Werelddolfijndag: Ongewoon gedrag, bedreigingen en verhoogde bescherming melden

Negen dolfijnensoorten, en nog een aantal ondersoorten en lokale populaties, worden momenteel ernstig bedreigd of bedreigd, volgens de meest recente beoordeling van de IUCN, de mondiale autoriteit voor natuurbehoud.

Op 12 september is het Wereld Dolfijnendag, een bewustmakingsdag die in 2022 in het leven werd geroepen door Sea Shepherd, een non-profitorganisatie voor het behoud van de zee, om de aandacht te vestigen op de bedreigingen waarmee deze zeer intelligente zoogdieren worden geconfronteerd.

Eind 2025 verscheen de tuimelaar van Lahille (Tursiops truncatus gephyreus), een ondersoort van de tuimelaar, werd opnieuw geclassificeerd van kwetsbaar naar bedreigd, waarbij naar schatting minder dan 400 exemplaren in het wild achterbleven. Volgens de IUCN wordt de grootste bedreiging gevormd door de bijvangst van de visvangst in de kieuwnetvisserij langs de kusten van Zuid-Brazilië, Uruguay en Argentinië.

Hoewel er nog steeds bedreigingen bestaan ​​voor soorten en ondersoorten, worden er inspanningen geleverd om dolfijnen over de hele wereld te beschermen en beter te begrijpen, van onderzoek dat nieuw gedrag aan het licht brengt en verhoogde formele beschermingsmaatregelen, tot stappen om een ​​einde te maken aan wrede opsluitingspraktijken. Voor deze Werelddolfijndag presenteren we drie recente Mongabay-verhalen over dolfijnen over de hele wereld.

Ondanks het verbod vangen illegale drijfnetten dolfijnen in de Middellandse Zee

Het gebruik van drijfnetten om zwaardvis te vangen is in de Middellandse Zee verboden omdat het vistuig vaak dolfijnen, walvissen, haaien en schildpadden vangt. Maar uit recent onderzoek door de Environmental Justice Foundation (EJF) is gebleken dat het nog steeds op grote schaal wordt gebruikt in de Alboránzee, tussen het noordwesten van Marokko en de zuidkust van Spanje, meldde Victoria Schneider uit Mongabay in juli.

“We kunnen zien dat het een impact heeft op kostbare ecosystemen in een uniek gebied, namelijk de Alboran Zee”, vertelde Jesús Urios Culiañez, een oceaanbeleidsfunctionaris bij EJF, aan Mongabay.

Verwacht wordt dat de EU de visserijregelgevers in november 2026 een voorstel voor strengere internationale regels zal voorleggen.

Het resort in Singapore zegt dat het zal stoppen met het fokken en inkopen van wilde dolfijnen

Volgens insiders heeft een resort in Singapore het fokken van wilde dolfijnen in gevangenschap opgeschort en is het gestopt met het inkopen van wilde dolfijnen voor het oceanarium, meldde Robin Hicks in maart voor Mongabay.

In maart werden er ruim twintig tuimelaars uit de Indo-Pacifische regio vastgehouden (Tursiops aduncus), waarvan de meeste afstammen van dieren die in 2008 en 2009 op de Salomonseilanden zijn gevangen. Het bedrijf dat eigenaar is van het oceanarium zei ook dat het experts aan het verzamelen was om de toekomst van de in gevangenschap levende dolfijnen te bepalen.

Anbarasi Boopal, de voormalige co-directeur van de Singaporese Animal Concerns Research and Education Society, noemde de stap “langverwachte vooruitgang voor het dierenwelzijn in Singapore”, zolang de beslissing werd ingegeven door welzijnsoverwegingen.

Dolfijnen gebruiken schelpen om vis te vangen in Oost-Australië

Er zijn tuimelaars voor de oostkust van Australië gefilmd terwijl ze vissen vangen in lege zeeslakkenhuizen een foerageertechniek die voorheen alleen in West-Australië, duizenden kilometers verderop, werd waargenomen, meldde Mongabay’s Bobby Bascomb in augustus.

“De tweede keer dat ik het zag, dacht ik: oh mijn God, oh mijn God, oh mijn God, dit is enorm”, zegt Alexis Levengood, de dierenecoloog achter het onderzoek naar de dolfijnen.

Onderzoekers vermoeden dat het gedrag zich aan beide kusten onafhankelijk heeft ontwikkeld.

Bannerafbeelding: Een gestreepte dolfijn (Stenella coeruleoalba) gevangen in een Frans drijfnet in de Noord-Atlantische Oceaan. Afbeelding © Peter Rowlands/Greenpeace.