Timo en zijn gewonde vleugel

Gestart door Mars, januari 08, 2007, 15:30:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Beste mensen,

Even een update...
Maandag na de vitaminespuit ging het weer wat beter met Timootje. Hij was er behoorlijk van opgeknapt en reageerde redelijk op zijn omgeving. Af en toe werd het kopje eens lekker gedraaid.  Dit bleef zo een dag af twee zo en toen zakte hij weer een beetje in. We hadden heel hard gehoopt dat het een snelle reactie op de antibiotica was, maar waarschijnlijk lag het aan de vitamine-injectie.
De antibiotica lijkt verder niet echt aan te slaan. Timo is al met al een beetje beter dan vorige week, maar om nou te zeggen dat we (hij staat bij mijn ouders zodat we hem met zijn tweeen antibiotica kunnen geven) echt veel verschil zien...  :(

En toch blijven we hopen... Het afgelopen uur had hij een, nog ongekende, opleving en was druk aan het kriebelen, stiekem nieuwsgierig naar het stukje appel aan het kijken (zal ik, zal ik niet). En zowaar een klein stukje door de kooi aan het lopen (een nieuwe route naar het etensbakje?). Nadeel is dat het wondje aan de vleugel steeds opengaat als we hem pakken. En hij is zo ontzettend bang voor ons dat hij als hij uit de kooi wordt gehaald zich zo snel mogelijk op de grond stort, met als gevolg dat hij een halve salto maakt omdat hij uit evenwicht is.

Ik hoop dat jullie vleugeltjes nog steeds gekruisd zijn  :D

Groeten Mars
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Mars,
Wat triest dat het niet wil met het vleugeltje van Timo, we zitten nog met gekruiste vingers en vleugels.
Maar daar heb jij ook niet veel aan. Die antibiotica zal wel zo vies smaken dat hij zich iedere keer op de grond stort als jullie hem beet gaan pakken - wel vreemd dat de wond maar niet dicht wil gaan.
Heel veel sterkte.
Hoe lang moet je deze antibiotica geven?
Groetjes karin

Mars

Hallo Karin,
De antibiotica moet twee weken gegeven worden, ik zit nu dus bijna op de helft. Van jim weet ik nog dat de antibiotica na drie vier dagen pas echt aan begon te slaan. Nu dus bijna geen verbetering, wel een beetje maar niet genoeg.

We vinden het hier allemaal (4 personen) zo vreselijk om het hem te moeten geven, omdat hij zich zo enorm verzet en daardoor (en het vallen) gaat het vleugeltje steeds weer open...

Wel hebben we vanochtend enorme lol gehad, ik was er niet, maar moet nu nog lachen...
Even een stukje voorgeschiedenis: Jullie moeten het zo voorstellen: Timo is enorm bang. Hij durft op te stappen (zonder te vluchten) en dan mag je hem van stok naar stok bewegen, maar niet richting uitgang van de kooi (ook voor we begonnen met de antibiotica al niet). Daarnaast vindt hij trosgierst erg lekker, maar gaat hij er heel voorzichtig naar toe. Het duurt ongeveer een minuut voordat hij voorzichtig naar het stukje toe stapt en dan vanaf 8 cm afstand hapje voor hapje aanvalt. Maar we geven hem na iedere antibiotica een stukje.
Vanochtend waren mijn ouders dat een beetje vergeten. En dus ging meneer op de bodem zitten (ipv zo snel mogelijk op de stok), pakte een opgegeten stukje trosgierst en trok daarna de aandacht van paps en mams. De boodschap:'ik heb recht op trosgierst hoor!'

En dat voor een vogeltje dat maar ziek op zijn stokje zit en ons eigenlijk maar eng vindt... slim he?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Wat jammer dat ze er nog niet echt van opknapt  :'(
Ik duim echt voor je dat ze snel gaat opknappen en de wond eindelijk eens niet meer opengaat.
Echt grapig dat ze echt doorheeft dat ze elke keer trosgierst krijgt, zijn wel slimme beestjes ja  :D.
Ik kan me goed voorstellen dat het geven van de antibiotica echt een ramp is.
Ik vond het al erg om het aan Sammie te geven, alleen al door dat zielige gepiep en dat je haar hartje zo snel hoorde tikken. Maar bij jou is het nog erger, doordat de wond dan steeds opengaat en ze naar beneden valt  :(.
Nou ik wens je heel veel succes!

Lijntje

#24
Hallo Marcia,
je kan ook de antibiotica in het drinkwater doen zo krijgt hij het binnen zonder dat jullie hem op hoeven te pakken en gaat de wond niet open. Ook heb ik van mijn dierenarts gehoord toen ik zelf met een kuurtje bezig was en ik vertelde dat ik het zachtjes in zijn bekje spoot dat dit niet goed was voor de vogel. Hij krijgt dan teveel tegelijk binnen, de hoeveelheid die je moet geven gaat er namelijk vanuit dat je het verdunt met water, en als je dit niet doet moet je echt minder geven.. Teveel was gevaarlijk volgens mijn dierenarts... In ieder geval heel veel sterkte ermee, en ik hoop dat je geen beslissingen hoeft te maken die je eigenlijk niet wil!!
Groetjes Annelijn

sorry, even een toevoeging aan mijn berichtje, ik hoor net van een ander forumlid dat dit niet voor elk antibioticum geld dus als je dierenarts gezegd heeft dat je het in het bekje moet spuiten, dan is dit natuurlijk goed! Maar dan kan je het alsnog in het drinkwater doen zodat zijn wondje niet steeds opengaat!
Succes..

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

karin v h

#25
Hallo Marcia,
Je kunt het de dierenarts voorleggen dat als je hem beet moet pakken dat dan iedere keer de wond opengaat. De ene antibiotica kan in het water de andere niet - misschien kan de dosis hoger als je de druppels in het water doet maar dat zou je aan de dierenarts kunnen vragen. Als jouw parkietjes in 1 kooi zitten gaat dat weer niet ivm Binkie!
De kans is groot dat hij dan naar ieder slokje om een stukje trosgierst komt vragen. ;)
Leuk verhaal ondanks alle verdriet van de trosgierst.  :P
Ja, je bent nog maar kort bezig met de antibioticakuur dus hij kan nog goed aanslaan.
Sterkte en groetjes,
karin

Mars

@ Annelijn
Het staat inderdaad bij mij ook gewoon op het label van de antibiotica dat het tweemaal daags in het snaveltje moet. Maar mijn vraag in het andere topic kwam dan ook vanuit nieuwsgierigheid, welke antibiotica je dan wel had. Jammer dat je dat niet meer weet.

@ Karin
Denk je echt dat we dan nu nog niet al een groot verschil zouden moeten zien, we zijn maandagavond begonnen en zitten nu dus op 5,5 dag (11 keer toedienen)? Want eerlijk gezegd hebben we dat langzaam een beetje opgegeven (Timo nog niet hoor!). Ik begrijp dat de antibiotica zou moeten dienen om eventuele bacterieen en ontstekingen te voorkomen en aan te pakken, zodat de wond heelt. Maar zo heelt de wond niet.
Antibiotica in het water zou een optie zijn, maar -en ja, ik weet dat parkietjes niet veel drinken- volgens mij drinkt Timo alleen 's avonds in het donker wel eens wat. Dan betrappen we hem wel eens bij het bakje. Je moet het zo zien, Timo maakt geen wandelingen of klims die niet echt nodig zijn en dus zoekt hij het waterbakje niet op (naast de zaadjes). Maar ik denk dat ik het misschien wel maandag even voorleg...

Fijn dat jullie meedenken!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Ik denk wel dat je binnen 1 week wat resultaat moet zien maar als iedere keer die vleugel weer kapot gaat, ja dan is het toch moeilijk.
Je zou haast aan een antibiotica-zalfje gaan denken (heb ik toen voor Meisie haar oog gehad!). Het wondje knapt iedere keer open als je hem beet pakt. Als je hem iedere dag 2 x druppels moet geven gaat het 2 x per dag het wondje open dus echt de kans om dicht te gaan krijgt het niet. Een zalfje is natuurlijk wat vetter! Maar of dat daarvoor te krijgen is is de vraag.
Ik zou het toch maar even overleggen met de dierenarts.
Sterkte met Timo Groetjes karin

Lijntje

ik heb even gekeken of ik toevallig het bonnetje nog had van de antibiotica die ik voor Jowie had gekregen en die had ik nog. Het was 'enrofloxoral drops 10 ml'. Ik weet niet of je dit wat zegt?

Ingrid

Enrofloxoral Drops is een breedspectrum antibioticum, merknaam Baytrill. Mijn moeders parkietje heeft dit in het verleden ook gehad, echter dit moest gewoon rechtstreeks gegeven worden.

karin v h

Ik heb ze ook gehad  de Enrofloxoral Drops ik moest 1 x 3 druppels geven in zijn bekje met een pipetje.
Misschien ligt het aan de ernst van de ontsteking of ze via water of rechtstreeks gegeven worden???
Groetjes karin

Lijntje

oh wat raar joh, de dierenarts schrok echt toen ik zei dat ik ze in het bekje gaf. En ze kon niet zien wat Jowi nou precies had omdat er behalve dat ze heel erg bol zat niks te zien of te voelen was wat raar was. Dus de ernst wisten we niet zeg maar... Nou ja, misschien ligt het aan de opleiding waar ze het vak hebben geleerd  :P Anders weet ik het ook niet!

parkietenfan

#32
Hoi, hoi,

Ja ik hoor daar ook verschillende meningen over. Ik heb Binkie ook enrofloxoral drops gegeven, dezelfde als Annelijn, en die gingen ook door het drinkwater. Maar dan is de dosering inderdaad wel anders dan dat het door het water gaat. Aangezien ik Binkie ook al moest "pakken" voor de vedermijt en ze daar toch wel stress van had, kon dit door het water. Mijn arts zei wel dat het ook rechtstreeks in het bekje kan maar als ze genoeg drinken dan doet het ook zijn werk. Volgens mij is de kuur soms dan wel iets langer maar dat weet ik niet zeker.

Groetjes


En.... in het geval van Timo is door het drinkwater misschien ook wel een oplossing. Je zou het eens kunnen vragen Marcia. Maar ja als hij niet genoeg drinkt wordt het misschien moeilijk. Maar als het nu telkens open gaat schiet je er ook niet veel mee op vrees ik. Het blijft moeilijk met medicijnen met deze kleine parkietjes.


Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

Scotty - Keecko

Wat jammer dat de wond telkens opengaat :(
Ik hoop echt dat Timo snel opknapt. Hier wordt ook voor jullie nog steeds geduimd en gevleugeld!

Vogeltjes drinken inderdaad weinig (behalve die ene van mij dan) en het is ook wel logisch dat Timo zo weinig mogelijk beweegt. Misschien heeft de DA een andere oplossing. Ik weet niet of dit bij jouw dierenarts kan, maar toen Scotty zo ziek was, kreeg zij een antibioticaprikje. Dit werkte heel snel, ze at dezelfde avond al. Misschien is dit een oplossing. De antibiotica werkte ongeveer 5/6 dagen en Scotty was in 3 dagen al erg opgeknapt. Ik weet niet of je hier wat aan hebt...

Ik moest wel lachen om je verhaaltje over Timo met dat stukje afgeknaagte trosgierst :) Ik zie het al helemaal voor me :-X Ze zijn heel slim die beestjes.

Maar ik wens je veel sterkte met Timo en ik hoop echt dat het wondje gauw geneest.

Groetjes, Ilse

Mars

De soap gaat verder...  :-X

Vandaag heb ik Timo maar weer naar de dierenarts gebracht, gevraagd naar alternatieven voor de antibiotica. Steeds als we hem pakten ging zijn wondje open. En de antibiotica was juist bedoeld om het wondje dicht te krijgen.  :o

Nu krijgt hij een zwachteltje om zijn vleugel. Hij blijft nu slapen bij de dierenarts en morgen wordt er gekeken of hij er een beetje tegen kan (dus geen rare dingen uit gaat halen). Ik kan morgenochtend bellen hoe het met hem gaat. Als zijn vleugeltje ingezwachteld blijft, kan hij niet in de kooi, omdat hij dan mogelijk wil klimmen en ook op de stok zitten is vanwege zijn verstoorde evenwicht niet goed. Hij moet dus in een soort aquariumpje.  :'(
Het zwachtelen gebeurt ook wel bij parkietjes die hun vleugeltje gebroken hebben... Heeft er iemand hiermee ervaring? Ik heb er namelijk zijn vreselijke gedachte bij: een mummie vogeltje. Ik probeer maar steeds te bedenken dat het voor zijn eigen bestwil is... en dat het in ieder geval eerst een betere optie is dan hem in laten slapen ;)

Maar goed, het is wel de laatste poging. Het gaat wat beter met hem dan toen ik hem 1,5 week geleden naar de dierenarts heb gebracht. Hij is wat allerter, maar nog steeds enorm bang en nauwelijks in beweging. Gisteren en vandaag brabbelde hij wat en was hij zich een beetje aan het wassen. Het gaat dan ongeveer om een uurtje activiteit, aan het einde van de middag.

Heeft er iemand ervaring met mummiegrasparkietjes?  ;) Ik vind het zo erg lastig, ik durf hem bijna niet op te halen morgen...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Oh...wat een lastige situatie zech  :o
Lijkt me erg moeilijk om je vogeltje zo ingezwachteld te zien.
Maar ik vind echt dat je goed bezig bent  ;D, door haar de kans te geven om er weer bovenop te komen.
Ik duim voor je dat ze er weer bovenop komt!

Lijntje

ik heb hier ook geen ervaring mee dus ik kan je er helaas niet mee helpen! Het enige wat ik kan zeggen is bedenk dat hij daar in goede handen is, en dat dit het beste is wat je voor hemkunt doen! Je hebt al andere dingen geprobeerd en dat hielp niet, en gelukkig is dit maar voor tijdelijk! Het komt vast weer goed, ik zal er voor duimen! Heel veel succes en we horen neem ik aan hoe het afloopt!
Groetjes Annelijn

karin v h

Hallo Marcia,
Het enige wat ik je kan vertellen dat dat wel meevalt.
Natuurlijk ga jij vrolijk jouw vogeltje morgen halen.
Ze krijgen een klein verbandje om de vleugel  en lijfje heen onder het andere vleugeltje door.
Mijn hulp haar parkietje had zijn vleugeltje gebroken. Ze worden daar heel handig in. Ik denk dat als dat de oplossing is dat je blij moet zijn voor Timo want dan kan hij zich hierna weer goed bewegen.
Het gaat toch om 1 vleugel?
Mijn hulp had haar parkietje gewoon in de kooi met trapjes. Morgenochtend komt ze en dan zal ik het even goed vragen hoe of wat maar wat ik nog weet - het is heel goed gegaan.
Zo kan het uiteindelijk ook niet met Timo.

Kom op Marcia jij gaat je vogeltje vrolijk weer ophalen wees blij dat hij zo geholpen kan worden.
Sterkte Groetjes karin
Groetjes karin

Mars

Dag beste mensen,

Wat krijg ik altijd een warm en troostend gevoel van jullie lieve berichtjes. Ik heb net gebeld en het verbandje accepteert hij goed. Ik mag hem vanmiddag pas weer ophalen...nu moet ik zo lang wachten! Ik hoop dat het dan een beetje met de storm meevalt!
Het verbandje gaat om 1 vleugel en om het lijfje. Op de parkietenfreaksite staat wel een foto van zo'n verbonden parkietje onder http://parkietenfreak.nl/ziektenutmz.php voor de nieuwsgierigen onder ons.

@ Karin, ik hoor graag wat meer info van je hulp, dus als je het wilt vragen, graag!

groetjes en ik houd jullie op de hoogte,

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Idske

We zijn benieuwd!

Kop op joh, het komt vast goed!

Groetjes Idske en Coco.

Ps doe voorzichtig als je de straat op gaat met die storm. :)
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!