Een vriendje

Gestart door DarkWolf, oktober 27, 2007, 19:05:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DarkWolf

Ergens deze week ga ik normaal gezien achter een 2e parkiet. Heb net mail gekregen met 2 foto's van mannetjesparkieten (de neusdop is al blauw dus het is vrij zeker dat het mannetjes zijn - weet niet hoe oud ze al zijn) en nu is het wachten op een afspraak om langs te gaan.
Natuurlijk schiet ik hier meteen in stress, wat moet ik nog allemaal hebben? Moeten de parkieten als ze bij elkaar in de kooi zitten elk een drinkbakje hebben? Moet sowieso eentje gaan kopen hoor voor in de 'afzonderings'kooi.
En hoe kan ik Falkor aan de nieuweling laten wennen? Ik lees overal dat jullie de parkiet bij de nieuwe laten, maar hoe moet ik dat doen zonder dat de nieuwe ontsnapt uit de kooi? En kan ik het best Falkor apart zetten (in bv een andere kamer) zodat de nieuweling aandacht heeft voor mij -> om hem makkelijker tam te krijgen!?

Moppers

Ik heb geen antwoord op al je vragen, maar wel een paar:

Aangezien parkietjes niet zoveel drinken en dat ook meestal niet nadoen zoals met eten, is 1 drinkbakje genoeg. Wel is het handig om 2 voerbakjes te geven. Zo kunnen ze kiezen of ze uit hetzelfde bakje gaan eten, of ieder een eigen bakje (ligt natuurlijk ook aan het bakje, of het uberhaubt wel past dat er twee tegelijk uit eten).

Ik persoonlijk zou ze vanaf het begin in dezelfde kamer zetten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze bij elkaar komen. Als je de tweede eerst tam wil maken, dan zou het nog wel eens een tijdje kunnen gaan duren voordat ze bij elkaar kunnen. In die tussentijd hadden ze allang maatjes kunnen zijn denk ik dan.
Maar goed, dat is mijn mening, ik vind het niet echt belangrijk of mijn parkietjes in een maand of in 10 jaar tam worden, zolang ze het maar naar hun zin hebben. Maar misschien heb je er wat aan.

DarkWolf

Van mij hoeft hij natuurlijk ook niet tam te worden  :) Het wordt geen race tegen de klok om hem zo snel mogelijk tam te krijgen, maar aangezien Falkor vrij tam is zou ik wel graag hebben dat dat zo blijft.
Ik zal ze inderdaad naast elkaar zetten dan (want voor de rest heb ik eigenlijk geen plaats om de kooi te zetten) en dan zien we wel. Ik hoop maar dat het klikt, anders krijg ik het met mijn moeder aan de stok..2 kooien zal ze te veel vinden, en dan zal er eentje weg moeten :(
2 voerbakjes heb ik, zit zo standaard in de kooi. En als er toch ruzie komt, dan hang ik er een 3 in. Want nu doe ik zo: smorgens geef ik Falkor links eten, en savonds in het rechtse.
De parkiet is bijna 1 jaar (ze zijn in november 2006 uitgekomen). Komt 'goed' uit want Falkor is 1 jaar en 2 maand. Misschien wel beetje vervelend dat hij nog in de puberteit zal zitten (waarschijnlijk) en dat het tam maken misschien iets moeilijker zal verlopen dan bij een jong parkietje. Maar zolang beide parkietjes maar gelukkig zijn, ben ik dat ook :D

Moppers

Misschien is het een idee om in de periode dat Falco's tamheid achteruit zou kunnen gaan, te trainen zoals je dat deed aan het begin. Zo herinner je hem een beetje extra eraan dat jij ook leuk bent. En zo kan het nieuwe parkietje meteen meekijken.
Het komt vast helemaal goed!
En dat jullie met zijn drietjes maar heel gelukkig mogen worden met elkaar ;D

DarkWolf

Nog een vraag, gistern heb ik de kooi (heb ik gekregen van iemand) al eens grondig afgewassen maar las op de site dat je hem beter kon ontsmetten met dettol. Ik heb het hele huis afgezocht en geen dettol te vinden, wel javel. Nu vroeg ik me af, kan ik de kooi nog eens wassen met javel of is dit totaal af te raden. Of is afwassen met afwasmiddel al genoeg? Straks of morgen was ik ze voor alle zekerheid wel nog eens (met afwasmiddel of als jullie nog iets weten..)

Safrena

Hey Darkwolf

Detoll is het beste, maar je mag de kooi ook ontsmetten met bleekwater, de kooi daarna wel heel grondig spoeken en 24 u laten luchten

Vele groetjes

Moppers

Hoe zit het eigenlijk met Unicura, is dat ook geschikt? Aangezien het net als Dettol een bacteriedodende zeep is.

DarkWolf

Oke dan zoek ik zo meteen kleren die vuil mogen worden (of liever: kleren waar spatten bleekwater op mogen) en morgen poets ik de kooi dan nog eens met afwasmiddel. Dan moet het wel goed zijn zeker :P

Parkieten-Freak

Citaat van: Moppers op oktober 28, 2007, 12:42:59
Hoe zit het eigenlijk met Unicura, is dat ook geschikt? Aangezien het net als Dettol een bacteriedodende zeep is.

Unicura is ook goed, het bevat triclocarban als werkzaam bestanddeel.
Voordat je de kooi gaat "desinfecteren" kun je hem het beste eerst wassen met warm water en afwasmiddel. Op die manier creƫer je een schoon oppervlak. Je loopt dan niet het risico dat achtergebleven zand of voedselresten de desinfecterende bestanddelen uit de zeep absorberen.


DarkWolf

Ik heb er sinds vanavond een vriendje bij...
Een naam heb ik nog niet, waarschijnlijk wordt het 'Bartok'.
Ik moet nu even alles verwerken, voel me niet gelukkig terwijl ik het verdomme wel zou moeten zijn :(

Milo-Pixel

het is nu ineens anders, je moet misschien gewoon nog even wennen. geef het de tijd, ook dit parkietje zal een plekje in je hart winnen  ;)

hoe vind falkor het?

groetjes, Marit

DarkWolf

Ik hoop dat ik er snel van kan genieten, want nu is het precies of ik heb een postnatale depressie :P Alleen dan niet door een baby maar door een parkiet.
Falkor had eerst even schik, maar ging toch al snel op de kooi zitten. Spijtig genoeg moest ik vrijwel meteen gaan eten bij mijn meter, en toen ik thuiskwam was het donker en heb ik maar het doek over beide kooien gelegt. Bartok is natuurlijk van zijn stokje gevallen (nu al 2x) maar klimt meteen weer naar boven.
Ik kijk ergens wel uit naar morgen, dan ga ik vooral met Falkor bezig zijn. En natuurlijk veel praten tegen de nieuwe, maar ga nog niet met mijn hand in de kooi gaan. Heb hem veel te laat gekocht, 18.15u waren we pas thuis en was het al aardig donker aan het worden. Morgen laat ik de nieuwe de kamer wat ontdekken.
Hij is btw 11 maand oud nu, en bijt behoorlijk goed door (heb het al mogen ondervinden). Zal een aardige klus worden om hem (of haar? Ik twijfel, heb de neusdop nog niet erg duidelijk gezien) tam te krijgen, maarja we kunnen maar proberen.
Oohja hij heeft ook een kap in zijn neusdop, echt helemaal van boven naar beneden. Ik veronderstel dat dit gewoon zal toe groeien?

Moppers

CiteerEen naam heb ik nog niet, waarschijnlijk wordt het 'Bartok'.
Nou wat een ontzettend leuke naam! ;)

Maar he wat jammer dat je ineens zo down bent. Misschien komt het gewoon door de grote hoeveelheid aan emoties die er bij komen kijken, of misschien het verantwoordelijkheidsgevoel. Neem gewoon even de tijd voor jezelf om alles op een rijtje te zetten. Tijd voor je parkietjes heb je daarna nog genoeg, die wachten wel tot het baasje weer lekker in haar vel zit. Voel je niet schuldig over andere verplichtingen of dat je pas thuis was met het parkietje toen het al donker aan het worden was. Daar heb je niks aan, en het geeft ook helemaal niet. Alles komt helemaal goed.

Mars

Gun je parkietjes even de tijd om een paar dagen aan elkaar te wennen, als Falkor even geen zin heeft in je, laat dat de eerste dagen ook even zo. Volgens mij is hij aardig tam en dus aardig op jou gericht, dat gaat heus niet meteen over. Maar het kan de eerste dagen wel even wat minder zijn.

Ik zelf vind het ook belangrijker dat de parkietjes aan elkaar wennen dan dat ik ze meteen tam kon maken. Ik heb een paar keer gehad dat de nieuwelingen zich nog niet meteen thuis voelden, met als dieptepunt de hongerstaking van Quint, die gewoon van angst echt niet at (dagenlang). Ook hangen de nieuwelingen soms tijden in de tralies richting de andere parkiet, dat kon ik dan echt niet over mijn hart verkrijgen om ze apart te houden. Op het moment dat ik ze dan samen met de anderen zette (even aankijken of dat goed gaat), waren ze meteen een stuk minder schrikachtig en sneller op hun gemak. En hoe eerder een parkietje op zijn gemak is, hoe eerder het tammaken echt kan beginnen!

Het verhaal van de kap op de neus kan ik niet helemaal volgen, waarschijnlijk heeft hij op de neusdop een korst/verdikking? Je kunt even een foto maken voor de zekerheid.

Mooie naam hoor, het zal vast hartstikke goed gaan! Gun Bartok even de tijd en je zelf ook!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Vandaag gaat het gelukkig al een stuk beter :) Bartok heeft zijn etensbakje al ontdekt (de trosgierst die er vlak naast hangt heeft hij wel nog niet aangeraakt... ???) en hij fluit.
Falkor is al los geweest, en ging na een 5tal minuten op de kooi van Bartok zitten (die van schrik aan de andere kant verstijfd ging zitten). Maar daarnet (toen ik even wat verder af ging staan) zag ik dat Falkor op zijn stok zat - die hangt aan zijn kooi en komt nu vlak voor Bartok zijn kooi - en Bartok aan de tralies hing waar Falkor zat.
Vandaag doe ik in ieder geval nog niks, buiten zoveel mogelijk tijd door te brengen aan de kooi zodat Bartok al aan mij en mijn stem kan wennen. Dan begin ik een van deze dagen met het tam maken, ik wil natuurlijk eerst dat hij wat op zijn gemak is want anders reageert hij superhysterisch.
Ik moet zeggen het is een beer van een vogel :o Ofwel zit ie een beetje bol van de stress, ofwel is ie gewoon zo gebouwd maar echt tov Falkor is hij toch zeker al wat groter (en breder :-X)
Ik heb daarnet van op afstand (ingezoomd) een foto getrokken, maar daar zie je de neusdop niet duidelijk op. Ik probeer het straks nog een keer, ik zeg wel proberen want hij vind fototoestellen niet erg leuk (Falkor daarintegen ???)

DarkWolf

Heb toch een foto kunnen maken, hij is wel zonder flits en niet 100% scherp maar het linkerneusgat is dus geen klein rondje maar een streep van boven naar beneden.


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Het lijkt er op de foto op dat hij daar een wondje heeft gehad. Dat korstje zou dan wel weggaan. De vraag is alleen hoe hoe hij daar aan het wondje is gekomen, dat is belangrijker om in de gaten te houden.

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Het lijkt er op dat deze mooie meneer Bartok :) Een wondje heeft opgelopen, misschien door slecht gezelschap? Kijk het even aan, het ziet er niet echt verontrustend uit...

Mooie kereltje hoor!

DarkWolf

Een andere kweker die ik op msn hebt, denkt door te vechten. Zou wel kunnen, ze zaten met 2 in een kooi (allebei mannetjes wel). Maar ik hou hem zeker goed in de gaten, hij lijkt er toch geen last van te hebben.
Ik vraag me alleen af of het niet vervelend is, zijn ene neusdop zit nu toch dicht? Dus krijgt hij minder adem. Hoop maar dat het snel geneest :)

Caradow

Je moet inderdaad even in de gaten houden of het neusgaatje niet dicht groeit als het korstje er straks af is. Ik denk zelf dat het wel mee valt.. Mijn Tiki hier jaren geleden had de neusdop tussen de gaatjes helemaal doorgescheurd na een ontmoeting met het raam... dit is toen helemaal genezen.