Vocht in de luchtzakken.

Gestart door Idske, januari 24, 2007, 12:40:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Idske

Hoi allemaal,

Coco had weer last van piepende ademhaling, ik heb daarvoor twee weken geleden antibiotica meegekregen. Als het niet over zou gaan moest ik met Coco terug komen.

Vanmorgen om half 12 zijn we terug gegaan naar de dierenarts want ik hoorde hem nog steeds piepen met het ademhalen.

Het blijkt dat hij vocht in de luchtzakken heeft, wat houden luchtzakken precies in? Is dat hetzelfde als de longen? En hoe komt dat? Doordat er water inkomt bv tijdens het badderen of door vocht?

Ik vraag dit nu pas en niet bij de dierenarts omdat ik er nu pas opkom.

Hij heeft een injectie gekregen, weer een antibiotica mee en egynaforce voor de weerstand.

Dit moet samen in 1 liter water opgelost worden.

Wat moet ik nog meer doen behalve dit? Als iemand tips heeft hoor ik het heel graag.

:'(
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Caradow

http://anne.messageboard.nl/16317/viewtopic.php?t=490

Een hele mooie beschrijving van de anatomie van de vogel, hier horen ook de luchtzakken bij.

En wat je verder nog kan doen...
Zorgen dat hij warm kan zitten als hij daar behoefte aan heeft, een rustig plekje voor hem creeren voor als hij daar behoefte aan heeft, je kent het rijtje wel wat we hier altijd opsommen.

Je vragen over het vocht in de luchtzakken kun je eventueel ook nog hier aan Dr Beier van De Toren plaatsen.
http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Discussie/discussie.html

karin v h

Hallo Idske,
Hoe is het nu met Coco? Is hij nog steeds pieperig of heeft de injectie geholpen?
Ik vond het trouwens een zeer interessant verhaal over die luchtzakken van Caradow. ;)
Groetjes karin

Idske

Hey Karin,

Lief dat je er naar vraagt!

Het is inderdaad zeer intressant heb het uitgebreid zitten te bestuderen.

Met Coco gaat het heel goed, ik heb tot nu toe geen piepende ademhaling meer gehoord. Ik heb verteld dat Coco nog steeds erg levendig was en goed at enzo. Er was eigenlijk niet zo veel te merken. Heb hem op de dag van de injectie en de dagen daarna veel rust gegeven, om bij te komen van het bezoek aan de dierenarts en naar wat nu blijkt om toch uit te zieken. Want sinds de laatste dagen is hij nog levendiger, nog drukker en praat aan 1 stuk door! Dus als ik nu vergelijk met een week of wat geleden, ja dan merk ik wel dat hij toch niet helemaal in orde was. ???

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

roha

Hoi Idske,

Ik lees het nu pas, ben blij dat het met Coco beter gaat nu!!

Hanneke

Parkieten-Freak

Nog wat info over luchtzakken: ;)
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

Fijn dat het beter gaat met Coco! :)



Fenixjuh

hoi,
even een hele irritante vraag van mij, hoe kan een parkiet vocht in zijn luchtzakken krijgen?? Bij mensen komt vocht achter de longen alleen voor bij hartfalen.. Is dit bij parkietjes hetzelfde, of kan het ook zijn van een vochtige omgeving die aanslaat op de luchtzakken?
alvast bedankt als iemand het antwoord weet!
groetjes!!

Parkieten-Freak

#7
Bij hartfalen kan er vocht in de longen komen, maar het is niet de enige oorzaak.
Bij een luchtweginfectie bijvoorbeeld kan het slijmvlies ontstoken raken, waardoor zich vocht/slijm zich in de luchtwegen ophoopt.
Bij vogels zijn infecties van de luchtzakken behoorlijk ernstig omdat het om een grote oppervlakte gaat.

Vochtige lucht die ingeademd wordt, (Turks stoombad, mist) wordt ook weer uitgeademd, dat levert geen problemen op.

Hartzwakte kan ook bij vogels optreden. Indien een vogel een verminderde hartfunctie heeft, zal dat te zien zijn aan de bovensnavel en de poten. Beiden krijgen een matte, grijze kleur vanwege de slechte doorbloeding. (Niet verwarren met het kleine donker gekleurde stukje wat vogels normaal ook in de bovensnavel hebben!)


Idske

Hey mensen,

Ik heb even een oud topic van mijzelf opgezocht die gelukkig nog niet gesloten is:

Sinds de tijd dat ik Coco nu heb ben ik verschillende keren naar de dierenarts geweest voor piepend ademen. Antibiotica heb ik meegekregen en de laatste keer ook echina force, de conclusie was vocht in de luchtzakken.

Vandaag zijn we weggeweest en toen we vanavond terugkwamen en ik bij Coco ging zitten was het volgende:

Coco haalde piepend/hijgend adem dit hield een paar minuten aan terwijl hij geen inspanning had gehad.

-mijn vader heeft hem opgehaald van boven, kan het stress zijn dat iemand plots de betreffende kamer binnenkomt en dat hij schrikt?
-er heeft de hele dag dat we weg waren een doek over zijn kooi gehangen met 1 kant vrij waar het niet tocht moet ik het voortaan zonder doek doen?
-het stinkt hier ontzettend door de paasvuren die nu branden in de omgeving, niet onbelangrijk om dat te vermelden.
-door mijn lichamelijke toestand is het niet altijd goed gelukt om de kamer schoon te maken in de afgelopen tijd.
-de laatste rui is net voorbij, ruien kost veel energie.

Conclusie: ik ga weer de dierenarts inschakelen, de afgelopen keren vertelde ze dat het vocht in de luchtzakken was. Als dat nu weer zo is en ik krijg een abkuurtje mee, dit is dan binnen een jaar de derde of vierde keer! Is er dan uberhaupt iets te doen aan vocht in de luchtzakken, of is het wel de juiste conclusie?? Vind het echt vreemd, in ieder geval gaat er een mail of een telefoontje naar Drachten (drachten toch) en ben benieuwd wat hun bevindingen zijn, niet dat ik mijn eigen dierenarts niet vertrouw maar drie keer een abkuur, een prikje en echina en het is niet over.... :'(

Verder is Coco levendig, vrolijk en eet goed en zit goed en strak in zijn vel. In hoeverre kunnen parkietjes hier mee leven??? :'(
Graag jullie mening.

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Mars

Hoi Idske,

Het zou onder invloed van de paasvuren kunnen zijn dat Coco het wat benauwd heeft, dat zou ik zeker niet uitsluiten. Maar het is niet normaal als een vogeltje steeds weer begint te piepen. De echina force is dan ook bedoeld om de weerstand te verhogen.

Als je Beijer (Drachten) een e-mailtje stuurt zal hij waarschijnlijk antwoorden dat er van alles aan de hand kan zijn en dat een antibioticakuur in ieder geval niet het eerst aangewezen redmiddel is. Persoonlijk denk ik dat je beter even met Hedwig van der Horst kunt bellen, ik heb me laten vertellen dat ze erg behulpzaam is.

Sterkte en houd ons op de hoogte!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Idske

Hey Marcia!

Bedankt voor je reactie! Ik heb het adres en telnummer gevonden en ga zeker contact opnemen. Er staat niet bij op welke dagen ze aanwezig is of kan ik gewoon altijd bellen?

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Mars

Je krijgt een bandje met tijden dat ze aanwezig is en je kunt haar voicemail inspreken, heb ik begrepen. Ik heb haar zelf nog nooit gebeld (ga ik dinsdag proberen), dus ze krijgt het nog druk  ;)
Mocht je haar niet kunnen spreken, dan kun je ook het telefonisch spreekuur van Hooimeyer proberen, dat kost je wel geld, maar is zeker een optie lijkt mij. Ardenlyn had een goede ervaring met Hooimeijer, dus lijkt mij ook zeker een optie (hoe ver zal dat rijden zijn bij jou vandaan? Ook een uur?).

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Idske

Meppel of Drachten zal niet zo heel veel schelen, ik ga hier mee aan de slag no matter what.

Ik hoorde hem net weer piepen :'(
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Idske

#13
Coco zit nu lekker te kletsen, hij is ook levendig. Maar het piepende ademhalen is er nog steeds, heb net weer even bij hem staan te luisteren. Het is niet continu, af en toe is het er en af en toe is het weg. Ook als hij stil op zijn stokje zit.

Zou hij astmatisch kunnen zijn?

Heeft iemand een idee over de andere vragen die ik nog had? Ik hoor het heel graag.

Groetjes Idske


Mail naar dr beijer is verstuurd.

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

karin v h

Hallo Idske,
Ja, bij al jouw vragen zou wel iets kunnen zitten.
Heb je het idee dat het wat minder aan het worden is want het zou n.l. goed de stank van het paasvuur kunnen zijn.
Veel luchten is noodzakelijk bij parkieten en ja, of parkieten allergisch kunnen zijn voor stof?
Ik denk dat alles wel een beetje mee kan spelen.
Rui is natuurlijk voor een ziek vogeltje helemaal slopend en het zal dan terug slaan op zijn zwakke plek.
Groetjes en sterkte karin

Caradow

Hey Idske,

Heel lastig... je gaat je dan afvragen of er inderdaad niet meer aan de hand is of dat het een zwak vogletje is...

Ik zou zeker Hedwig bellen, al is het naast de contacten met Beier en/of Hooimeijer... Mij heeft het enorm gesterkt van de week om iemand aan de lijn te krijgen die ECHT meedenkt en niet alleen maar puur zakelijk is... Dat is tenminste de indurk die ze op mij heeft achtergelaten :)  Ze is soms moeilijk bereikbaar, ze doet de praktijk alleen en heeft dan alle vogels van het NOP onder haar hoede, maar als ze zegt dat je moet inspreken en dat ze terugbelt, doet ze dat ook!

Sterkte met Cocootje :)

Idske

Hallo Idske

Luchtzakproblemen kunnen inderdaad door stof en rook verergeren.


met vriendelijke groeten,

Anton Beijer, dierenarts



Dit antwoord kreeg ik van Dr. Beijer uit Drachten! De mail die ik gestuurd had, kan vergeleken worden met het eerste berichtje wat ik hier gisteren plaatste. Ik ben vandaag samen met mijn vriend bezig geweest met mijn kamer en de paasvuurgeur was dus ook van invloed (die geur was heel erg aanwezig!!).

Inderdaad wat Caradow zegt, dat het een zwak vogeltje kan zijn. Bedankt trouwens voor je reactie en Karin ook!  ;D

Ik denk dus niet dat Dr. Beijer een andere diagnose gesteld had zoals ik het nu begrepen heb. Maar helaas was het een kort mailtje, ben er verder niet heel veel wijs uit geworden wat er verder aan gedaan kan worden! Toch aan de andere kant ook wel ietwat gerustgesteld dat het de invloeden vanuit de omgeving zijn, maar wel zorgen om Coco betreft hoe nu verder. Ik denk als Dr. Beijer iets anders in gedachten had qua aandoening, medicijnen en behandeling dat hij dat wel gezegd zou hebben. Toch ga ik nog wel een mailtje terugsturen om dat even te vragen voor de zekerheid.

Het was zodanig ademen dat het wel op astma lijkt.

Morgen ga ik contact opnemen met Hedwig!!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Caradow

Ik moet eerlijk zeggen dat de mailtjes en reacties van Beier de laatste tijd steeds korter af lijken te worden... Ik had hem ook gemails met een aantal vragen en kreeg maar op 1 (een onbelangrijke) antwoord. helaas.. Misschien dat het beantwoorden van mail en forum hem te veel beginnen te worden...

Mars

Dat was dus precies de reden waarom ik je aanraadde in mijjn eerste reactie om even met Hooimeijer of Hedwig vd Horst te bellen. Beijer is soms erg vaag en geeft of heel kort antwoord of als een politicus   ;)

Maar hij is wel de enige die je vragen laat stellen per e-mail!  :D

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Idske,
Aan de ene kant je kunt niet veel met het antwoord maar je weet nu wel dat de boosdoener stof en rook zijn.

Dus jouw vriend moet maar eens zorgen dat de komende week het huis goed stofvrij is en de ramen en deuren moeten open (niet tegen elkaar natuurlijk ;)).
Sterkte.
Groetjes karin