Jimmie lijkt wel duizelig (graag snel reageren, bedankt)

Gestart door Federerfan, juni 14, 2008, 20:16:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Evenwichtsverlies wordt niet veroorzaakt door moeheid, wel door zwakte.
Jimmy is waarschijnlijk ziek en heeft nu al zijn energie nodig om op te knappen.

De stokken zijn waarschijnlijk snoepstokken. Veel te zoet, met name als vogels regelmatig aan die stokken snacken. De krop bijft dan steeds een beetje gevuld en dat bevordert bacteriegroei. Niet meer geven die dingen. ;)

Het is nu even afwachten hoe het verder gaat.
Eet en drinkt hij nog wel?


Federerfan

#21
CiteerEvenwichtsverlies wordt niet veroorzaakt door moeheid, wel door zwakte.
Jimmy is waarschijnlijk ziek en heeft nu al zijn energie nodig om op te knappen.
Oke, hopelijk voelt hij zich morgen beter. Ik ga zo slapen en dan ga ik morgenochtend vroeg kijken hoe het met hem gaat.

CiteerDe stokken zijn waarschijnlijk snoepstokken. Veel te zoet, met name als vogels regelmatig aan die stokken snacken. De krop bijft dan steeds een beetje gevuld en dat bevordert bacteriegroei. Niet meer geven die dingen. ;)
Ik gooi ze weg.

CiteerHet is nu even afwachten hoe het verder gaat.
Eet en drinkt hij nog wel?
Nee, maar hij is volgens mij een beetje gaan slapen. Hij zit nu met zijn oogjes dicht op zijn zitstok (hij dit dus niet meer op de bodem, waar ik blij mee ben, maar hij zit ook nog niet boven in zijn kooi). Hij zit er wel beter uit dan eerder vanavond dus ik hoop dat hij al wat opgeknapt is.

Federerfan

Er is nog één ding dat ik vandaag voor het eerst heb gedaan en dat is dat ik een beetje geneveld heb met een plantenspuit. Maar het was lauw water en ik spoot het omhoog, zodat het een beetje regende voor hem. Maar dat zou ook geen kwaad moeten kunnen lijkt mij.

Parkieten-Freak

Laat hem maar lekker slapen en hou hem warm.
Als hij morgen niet aanzienlijk opgeknapt is, kun je het beste even een dierenarts bellen en advies vragen.


Parkieten-Freak

Citaat van: Federerfan op juni 14, 2008, 22:40:06
Er is nog één ding dat ik vandaag voor het eerst heb gedaan en dat is dat ik een beetje geneveld heb met een plantenspuit. Maar het was lauw water en ik spoot het omhoog, zodat het een beetje regende voor hem. Maar dat zou ook geen kwaad moeten kunnen lijkt mij.

Nee, dat kan helemaal geen kwaad. Van een beetje nevel wordt een gezonde parkiet niet ziek, integendeel zelfs.



Mars

En je hebt neem ik aan, nooit andere stoffen dan gewoon water in de spuit gehad (denk bijvoorbeeld aan pokon of strijk-spul)?

Het natmaken van de veren is erg gezond, maar kan beter niet gebeuren bij zieke vogels (die hebben dan moeite om weer warm te worden). Maar ik vind de verschijnselen nogal onverwachts om het daaraan te wijten. Maar ik moet dit zeggen: als ik dit zo lees dan klinkt het niet goed en ik zou als Jimmie morgenochtend nog steeds 'slapjes' is, toch een vogelarts opbellen. Hij krijgt nu voldoende zaad om aan te sterken, he? Ik bedoel: je hebt hem niet op een pelletsdieet gezet, in de hoop dat hij snel overstapt (wat ook niet zou verklaren waarom hij ineens zo slecht er aan toe is)?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 14, 2008, 22:40:49
Laat hem maar lekker slapen en hou hem warm.
Als hij morgen niet aanzienlijk opgeknapt is, kun je het beste even een dierenarts bellen en advies vragen.
Oké, bedankt, maar het kan dus zijn dat hij vanzelf herstelt? Net zoals mensen ook vanzelf herstellen van een verkoudheid?

Mars

Nou in principe is dit gewoon geen goed voorteken. Dus tenzij hij tegen iets opgevlogen is en daardoor de weg even kwijt was, lijkt mij dit toch wel een spoedje voor de VA (vogelarts).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Citaat van: Mars op juni 14, 2008, 22:50:48
En je hebt neem ik aan, nooit andere stoffen dan gewoon water in de spuit gehad (denk bijvoorbeeld aan pokon of strijk-spul)?

Het natmaken van de veren is erg gezond, maar kan beter niet gebeuren bij zieke vogels (die hebben dan moeite om weer warm te worden). Maar ik vind de verschijnselen nogal onverwachts om het daaraan te wijten. Maar ik moet dit zeggen: als ik dit zo lees dan klinkt het niet goed en ik zou als Jimmie morgenochtend nog steeds 'slapjes' is, toch een vogelarts opbellen. Hij krijgt nu voldoende zaad om aan te sterken, he? Ik bedoel: je hebt hem niet op een pelletsdieet gezet, in de hoop dat hij snel overstapt (wat ook niet zou verklaren waarom hij ineens zo slecht er aan toe is)?

Groeten Marcia
Hoi Marcia,

Nee, die plantenspuit heb ik vandaag nieuw gekocht en ik heb er alleen water ingedaan. In de middag heb ik de balkondeur open gehad maar het lijkt me ook niet dat dat het probleem is, want die deur heeft maar een minuut of twintig opengestaan en al die tijd zat hij uit zijn voerbakje te eten.

Ja, ik heb hem niet opeens overgezet op pellets. Hij krijgt zowel pellets asXtravital en ik probeer in verhouding steeds meer pellets als voer te geven.

Ik vond het wel positief dat Jimmie naar zijn zitstok vloog en daar op ging zitten. Daar zag hij er rustig uit en zijn ademhaling was ook normaal en hij braakte ook niet of iets dergelijks. Hij heeft vanaf 20.30 uur niet gegeten, maar hij gaat vaak vrij vroeg naar boven toe in zijn kooi om te slapen. Ik hoop echt dat hij morgen weer fit is.

Jimmie is vandaag wel ergens tegenaan gevlogen. Het was niet hard maar ik weet niet of hij daar even van moet herstellen.

Parkieten-Freak

#29
Was Jimmy nog nat toen je de balkondeur openzette?

Krijgt hij voldoende voeding binnen nu je hem op pellets aan het overzetten bent? Kan het niet zijn dat hij verzwakt is omdat hij te weinig eet?
Hoe was zijn ontlasting de afgelopen dagen?


Mars

Laat hem nu gewoon even op het zaad. Hem overzetten op pellets is prima, maar nu even niet. Hij is nog steeds niet voldoende hersteld en heeft al zij krachten nodig. Ik weet dat sommige vogelartsen anders adviseren, maar we hebben hier op het forum de ervaring dat het beter is even te wachten met overzetten tot het parkietje helemaal hersteld is van ziekte. Je mag de pellets er wel bij aanbieden, maar geef wel een hele portie zaad.

Verder lijkt het mij raar dat Jimmie ineens helemaal niet fit is als het ana te weinig eten ligt of aan toch of wat dan ook. Dan zou je dat aan moeten zien komen.

In ieder geval zit het jullie niet mee.

Geef Jimmie rust, voldoende zaad, beetje groente en fruit, warmte (zet hem maar op een plek met de verwarming aan) en kijk even aan hoe het gaat. Als je vind dat hij al meer had moeten eten, dan kun je zelf een papje maken en hem een beetje (dwang)voederen (bijvoorbeeld de pellets vermalen, beetje water en evt beetje roosvicee er bij). Ook kun je natuurlijk wat trosgierst aanbieden.

Ben je al klaar met de AB-kuur?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 14, 2008, 23:00:44
Was Jimmy nog nat toen je de balkondeur openzette?

Krijgt hij voldoende voeding binnen nu je hem op pellets aan het overzetten bent? Kan het niet zijn dat hij verzwakt is omdat hij te weinig eet?
Hoe was zijn ontlasting de afgelopen dagen?
Ik zette de balkon deur open een uur of 3,5 voordat ik de balkondeur opezette. Maar hij was ook niet echt nat. Het waren een paar neveltjes.

Ik geef hem 0,75 lepeltje Xtravital en een beetje pellets. Verder geef ik hem elke dag een heel klein beetje trosgierst na het vliegen (twee van die 'kolfjes' - ik weet niet hoe die deeltjes van trosgierst heten).

Federerfan

Citaat van: Mars op juni 14, 2008, 23:10:48
Laat hem nu gewoon even op het zaad. Hem overzetten op pellets is prima, maar nu even niet. Hij is nog steeds niet voldoende hersteld en heeft al zij krachten nodig. Ik weet dat sommige vogelartsen anders adviseren, maar we hebben hier op het forum de ervaring dat het beter is even te wachten met overzetten tot het parkietje helemaal hersteld is van ziekte. Je mag de pellets er wel bij aanbieden, maar geef wel een hele portie zaad.

Verder lijkt het mij raar dat Jimmie ineens helemaal niet fit is als het ana te weinig eten ligt of aan toch of wat dan ook. Dan zou je dat aan moeten zien komen.

In ieder geval zit het jullie niet mee.

Geef Jimmie rust, voldoende zaad, beetje groente en fruit, warmte (zet hem maar op een plek met de verwarming aan) en kijk even aan hoe het gaat. Als je vind dat hij al meer had moeten eten, dan kun je zelf een papje maken en hem een beetje (dwang)voederen (bijvoorbeeld de pellets vermalen, beetje water en evt beetje roosvicee er bij). Ook kun je natuurlijk wat trosgierst aanbieden.

Ben je al klaar met de AB-kuur?

Groeten Marcia
Ik zal zorgen dat hij genoeg Xtravital krijgt. En daarnaast wat pellets, zodat hij kan kiezen.

Het viel me wel op dat hij gister niet zo heel veel heeft gegeten. Dat terwijl hij wel veel bij zijn voedselbakje zat en er ook in zat te rommelen (dat zegt natuurlijk niets, maar hij wekte de indruk dat hij aan het eten was). Dat dwangvoederen durf ik niet echt en het gaat zo tegen mijn itiuïtie is, maar ik geloof graag dat jullie gelijk hebben dat het nodig kan zijn.

Federerfan

Jimmie is weer wakker. Hij is nog stil maar hij zit wel op zijn zitstok en ziet er een stuk minder moe uit en zit ook strak (niet bol dus). Ik hoop dat hij zo wat gaat lopen door zijn kooi en dat hij wat gaat eten.

Federerfan

Net heb ik even met de dierenarts gebeld en die zei dat het verstandig was om Jimmie wat eivoer te geven. Ervan uitgaand dat dat zo is, waar kan ik dat kopen op zondag want ik heb het niet in huis.

fullmetalgirl


Federerfan

#36
Citaat van: fullmetalgirl op juni 15, 2008, 08:57:55
is er ergens koop zondag bij jou in de stad???
Ja, maar ik ken geen dierenwinkels afgezien van De Vogelkelder. Misschien Dennis' Papegaaien ofzo?

Overigens heeft Jimmie wel gegeten sinds gistermiddag (toen heb ik zijn voer ververst). Ik zie allemaal vliesjes liggen. Daar ben ik wel blij mee. Hij zit wel af en toe te bewegen en ziet er minder moe uit, dus hij ziet er beter uit dan gisteren. Maar ik hoop dat hij straks weer wat eet en snel vooruitgaat.

Jimmie maakt trouwens af en toe wat snelle bewegingen met zijn koppie, dan doet hij het een paar keer achter elkaar omhoog en omlaag.

Net kwam er trouwens een poepje uit en dat zag er goed uit.

Milo-Pixel

Ik vind het wel raar dat Jimmie zich echt ziek gedragen heeft gisteren (denk maar aan bol zitten, sliertje aan de cloaca, op de grond zitten), en dat het advies is om eivoer te geven... Mij lijkt er dan toch meer aan de hand te zijn. Heb je wel verteld dat je Xtravital geeft? Want daar zit al eivoer in. Te veel eivoer is ook niet goed..

Federerfan

Citaat van: Milo-Pixel op juni 15, 2008, 09:04:39
Ik vind het wel raar dat Jimmie zich echt ziek gedragen heeft gisteren (denk maar aan bol zitten, sliertje aan de cloaca, op de grond zitten), en dat het advies is om eivoer te geven... Mij lijkt er dan toch meer aan de hand te zijn. Heb je wel verteld dat je Xtravital geeft? Want daar zit al eivoer in. Te veel eivoer is ook niet goed..
Ja, ik weet niet zeker of ik heb verteld dat hij Xtravital eet. Maar ik geef inderdaad Xtravital; moet  ik dan geen extra eivoer geven?

Maar wat de dingen betreft die je noemt:
- bol zitten doen ze natuurlijk ook weleens om zich te ontspannen; wanneer is bol zitten erg en wanneer niet?
- wat betekent zo'n sliertje?
- waarom is het erg als ze op de grond zitten?

Bedankt. :)

Sonja

Hoi Federerfan,

In XtraVital zit al eivoer, dus daarom hoef je dat er niet meer extra bij te geven.

Een zieke parkiet ziet er zo uit, zoals je bij deze links kunt zien:
http://members.home.nl/isd/ziekten.html
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Bolzitten is slechts 1 symptoom van een zieke vogel, zoals je in de links kunt zien zijn er meerdere signalen.

Wat zo'n sliertje betekent weet ik niet precies.

Parkietjes die op de grond zitten zijn ziek, en voelen zich te zwak om op een stok te gaan zitten.
Het is een slecht teken als ze dat doen.

Maakt Jimmie nog steeds die bewegingen met zijn koppie? Het kan zijn dat er een zaadje dwars zit misschien.
Komt er ook slijm mee, als hij dat doet?

Groetjes, Sonja.