Onder Huidige EU -wetgevingplantaardige producten mogen vleesgerelateerde termen gebruiken, zolang de verpakking duidelijk aangeeft dat het product uitsluitend uit planten is gemaakt. Maar Een voorgesteld verbod Onder de herziening van de gemeenschappelijke marktorganisatie (CMO) zou betekenen dat “vlees” wettelijk zou worden gedefinieerd als de eetbare delen van een dier, alleen, Exclusief plantaardige alternatieven van het gebruik van bekende descriptoren.
De voorgestelde lijst van verboden termen bevat zowel generieke labels (zoals varkensvlees en kip), samen met functionele descriptoren (zoals vleugels, borst en drumsticks), die momenteel op grote schaal worden gebruikt in de plantaardige voedingssector.
Het veranderen van de taal die in de plantaardige sector wordt gebruikt, kan een aanzienlijk rimpeleffect hebben
Europa vertegenwoordigt momenteel de grootste markt voor plantaardig vlees Wereldwijd, met een omzet van 3,3 miljard euro in 2024. De sector blijft groeien, met een verwachte samengestelde jaarlijkse groeipercentage van 18,5%mogelijk bereiken 589,9 miljard euro tegen 2035.
Dit verbod zou niet alleen rechtstreeks in tegenspraak zijn met de EU’s Gegeven doel van het vereenvoudigen van wetgeving en het ondersteunen van innovatie in voedselsystemen,, Het zou ook het risico lopen deze groeiende sector te verstikken, samen met de verschuiving naar meer plantaardige diëten die talloze studies aantonen dat we zo hard nodig hebben.
Verder zou het het risico lopen plantaardige producenten te schaden en de boeren die de Commissie probeert te beschermen via het verbod. Een studie uit 2023 ontdekte dat een verhoogde consumptie van plantaardige voedingsmiddelen het inkomen van de EU-boeren op de lange termijn met maximaal 71% zou kunnen stimuleren-maar het invoeren van een verbod op algemeen begrepen termen zou producenten dwingen dure rebranding te ondergaan, de duidelijkheid van de consument te verminderen en innovatie te verstikken.
Consumenten zijn al opgericht op plantaardige producten
Het voorstel van de commissie stelt dat het verbod op de denominatie zou zijn “Zorg ervoor dat consumenten goed geïnformeerde keuzes kunnen maken, met name voor diegenen die op zoek zijn naar een specifiek voedingsinhoud dat traditioneel wordt geassocieerd met vleesproducten.” Het idee dat consumenten niet goed geïnformeerd zijn als het gaat om het nemen van plantaardige beslissingen, wordt echter niet ondersteund door bewijsmateriaal.
Volgens Een recent onderzoekmeer dan 80% van de consumenten begrijpen de betekenis van termen als “vegan” en “vegetarisch”. Een andere 2020 Studie Door de Europese consumentenorganisatie bevestigt dat tot 80% van de consumenten het gebruik van traditionele vleesweergaven voor plantaardige producten ondersteunt, vergezeld van duidelijke etikettering. Deze mening is verder ondersteund door het Europese Hof van Justitie, dat heeft geregeerd Die huidige wetgeving biedt al voldoende duidelijkheid tussen plantaardige en van dieren afgeleide producten.
Politieke interesse in plantaardige terminologie gaat op-wat nu?
Ondanks de vele problemen die dit verbod in de plantaardige sector zou kunnen veroorzaken, krijgt het voorstel nog steeds politieke tractie, met name binnen het Europees Parlement.
Met name de Franse MEP Céline Imart (EPP) heeft onlangs een soortgelijk ingediend wijzigingwaarvan wordt verwacht dat het na de zomer wordt gestemd. Bovendien, hoewel de Commissie eerder gedebatteerde voorwaarden zoals hamburger, worst en biefstuk uit zijn voorstel heeft uitgesloten, zijn deze voorwaarden opgenomen in de versie van het parlement.
Het voorgestelde verbod op plantaardige denominaties onder de CMO-verordening is niet nodig, ongerechtvaardigd en contraproductief. Het mist bewijsondersteuning, is in tegenspraak met de EU-vereenvoudiging en duurzaamheidsdoelen en bedreigt een snelgroeiende industrie die bijdraagt aan het milieu-, gezondheids- en voedselzekerheidsdoelstellingen.
Caterina Rispoli, Food Policy Project Officer, Eurogroep voor dieren
We dringen er bij de Europese Commissie en het parlement op aan dit voorstel te heroverwegen in het licht van consumentenbewijs, marktanalyse en juridisch precedent. In plaats daarvan moet de EU zich richten op het faciliteren van de verschuiving naar meer plantaardige, duurzame en veilige diëten in heel Europa-vooral door de implementatie van de langverwachte eiwitstrategie.



