Pellets voor een jong parkietje

Gestart door Cropje, maart 26, 2007, 15:21:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Citaat van: Mars op april 04, 2007, 13:46:03
Ben je de hele dag weg? Want het is eigenlijk wel belangrijk om in de buurt te zijn: je kunt dan in de gaten houden hoe het met je parkietjes gaat. En als ze lijken te eten, kun je ze wat minder lang zaad aan gaan bieden.

groeten Marcia

Ik ben dan wel de hele dag weg, ja, ben dan pas zo rond half vijf terug. Maar ik denk dat ik de beestjes eerst zaad ga geven, als ik opsta en dat ik dan pellets in het bakje doe (driekwart uur later). Ze gaan normaal gesproken ook al meteen in de ochtend eten en eten zich goed vol, zodat het altijd een tijd duurt voordat ze weer gaan eten. Als ik dan thuis kom, hoop ik dat ik kan zien of er wat gegeten is van de pellets en hou ze dan goed in de gaten. (ze gaan echt bedelen als ze honger hebben) en weeg ze dan ook. En dan bied ik ze in de avond weer twee uur zaad aan en bouw dit dan af zoals roha aangaf.


roha

Hoi Hoi,

Ik denk dat dit voor jou de beste oplossing is om het zo te doen.
Als je vogels toch direct gaan eten, dan kan je best na 3 kwartier het zaad weghalen en de pellets erin doen. En natuurlijk 's avonds weer een tijdje het zaad aanbieden. En ik denk dat een spiegel op de bodem ook wel helpt, met wat lekkers erop en daar de mash (verpulverde pellets) een beetje overheen strooien.


parkietenfan

Hoi Hoi,

Ook hier heb ik Binkie om met pellets (Harrison) maar dat ging toch ook niet zo snel hoor.
Ik had op dat moment wel te maken met een lieverdje wat volgens de va wat aan de magere kant was (36 gram en borstbeen goed voelbaar) én ook nog eens een kwakkeltje was ( en is). :(
Ik heb het dus heel geleidelijk gedaan. In het begin gewoon zaad gegeven en buiten haar kooi regelmatig wat pellets aanbieden in een rvs bakje. Dit glimt natuurlijk en geeft ook een beetje het "spiegeleffect". Na een tijdje begon ze er toch wel van te eten. Alleen mevrouw was zo slim dat als ik het dan ik haar bakje deed wat in haar kooi hing dan dacht ze bekijk het maar ;)
Toen heb ik op advies van de va doorgezet en haar 1 dag alleen maar pellets aangeboden. Omdat we er zeker van waren dat ze ze in ieder geval wel eet. Nu gaat het prima maar ze eet ze nog wel steeds uit het rvs bakje wat in haar kooi hangt. Maar het heeft dus echt wel een tijdje geduurd hoor, dus ik zou niet overhaasten.  Misschien is zo'n bakje een optie? Maar ik zou dus eerst goed kijken of ze wel gegeten worden. Na een aantal weken alleen maar pellets, krijgt ze nu toch dagelijks af en toe een klein schepje zaadjes. Voor alle zekerheid, om haar spiermaag niet lui te maken én omdat ik toch ook nog wel tegenstrijdige berichten lees als een vogel alleen maar pellets eet.

Mars

Ik sluit me bij Roha aan. Je kunt het zo aanpakken. Bovendien komt het weekend er aan en dan heb je wel wat meer tijd.
Het enige wat ik je mee wil geven als je er overdag niet bent: als je zeker weet dat ze het eten, zo maar op een dag, geef dan de volgende dag wel eerst nog wat zaad. Ik maakte namelijk de vergissing bij Jim dat ik het haar echt zag eten, maar dat ze de volgende dag zichzelf met al haar koppigheid aan het uithongeren was. Dit was ongeveer na vier dagen pellets met 's ochtends en 's avonds even zaadjes aanbieden en dan komt er ongeveer een mindere dag (die ik nu dus bij Quint op heb gevangen met een zaaddag). Ik ben nog steeds in de overtuiging dat ik niet een uur later thuis had moeten komen: Jim was helemaal bol en traag en dat terwijl ze echt de dag daarvoor aan het eind van de middag gretig had zitten eten (echt waar!) en lekker op gewicht was. Ben je thuis, dan is zo'n moment makkelijker op te vangen: blijkbaar is Jim die dag in 1 keer veel gewicht verloren.

Succes, het lukt vast en met twee gaat het echt gemakkelijker denk ik, hoewel je er dan ook twee in de gaten moet houden.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Citaat van: Mars op april 04, 2007, 19:48:18
Succes, het lukt vast en met twee gaat het echt gemakkelijker denk ik, hoewel je er dan ook twee in de gaten moet houden.

groeten Marcia

Nou ik moet er drie in de gaten houden, heb ook nog een valkparkiet  ;). Vrijdag is mijn vriend ook thuis, dus die kan het ook in de gaten houden. zaterdag forummeeting, dus dan weer minder, maar zondag en maandag heb ik weer vrij. Moet dus goed komen.
Ik heb ze alle drie gewogen, zit veel verschil in zeg. Gijsje (2 jaar): 32 gram, Sammie (drie kwart jaar): 48 gram, Tommie (valkparkiet, 4 maanden): 92 gram. Ik maak me het meest druk om Gijsje, omdat zij al 2 jaar is. Sammie is een alleseter dus die gaat het denk ik wel snel eten en Tommie is nog jong.

Sorry cropje, dat ik opeens jou geopende topic kom binnenvallen met mijn vragen.

Danielle

Hoi Cropje,

Ik ben eigenlijk benieuwd ofdat Spetter al wat pellets eet?

Mars

Ik ben wel nieuwsgierig hoe het zowel met de vogeltjes van Danielle als van Cropje gaat... Zijn jullie nog bezig met overzetten? Of is het al gelukt/hebben jullie de moed opgeven? Het is hier verdacht stil...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Hoi Mars,

Bedankt voor de interesse! Ik heb een beetje gedoe gehad thuis de afgelopen dagen, vandaar dat ik niet zoveel gepost heb...

Ik ben nog steeds bezig met Spetter. 's ochtends en 's avonds zaadjes en de rest van de dag pellets en op zaterdag de hele dag zaadjes om aan te sterken en omdat ik dan overdag werk en haar dus niet in de gaten kan houden. Ik vind het wel lastig, omdat Spetter nu ook vedermijt heeft en plukt... (zie mijn andere topic). Ik probeer dus eventjes geen nieuwe methoden...

Danielle

Nou ik heb in iedergeval bij eentje goed nieuws  ;D

Tommie, mijn valkparkiet is al helemaal overgezet. Na een week, begon ze het gewoon te eten. Eerst alleen als ik er een papje van maakt, maar nu ook gewoon direct uit de zak. Ze is zelfs aangekomen na de pellets, van 93 naar 97 gram.
Maar als ik het goed heb begrepen, eten ze het toch naar behoefte, of moet je het afmeten?

Maar ook mijn grasparkieten zijn stijfkoppen en weigeren het te eten. Ook ik geef net als Cropje 's ochtends en 's avonds wat zaden. het vervelende was dat ik vorige week twee hele dagen weg was en ik ze toen toch wat meer zaden heb gegeven, omdat ik het anders niet vertrouwde. Maar ik ben daarna gewoon weer doorgegaan en ik heb de tijd dat ze zaden krijgen al een stuk vermindert. Dit denk ik wel te kunnen doen omdat ze eigenlijk helemaal niet in gewicht zijn afgenomen.
Vandaag heb ik Sammie voor het eerst zien happen naar de pellets, dus dat is al iets.
Ze zijn heel erg chagerijnig naar elkaar toe, ze zijn de hele dag naar elkaar aan het 'schelden'.

Ik hoop dat ze het snel een keer gaan afkijken van Tommie.

Jij ook heel veel succes, Cropje  ;).

Cropje

Citaat van: Danielle op april 16, 2007, 22:47:28
Tommie, mijn valkparkiet is al helemaal overgezet.
Gefeliciteerd Danielle!

Citaat van: Danielle op april 16, 2007, 22:47:28
Na een week, begon ze het gewoon te eten. Eerst alleen als ik er een papje van maakt, maar nu ook gewoon direct uit de zak. Ze is zelfs aangekomen na de pellets, van 93 naar 97 gram.
Wat heb je in die week precies gedaan? 's ochtends en 's avonds zaden en overdag een pelletpapje maken (hoeveel keer per dag?)

Citaat van: Danielle op april 16, 2007, 22:47:28
Maar als ik het goed heb begrepen, eten ze het toch naar behoefte, of moet je het afmeten?
Ze kunnen zich er niet aan overeten. Toch zou ik niet teveel geven, zonde van de Harrison's...

Veel succes met de grasparkietjes!

Mars

Heel goed, dat je valkje het nu eet. Als het lukt, nu voorlopig even de zaden zo veel mogelijk uit zijn buurt he? Ze kunnen zich er niet aan overeten en ook hier zijn ze wat in gewicht toegenomen. En Layla begint echt zo'n mooie kleur te krijgen... ze glanst helemaal. Zelfs mijn vader die gisteravond langs kwam zei het vanuit het niets 'wat heeft ze een mooie glans veren'.

Parkietjes kunnen iets koppiger zijn en als je nou dit weekend tijd hebt, zou je de zaad periode weer even kunnen beperken tot de avond. In principe is 's ochtends eten en 'avonds eten voor een parkiet namelijk erg goed en voldoende. Dus je zou, als je het in de gaten kunt houden de ochtendvoeding kunnen overslaan of misschien gewoon wat verkorten. Zodat ze niet hun buikje helemaal rond kunnen eten.

Maar goed nieuws! Echt goed...
En ik denk: als je valkje het eet volgen de parkietjes ook wel. Spelen ze wel eens samen? Want dan zou je een schaaltje met pellets boven op de kooi kunnen zetten. Als Tommie dan gaat eten, worden je parkietjes misschien nieuwsgierig en zul je zien dat ze er uiteindelijk gewoon naast zitten.

Groeten Marcia

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Citaat van: Cropje op april 16, 2007, 23:04:28

Wat heb je in die week precies gedaan? 's ochtends en 's avonds zaden en overdag een pelletpapje maken (hoeveel keer per dag?


Ik gaf 's ochtend driekwartier zaden, voordat ik naar mijn werk ging. Toen gaf ik alleen een bakje met geplette en hele pellets. Ik gaf de grasparkietjes in de avond een papje met roosvicee en pellets en Tommie ook. Hier aten ze allen niet van. Na een week ging Tommie echt bedelen om eten, ik ben hier toen niet op in gegaan. Ik heb toen maar een keer dat papje gemaakt (met water) en blijkbaar vond ze dit heerlijk en op deze manier heeft ze de smaak leren kennen.
Maar bij de grasjes heb ik ook alles geprobeerd, maar daar werkt het niet bij  :(
Als ik een roosvicee hapje voor ze maak en een heel klein beetje trosgierst erbij doe, krijgen ze het gewoon voor elkaar om alleen de trosgierst uit het papje te halen, terwijl alles aan elkaar plakt.

Citaat van: Mars op april 16, 2007, 23:20:18
En ik denk: als je valkje het eet volgen de parkietjes ook wel. Spelen ze wel eens samen? Want dan zou je een schaaltje met pellets boven op de kooi kunnen zetten. Als Tommie dan gaat eten, worden je parkietjes misschien nieuwsgierig en zul je zien dat ze er uiteindelijk gewoon naast zitten.

Groeten Marcia

Heel af en toe kruipen ze in de kooi van mijn valkje en kijken dan wel heel nieuwsgierig of zij toevallig wel lekker eten heeft  ::). Toen Tommie na die week heel erg honger had ging ik wat met pellets spelen en toen kwam Gijsje wel heel nieuwsgierig kijken en ook in een reflex al wat happen. Ik zal eens proberen om ze bij de kooi van Tommie te zetten, als zij gaat eten. De grasjes zijn namelijk de baas en duwde voordat ik met pellets begon, tommie al vaker bij het etensbakje vandaan. Misschien gaat dat inderdaad wel helpen.