Pellets voor een jong parkietje

Gestart door Cropje, maart 26, 2007, 15:21:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Hoi!

Ik heb even een filmpje gemaakt van Spetter en haar pellet-bakje! Ik vond het er zelf nogal grappig uitzien, dus ik dacht, ik deel het met jullie. Een tweede filmpje is nadat ik dacht dat ik het probleem had opgelost :P niet dus!



Ik heb inmiddels wat zaadjes aan de pellets toegevoegd, omdat ik het niet vertrouwde. Ze dook er niet, zoals ik gehoopt had meteen op af, daarom heb ik ook het oude zaadbakje van Arie in de kooi gehangen, maar ook daar reageert ze niet op. Ze zit op het stokje naast de etensbakjes, te slapen. Ik begin nu een beetje bang te worden. Ze moet niet meer gewicht verliezen, ze moet echt gaan eten nu! Wat denken jullie ervan?

Caradow

In het filmpje ziet ze er niet uit alsof ze omvalt van de honger... maar ze maakt wel een duidelijk statement ;)

Heeft ze nu helemaal nog niet gegeten? Hoe zien de poepjes er nu uit? wil ze ook niet van je hand eten? Trosgierst?

Cropje

Ik heb denk ik een kwartier met m'n hand vol zaadjes voor haar neus gezeten, maar mevrouw ging doodleuk zitten slapen. Ik werd bang, was bang dat het geen slapen was, maar dat ze gewoon geen energie meer had of zoiets. In ieder geval is ze zojuist aangevallen op het oude bakje van Arie, een bakje met alleen zaadjes en geen pellets, maar ik laat haar maar even gaan omdat ze zo licht was geworden. Als haar vreetkick (;)) over is, laat ik alleen het bakje met pellets EN zaadjes hangen.

P.S.: Het tweede filmpje volgt, youtube is hem nog aan het 'processen'...

EDIT: Ze is zojuist op het bakje met zaadjes EN pellets aangevallen. Ik heb het bakje met alleen zaadjes weggehaald.

Caradow

Neem de tijd en overhaast niets... het komt allemaal goed :)

Cropje

Bedankt Caradow! Die woorden had ik precies nodig  ;D

Spetter heeft zich goed volgegeten, ze was inmiddels afgevallen tot 40 gram en na haar vreetbui was ze weer 41. Ze zit nu weer te eten. Dus ik denk dat het allemaal wel goed komt!

Vanaf morgen half Harrison's, half zaadjes en als dat niet lukt ga ik gewoon het schema volgen zoals Harrison's dat aanbeveelt, langzaam opbouwen.

Wil een van de beheerders het volgende filmpje naast die andere plaatsen in een van m'n vorige posts:

Alvast bedankt!

Cropje

Sorry beheerders dat mijn posts een beetje spam-achtige vormen aan beginnen te nemen, maar ik wilde nog even melden dat Spetter inmiddels 42 gram is en lekker zit te slapen.
Haar kropje was wel leeg na al het eten, maar ik neem aan dat dat komt omdat het in een keer door gaat naar de maag? Ook heeft ze zwarte poepjes, ik neem aan dat dat komt omdat alles wat ze nu eet nog niet onmiddelijk in de ontlastig terecht komt, er gaat denk ik een bepaalde tijd over de vertering heen?
Ik wilde deze update graag nog even melden.

Mars

Ik zou je aanraden om 's ochtend even zaad te geven (10 minuten) en dan 's avonds weer. ik weet niet of er mensen zijn die goede ervaringen hebben met een overzetschema maar dat lukte bij mij echt niet: hoe minder zaad ik gaf, hoe minder Jim at.

Ik weet dat het vervelend is, maar probeer het nog een paar dagen. Je schrijft zelf dat Spetter de pellets wel verpulvert: dat is echt een goed teken. Geef Spetter morgenochtend weer een keer goed eten (als ze netjes gaat eten), weeg haar een paar uur later even en probeer dan de hele dag weer pellets aan te bieden. 's Avonds voor het slapen gaan weer wat zaad.

Heb je het ook geprobeert met een spiegel, waar de pellets op liggen? Want dat schijnt een truc te zijn die erg goed werkt (behalve bij Jimmy). Ik zou het echt nog een paar dagen proberen als je er de tijd voor hebt. Je bent net begonnen en de afbouwmethode werkt volgens mij echt veel minder goed dan deze, iets vervelendere methode.

Houd haar wel goed in de gaten, maar zo te zien gaat het erg goed met haar.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Spetter was vanmorgen weer 40 gram, na het eten 41. Haar poepjes zijn normaal, alleen vond ik na het eten wel 1 zaadje in zijn geheel in een poepje terug. Ik weet niet of dat erg is? Lijkt me persoonlijk niet dramatisch, mevrouw heeft gewoon zitten schrokken en op dat zaadje niet goed gekauwd. Ze zit nu in haar kooitje met enkel pellets. Vanmiddag moet ik even weg (tentamen, blegh!) maar ik denk dat ze die paar uurtjes wel alleen aan kan. Ik kan helaas niet wegen om een uur of 3 (de tijd waarop ik de 46 gram gewogen heb). Ik zal haar na m'n tentamen meteen wegen.

Mars

1 zaadje in de ontlasting is geen probleem, hoor! Zoals je zelf al schrijft, waarschijnlijk door te snel eten. En Spetter een paar uur alleen laten maakt niet uit, zeker nu niet aangezien ze wel zaadjes heeft gegeten. Direkt wegen na het eten levert denk ik niet zo veel op. Een paar uur laten geeft een beter beeld.

Succes en groeten, ook hier gaan we gezellig verder het kleine grut te overtuigen van de pellets. Ik had gehoopt dat het in Qunts geval 'zien eten, doet eten' was, maar helaas...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Toen ik thuiskwam had Spetter haar 'trucje' weer gedaan, pellets lagen verspreid door m'n kamer.
Onder in de kooi heb ik tijdelijk keukenrol liggen, zodat ik de poepjes goed in de gaten kan houden. Toen ik thuis kwam zat Spetter onder het papier op de bodem van haar kooi. Toen ik haar eruit haalde om te wegen (39 gram! :o :() rende ze meteen mijn tafel over, daar lag nog 1 zaadje van vanmorgen. Ze wist niet hoe snel ze hem op moest eten en ging vervolgens de hele tafel afstruinen naar meer en toen ze het op de tafel niet vond, ging ze op de vloer verder. Ze leek trouwens een beetje 'neer te ploffen' op de vloer. Alsof ze de kracht niet had om te vliegen. Dat kan mijn verbeelding zijn natuurlijk, ik was een beetje geschrokken van haar gewicht. Het is nu acht uur, dus zometeen weer een kwartiertje zaadjes. Maar ik vraag me af of dat genoeg is? Ze heeft gisteravond en vanochtend een kwartier zaadjes gehad en is toch weer lichter geworden. Ze knabbelt niet meer zo op de pellets... :( Zou dit komen omdat ze weet dat hier zaadjes in huis zijn? Dat ze gewoon die pellets weigert tot ze weer zaadjes krijgt? En zo ja, moet ik haar dan geen zaadjes meer geven? Gaat ze dan pellets eten (omdat ze er een paar dagen geleden nog aan knabbelde)? Of hongert ze zichzelf gewoon dood?

Caradow

Misschien dat je toch beter kan overstappen op het schema nu. Gewoon langzaam de zaden afbouwen en de pellets opbouwen.

Mars

Tja, je kunt kiezen voor een schema. Of je kunt een zaaddag inlassen, om weer op gewicht te komen. Spetter weegt echt te weinig nu.

Je zou een schema kunnen proberen, misschien slaat het aan.

Groeten Marcia

Ps: Quint eet nu pellets met de rest mee... nu nog alleen. Maar ik ben in ieder geval erg blij.
Dat is het lastige: als je er maar eentje hebt: Toen ik Layla en Winky over zette (en Jim dus ook), begon 1 van beide de pellets te eten en toen volgde de ander al snel. Jim deed er toen nog wat langer over en weigerde in het begin, net als Quint nu, pellets te eten die niet ook door de andere worden gegeten. Dus als er niemand anders eet, dan eet Quint ook niet.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

De filmpjes geven mij het idee dat ze in al haar machte probeert om jou duidelijk te maken hoeveel honger ze heeft en dat je zaadjes in het bakje moet doen en niet die rare dingen.  ;)
Ik zou nu in ieder geval weer zaad geven om Spetter weer op gewicht te laten komen.
En dan toch gewoon volgens schema het zaad afbouwen en de pellets opbouwen.
's Morgens een tijdje zaad en dan de rest pellets en 's avonds weer zaad en dat afbouwen, steeds in een kortere tijd zaad aanbieden.
Evt. verpulver je ook wat en strooi dat op een stuk fruit/groente en biedt dat aan.
Of je laat Spetter uit logeren gaan naar parkieten die al wel pellets eten.

Succes hoor!!

Hanneke

Cropje

Ik heb Spetter gister een bakje gegeven met daarin een zaadjes, verpulverde pellets (echt kruim zo fijn!) en wat hele pellets. Ze heeft hieruit alle zaadjes gepikt die ze te pakken kon krijgen, de pellets en het kruim bleven liggen. Vanmorgen was ze echter wel 43 gram!

Ik zit nu te denken om het eten toch gewoon aan te bieden in de bakjes die bij de kooi horen. Ik heb Spetter nog maar twee keer heel even 'ontsnappingsgedrag' zien vertonen in die dingen, en dat was alleen als ik aan die kant van de kooi zat (zodra ik bij de kooi in de buurt kwam, kwam ze even 'bedelen' en als dat bakje dan het dichtst bij mij zat probeerde ze er min of meer DOORheen te komen :)). Dan is dat probleem van het bakje omkiepen meteen voorbij. Zonde van de pellets en het geeft zo'n troep!

roha

Ik denk ook niet dat je zaad en pellets tegelijk moet aanbieden, maar apart.
Anders heb je dus het effect dat alleen het lekkerste uit het bakje wordt gegeten, het zaad dus.
Het is mischien wel een idee om je oorspronkelijke bakje te vullen met eten.
Het geeft troep, maar het is ook zonde van dat dure voer.

Cropje

Wat bedoel je precies met apart aanbieden? In aparte bakjes of op aparte tijdstippen? Als ik het in aparte bakjes doe, dan leert ze denk ik alleen maar van, dat ene bakje moet ik lekker laten hangen en dat andere, daar moet ik zijn.
Het voordeel van samen aanbieden is wel dat bij het graven naar zaadjes, er misschien toch nog wat pellets 'per ongeluk' binnenkomen, dacht ik. Harrison's zelf geeft aan de zaadjes te mengen met pellets en de verhouding zaadjes steeds kleiner te maken.

roha

Met apart aanbieden bedoel ik, zoals ik al eerder beschreef, 's morgens ongeveer 2 uur zaad aanbieden en dat weghalen en dan de rest van de dag alleen pellets aanbieden Dit haal je er 's avonds weer uit en biedt je weer 2 uur het zaad aan. Dit doe je dan een week zo volhouden en de week erna bouw je het af met een uur, dus 1 uur zaad aanbieden in de ochtend en de avond en de rest van de dag pellets in het bakje, dus zonder het zaad erbij.
Deze manier hebben wij van de dierenarts en deze werkte wel. We hebben al eens eerder geprobeerd om onze vogels over te zetten op Harrison's, op de manier de hun aangeven, maar die werkte niet zo goed als die van de dierenarts. De dierearts gaf ook mee om de Mash mee om dit ook te kunnen aanbieden op een stuk fruit en/of op een spiegel, maar gaf ook aan het te mengen met een beetje roosvicee.
Misschien dat je een schema kan vragen bij ee vogelarts?

Mars

Als je de pellets/geplette pellets mengt met zaadjes, is de klans klein dat er per ongeluk wat pellets mee naar binnen gaan. Ze zijn zo uitgekiend daarin!
Ik kan me wel aansluiten bij het advies van Roha. Zo geef je je parkietje de tijd om te wennen aan de pellets en kan Spetter toch nog een beetje bij-eten. En mocht Spetter dan tussendoor gewoon lekker overdag pellets zitten te proeven (dus echt dat het naar eten toe gaat), dan kun je eventueel de zaadjes sneller achterwege laten.
Je hebt niet toevallig iemand in je omgeving die pellets geeft, he? Zien eten, doet eten, dat is nog de gemakkelijkste manier. Al met al zou ik zeggen, blijf nog even volhouden, geef gerust af en toe even wat extra zaad zodat je parkietje weer wat aankomt. Ik weet het, je begint je nu waarschijnlijk af te vragen of dit het allemaal wel waard is: en het antwoord is wat mij betreft echt JA.

En ik zou inderdaad proberen het eten in de bijgeleverde bakjes aan te bieden. De bakjes die je nu gebruikt zijn erg gemakkelijk te legen/bewegen. Dus als het geen gevaar oplevert kun je beter de andere bakjes gebruiken, dan hoef je niet steeds nieuw eten te geven.

Succes en groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Citaat van: roha op april 04, 2007, 13:01:04
Met apart aanbieden bedoel ik, zoals ik al eerder beschreef, 's morgens ongeveer 2 uur zaad aanbieden en dat weghalen en dan de rest van de dag alleen pellets aanbieden Dit haal je er 's avonds weer uit en biedt je weer 2 uur het zaad aan.

Ik heb even een vraagje tussendoor. Ik ga morgen beginnen om mijn vogels om te zetten op pellets. Nu ben ik alvast goed aan het bedenken wat voor een methode ik hiervoor ga gebruken. Ik vind de methode die jij Roha aangeeft, wel een goeie. Alleen voor de ochtend gaat dit erg moeilijk omdat ik al om 7 uur 's ochtends de deur uit moet. Heb je daar een alternatief voor, of moet ik dan een andere methode gaan toepassen?

Mars

Als je zeker weet dat er 's avonds genoeg gegeten is, dan kun je 's ochtends wel wat korter aanbieden (dan zouden ze dus in een kwartiertje een bodempje aan kunnen leggen). Ben je de hele dag weg? Want het is eigenlijk wel belangrijk om in de buurt te zijn: je kunt dan in de gaten houden hoe het met je parkietjes gaat. En als ze lijken te eten, kun je ze wat minder lang zaad aan gaan bieden.
Omdat je meer dan eentje hebt, zou ik het eerst eens proberen met wat kortere zaadmomenten. In twee uur tijd kunnen ze aardig goed eten.
Ik merkte zelf heel snel dat ze van elkaar denken dat ze het eten en dat ze daarom dus gaan eten. Layla en Winky waren de tweede dag al over (als ik het me goed herinner)!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..