In oktober 2006 zou ik beginnen met mijn promotieonderzoek naar tropische herbebossing in Indonesië. In plaats daarvan bevond ik mij in de bossen van het Tanjung Puting National Park in Centraal-Kalimantan, waar ik de lokale bevolking hielp branden te bestrijden met bezems, rugzakpompen en slangen die waren aangesloten op met de hand gegraven waterbronnen. Het was een ‘all hands-on deck’-moment voor de plaatselijke NGO waarmee ik toen samenwerkte – Friends of Nature, People and Forests (FNPF) – waaronder Basuki Santoso, FNPF’s Kalimantan-programmamanager, naast Adut en Isam, die toen nog tieners waren.
Tijdens onze eerste nacht van brandbestrijding sliepen we in het bos op een verhoogd platform dat later onderdeel zou worden van een veldstation. Ik werd midden in de nacht wakker door een zonnebeer die ongeveer zes meter verderop door onze geïmproviseerde keuken snuffelde. Ik zat bevroren en keek naar dit wilde dier dat op de vlucht was voor de branden, terwijl alle anderen goed sliepen. Het was een surrealistisch en vernederend moment.
Twintig jaar geleden waren deze ernstige bos- en veenbranden het gevolg van een gevaarlijke combinatie van door El Niño veroorzaakte droogte, slash-and-burn-landbouw en andere landontginning, en de cyclus van grasbranden. Een groot deel van Zuidoost-Azië stikte in de nevel, en dat was een… zwak El Niño-jaar.
De geschiedenis herhaalt zich steeds en het is moeilijk om naar te kijken. Experts zeggen dat we nu te maken hebben met een Super El Niño. De afgelopen drie maanden hebben miljoenen Indonesiërs giftige nevel ingeademd van wat waarschijnlijk recordbrekende bosbranden zullen worden.
Volgens recente rapporten is alleen al in Indonesië in de eerste helft van dit jaar minstens 1,5 miljoen acres (ruim 607.000 hectare) land afgebrand, terwijl de huidige tol wellicht ruim boven de 2 miljoen acres (ruim 809.000 hectare) ligt. Nu deze Super El Niño nog steeds aan kracht wint, moet het ergste nog komen, en dat voor een lange tijd: een recent rapport vond een verband tussen de ernst van een El Niño-gebeurtenis en de intensiteit van het brandseizoen van het volgende jaar.
Tegenwoordig werk ik aan urgente milieu- en klimaatvraagstukken via mijn functie bij de Governors’ Climate and Forests Task Force (GCF Task Force), ’s werelds grootste netwerk van subnationale overheden die zich inzetten voor de bescherming van bossen, het terugdringen van emissies en het verbeteren van de levensstandaard in de tropen.

Het mondiale secretariaat van de GCF Task Force is gevestigd aan de Universiteit van Californië-Los Angeles, in samenwerking met de Universiteit van Colorado-Boulder; beide gevestigd in de VS We zijn in 2008 opgericht door de toenmalige gouverneur van Californië, Arnold Schwarzenegger, als een kleine coalitie van staten en provincies uit de VS, Brazilië en Indonesië die werken aan de klimaat- en bosagenda. We zijn nu een internationaal netwerk van 54 subnationale leden, die meer dan een derde van de tropische bossen ter wereld bestrijken.
Ik ben net teruggekeerd van onze laatste technische uitwisseling in Indonesië, waar ik getuige was van vice-gouverneurs, ministers van Milieu, ambtenaren, NGO’s en particuliere partners die allemaal samenwerkten om te brainstormen en bruikbare en rechtvaardige klimaatoplossingen voor hun gemeenschappen vorm te geven. De tweedaagse technische uitwisseling met 100 deelnemers van over de hele wereld zou oorspronkelijk plaatsvinden in West-Kalimantan, maar op het laatste moment moesten we de hele conferentie verplaatsen naar Bogor, Java, vanwege de aanhoudende branden.
Ondanks dit – en de reisvertragingen als gevolg van de vulkaanuitbarsting van Anak Krakatau – was de technische uitwisseling een succes. Het gaf beleidsmakers, ambtenaren en andere deelnemers de kans om best practices te delen over de manier waarop zij natuurbehouds- en restauratieprojecten implementeren, en om van anderen te leren. De urgentie van de klimaatcrisis hing boven deze lessen, maar we bleven onverschrokken, net als mijn vrienden in Centraal-Kalimantan, zoals Basuki, Adut en Isam, die letterlijk hun gezondheid en hun leven riskeren om branden te bestrijden en hun huizen en levensonderhoud te beschermen.

Zelfs ondanks de opwarming van de aarde, een Super El Niño en een milieuramp blijf ik een optimist. Ik denk dat dat wel zo moet zijn als je in de klimaatruimte werkt, anders is het veel te deprimerend. Maar hoe kun je de hoop behouden als de VN zojuist hebben verklaard dat de mondiale temperatuur de komende jaren de drempel van 1,5°C van de gemiddelde opwarming boven pre-industriële temperaturen zal overschrijden, en als de opwarming van de aarde en extreem weer ongekende branden hebben veroorzaakt in Canada, Spanje en Frankrijk? Of wanneer een nog steeds groeiende Super El Niño verwoestende branden veroorzaakt in heel Indonesië?
Ik houd de hoop in stand door de mensen, organisaties en subnationale overheden te ondersteunen die ter plaatse alles doen, van het bestrijden van branden met hun blote handen en het planten van inheemse boomzaailingen voor herstel tot het organiseren van technische en kennisuitwisselingen en het veranderen van beleid en institutionele kaders om bosbehoud en duurzame ontwikkeling te ondersteunen.
Sterker nog: deze gemeenschappen zijn inspirerend en kunnen ons lessen leren over veerkracht en standvastigheid in het licht van een Super El Niño die voor velen van ons op komst is.
Akane NishimuraPh.D., is een ecoloog die als programmamedewerker voor Impact Assessment fungeert bij de Governors’ Climate and Forests Task Force van het Emmett Institute on Climate Change and the Environment aan de UCLA in de VS.
Bannerafbeelding: Een inheemse Dayak Ngaju-man bestrijdt een brandende veenbrand in Mantangai, Centraal Kalimantan, Indonesië. Afbeelding met dank aan Jurnasyanto Soekarno / Greenpeace.
Zie gerelateerde dekking:
Terwijl de branden zich verspreiden, maken de Indonesische rubbertelers gebruik van traditionele manieren om terug te vechten
‘Er kan sprake zijn van lokaal uitsterven’: de strijd om de Indonesische orang-oetans te beschermen terwijl El Niño branden aanwakkert
Citaat:
D’Antonio, CM, … Vitousek, PM (1992). Biologische invasies door exotische grassen, de gras/vuurcyclus en mondiale veranderingen. Jaaroverzicht van ecologie en systematiek, 23(1), 63-87. doi:10.1146/annurev.es.23.110192.000431