jimmy lekker rusten laten. Als je het niet vertrouwd dan kun je altijd vannacht nog even gaan kijken hoe hij het maakt.


Parkieten-Freak

Citaat van: Federerfan op juni 14, 2008, 20:48:00
Jimmie heeft gister wel aan mijn horloge geknaagd (het is een verguld horloge) en aan het leren bandje. Nam aan dat hij het bandje interessanter zou vinden maar hij knaagde vooral aan het metaal. Maar dat is verder ook niet beschadigd ofzo.

Laat je vogel alleen aan vogelspeelgoed of fruitbomentakken knagen, nooit aan metaal tenzij het metalen deeltjes van vogelspeelgoed betreft.
Ook al zie je geen beschadiging, je weet nooit of bepaalde stoffen oplossen in speeksel.


Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 14, 2008, 20:53:50
Appelazijn is erg zuur, de pH is ongeveer 3 schat ik. (Maagzuur heeft een pH van 2)
Jimmy zal er niet veel van gedronken hebben en hij zal er niets van overhouden behalve een nare smaak.
Ik zou het even aankijken en Jimmy lekker rusten laten. Als je het niet vertrouwd dan kun je altijd vannacht nog even gaan kijken hoe hij het maakt.

Nee, Jimmie heeft er hooguit een paar druppels van gedronken denk ik. Hij ziet er vooral erg *moe* uit. I aaien nu een goed idee of moet ik hem echt even met rust laten?

Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 14, 2008, 20:55:34
Laat je vogel alleen aan vogelspeelgoed of fruitbomentakken knagen, nooit aan metaal tenzij het metalen deeltjes van vogelspeelgoed betreft.
Ook al zie je geen beschadiging, je weet nooit of bepaalde stoffen oplossen in speeksel.
Oké, ik zal het onthouden. Maar betekent dat dat je je parkiet eigenlijk elke seconde in de gaten moet houden (of je kamer 100% parkietproof moet maken).

Parkieten-Freak

Je kunt parkieten qua gedrag vergelijken met hele jonge kinderen: je kunt ze geen seconde uit het oog verliezen.
Naarmate tamme parkieten ouder worden, is hun gedrag wel wat voorspelbaarder, maar dan nog moet je op blijven letten.
Ook al is je kamer parkietproof, er komt altijd een moment dat er iets gebeurd of kan gebeuren. De telefoon gaat en je heb net een kop hete thee ingeschonken of een teiltje met water gevuld. Parkieten zijn nieuwsgierige vogels en blijven dat hun leven lang.

Nogmaals: ik zou Jimmy nu niet aaien. Als hij zich niet lekker voelt doe je hem meer plezier door hem rust te geven.


Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 14, 2008, 20:53:50

Ik zou het even aankijken en Jimmy lekker rusten laten. Als je het niet vertrouwd dan kun je altijd vannacht nog even gaan kijken hoe hij het maakt.

Stel dat ik ga kijken hij er niet goed uitziet, kan ik dan iets doen? Weet niet of dierenartsen 's nachts beschikbaar zijn?

Ik hoop echt dat hij morgen weer fit is. Zou erg blij zijn als ik hem dan gewoon hoor fluiten enzo.

Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 14, 2008, 21:09:27
CiteerJe kunt parkieten qua gedrag vergelijken met hele jonge kinderen: je kunt ze geen seconde uit het oog verliezen.
Naarmate tamme parkieten ouder worden, is hun gedrag wel wat voorspelbaarder, maar dan nog moet je op blijven letten.
Ook al is je kamer parkietproof, er komt altijd een moment dat er iets gebeurd of kan gebeuren. De telefoon gaat en je heb net een kop hete thee ingeschonken of een teiltje met water gevuld. Parkieten zijn nieuwsgierige vogels en blijven dat hun leven lang.
Oké, dat is dan best intensief.

CiteerNogmaals: ik zou Jimmy nu niet aaien. Als hij zich niet lekker voelt doe je hem meer plezier door hem rust te geven.
Oh, sorry, ik wist niet dat je dat al had gezegd. Dan laat ik hem denk ik even met rust en ga ik morgenochtend kijken hoe het met hem is.

Hij zit nu trouwens op de bodem van zijn kooi in een hoekje met zijn oogjes dicht. Dit is de eerste keer dat ik hem 's avonds niet boven in zijn kooi zie zitten.

Wat ik me nog afvraag, stel dat hij iets heeft gegeten wat niet goed voor hem is (bijvoorbeeld door dat knagen aan mijn horloge), wat gebeurt er dan? Gaat dat vanzelf uit zijn systeem als hij gewoon weer een paar dagen goed eet en drinkt en veel rust?

Parkieten-Freak

Als een parkiet op de bodem van de kooi zit, is hij ziek. Ik denk niet dat dit van je horloge komt.
Heeft hij iets verkeerds gegeten? Groenvoer? Heeft Jimmy schoon drinkwater?
Braakt hij? Hoe zijn zijn uitwerpselen nu?
Het kan zijn dat hij een maag-darm infectie heeft. Een dierenarts bellen kan altijd.
Verder: lees dit even door en zorg dat Jimmy er lekker warm bijzit.
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php
Op de website vind je een lijst met dierenartsen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php


Federerfan

#16
CiteerAls een parkiet op de bodem van de kooi zit, is hij ziek. Ik denk niet dat dit van je horloge komt.
Heeft hij iets verkeerds gegeten? Groenvoer? Heeft Jimmy schoon drinkwater?
Volgens mij heeft hij niets verkeers gegten: Xtravital, pellets, Vitakraft (een soort vitaminensticks) en een klein beetje trosgierst. Zijn drinkwater heb ik vanmiddag ververst.

CiteerBraakt hij? Hoe zijn zijn uitwerpselen nu?
Nee, hij braakt niet en ik heb al even geen uitwerpselen gezien. Er hing vanavond wel een soort draadje waar zijn ontlasting normaal gesproken uitkomt.

CiteerHet kan zijn dat hij een maag-darm infectie heeft. Een dierenarts bellen kan altijd.
Ja, dat do ik denk ik ook nog even.

CiteerVerder: lees dit even door en zorg dat Jimmy er lekker warm bijzit.
Ik heb nu een hallogeenlamp op zijn kooi gericht (niet te dichtbij) en ik leg een donkere doek over zijn kooi (zodat hij een beetje licht heeft maar geen fel licht)
Citeerhttp://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php
Op de website vind je een lijst met dierenartsen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php
Bedankt.

Jimmy zit nu nog op de bodem met zijn koppi schuin omhoog. Hij loopt wel weer wat en hij is nu net naar een zitstok gevlogen.

Parkieten-Freak

Mooi, laat hem maar lekker warm zitten.
Haal de vitaminenstick uit de kooi en geef Jimmy alleen schoon water (met appelazijn erin), trosgierst en XtraVital.

Krijgt Jimmy toevallig snoepstokken? Die kun je beter niet geven, ze bevatten teveel suiker en dat is niet goed voor de vogel.



Federerfan

Sorry voor alle typefouten in mijn vorige post. Jimmie zit nu stil op zijn zitstok, met zijn staart gewoon recht. Ik hoor hem niet maar het begint hier ook donker te worden. Is het nog nodig dat ik vannacht ga kijken hoe het met hem gaat? Liever ga ik gewoon slapen en kijk ik morgenochtend want de afgelopen nacht heb ik al kort en slecht geslapen en anders ben ik morgen echt niks waard. Stel dat ik wel bij hem moet blijven en hij ziet er vannacht slecht uit, moet en kan ik dan midden in de nacht met hem naar een dierenarts?

Federerfan

#19
Citeer
Mooi, laat hem maar lekker warm zitten.
Oké, doe ik.

Citeer
Haal de vitaminenstick uit de kooi en geef Jimmy alleen schoon water (met appelazijn erin), trosgierst en XtraVital.
Ik heb hem eruitgehaald.

Citeer
Krijgt Jimmy toevallig snoepstokken? Die kun je beter niet geven, ze bevatten teveel suiker en dat is niet goed voor de vogel.
Ik weet niet of wat hij heeft een snoepstok of een vitaminenstok is. Het is een geel doosje van Vitakraft waar op staat '3x kracker - optimale voeding'. Maar ik heb het sowieso weggehaald.Er zit inderdaad suiker in.

Kan dat gewaggel/gebrek aan evenwicht van hem komen door moeheid? Hij zit nu dus op zijn zitstok en hij houdt zijn koppie een beetje schuin. Hij zit een beetje met zijn koppie te bewegen.

[Technische vraag: hoe kan ik voorkomen dat mijn complete post in een kader staat? Ik wil dat alleen de stukjes die ik citeer in een kader staan maar dat lukt niet.