Met de Europese Commissie die al haar wetgeving met betrekking tot dierenwelzijn wil herzien, moet het Overweeg een essentieel hulpmiddel Dat is tot nu toe grotendeels onderbenut: het gemeenschappelijke landbouwbeleid (Cap).
Terwijl dit beleid kan geluid Droog, het heeft eigenlijk een enorm potentieel om het welzijn van boerderijdieren aanzienlijk te verbeteren. Het heeft invloed op hoe alle boerderijen over de EU worden uitgevoerd en belangrijke normen en benchmarks bepaalt die boeren kunnen volgen. Als dierenwelzijn sterker in de pet zou komen, zou dit het spel echt kunnen veranderen voor dierenbescherming.
Sinds de oprichting in 1962 is de dop in vaste periodes uitgerold, met de mogelijkheid om met regelmatige tussenpozen te worden aangepast en verbeterd. Als de grootste ontvanger van EU -financiering biedt het verschillende kanalen waarmee boeren financiële ondersteuning kunnen krijgen, zoals via verschillende programma’s en regelingen, evenals via de CAP Strategic Plans (CSP’s) van elke lidstaat. Als ontvangers van CAP -financiering is elke lidstaat in de EU verplicht zijn eigen CSP op te stellen voor elke nieuwe periode, met details over hoe het het geld dat ze hebben ontvangen zal gebruiken.
In een eerste-in-in-knind rapport ‘Verbetering van dierenwelzijn door het gemeenschappelijke landbouwbeleid”, Geschreven door het Institute for European Environmental Policy en in opdracht van Eurogroep voor dieren, Een totaal van 136 dierenwelzijnsrelevante ondersteuningsschema’s werden geïdentificeerd. Het rapport benadrukt ook veel kansen om dierenwelzijn te stimuleren door de cap die momenteel niet zo effectief worden gebruikt.
Huidige problemen met hoe dierenwelzijn wordt vertegenwoordigd in nationale plannen
In de huidige pet,, Meer dan € 35 miljard is opzij gezet voor steunregelingen die betrekking hebben op dierenwelzijn en gezondheid. Hoewel dit een monumentaal aantal is, is een aanzienlijk deel van het geld financieringsschema’s waar De werkelijke impact op het welzijn van dieren is beperkt of onduidelijk. Verder gaat veel financiering naar productiviteit en ziektebestrijding, wat betekent dat andere essentiële maatregelen voor dierenwelzijn, zoals het bieden van dieren verrijking, pijnverlichtingsprocedures en het elimineren van langdurig binden, worden op grote schaal over het hoofd gezien.
Verder, Er is een onbalans waarin soorten worden aangepakt door deze nationale plannen. Koeien zijn verreweg het meest gerichte boerderijdier, gevolgd door varkens en schapen, terwijl boerderijvogels en konijnen veel minder bedekt zijn. Gezien het feit dat kippen die worden grootgebracht voor vlees verreweg het meest gekweekte dier in de EU zijndit is een duidelijk toezicht.
Ten slotte is er een discrepantie tussen de veranderingen die door wetenschappers en burgers worden gevraagd, en de maatregelen die daadwerkelijk in de cap worden ondersteund. Bijvoorbeeld, Slechts een handvol schema’s richten zich rechtstreeks aan de overgang weg van kooien voor het leggen van kippen of zeugenondanks het enorme aantal stemmen dat riep op tot deze EU-brede verschuiving door de Beëindig het kooi -leeftijd European Citizens ‘Initiative.
Hoe kan dierenwelzijn effectiever worden aangepakt via de dop?
Terwijl dierenwelzijn is technisch Vertegenwoordigd in verschillende nationale plannen, varieert de ambitie van de maatregelen die worden geïmplementeerd sterk tussen de lidstaten.
Weinig nationale plannen behandelen de structurele investeringen die nodig zijn om op de lange termijn hogere welzijnslandbouwsystemen te ontwikkelen. Bovendien is er, wanneer u naar de pet als geheel kijkt, een opvallend gebrek aan EU-brede doelen voor dierenwelzijn voor de lidstaten om te bereiken. Het is geen verrassing dat individu benaderingen van dierenwelzijn zijn daarom gefragmenteerd In de context van dit landbouwbeleid.
Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop beleidsmakers vooruit kunnen gaan-waardoor de limiet impactiger is in het aanpakken van de behoeften van boerderijdieren en de lidstaten ondersteunen bij het vertegenwoordigen van hun welzijn, meer centraal en ambitieus in hun CSP’s. Aanbevelingen uit het rapport zijn onder meer:
- Structurele veranderingen moeten worden ondersteund door CAP -financiering op EU -niveauen langetermijninvesteringen met hoge welzijn moeten prioriteit krijgen boven kortetermijnregelingen;
- EU-brede doelstellingen en doelen voor dierenwelzijn moeten worden gesteld, samen met tijdgebonden doelen (bijv. Gefaserende kooien), om duidelijkheid en consistentie te bieden in benaderingen van kwesties van dierenwelzijn in verschillende lidstaten;
- De lidstaten moeten over het hoofd gezien welzijnsproblemen aanpakken (bijv. Tethering) door hun strategische plannen;
- De lidstaten moeten wetenschappelijke richtlijnen volgen Bij het uitrollen van maatregelen op basis van dierenwelzijn, in overeenstemming met aanbevelingen van de European Food Safety Authority om meetbare verbeteringen aan dierenwelzijn te helpen waarborgen.
Alle plannen die binnen de cap worden uitgerold, moeten ook effectief worden afgedwongen na de implementatie.
Deze kwalitatieve beoordeling, de eerste in zijn soort, biedt belangrijke aanbevelingen voor de volgende limiet. Met de voorziene modernisering van de EU -wetgeving inzake dierenwelzijn heeft de CAP het potentieel om boeren te ondersteunen die vroeg overgaan naar de gemoderniseerde regels voordat ze in werking treden. Om dit te laten gebeuren, moet de limiet sturen naar gemoderniseerd dierenwelzijn en ervoor zorgen dat maatregelen in overeenstemming zijn met wetenschappelijke aanbevelingen, bijvoorbeeld de uitfasering van kooien, zijn opgenomen in de strategische plannen van de lidstaten.
Camilla Björkbom, Political Adviser Food Policy, Eurogroep voor dieren