Loodvergiftiging

Gestart door Caradow, november 30, 2006, 17:09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

miekie

Bedankt voor je verhaal. Reden voor ons om altijd goed op te blijven letten.  ;D
Hoop dat je vogeltjes gauw weer 'normale' poepjes hebben.
Miekie

Caradow

Ben vanmorgen druk bezig geweest.
ik heb nu alle metalen ophanghaken vervangen door tieraps of sisaltouw. Het nieuwe speeltje dat ik van de week gekocht had (met 3 belletjes en metalen kettinkjes) hing nog voor het raam en daar maakte Moppie vanmorgen even kennis mee.. Even maar... de blokjes hout die er aan zaten zijn nu met sisaltouw geknoopt en het rinkelt niet meer...Alleen de 2 houten trappen hebben nog ijzeren haakjes maar ik weet ook nog niet hoe ik dat moet vervangen. Het zijn trouwens wel haken waar ze nooit aan zitten.
Ik ga in ieder geval kijken of de poepjes nu beter van kleur worden. Zowel Moppie als Binkie hebben vandaag voor zover ik het kan zien, tussen de poep van 4 parkieten, alleen nog maar rood/bruin gepoept. Ukkie en Coco hebben nergens last van.

Terwijl ik dit tik kijk ik opzij en valt er een poepje van Moppie naar beneden. Gelijk even uitgesmeerd en die ziet er beter uit dan eerst...

Ik heb de situatie ook bij dr Beier van dierenkliniek de Toren in Drachten neergelegd, hier hoop ik vanavond later iets van te horen. Er is over loodvergiftiging nagenoeg niets te vinden wat betreft vogels. En alles wat er is gaat over acute gevallen waarvan de vogels het maar nipt overleven. Aangezien Moppie en Binkie zeker niet ziek aandoen, zou ik gezien de informatie DIE er is gaan twijfelen of het wel lood is en niet iets anders. Maar wie weet waar we nog uitkomen.

karin v h

Maar ze kunnen toch bij de dierenarts onderzoeken of het lood is wat in de ontlasting zit?
Straks kunnen alle 'kerst' bellen weer in de kooi - ik hoop het voor jou.
Ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Sterkte.
Groetjes karin

Caradow

#23
Een loodvergiftiging is alleen aantoonbaar door bloedonderzoek. Ik vind dit te belastend voor zulke kleine vogeltjes en zolang ze verder geen ziekteverschijnselen laten zien zal ik hier niet voor kiezen. Tenzij de ontlasting niet beter gaat kleuren, dan is het wat anders. dan zou ik waarschijnlijk ook eerder Binkie laten testen dan Moppie, want die arme schat heeft al zoveel meegemaakt.

Ik ben nog steeds ondertussen aan het spitten op internet en ik vraag mij ondertussen af of mijn DA niet in verwarring is met Zinkvergiftiging. Dat zou net even wat minder agressief moeten zijn als loodvergiftiging en aannemelijker gezien de materialen waarvan metalen belletjes gemaakt zijn. (is vaak gegalvaniseerd en dat gebeurt met een zinklegering.... )maar ik wacht eerst even af wat dr Beier zegt

PS @ Karin: de ontlasting ziet er qua samenstelling perfect uit, bacterie en gisten zijn perfect in balans. Voor de rest valt er weinig uit ontlasting te halen.

karin v h

Ja, sorry dat had je al eerder verteld. Nu herinner ik mij het weer.
Succes met zoeken/puzzelen.
Groetjes karin

Caradow

geeft niet :)

Waarom hebben mijn vogels altijd wat bijzonders en nooit eens gewoon een lichte luchtweginfectie ofzo (liever helemaal niets hoor!)

karin v h

Ja, dat was mij ook al opgevallen.
Sinds jij deze 2 hebt ben je ermee aan het sukkelen. Het is natuurlijk ook heel kwetsbaar - deze parkietjes en als je eenmaal aan het sukkelen gaat ben je er nog niet 1 - 2 - 3 vanaf.
Ik hoop echt dat je het gauw kunt oplossen.
Sterkte en succes Karin

Caradow

Ach, ik lees net het verhaal van Safrena en dan voelt het hier al zeker niet meer zo erg....

Scotty - Keecko

Ik hoop dat Moppie niets ergs onder de leden heeft en dat ze gauw weer helemaal de oude is...

Wat een gedoe toch, als er iets mis is met je vogeltje... ik weet (helaas) hoe dat voelt... :(

Had het bericht al gelezen op het vragenforum van dr. Beijer. Ik ben benieuwd wat hij zegt.

Groetjes Ilse

Caradow

Ik heb vanmiddag nog een aantal vragen voor de vogelarts neergeleegd die de assistente voor mij heeft nagevraagd.

Ze heeft zeker een loodvergiftiging in gedachten en geen zink, wat mij zelf logischer leek.
Aanstaande woensdag kan ik een infopakket van dr Hooimeijer (zeer hoog aangeschreven kromsnaveldokter) hierover ophalen op de praktijk.

ik heb vandaag dus zon beetje alle metaal vervangen door sisaltouw en tieraps, maar dat zijn eigenlijk metalen waarvan je zinkafgifte verwacht. Nu dus goed nadenken waar ze lood vanaf zouden kunnen krijgen. Het gaat nog steeds om zowel Binkie als Moppie, beide hebben wisselende poepjes, maar ze hebben vandaag nauwelijks ergens aan gezeten.
Mogelijk dat het van de schroeven van de pediperch zou komen, daar bij de vleugelmoer de verf iets bladderd. Maar dat ZOU loodvrije verf moeten zijn, aangezien het speciaal voor kromsnavels is, die bekend staan om hun sloop gedrag.
Coco en Ukkie zijn wat dat betreft niet zulke knagers en dat zie je dan nu ook weer terugkomen. Hun poepjes zijn prima op kleur... (heb vandaag al tientallen poepjes uitgesmeerd :P)

Mijn zoektocht naar de oorzaak gaat verder en als de poepjes over het weekend heen niet verbeteren dan zal ik over bloedonderzoek gaan nadenken, om te controleren of het wel daadwerkelijk is wat we denken. Ook zal ik de uiterlijke ziektekenmerken goed in de gaten houden. Ze zijn nog steeds zo fit als een hoentje...

Parkieten-Freak

Ik ben echt benieuwd Caradow! Het kan overigens best nog wel even duren voordat de ontlasting van beide lood-eters weer normaal is.
Gelukkig vertonen ze verder geen ziekteverschijnselen, en dat is al heel wat! ;)


Caradow

En juist omdat ze verder geen ziekteverschijnselen  hebben klopt het voor mijn gevoel niet... Alles wat je over loodvergiftiging vind gaat over doodzieke vogels die maar ter nauwerbood overleven....Maar ja, ik ben geen vogelarts...

Maar goed, we leren ondertussen wel weer een heleboel bij...

Caradow

Ik heb vanavond 2 zeer korte reacties gehad van Dr Beier... op mijn reeks van vragen over mogelijke andere oorzaken van de verkleuring van de poepjes. Mijn eerste reeks vragen was :
                 Is het mogelijk dat kromsnavels alleen deze milde verschijnselen krijgen van metalen (oa speelgoed) zonder zichtbaar ziek te zijn? Heeft u nog informatie voor mij hieromtrent? Zijn er nog mogelijke andere oorzaken voor deze verkleuring van de ontlasting? (geen bessen of andere voedingsstoffen gegeten die de verkleuring konden veroorzaken)
Wat is uw kijk hierop?
Het antwoord:
            Als de vogel metaaldeeltjes op eet zijn deze meestal nog wel te zien op een rontgenfoto.

Daarna de vraag gesteld of het inderdaad mogleijk is dat een vogel naast de kleuring van de popejes geen andere ziekteverschijnselen heeft, wat hij heeft bevestigd. Wanneer de dosering dusdanig laag is kan het zijn dat er verder geen ziekteverschijnselen zijn...

Moet eerlijk zeggen dat het korte antwoord op de eerste reeks vragen mij wat teleurstelde. Over het algemeen antwoord hij vrij uitgebreid op de vragen die gesteld worden... maar goed... Bne in ieder geval benieuwd wat voor pakketje ik volgende week bij de DA krijg, op de site van Hooimeijer zelf staan alleen maar fotos van een ernstig zieke vogel. De kleur van de poep komt wel overeen.
     

Parkieten-Freak

Jeetje, inderdaad ik heb het gezien bij de foto's op de site van Hooijmeyer......het is echt roodbruine ontlasting. :o
Je kunt op de rontgenfoto inderdaad goed de looddeeltjes zien.....
Ik ben heel benieuwd naar het informatie pakket!


Caradow

Ik heb vandaag nog geen enkel roodbruin poepje kunnen ontdekken!!!!! :D

Parkieten-Freak

Zo, dat is goed nieuws! ;D Laten we hopen dat het zo blijft! ;)


Caradow

ja ik ook! Elk vers drolletje moet er aan geloven, die wordt met de vinger uitgesmeerd en tot nu toe alleen maar mooie Harrisonpoepjes :P

Mars

Dat is echt geweldig nieuws! Zouden het dan echt de speeltjes zijn?
Houd je ons op de hoogte?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tup en joep

goed nieuws renate hopelijk blijft het zo

Scotty - Keecko

Goed nieuws, zeg!
Ik hoop zo dat het zo blijft :)

Groetjes Ilse