Pellets voor een jong parkietje

Gestart door Cropje, maart 26, 2007, 15:21:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Hoi Allemaal!

Bij deze voor de verandering weer eens een topic over pelletvoer. ;)

Mijn vorige parkietje Arie gaf ik zaadjes te eten, af en toe aangevuld met eivoer. Natuurlijk kreeg hij daarnaast de nodige vitaminen: af en toe wat roosvicee door zijn water en regelmatig een stukje appel/tomaat/mandarijn (hoewel hij dat niet at)/sla/plantjes uit zijn zaadjes gegroeid, met andere woorden: groenvoer :)

Ik ben van plan om een jong parkietje te kopen binnenkort. Nu zit ik erover te denken of het verstadig(er) is om hem dan gewoon hetzelfde menu te geven als Arie (Arie was kerngezond en is door een heel vervelend ongeluk veel te jong overleden) of dat ik hem pellets moet geven.

Uiteraard heb ik het hele forum alweer doorgespit en ben ik erachter dat pelletvoer goed is aangezien de parkiet dan niet zijn favoriete zaadjes eruit kan pikken en de rest kan laten liggen, maar dat het wel aangevuld moet worden met groenvoer. Dit lijkt me geen probleem, ik vind het een feest om een parkietje 'gezond lekkers' te geven.

Verder wordt als keerzijde aangegeven dat het maag/darmkanaal 'lui' zou worden van pellets. De maag en darmen hoeven geen hele zaadjes meer te verwerken, want alles zit al samengepakt in een pellet, daarbij went het maag/darmkanaal dan specifiek aan de pellets en zou de parkiet moeite krijgen met ander voer. Persoonlijk denk ik dat als er regelmatig groenvoer wordt gegeven en af en toe een beetje trosgierst, dat het stelsel dan goed actief blijft. Verbeter me indien nodig svp.

Er wordt verder gesproken over pellets als zijnde een gevarieerde voeding. Dat begrijp ik niet helemaal, want in principe krijgt het parkietje elke dag hetzelfde. Ik neem aan dat het "gevarieerd" slaat op het feit dat er heel veel verschillende zaden in pellets zitten.

Dan komt de vraag: welke pellets? Daar is al veel over geschreven las ik, en Harrisons wordt hier keer op keer als beste aangegeven. Gelukkig woon ik redelijk in de buurt van de Vogelkelder in Den Haag, dus pellets halen gaat geen problemen opleveren. Maar welke soort moet ik nemen? Ik heb er een flink aantal gevonden op de Harrison's website, ik heb er tussen haakjes achter gezet waarvoor ik denk dat ze dienen, ik heb bij een aantal dingen maar wat opgeschreven, dus als jullie het weten te verbeteren, graag!

Soorten
HIGH POTENCY FORMULAS™  (vooral voor vogels die 'normaal' niet goed eten? Overstap Harrison's?)
ADULT LIFETIME FORMULAS™ (dagelijks voer voor vogels die al overgestapt zijn? Oudere vogels?)
PEPPER LIFETIME FORMULA™ (zelfde als adult lifetime, maar dan met meer smaak?)
JUVENILE FORMULA™  (Voor de handvoeding?)
POWER TREATS™ with Organic Palm Fruit Oil.  (Snoepjes? Beter dan trosgierst? Voor het omzetten van vogels die alleen maar trosgierst en snoepstaven gewend zijn?)
CERTIFIED ORGANIC SEEDS - WILD WINGS™ (Geen pellets, zaad als toevoeging op de pellets?)
AVIAN ENZYME™  (Vogels met problemen bij de vertering?)
NEONATE FORMULA™ (Voor de handvoeding?)
RECOVERY FORMULA™ (Voor vogels die herstellen van een ziekte oid?)

En alsof je dan nog niet genoeg te kiezen hebt, zijn de meeste van bovengenoemde voersoorten ook nog eens in verschillende maten verkrijgbaar:

Maten
Course (groot, ik denk voor papagaaien en niet voor parkieten?)
Fine (geen idee of parkietjes dit weg krijgen?)
Super fine (lijkt me wel een goed maatje?)
Mash (fijngemalen pellets, ik vraag me af of dit wel goed is? Zo heeft het snaveltje toch niets meer te doen?)

In een ander topic zag ik dat Meltjuh dit schreef:
CiteerHarrisons is ook te koop bij de Vogelkelder in den haag
ze hebben de High Potency en Adult lifetime verkrijgbaar in Fine ( de pellets) en Mash (Het poeder) Mijn parkietjes eten geen pellets dus dan is de Mash wel een uitkomst

Dat zijn dus de sooten waar ik makkelijk aan kan komen. Maar ik wil van jullie graag weten:
* met welke soort kan ik het beste beginnen en eventueel, naar welke soort moet ik later dan overstappen? Ook als dit een andere soort is dan ze in Den Haag verkopen, want dan bestel ik het gewoon bij een vogelarts.

Afijn, ik ben inmiddels wel redelijk overtuigd van het goeddoen van pellets, zolang het wordt aangevuld met groenvoer en af en toe wat trosgierst, ik heb alleen nog een paar vraagjes;

* Pellets worden dus gezien als gevarieerde voeding, waarbij en parkiet niet zijn lievelingszaadjes eruit pikt. Maar wat als een parkietje dat bij zijn gewone zaad al niet doet? Als hij keurig alles opeet? Zijn pellets dan wel nodig? Of kan je hem dan net zo goed aan het zaad laten?

* Hoe oud moet een parkietje minimaal zijn om het over te zetten op pellets? Het is me inmiddels duidelijk dat het makkelijker blijkt om een jong parkietje over te zetten dan een oudere (uitzonderingen daar gelaten). Maar als ik een jong parkietje neem, moet hij natuurlijk eerst wennen aan zijn omgeving, de rit van de kweker naar mijn huis zal ook de nodige stress te weeg brengen, en als ik hem dan ook nog eens zijn voer 'afneem', lijkt me dat niet al te prettig voor hem. Uiteraard ga ik het bekende schema voor het overzetten hanteren, maar wanneer zal ik hiermee beginnen? Als ik zelf het idee heb dat het parkietje gewend is? Of iets later? Of juit meteen?

Ik bombardeer jullie weer met een lap tekst, ik weet het sorry! Ik heb geprobeerd alleen de vragen te stellen die ik nog niet gevonden had in andere topics! Als ik ergens overheen heb gelezen: excuses! Verwijs me maar door! Zo niet dan hoop ik dat jullie de tijd hebben om de rest van de vragen te beantwoorden! En ik heb geduld, ik verwacht niet dat jullie binnen 10 minuten alle vragen beantwoord hebben :) neem de tijd!

Caradow

Ik kom hier vanavond even op terug, heb nu geen tijd, maar zal je vragen proberen te beantwoorden (ik weet er vrij veel vanaf ;))

Mars

#2
Ik kan alvast beginnen...

De soort pellets: het beste kun je harrison's geven en dan high potenty fine. In principe kun je gewoon beginnen met pellets en goed in de gaten houden of je parkietje wel eet. Door de verandering van omgeving is alles toch al anders en je hebt een grote kans dat je parkietje dan wel aanneemt dat hij blijkbaar voortaan pellets te eten krijgt. Timo at het de eerste dag meteen bij mij. Je kunt het een dag aanzien en lukt het niet kun je hem eerst zaadjes geven en als hij wat gewend is overzetten.
Belangrijk bij het overzetten is het wegen, dus je weegt eerst je parkietje en het mag daarna max 10% lichaamsgewicht verliezen. Ook het in de gaten houden van de ontlasting is daarnaast belangrijk: wordt deze zwart dan is het tijd voor eten (zaad). Verdere tips heb je vast allemaal al gevonden (spiegeltjes, zelf eten enz.).

De pellets zijn in eerste instantie nogal groot voor je gevoel, maar dat valt reuze mee. Om je parkietje te laten wennen kun je het even fijnmalen en dat tussen grovere stukken doen of even een papje maken en ze het laten proeven.

De meeste parkietjes eten niet alle zaadjes op en dan nog is het niet vergelijkbaar met de voedingswaarde van de pellets: als je leest wat daar allemaal inzit (zie ook de site van Harrisons)... Het lui worden van de maag/darmkanaal is wel iets waar ik ook nieuwsgierig naar was. Daarom heb ik besloten om af en toe even een beetje zaadjes te geven, dat vinden ze echt heel lekker, maar doordat het daarna ook op is, gaan ze rustig door met pellets eten. Als ik jou was zou ik je parkietje pas weer zaad aanbieden na een week of drie, asl je zeker weet dat je parkietje over is.

Zelf heb ik ervaren dat het erg moeilijk was om Jim als alleenstaand parkietje over te zetten, maar ik denk dat het met een jong parkietje dat niet eerst zaad aangeboden krijgt vrij snel lukt. Bovendien is Jim een echte koppige, eigenwijze dame. Ik zou in eerste instantie niet kiezen voor de afbouwmethode waarbij er steeds minder zaad wordt gegeven, maar gewoon alleen pellets aanbieden en 's avonds ter aanvulling zaad geven als de pellets niet voldoende gegeten zijn. Als je keurig het gewicht bijhoudt moet dat goed gaan.

Volgens mij kun je een parkietje dat zelfstandig eet gewoon overzetten. Als je googled op kwekers die parkietjes op pellets hebben, dan zie je dat zij het ook vanaf het begin aanbieden, soms half om half met zaad ('s ochtends of 's middags/'s avonds).

Zo voldoende vragen beantwoord of ben ik nog wat vergeten?

Groeten Marcia

PS: veel plezier met het uitzoeken en tam maken  :D
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Citaat van: Cropje op maart 26, 2007, 15:21:56
Verder wordt als keerzijde aangegeven dat het maag/darmkanaal 'lui' zou worden van pellets. De maag en darmen hoeven geen hele zaadjes meer te verwerken, want alles zit al samengepakt in een pellet, daarbij went het maag/darmkanaal dan specifiek aan de pellets en zou de parkiet moeite krijgen met ander voer. Persoonlijk denk ik dat als er regelmatig groenvoer wordt gegeven en af en toe een beetje trosgierst, dat het stelsel dan goed actief blijft. Verbeter me indien nodig svp.Dit is een vraag waar ik ook nog geen bevredigend antwoord op heb gekregen. De een zegt dit en de ander dat, maar echt iets waar ik mee kan heb ik nog niet gezien. Hier krijgen ze pellets en groen, trosgierst kregen ze maar zelden, maar heb ik ivm Moppie toch maar helemaal afgeschaft. Als ik het een beetje logisch probeer te beredeneren, zeg ik als leek, dat inderdaad groenvoer het maagdarmstelsel ook goed aan het werk houd met vezels.

Er wordt verder gesproken over pellets als zijnde een gevarieerde voeding. Dat begrijp ik niet helemaal, want in principe krijgt het parkietje elke dag hetzelfde. Ik neem aan dat het "gevarieerd" slaat op het feit dat er heel veel verschillende zaden in pellets zitten. Ja, er zit gewoon heel veel in, samengeperst in 1 brokje, kan niet gesnackt worden...  Realiseer je wel dat je met pellets wat duurder uit bent als met zaad. (hoewel ik het zelf redelijk mee vind vallen)

Dan komt de vraag: welke pellets? Ik zweer bij Harrisons.. Nutribird is ook goed (verkrijgbaar in de dierenwinkel)
Soorten
HIGH POTENCY FORMULAS™  voor overstapperiode, verzwakte vogels en voor sommige papegaaiensoorten vaste soort

ADULT LIFETIME FORMULAS™ voor de volwassen vogel, die al is ingesteld op Harirsons
PEPPER LIFETIME FORMULA™ (zelfde als adult lifetime, maar dan met meer smaak?)
JUVENILE FORMULA™  (Voor de handvoeding?)
POWER TREATS™ with Organic Palm Fruit Oil.  snoepgoed (verantwoord)
CERTIFIED ORGANIC SEEDS - WILD WINGS™ Voor wilde vogels ook wel als aanvulling op het pelletdieet
AVIAN ENZYME™  (Vogels met problemen bij de vertering?)
NEONATE FORMULA™ (Voor de handvoeding? van bepaalde soorten)
RECOVERY FORMULA™ (Voor vogels die herstellen van een ziekte oid? wat ik begrijp om te geven door de VA, via Kropnaald)

En alsof je dan nog niet genoeg te kiezen hebt, zijn de meeste van bovengenoemde voersoorten ook nog eens in verschillende maten verkrijgbaar:

Maten
Course (groot, ik denk voor papagaaien en niet voor parkieten?)
Fine (geen idee of parkietjes dit weg krijgen?)Ja hoor, gaat prima, tenminste hier wel ;)
Super fine (lijkt me wel een goed maatje?) Deze is er volgens mij nog niet zo heel lang geleden bij gekomen
Mash (fijngemalen pellets, ik vraag me af of dit wel goed is? Zo heeft het snaveltje toch niets meer te doen?)

* met welke soort kan ik het beste beginnen en eventueel, naar welke soort moet ik later dan overstappen? Ook als dit een andere soort is dan ze in Den Haag verkopen, want dan bestel ik het gewoon bij een vogelarts.
Mijn VA raad altijd aan om te starten met de High Potency. Hier zitten net even wat meer stoffen in die helpen bij het "schoonmaken" van het lichaampje zeg maar, het verwijderen van verkeerde stoffen. Na een half jaar of een jaar stap je dan over op de Adult Lifetime

* Pellets worden dus gezien als gevarieerde voeding, waarbij en parkiet niet zijn lievelingszaadjes eruit pikt. Maar wat als een parkietje dat bij zijn gewone zaad al niet doet? Als hij keurig alles opeet? Zijn pellets dan wel nodig? Of kan je hem dan net zo goed aan het zaad laten? Dan nog zit er in een zaadmengsel, ook XtraVital, net iets minder dan in pellets. XtraVital is het beste zaadmengsel dat het meest gevarieerd is. De pellet staat hier nog net een stap boven. (vind ik) Maar ik ben er van overtuigd dat geen enkele parkiet elk zaadje eet, er word altijd wel wat gemorst of verdoezeld denk ik, maar dat is te verwaarlozen wanneer het om Xtravital gaat

* Hoe oud Ik zou net als Marcia zegt, een poging wagen gelijk als hij bij je is. Sommige parkieten zijn zo overdonderd de eerste dagen, dat je alles met ze kunt doen (nou ja, je begrijpt me wel) Als je ze dan gelijk kunt laten merken dat pellets eten zijn, dan ben je met een kleine beetje geluk al klaar... ik doe zelf altijd een paar pellets tot een papje maken en met een theelepeltje aan bieden, probeer een drupje in de snavel te krijgen, zodat ze de smaak ervaren. Dan ook alleen pellets aanbieden en in de avond wat zaad ter aanvulling wanneer er niet voldoende gegeten is. Ze mogen zeker niet met een lege krop gaan slapen. Bij Ukkie was dat genoeg, maar ik moet zeggen dat ik met Ukkie en jonger het voordeel heb gehad van zien eten is eten. Coco is overgezet op de wen-er-maar-an manier.. overdag geen zaad, alleen pellets in de bakken en 's avonds een klein beetje zaad voor het slapen gaan. Geen volledige maaltijd, maar net dat er wel wat gegeten is. Coco was binnen 3 dagen over.

Wanneer je het niet vertrouwt, denkt dat de kleine niet genoeg eet van de pellets, schroom niet maar ga aan het zaad, Neem geen onnodige risico's. Probeer het een keer op de wen-er-mar-an manier, werkt dit niet, stap over op het schema. Weeg de kleine elke dag op het zelfde tijdstip, observeer de poep..

Ik denk dat je zeer zeker goed gebruik kunt maken van het moment dat de kleine naar jou toe verhuist. Tenzij het naturlijk TE erg gestresst is, maar dat merk je zekf het beste... Zit het stilletjes op de stok en kun je bijna alles doen, dan kun je dat gebruiken. is het gelijk een fladderende stresskip, laat hem dan maar even met rust.

Succes! mijn PBbox staat open voor klaagzang, frustraties en bemoedigende woordjes ;) (geloof me, je bent niet de eerste ;)

(volgens mij heb ik aanvullingen met rood erin geschreven, maar de pc waar ik nu op zit laat dat niet zien.. (mankeert vanalles aan, als het niet duidelijk is, laat het dan even weten :))

Cropje

Marcia en Caradow,

Hartelijk dank voor jullie reacties weer!!!

Ik ga in ieder geval Harrison's Adult Lifetime aanschaffen, formaatje fine.

Ik ga, zoals jullie aanraden, proberen om hem meteen om te zetten. Ik ga van de week een digitale weegschaal kopen, zodat ik zijn gewicht goed in de gaten kan houden (nog tips? ik denk zelf aan zo'n weegschaal met een 'bak' erbovenop en dan maar hopen dat het parkietje er een paar seconden in wil blijven zitten).

Verder leg ik keukenrol op de bodem wat ik elke dag vervang, zo kan ik goed zien of de poepjes goed en veel zijn. (keukenrol zonder printje -inkt- erop natuurlijk, of is dit zonder printje erop ook gevaarlijk als hij eraan gaat knagen?)

En hoeveel pellets moet ik precies geven? Is het een bepaald percentage van het lichaamsgewicht in grammen? Of verschilt dat per parkiet? Hoeveel eten die van jullie?

En als hij 's avonds nog steeds niet heeft gegeten moet ik hem toch wat zaadjes geven, zodat hij niet met een lege krop gaat slapen. En hoeveel is dat dan? Is er dan een kans dat hij door de schrik en de verandering ook de zaadjes niet eet? En wat doe ik dan? Moet ik in zo'n geval bijvoeren? Want dan moet ik voor de zekerheid misschien ook alvast wat Juvenile halen?

Verder hebben jullie het over een beetje fijnmalen (mijn plan: de helft fijnmalen, de helft heel laten, en door elkaar in zijn bakje doen), maar jullie hebben het ook over een papje maken en ze laten proeven. Waar maak je dat papje dan mee? Fijngemalen pellets en water? Of met wat anders? Melk ofzo? Ik vraag me af of ze dat wel af kunnen breken...

Als het allemaal goed gaat gewoon pellets geven en na een week of drie pas weer zaadjes, voor de zekerheid. Mag ik in de tussentijd wel al proberen met verschillende soorten fruit en groente (ik denk het wel, ik denk zelfs dat het moet, maar ik vraag het even voor de zekerheid). Verder had ik voor Arie groen, want groeide uit zijn zaadjes. Mag ik dit groen (afgeknipt, dus zonder de zaadjes eraan) ook geven? En is er dan de kans dat hij het groente en fruit gaat eten in plaats van de pellets?

Caradow je schrijft dat je een papje van pellets met een theelepeltje aanbiedt, maar doe je dat gewoon in de kooi waar het vogeltje dan zit? En vliegt hij dan niet weg? Of heb je het alleen met tamme parkietjes geprobeerd? Of houd je het parkietje vast (daar ben ik een beetje huiverig voor)?

Ook schrijf je dat ik even moet googlen op kwekers die parkietjes op pellets hebben. Ik heb dit geprobeerd maar vind er geen info over. Misschien heb jij nog ergens wat links voor me?

Tijdens het googlen vond ik wel de volgende links:
http://www1.tip.nl/~t146147/Pellets%20voeren.htm
en
http://www.parkieten-revue.com/Vlaams/forumvraag_over_pellets.htm
Geen parkietenkwekers, maar wel informatie over pellets en parkietachtigen.

Nu gaat het mij uiteraard niet om kweekresultaten, want ik kweek niet. Wel vraag ik me af of de slechte kweekresultaten komen doordat pellets slecht zijn OF doordat ouders geen pellets aan huur kroost voeren?  Ik las zelfs een reactie waarbij iemands vogel minder goed in de veren zat met pellets. Ik vraag mij af of dit uberhaupt wel door de pellets kwam en of dit niet de beginperiode is geweest en dat de de persoon te vlug is gestopt. Er spreken namelijk ook wat Harrison gebruikers die prima kweken.

Verder vraag ik me af hoe het zit met de stank en het uiterlijk van de poepjes? Volgens de laatste site krijg je stinkende poepjes die meer op plakkaten lijken en aan de pootjes klonteren. Dit ging om Nutribird, met Harrisons lees ik geen problemen. Hebben jullie last van rare/stinkende poepjes sinds jullie pellets voeren?

Ten slotte nog een vraagje over de Mash. Ik schreef in mijn vorige stukje dat ik twijfel of dit wel goed is, ik vraag me af of het snaveltje dan nog wel wat te doen heeft. Er hoeft bij pellets natuurlijk al niet gepeld te worden, en als er dan ook nog geen stukjes van de pellets 'afgeknaagd' hoeven te worden... Aan de andere kant: misschien is Mash wel fijner voor een jong vogeltje? Het eet natuurlijk nog niet zo lang zaad... Nou ja, als jullie hierover een mening hebben hoor ik het graag!

WEER zo'n lang verhaal! Sorry jongens, als ik lastig wordt moeten jullie het echt zeggen hoor!

P.S.: Caradow, je aanvullingen zijn inderdaad in het rood in beeld gekomen! Prima! En dat ik wat duurder uit ben dan met gewoon zaad kan me weinig schelen, zolang het goed is voor het parkietje. Ik ben een 'arme student', maar heb een spaarpotje opgebouwd voordat ik met parkietjes begon en dat houd ik ook zoveel mogelijk bij.


Mars

#5
Haha, dan probeer ik het ook zo:

Citeer
Ik ga, zoals jullie aanraden, proberen om hem meteen om te zetten. Ik ga van de week een digitale weegschaal kopen, zodat ik zijn gewicht goed in de gaten kan houden (nog tips? ik denk zelf aan zo'n weegschaal met een 'bak' erbovenop en dan maar hopen dat het parkietje er een paar seconden in wil blijven zitten).
digitaal keukenweegschaaltje: ik lok ze er dan op met of een stukje trosgierst (eerst wegen, dan met trosgierst op nul zetten) of wat zaadjes, vooral voor pellets etende parkietjes een tip. Lastig als ze nog niet tam zijn... ehm... weegschaaltje op de grond van je (grote! haha) kooi zetten?

Verder leg ik keukenrol op de bodem wat ik elke dag vervang, zo kan ik goed zien of de poepjes goed en veel zijn. (keukenrol zonder printje -inkt- erop natuurlijk, of is dit zonder printje erop ook gevaarlijk als hij eraan gaat knagen?)
Ze zeggen wel dat het niet goed is omdat het wel gebleekt is. Ik gebruik meestal een wit papier (ook gebleekt), waar je wat moeilijker aan knaagd. Leg er ook vooral pellets op!

En hoeveel pellets moet ik precies geven? Is het een bepaald percentage van het lichaamsgewicht in grammen? Of verschilt dat per parkiet? Hoeveel eten die van jullie?
Ik doe ongeveer een Xtravital schepje (of twee kleine theelepeltjes), maar leg het in het begin over al neer en dus ook in ruime hoeveelheid. En je kunt aan pellets heel goed zien als ze op zijn (dan is alles weg) du
s ik geef wel eens wat bij daarna. Ze kunnen zich er niet aan overeten. Net als met zaad verschilt het per parkiet en per dag.

En als hij 's avonds nog steeds niet heeft gegeten moet ik hem toch wat zaadjes geven, zodat hij niet met een lege krop gaat slapen. En hoeveel is dat dan? Is er dan een kans dat hij door de schrik en de verandering ook de zaadjes niet eet? En wat doe ik dan? Moet ik in zo'n geval bijvoeren? Want dan moet ik voor de zekerheid misschien ook alvast wat Juvenile halen?
Ik zou ongeveer een theelepeltje geven 's avonds. Eerste avond nog niet meteen: parkietjes eten wel vaker niet meteen. Maar zorg wel dat hij binnen 24 uur eet. En dan daarna iedere avond wel. Je kunt in plaats van juvenile ook gewoon gestampte pellets gebruiken. En aanmengen met water. Maar wil je liever juvenile, PB me dan even. Dan stuur ik je even wat op. Heb het toevallig in huis en het is jammer als je een hele zak moet halen. Koop bij de DA even een klein spuitje voor de zekerheid (5 ml), lukt het niet om het vanaf een lepeltje te geven dan zul je hem moeten vastpakken. Maar zoals je al eerder hebt kunnen lezen, moest ik dat ook doen met Quint, omdat hij niet at (ook geen zaad).

Verder hebben jullie het over een beetje fijnmalen (mijn plan: de helft fijnmalen, de helft heel laten, en door elkaar in zijn bakje doen), maar jullie hebben het ook over een papje maken en ze laten proeven. Waar maak je dat papje dan mee? Fijngemalen pellets en water? Of met wat anders? Melk ofzo? Ik vraag me af of ze dat wel af kunnen breken...
Goed fijngemalen pellets met water. Of met wat sinaasappelsap of een uitgeperst mandarijntje. NOOIT een parkiet melk geven ;)

Als het allemaal goed gaat gewoon pellets geven en na een week of drie pas weer zaadjes, voor de zekerheid. Mag ik in de tussentijd wel al proberen met verschillende soorten fruit en groente (ik denk het wel, ik denk zelfs dat het moet, maar ik vraag het even voor de zekerheid). Verder had ik voor Arie groen, want groeide uit zijn zaadjes. Mag ik dit groen (afgeknipt, dus zonder de zaadjes eraan) ook geven? En is er dan de kans dat hij het groente en fruit gaat eten in plaats van de pellets?
Er wordt geadviseerd de eerste dagen op pellets geen groente en fruit te geven. Maar ik moet toegeven dat ik die regel niet altijd volg: ik denk dan met alleen groente kan een parkietje zich niet voeden en ik heb liever dat ze daar wat van binnen krijgen dan helemaal niets. Zie je nou wel dat het gebruikt wordt als hoofdvoeding, dan moet je het niet geven. Maar jonge parkietjes eten groente meestal toch niet meteen, zonder voorbeeld.

Caradow je schrijft dat je een papje van pellets met een theelepeltje aanbiedt, maar doe je dat gewoon in de kooi waar het vogeltje dan zit? En vliegt hij dan niet weg? Of heb je het alleen met tamme parkietjes geprobeerd? Of houd je het parkietje vast (daar ben ik een beetje huiverig voor)?
Volgens mij hield Renate haar parkietjes altijd een beetje vast: met de pootjes op de stoelleuning zeg maar.

Ook schrijf je dat ik even moet googlen op kwekers die parkietjes op pellets hebben. Ik heb dit geprobeerd maar vind er geen info over. Misschien heb jij nog ergens wat links voor me?

Het was wat lastig te vinden, maar zoek maar op valkparkieten en pellets. Dan kom je al verder.


Nu gaat het mij uiteraard niet om kweekresultaten, want ik kweek niet. Wel vraag ik me af of de slechte kweekresultaten komen doordat pellets slecht zijn OF doordat ouders geen pellets aan huur kroost voeren?  Ik las zelfs een reactie waarbij iemands vogel minder goed in de veren zat met pellets. Ik vraag mij af of dit uberhaupt wel door de pellets kwam en of dit niet de beginperiode is geweest en dat de de persoon te vlug is gestopt. Er spreken namelijk ook wat Harrison gebruikers die prima kweken.
Dit is dus iets waar ik naar gekeken heb. Met harrison zijn er geen kweekproblemen en is het soms zelfs beter. Met nutribird kwam ik kweekproblemen en slechte ontlasting tegen. Dus ik zou niet nutribird geven. Heb het overigens hier zelf door/ bij de harrison gegeven (is een stuk goedkoper en ik dacht, ik laat ze kiezen), nou zelfs als de pellets op waren: de gekleurde nutribird pellets lieten Jimmy, Winky en Layla gewoon liggen!

Verder vraag ik me af hoe het zit met de stank en het uiterlijk van de poepjes? Volgens de laatste site krijg je stinkende poepjes die meer op plakkaten lijken en aan de pootjes klonteren. Dit ging om Nutribird, met Harrisons lees ik geen problemen. Hebben jullie last van rare/stinkende poepjes sinds jullie pellets voeren?
Klopt wat jij schrijft: harrison is geen probleem (wel anders dan zaadpoepjes/groter/iets minder snel droog) en de klachten die ik tegen kwam was met nutribird of andere pellets.

Ten slotte nog een vraagje over de Mash. Ik schreef in mijn vorige stukje dat ik twijfel of dit wel goed is, ik vraag me af of het snaveltje dan nog wel wat te doen heeft. Er hoeft bij pellets natuurlijk al niet gepeld te worden, en als er dan ook nog geen stukjes van de pellets 'afgeknaagd' hoeven te worden... Aan de andere kant: misschien is Mash wel fijner voor een jong vogeltje? Het eet natuurlijk nog niet zo lang zaad... Nou ja, als jullie hierover een mening hebben hoor ik het graag!
Mash is meer als uiterste noodzaak. Hier bleek dat ze de verpulverde/kapotte harrison (wat mash dus is) na een paar dagen lieten liggen tot alles op was en dan pas dat op aten. Vooral toen ik Jim over probeerde te zetten dacht ik dat de brokjes te groot of te hard waren 9de eerste poging was ze drie maanden), maar mevrouw bliefde ze gewoon niet, totdat ze de anderen er van zag eten. En dan zijn krokente brokje toch lekkerder, dan dat poeder. Quint snoept er hier ook gewoon van, dus het lijkt mij geen probleem hoor!


En ook bij mij geldt, PB maar hoor! Enne ook als je toch graag wat juvenile achter de hand wilt hebben.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Ik ga van de week (met een beetje mazzel morgen) even naar de megasores in Den Haag. Pet's Place Megastore bezoeken! Daar lees ik zo af en toe wat over, hier op het forum. Ik ben al een hele tijd nieuwsgierig! Kan ik mooi wat nieuwe speeltjes e.d. kopen voor het nieuwe parkietje. Nog tips? Jullie kennen m'n kooi, ruimte zat! En desnoods haal ik er een 'oud' speeltje uit om er iets nieuws in te hangen!
Verder zit er een Blokker in de Megastores en laten die nou net 2 digitale weegschalen in de aanbieding hebben! Ik heb hier maar even een plaatje bij gedaan, mocht er nog iemand op zoek zijn! Ik denk dat ik ga voor degene met de bak erop, ik denk dat er een grotere kans is dat een parkietje daar lang genoeg in blijft zitten.
En tja, als ik dan toch in Den Haag ben, dan ga ik ook meteen even langs de Vogelkelder natuurlijk! Ben erg benieuwd. Zowel naar de Vogelkelder als naar Pet's Place!
Ik vrees dat ik wat contanten en GEEN pinpas mee ga nemen :P ;)

[verwijderd door de beheerder]

Chicowen

Hej Cropje,

Ik heb zelf de weegschaal van Soehnle (zonder die bak er op) en mijn parkietjes zien het als speelgoed dus gaan er met gemak op zitten! Ze vinden het geweldig!
Ik denk dat ze degene met die bak erop eerder eng zullen vinden, omdat de bak zo diep is.
Op die weegschaal met die glazen plaat kun je ook gemakkelijk even wat voer leggen (en dan de weegschaal tarreren (schrijf je dat zo? :S) zodat deze weer op 0 staat) en ze zo op de weegschaal lokken.
Mijzelf bevalt die onderste weegschaal met glazen plaat dus zeer goed.

Liefs Marjolein
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Ik hoef niks meer te zeggen ;)

ik zet zelf altijd een litermaat op de weegschaal, stel hem dan in op nul en zet piet in de litermaat ;)

Ik heb de jonge vogels altijd vastgepakt om met theelepeltje te werken, maar dat was maar 1 keer nodig. daarna was het klaar. Behalve dan met Moppie maar die moest 3 keer per dag medicijnen.. dus die moest wel in de hand...

Cropje

Hoi allemaal!

Nou ik heb er vandaag een shop-dag van gemaakt voor m'n nieuwe pietje :)

Eerst naar de Megastores. Bij de Blokker nog eens goed naar de weegschalen gekeken, en wat bleek? Ze waren precies hetzelfde, allen bij die ene zat er een bak BIJ! De bak kon eraf en dan zag hij er precies zo uit als die andere ALLEEN hij kon 5 kg wegen en die andere maar 2 kg, ze waren verder even nauwkeurig. Het is dus de weegschaal met bak geworden.

Toen naar de Xenos (ik dacht, laat ik maar eerst alle andere winkels doen voor ik de Pet's Place in ga, anders koop ik hem leeg :p). Bij de Xenos vond ik mooie lijstjes die ik nog zocht voor Arie's foto's. Die gaan dus binnenkort ook aan de wand. Verder zag ik DE winkelwagentjes staan en ik kon me niet inhouden...

En toen eindelijk naar de Pet's Place! Eerst langs de kattenafdeling voor van die kattenballetjes, een pakketje van 3, twee balletjes en een 'rolletje' (weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar het ziet er zo uit alleen dan in andere kleuren: http://www.dierenwebshop.nl/images/trixie/balletje_rolletje.jpg).

En toen viel mijn oog op zogenaamde 'spreekparels' van Vitakraft. Eigenlijk vind ik het onzin, en op het plaatje stonden dezelfde zaadjes als in een gewone zak zaadmengsel, maar ja, baat het niet dan schaadt het niet dacht ik, met de 'zangtalenten' van Arie in m'n achterhoofd (Arie was geen prater) en ze waren ook zo goedkoop (ja, slechte gedachte ik weet het :p).

Vervolgens bleken de mineralen zitstokken in de aanbieding, dus een 15 cm lange gele mineralen zitstok van Adori meegenomen.

Toen zag ik nog een ruifje liggen, leek me wel handig om groente in aan te bieden. Zeker in het begin, dan hoef ik niet met mijn hand in de kooi als het parkietje nog niet tam is, en kan ik toch groenvoer aanbieden!

En dan die parkietjes! Wat heerlijk om weer even wat parkietjes in levende lijve te zien!!! Dat was bijna twee weken geleden, echt afkicken! Ze maakten lekker veel herrie (hun medevogels ook trouwens!) en echt verbazingwekkend hoe sommige parkietjes gewoon zaten te slapen ondanks die herrie! Heerlijk om weer eens wat van die lieve beestjes te zien!

Toen liep ik de winkel uit (na afrekenen uiteraard). Sta ik buiten, bedenk ik me dat ik eigenlijk vooral de Pet's Place in ging om even te kijken of ik de reismand van Sanne kon vinden... Dus ik weer terug :P Ze hadden het mandje wel, maar alleen in maatje Mega! Dat was een kooi op zich! (nou ja, bijna dan) Ik ga Sanne even pben welke maat zij heeft...

En toen het grote feest! Op naar de Vogelkelder! Prachtige zaak! Meteen even pietjes wezen kijken! Superleuk! Weer een gezellige drukte en weer een paar pietjes die er verbazingwekkend genoeg doorheen leken te slapen!

Vervolgend daar ook nog even gekeken naar de reiskooien, zelfde verhaal, alleen maatje Mega. Toen natuurlijk op naar de Harrison's... OPPERDEOP! Dat was wat minder, ze hadden wel de kleine zak Adult Lifetime Fine, maar ik wil eerst kijken of ik het pietje over kan zetten... Van de High Potenty was er alleen de grote zak course formaat... Ze worden wel besteld, maar waarschijnlijk komen ze pas vrijdag... en ik weet niet zeker of ik dan de tijd heb om naar Den Haag te gaan (het is toch een ruim uur reizen vanaf mijn huis).

Dus ik heb alle dierenartsen in de buurt en die in de buurt van m'n ouders gemaild of ze er voor die tijd aan kunnen komen, of het misschien in voorraad hebben... Het plan is namelijk om ZONDAG een parkietje uit te gaan zoeken. :D:D:D Dus het zou wel fijn zijn als ik dan inderdaad de truc uit kan halen dat hij aan de pellets went tegelijk met de nieuwe omgeving...

Jullie horen het als er nieuws is hoor!

P.S.: Caradow een litermaat is een maatbeker? En vind je parkietje dat niet vervelend? Ik kan me voorstellen dat hij gaat fladderen, en dan staat hij niet meer op de weegschaal...

Cropje

Nieuws:

Ik ben een stuk ongeduld. Mailen ging me niet snel genoeg.

Ik heb net even een dierenarts gebeld die echt 10 minuutjes fietsen bij m'n ouders vandaan woont. Ze herkenden Harrison's meteen, sterker nog, ze bestellen elke woensdag en dan is het donderdag binnen! En laat het nou net woensdag zijn!!! Dus vrijdag (als ik weer bij m'n ouders ben) kan ik het op komen halen! Ik ben helemaal blij! Ze hebben me ook meteen in het systeem gezet en ik heb hun nummer in m'n mobiel opgeslagen, dus mocht er ooit nog iets zijn met een parkietje en m'n computer doet weer raar, dan heb ik het nummer bij de hand!

Vervolgens het tuincentrum (ook bij m'n ouders) gebeld waarvan ik dacht dat ik er wel eens zo'n reismandje heb zien staan. En ja hoor! Ook die komen donderdag binnen, dus ze houden er eentje apart voor me zodat ik hem vrijdag op kan komen halen! Gelukkiger kunnen ze mij niet maken :D

Nu alleen nog even ergens een stokje regelen, maar ik denk dat ik die in het tuincentrum wel vind, en anders fiets ik meteen even langs een bouwmarkt.

Ik ben blij :D:D:D

Caradow

Yep een litermaat is een maatbeker.. En door de hoogte kunnen ze er niet zomaar uit fladdren :)

Cropje

Nou, zoals jullie gelezen hebben is Spetter gearriveerd!

Ik heb haar gisteren gewogen toen ik thuis kwam (uur of 3) en ze woog toen 46 gram.

Vanmorgen om een uur of 9 woog ze 42 gram! Dat is dus al bijna de 10%!  :o

Ik heb wat pellets op mijn hand gelegd en die aan haar aangeboden. Ze begreep wel dat het eten was denk ik, want ze pakte het meteen in haar bekkie en 'kauwde' erop. In eerste instantie beet ze een pellet in twee stukken en daarna nam ze de stukken apart nog in haar bekkie. Hierbij kwam een hoop poeier vrij, geen grote brokken meer. Maar ik weet nu niet of ze de pellets alleen verpulverd heeft, of dat ze ook iets heeft binnen gekregen. Ik heb geprobeerd het poeier te wegen van de 6 pellets die ze verpulverd heeft en daarna 6 hele pellets, maar dit weegt minder dan 1 gram, dus mijn weegschaal kan dat niet wegen.

Ondertussen gaat ze wel vaak even met haar tongetje ergens overheen. Ik weet niet of dat is omdat ze even wil proeven/voelen wat het is of dat ze echt honger heeft...

Weten jullie hoe ik er het beste achter kom of ze nu eet of niet?

Ik ga haar in ieder geval vanmiddag om een uur of 3 weer wegen en tot die tijd nog een paar keer proberen pellets aan te bieden uit m'n hand...

roha

Hoi,

Ik denk dat je haar toch ook zaad moet aanbieden.
Je weet niet met zekerheid of ze zo jong is.
De meesten schatten haar ouder, waardoor ze dus ook al langer op zaden leeft. Hierdoor moet je haar goed overzetten op de pellets. Gebruik 1 van de manieren die beschreven is, er zit er altijd wel 1 tussen die werkt bij jou Spetter.

Hanneke

Caradow

Citaat van: Cropje op april 02, 2007, 10:56:18
Nou, zoals jullie gelezen hebben is Spetter gearriveerd!

Ik heb haar gisteren gewogen toen ik thuis kwam (uur of 3) en ze woog toen 46 gram.

Vanmorgen om een uur of 9 woog ze 42 gram! Dat is dus al bijna de 10%!  :o

Ik heb wat pellets op mijn hand gelegd en die aan haar aangeboden. Ze begreep wel dat het eten was denk ik, want ze pakte het meteen in haar bekkie en 'kauwde' erop. In eerste instantie beet ze een pellet in twee stukken en daarna nam ze de stukken apart nog in haar bekkie. Hierbij kwam een hoop poeier vrij, geen grote brokken meer. Maar ik weet nu niet of ze de pellets alleen verpulverd heeft, of dat ze ook iets heeft binnen gekregen. Ik heb geprobeerd het poeier te wegen van de 6 pellets die ze verpulverd heeft en daarna 6 hele pellets, maar dit weegt minder dan 1 gram, dus mijn weegschaal kan dat niet wegen.

Ondertussen gaat ze wel vaak even met haar tongetje ergens overheen. Ik weet niet of dat is omdat ze even wil proeven/voelen wat het is of dat ze echt honger heeft...

Weten jullie hoe ik er het beste achter kom of ze nu eet of niet?

Ik ga haar in ieder geval vanmiddag om een uur of 3 weer wegen en tot die tijd nog een paar keer proberen pellets aan te bieden uit m'n hand...

Je hebt haar wel op 2 totaal verschillende tijden gewogen, dat kan heel veel verschil maken. Je kunt in principe vandaag gewoon lekker met de pellets doorgaan. Als je merkt dat het alleen nog verpulveren is en niet eten, dan geef je haar vanavond (uur of 7/8) wat zaad en probeer je het morgen weer opnieuw. Tenzij ze nu ondertussen zwarte ontlasting heeft... maar dat weet je zelf ook wel ;)

wat je eventueel ook nog zou kunnen doen, is nu tussen de pellets op je hand enkele (echt enkele) zaadjes aanbieden. zo is het nog duidelijker dat de pellets eten zijn.

@ Roha: Hoe bedoel je, leeftijd maakt geen verschil met het omzetten?

roha

Ik bedoel ook niet zo zeer de leeftijd, maar de tijd dat ze gewend is om alleen zaad te eten.
Hoe langer ze gewend zijn om zaad te eten, des te moeilijker kan het zijn om ze pellets te leren eten. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!!
Ik had begrepen van Cropje dat ze direct over wilde gaan op de pellets, als haar nieuwe aanwinst zou arriveren. Vandaar dat ik aangaf om toch ook nog zaad aan te bieden.

Hanneke

Cropje

Elke keer als ik pellets aanbied, hapt ze wel, ze neemt ze allemaal in haar bek, bijt ze in tweeen en neemt de twee stukken ook in haar bek en verpulvert ze. Ik ben nog steeds niet zeker of ze ze ook echt eet (dat de kruimels die daarbij overblijven echt restjes zijn) of dat ze ze alleen verpulvert.
En paar minuutjes geleden kwam het eerste 'rare' poepje eruit. Hij was niet zwart maar wel waterig (ze had wel net gedronken). Er zit een plaatje bij.
Ik heb haar net gewogen...41 gram. Het is nu een dag geleden dat ik haar heb gewogen.

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Hoi,

Het gewicht is echt te weinig. Ik weet niet of je haar gisteravond zaad hebt gegeven? Als ze gisteravond nog redelijk heeft gegeten zou ik nog even afwachten, tenminste als je haar in de gaten kunt houden. De ontlasting is niet alarmerend.
Als ze gisteravond nog niet heeft gegeten, dan mag je haar gerust zaad geven.
Probeer in ieder geval voor de avond zaad te geven (een uur of acht) en houd haar gedrag goed in de gaten.

Dat Spetter wel aan het proeven en kauwen is, betekent dat je er bijna bent: ze eet het al bijna. Daarom zou ik nog even een paar uur afwachten. En eventueel kun je even een stukje groente proberen (of desnoods piepklein stukje trosgierst). Het is een flinke dame trouwens: 46 gram.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Ze heeft de hele middag lekker zitten spelen en kwebbelen, nu is ze net gaan slapen. Ze zit er wel boller bij dan normaal.

Haar pellets heeft ze over de grond van haar kooi gestrooid, er zijn er een flink aantal verkruimeld, maar echt gegeten heeft ze ze niet volgens mij.

Ik weet dat jullie eigenlijk vinden dat ik tot 8 uur moet wachten, maar het feit dat ze zo bol zit bij het slapen baart me een beetje zorgen en het feit dat ik niet zeker weet of ze heeft gegeten ook... zal ik er wat zaadjes bij doen in haar etensbakje?

En zo ja, hoeveel? Half pellets, half zaad, of minder?

Caradow

Als je het niet vertrouwd gooi je er lekker wat zaad doorheen. Begin eens met een halve dagportie