Jimmie lijkt wel duizelig (graag snel reageren, bedankt)

Gestart door Federerfan, juni 14, 2008, 20:16:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Ik zou onmiddelijk stoppen met het voeren van pellets en Jimmy 2 maatscheppen XtraVital geven.
Hang maar een sliert trosgierst in de kooi als hij het lekker vindt, want Jimmy moet nu eten.

Eivoer zou ik ook niet geven, het zit namelijk al in de XtraVital.


Federerfan

Citaat van: Sonja op juni 15, 2008, 10:23:34
Hoi Federerfan,

In XtraVital zit al eivoer, dus daarom hoef je dat er niet meer extra bij te geven.

Een zieke parkiet ziet er zo uit, zoals je bij deze links kunt zien:
http://members.home.nl/isd/ziekten.html
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Bolzitten is slechts 1 symptoom van een zieke vogel, zoals je in de links kunt zien zijn er meerdere signalen.

Wat zo'n sliertje betekent weet ik niet precies.

Parkietjes die op de grond zitten zijn ziek, en voelen zich te zwak om op een stok te gaan zitten.
Het is een slecht teken als ze dat doen.

Maakt Jimmie nog steeds die bewegingen met zijn koppie? Het kan zijn dat er een zaadje dwars zit misschien.
Komt er ook slijm mee, als hij dat doet?

Groetjes, Sonja.
Hoi Sonja,

Bedankt voor je reactie. IK zal Jimmie geen extra eivoer meegeven.

Jimmie zit er absoluut niet bij zoals op de foto's. Hij zit er eigenlijk fit bij (zijn koppie hangt niet, hij zit er niet 'zielig bij' en hij zit niet bol). Maar hij heeft wel veel zijn oogjes dicht.

Gisteravond ging hij op zijn stokje zitten. Toen ik hem vanochtend weer zag, had hij zich aan de tralies vastgeklemd en daarna ging hij weer op een stok zitten. Ik heb eventjes tegen hem gepraat en hem verder met rust gelaten.

Ik vond trouwens een dun sliertje van stof (katoen ofzo). Weet niet of hij zo'n zelfde sliertje heeft opgegeten.

Als hij met zijn koppie beweegt komt er geen slijm mee. Het is nu alleen nog dat hij zijn oogjes veel dicht heeft en dat hij stil is.

Federerfan

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 15, 2008, 10:34:32
Ik zou onmiddelijk stoppen met het voeren van pellets en Jimmy 2 maatscheppen XtraVital geven.
Hang maar een sliert trosgierst in de kooi als hij het lekker vindt, want Jimmy moet nu eten.

Eivoer zou ik ook niet geven, het zit namelijk al in de XtraVital.

Dank je wel. Ik zal hem inderdaad twee schappen Xtravital geven. Extra trosgierst had ik inderdaad al in de kooi gelegd voordat ik je reactie las, omdat het me het belangrijkst lijkt dat hij aansterkt. Ben blij dat ik dat goed heb gedaan.

Federerfan

Jimmie ziet er alweer wat fitter uit. Hij loopt ook alweer heen en weer over de zitstok boven in zijn kooi. Hij is nog wel stil, maar hij ziet er vele malen actiever uit dan gisteren.

Net heb ik hem twee scheppen Xtravital gegeven en vers water. Hopelijk gaat hij zo wat eten.

Zou het kunnen dat hij aan het begin van de rui is? Hij is denk ik 14 weken dus misschien is dat veel te vroeg maar ik vroeg het me af.

carla-dobbe

Misschien beetje vreemde optie voor de oorzaak van zijn duizeligheid, en andere symptomen,
maar anders in iedergeval uit te sluiten misschien:

Je vertelde in een andere topic dat je in Den Haag woont.
Nu weet ik dat er in Den Haag veel aan de straten gewerkt wordt, straten open, leidingen vervangen,
dus geregeld een kaart in de bus, dat het water wordt afgesloten, en daarna 4 dagen kookadvies
voor het drinkwater, omdat het eventueel ongezond kan zijn (voor mensen, dus laat staan voor parkieten).
Heb je hier misschien bij jou ook mee te maken? het zou misschien een oorzaak kunnen zijn,
en zo niet, dan is het dus uit te sluiten!!

Groetjes van Carla

Federerfan

#45
Citaat van: carla-dobbe op juni 15, 2008, 13:47:23
Misschien beetje vreemde optie voor de oorzaak van zijn duizeligheid, en andere symptomen,
maar anders in iedergeval uit te sluiten misschien:

Je vertelde in een andere topic dat je in Den Haag woont.
Nu weet ik dat er in Den Haag veel aan de straten gewerkt wordt, straten open, leidingen vervangen,
dus geregeld een kaart in de bus, dat het water wordt afgesloten, en daarna 4 dagen kookadvies
voor het drinkwater, omdat het eventueel ongezond kan zijn (voor mensen, dus laat staan voor parkieten).
Heb je hier misschien bij jou ook mee te maken? het zou misschien een oorzaak kunnen zijn,
en zo niet, dan is het dus uit te sluiten!!

Groetjes van Carla

God bedacht. Daar heb ik inderdaad mee te maken, maar dat was zes weken geleden. Vanaf vijf weken geleden mocht ik het water alweer gebruiken. Ze zijn nog wel bezig, maar de waterleiding is alweer gemaakt.

Mars

De rui is geen goede reden voor dit gedrag...

Ik heb hier 1 behoorlijk moeilijke ruier zitten, maar die zal ik nooit als gevolg van de rui op de bodem zien zitten, ook zal ze gewoon blijven eten..

De symptomen die jij omschreven hebt zijn die van een heel erg zieke vogel, van een vogel die een flinke klap gemaakt heeft, of van een vogel die een vergiftiging heeft opgelopen. Tenzij Jimmie al een paar dagen steeds stiller werd, dan zijn de syptomen ook af te lijden uit het steeds zieker worden of te weinig eten binnen krijgen.

Dus in ieder geval: als hij nu niet al weer helemaal beter is, dan is het verstandig om hem vandaag nog naar een vogelarts te brengen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Citaat van: Mars op juni 15, 2008, 14:00:50
De rui is geen goede reden voor dit gedrag...

Ik heb hier 1 behoorlijk moeilijke ruier zitten, maar die zal ik nooit als gevolg van de rui op de bodem zien zitten, ook zal ze gewoon blijven eten..

De symptomen die jij omschreven hebt zijn die van een heel erg zieke vogel, van een vogel die een flinke klap gemaakt heeft, of van een vogel die een vergiftiging heeft opgelopen. Tenzij Jimmie al een paar dagen steeds stiller werd, dan zijn de syptomen ook af te lijden uit het steeds zieker worden of te weinig eten binnen krijgen.

Dus in ieder geval: als hij nu niet al weer helemaal beter is, dan is het verstandig om hem vandaag nog naar een vogelarts te brengen.

Groeten Marcia
Ik zal even kijken wat ik doe. Hij zat net in elk geval weer grit te eten.

Stel even dat Jimmie een klap heeft gemaakt, is er dan iets wat de dierenarts daaraan kan doen? En zou het een idee kunnen zijn om in overleg met de dierenarts een nieuwe antibioticakuur te beginnen. Ik vind het vervelend om weer met hem naar de dierenarts te gaan voor alle stress die dat misschien bij hem teweegbrengt.

Parkieten-Freak

#48
Antibiotica worden alleen gegeven als het nodig is: er moet een bacteriële infectie zijn.

Als Jimmy een flinke klap gemaakt heeft, dan is hij van gezond ineens "ziek". Daar kun je vrij weinig aan doen, bealve de parkiet goed verzorgen, rust geven en zorgen dat hij zich in de kooi niet kan bezeren mocht hij vallen.

Ik krijg de indruk uit hetgeen je schrijft dat Jimmy toch wel behoorlijk verzwakt is, mede omdat hij recentelijk ook al niet lekker was.
Mocht hij binnen nu en een uurtje niet gaan eten, schakel dan een dierenarts in.
Grit is niet zinvol op dit moment en dat zou ik daarom uit de kooi halen.

Federerfan, Jimmy is je eerste parkietje. Een gezonde parkiet herkennen we direct, maar een zieke parkiet is soms heel wat moeilijker te herkennen.
Zelfs mensen met jarenlange ervaring op het gebied van grasparkieten hebben soms moeite om te zien of hun vogeltje nu wel of niet iets onder de leden heeft.
Vogels laten pas heel laat merken dat ze ziek zijn. Als wij mensen het merken, dan is een vogel vaak al heel ernstig ziek.
Wacht dus niet te lang met het inschakelen van een dierenarts.



Mars

Als hij een klap gemaakt heeft, dan zou hij nu weer helemaal gezond moeten zijn. Een dierenarts kan daar niets aan doen.

Als je het gevoel hebt dat hij na de AB-kuur nog niet helemaal opgeknapt is en het daardoor kan zijn gekomen, dan kun je overleggen over een nieuwe antibioticakuur. Wel denk ik dat het dan goed is om aan te dringen op het rechtstreeks geven van de kuur in het snaveltje. Geef dan gedurende de kuur wel voldoende zaad om te eten.. (er moet wel wat in het maagje zitten).

Toch zou ik je willen adviseren even langs een dierenarts te gaan: hij of zij kan dan de ontlasting even controleren, even kijken naar Jimmie en ook evt. (vitamine-)injecties geven. De stress die hij daardoor krijgt weegt niet op tegen de voordelen.

Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig, wat jij denkt dat het probleem is. Hoe was het met Jimmie de afgelopen dagen: had je het achteraf aan hebben kunnen zien komen of niet? Of komt het voor jou nog steeds uit de lucht vallen en zou je dus denken aan een smak of vergiftiging.


-tegelijk met PF-
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Citaat van: Mars op juni 15, 2008, 14:15:20
Als hij een klap gemaakt heeft, dan zou hij nu weer helemaal gezond moeten zijn. Een dierenarts kan daar niets aan doen.

Als je het gevoel hebt dat hij na de AB-kuur nog niet helemaal opgeknapt is en het daardoor kan zijn gekomen, dan kun je overleggen over een nieuwe antibioticakuur. Wel denk ik dat het dan goed is om aan te dringen op het rechtstreeks geven van de kuur in het snaveltje. Geef dan gedurende de kuur wel voldoende zaad om te eten.. (er moet wel wat in het maagje zitten).

Toch zou ik je willen adviseren even langs een dierenarts te gaan: hij of zij kan dan de ontlasting even controleren, even kijken naar Jimmie en ook evt. (vitamine-)injecties geven. De stress die hij daardoor krijgt weegt niet op tegen de voordelen.

Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig, wat jij denkt dat het probleem is. Hoe was het met Jimmie de afgelopen dagen: had je het achteraf aan hebben kunnen zien komen of niet? Of komt het voor jou nog steeds uit de lucht vallen en zou je dus denken aan een smak of vergiftiging.


-tegelijk met PF-
Jimmie was de afgelopen dagen heel vrolijk en actief. Het kan aan mijn gebrek aan ervaring liggen maar ik heb niets zien aankomen. Ik heb geen idee wat het is wat daar heb ik gewoon te weinig kennis voor. Hij maakt op mijn de indruk dat hij gewoon moe is (dat is dus zoals ik het zie maar ik begrijp dat dat niet klopt) . Ik heb het idee dat het beter gaat dan gister omdat hij gewoon weer loopt maar jullie klinken niet optimistisch.

Federerfan

Jimmie beweegt veel op zijn zitstok boven in zijn kooi. Wat me opvalt, is dat hij zijn oogjes daarbij veel dichthoudt. Ik hoop dat het een goed teken is dat hij in elk geval niet stil zit, dat hij op een zitstok loopt/zit en dat hij niet bol zit/loopt.

Rory

#52
Citaat van: Federerfan op juni 14, 2008, 20:16:47
Ik weet niet wat er is, mar Jimmie lijkt wel duizelig. Of hij is gewoon moe, maar het lijkt of hij niet ged kan lopen en ook niet goed kan vliegen. Heeft iemand enig idee wat dat kan zijn? Hij is ook heel stil.

als ik je een advies mag geven, ga dan zo snel mogelijk naar de vogel/dierenarts.
Dit deed mijn vriend zijn parkietje ook en bij hem waren wij net te laat bij de dierenarts, het arme beestje is uiteindelijk gestorven aan een hartaanval  :(
Net zoals bij de jouwe leek het bij ons ook of hij heel moe was en verward was.
even later ging het weer iets beter en daarna opeens weer niet ( dierenarts vertelde aan de telefoon dat er niks aan de hand was) 20 minuten later kreeg kimi spiertrekkingen en waren we net te laat bij de dierenarts..


Tjipie lover

Ok federerfan.
Heeft hij van de Beaucarnea recurvata gegeten, zijn der hapjes uit??
Dan zo snel mogelijk naar de va gaan want dit is een giftige plant.
Staat ook aangegeven op vogelsites dat ie voor vogels giftig is!!
Heb even opgezocht of dat ook zo was voor vogels, ben bloembindster dus weet wel welke giftig zijn.
maar niet alles wat voor dieren giftig is is dat ook voor mensen en andersom.

groeten Ank.