Loodvergiftiging

Gestart door Caradow, november 30, 2006, 17:09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Jaja, Moppies draadje is nog niet zo lang op slot, maar daar zijn we alweer...

Ik zou in de loop van deze week gaan proberen om Moppie zonder haar apart te zetten een poepje afhandig te maken(voor nacontrole na haar kuur), maar gisteren waren haar poepjes ineens heel duidelijk te onderscheiden van de poepjes van de rest van de bende. Ze waren namelijk ineens rood/bruin van kleur. Ik heb er dus maar gelijk een verse uit gepikt en naar de dierenarts gebracht. Ik heb zojuist de uitslag gekregen:

De verhouding bacterien/gisten in haar poepjes zijn helemaal goed! Dus wat dat betreft is ze goedgekeurd.

MAAR de kleur is natuurlijk niet goed. Vanmorgen begon ze trouwens met een typisch "Harrisonspoepje" zoals ik ze altijd noem. Mooi bruin, vaste vorm enz. Daarna is het vandaag wisselend van kleur. De ene keer rood/bruin, de andere keer heel netjes. Ook Binkie heeft vandaag tenminste 1 keer zo'n gekleurd poepje laten vallen.

Waarschijnlijk is dit ten gevolge van een loodvergiftiging. Dit is door bloedonderzoek vast te stellen, maar dat is heel belastend voor zo'n klein vogeltje, dus dat willen we liever vermijden. We gaan eerst proberen door wat aanpassingen de poepjes weer mooi te krijgen.

Hoe komt een parkietje aan loodvergiftiging, door metalen speeltjes, belletjes enz.
Het ene speeltje zal meer lood afgeven dan het andere, vandaar dat jullie nu allemaal denken dat ik gek ben want jullie parkietjes spelen altijd met hun belletjes en zo.
Nu was ik 2 jaar geleden al gewaarschuwd voor metalen speeltjes ne kettinkjes en dergelijke en ik heb dan ook zeer weinig speeltjes met metaal erin, ik ga altijd voor sisaltouw/acryl/kunststof ed. Maar na verloop van tijd, wanneer er zoveel parkietjes zonder problemen met hun belletjes rammelen dan schiet dat er een beetje bij in en ik heb nu dus wel meerdere speeltjes (waarvan 1 pas 2 dagen oud) met metalen belletjes en haakjes.
Nu hebben Coco en Ukkie niets met metaal en spelen  of knagen er bijna nooit aan, maar Moppie en Binkie (ook sinds gisteren heel erg) zijn heel erg gecharmeerd van een acryl touwladdertje met onderaan, je raad het al, 2 metalen belletjes. De hele dag zitten ze samen aan de belletjes te knagen want dat rinkelt zo leuk....
Coco en Ukkie hebben er pas 1 of 2 keer mee gespeeld en zijn meer gecharmeerd van die plastic kattenballetjes met belletje erin (waar ze dus niet aan het belletje kunnen komen). Ook zitten Binkie en Moppie veel meer aan de metalen haakjes aan speelgoed, slaaptentje en dergelijke te knagen, waar Coco en Ukkie dat niet doen.

Dus... de belletjes van het touwladdertje zijn er af en de haakjes en dergelijke ga ik ook vervangen door sisaltouw. Het schommeltje waar Moppie meer belangstelling voor toont gaat ook omwikkeld worden met sisaltouw. Als de poepjes vanaf morgen al weer mooi en normaal zijn, weet ik zeker dat daar de oorzaak ligt. Worden de poepjes niet beter, dan moet ik toch aan een bloedonderzoek gaan denken, om te kijken waar de kleur dan wel vandaan komt, want dat het geen goed kleurtje is voor parkietenpoepjes staat buiten kijf...

Een tip dus voor iedereen hier, houd de poepjes in de gaten, zeker wanneer ze een nieuw metalen speeltje hebben, waar ze verzot op raken. Want het ene stukje metaal is giftiger dan het andere....

:-X

Josephine

Ik vind dat dat niet kan, speeltjes die speciaal voor parkieten zijn gemaakt, moeten toch niet giftig zijn door lood???

Groetjes Josephine

Caradow

In alle metalen zit lood verwerkt en het ene metalen deeltje zal sneller en meer lood afgeven dan een ander stukje metaal. En ja, Moppie hing halve dagen alleen al aan die belletjes te rinkelen... overdaad schaadt... en Binkie ging het ook meer doen afgelopen dagen en die had er vandaag ook rood/bruine poepjes tussen zitten...

Ik neem het risico in ieder geval niet meer..

karin v h

Zou ze niet met 'verroest' metaal in aanraking zijn geweest, ja niet bij jou maar voordat ze bij jou kwam?
Ik ben niet zo gek op al dat touw. 1 parkiet van mij heeft een soort van 'touw' krop.
Hij zit altijd heerlijk aan het touw te peuzelen...... :-\ of dit nou allemaal zo goed is, waardoor ze toch ongemerkt touw binnenkrijgen.

Tevens moet je weer met sisaltouw uitkijken dat ze daar niet met de pootjes in blijven hangen want als dat gebeurd en je bent er niet kunnen ze behoorlijk in paniek raken.
Ik ga meer voor metalen koortjes of de tearaps?
Groetjes karin

Caradow

Nee, het is geen oude kwaal, dit heeft ze echt pas sinds gisteren... Ik zei nog tegen Mel, ik heb alle kleuren poep al gezien bij Moppie...gifgroen, zwart, mooi bruin, donkergroen en nu dus ook rood/bruin

Touw kan geen kwaad, dat word juist aanbevolen (door mijn DA dan) Ik zal deels de metalen haken hier vervangen met tieraps, de rest met sisaltouw. Wanneer je sisaltouw heel strak vlecht of enkel gebruikt zullen ze daar niet zo snel in vast komen te ziten, zeker niet in vergelijking met een metalen kettinkje.

Maar goed, we hebben hier ondertussen alles wel weer gehad voor de komende maanden (JAREN) hoop ik. Was best even schrikken gisteren, zeker omdat het alweer Moppie was... Niet dat ze ziekteverschijnselen heeft verder, ze is zo gek als een deur, hopeloos verliefd, heel aktief, dus op het oog echt niets aan de hand.

Trouwens net wel lachen... Ze ging net haar touwladdertje af, richting belletjes... en ze zat heeel raar te kijken dat ze weg waren :P

karin v h

Dieenbeul  ;)- door alle belletjes weg te halen....
Ja, Caradow jij zult wel het beste weten hoe het moet bij jouw parkietje.
IK hoop dat ze snel opknapt en laten we hopen dat ze goed drinkt zodat ze het lood er misschien uitspoelt.

Mijn mannetjes parkiet heeft in haar krop een hele bult zitten, zij zit lekker aan de sisal te trekken en daarbij valt de ene helft op de grond en de andere helft in haar krop - dus vandaar mijn reactie.

Zou je haar niet wat extra groente kunnen geven bijv. witlof - lekker nat  dan krijgt ze goed vocht binnen om door te spoelen. Als mijn parkietjes witlof hebben gegeten dan hebben altijd wat waterige ontlasting.

Sterkte met Moppie - ja het treft altijd de zwakste.
Groetjes karin

Caradow

Haar poepjes waren vandaag wisselen, de ene keer, goed de andere keer rood/bruin. Ze begon zelfs met een echte hele mooie, zoals het hoort. Nu heeft ze vandaag meer in de kooi gezeten dan gisteren en automatisch dus minder aan het belletje gezeten dat ik verdenk....Dus het gaat best wel heel snel. Ik denk dus voor 90% zeker de veroorzaker te weten, maar ik nee liever geen risico en vervang de andere metalen ook, en zo veel is het niet :P

Ingrid

#7
Dat is dus ook een van mijn persoonlijke overwegingen geweest alle metalen kettinkjes e.d. te vervangen door sisaltouw. Bij jou is de angst voor loodvergiftiging helaas bewaarheid Caradow  :o.
Dan knoop ik toch maar liever elke 1 à 2 dagen hun speeltjes met een nieuw stukje sisaltouw vast.
Mijn 2 boefjes hebben wel een paar belletjes in de voliere maar spelen doen ze daar nauwelijks mee. Gelukkig maar, na het lezen van jouw verhaal.


Even in het algemeen:
Als extra tip wil ik meegeven dat er in vitrages vaak een loodveter zit. Pas daar dus ook mee op als je parkietjes daaraan knagen!!

Caradow


karin v h

Kunnen jouw parkietjes schrijven Caradow? ;D
Zo zie je hoeveel gevaren er eigenlijk in een huis zitten voor Parkieten (en andere huisdieren) die je vaak helemaal niet in de gaten hebt.
Misschien moeten we hier eens een item van maken gevaren in en rond de parkietenkooi!

Caradow

Ja, hele verhalen! binnenkort uitgegevn door uitgeverij van Gras :P


Nee maar ik hoor dat parkieten graag met vanalles spelen.... paperclips, knopen, pennen enz.. dus ook potloden?

Die van mij natuurlijk niet...veel te avontuurlijk voor ze :P

tup en joep

tupje van mij zit heel vaak op de speelplaats hout te knagen
kan dat wel kwaad of niet
ook doet ze dat met het behang
kandat kwaad??

Caradow

hout geeft niet, behang eten ze doorgaans niet op maar slopen ze alleen... (kom eens bij mij thuis kijken..dan kunje het resulaat zien :P)Overal behang van de muren af hier... boven de schilderijen, boven de klok

karin v h

#13
Caradow ik ben het toch niet eens met dat verhaal van dat behang dat ze dat er alleen maar aftrekken of kapotmaken.
Iedere keer als ze het in hun bekje hebben kan ik mij niet voorstellen dat hun tongetje daar niet mee in aanraking komt.
Kun jij de stukjes behang nog aan elkaar plakken om te kijken of het er allemaal nog is ;).
Ik ga er tocn wel vanuit dat ze toch iets binnen krijgen (al is het misschien niet veel). Ik weet ook niet of het echt kwaad kan. Maar ik durf te zweren dat het niet alleen maar behang aftrekken is en dat is precies hetzelfde als met dat touw. Ze zitten ook te trekken aan touw - daar krijgen ze ook vast wel iets van naar binnen (net als met kleine kinderen!!).
Net als bij die potloden daar krijgen ze ook wel iets van binnen.

Ik kom nog even terug op dat verhaal van die loodvergiftiging - zijn jullie niet bang dat het ook aan de kooi kan liggen een kooi is uiteindelijk ook van metaal net als al die speeltjes.
Of ben ik gek ;D

Groetjes karin

Caradow

klopt, maar de spijlen van mijn voliere zijn gelakt.. nu is de lak er op ene paar plekjes inmiddels wel afgeknaagd (tja het blijven parkieten) maar het gaat natuurlijk om de grotere hoeveelheden


Nee je bent niet gek

karin v h

Ik denk dat je ook niet alles kunt ontzien en te voorzichtig zijn is ook niet goed.
Bij mij zit er zo'n laklaag om de schommeltjes heen en die is er ook al grotendeels af.
Je moet natuurlijk ook niet te angstig worden voor alles want dat gaan die parkieten ook voelen. ;)

Caradow

inderdaad! helemaal mee eens. Maar mijn metalen halken en bellen gaan wel de deur uit :P
Het behang blijft zitten, voor zover de bvogels dat toelaten :P
\

Parkieten-Freak

#17
Goh, Caradow, ik zit je berichtje met een beetje met verbazing te lezen. Dit had ik niet verwacht.
Loodvergiftiging is nogal wat. Loodvergiftiging ontstaat meestal niet in een korte tijd, lood cumuleert in het lichaam.
De klachten van Moppie zouden er zeker door veroorzaakt kunnen worden. Wel verbaast het me eigenlijk dat ze verder geen neurologische of andere bijkomende verschijnselen heeft.

Nog even een vraag: je schreef dat de tralies van de volière geverfd zijn. Ik weet niet of dat nog de originele verf is, of dat het later opnieuw geverfd is?
(Sommige verfsoorten bevatten ook lood).
Enfin, laten we hopen dat probleem gauw opgelost is, en Moppie weer helemaal de oude!! ;)


Caradow

Ja PF, ik stond ook wel even te kijken. Het is om nog even te benadrukken geen 100% diagnose gesteld is. Dit kan alleen door bloedonderzoek. Verder heeft Moppie behalve de gekleurde ontlasting ook (gelukkig!) geen ziekteverschijnselen. Het schijnt dus al heel snel verkleuring van de ontlasting te geven. Daarom ook dat er ook goed gekleurde poepjes tussen zitten

Mijn voliere zit helemaal in de originele verf (op die plekjes na dus waar het er af is) Daar levert het verder ook geen problemen op. Waarschijnlijk zijn het vooral de belletjes geweest die ik gelijk verwijderd heb, daar zat ze namelijk echt heel veel aan en Binkie ook steeds meer, vandaar dat ik bij hem ook inmiddels een gekleurd poepje had ontdekt.

Ik ga vandaag ook verder op onderzoek uit naar meer informatie over dit onderwerp en mocht ik nog interessante dingen tegen komen post ik die uiteraard ook hier;)


Idske

Ik ben heel erg blij dat dit naar voren is gekomen, ik heb direct het belletje uit de kooi van Coco verwijderd. Ik hoop dat Moppie snel weer beter is!

Bedankt! ;D

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!