Hoge goudprijzen hebben illegale mijnbouw in het Amazonegebied aangewakkerd. Toen Brazilië de controles op de handel verscherpte, vonden criminele groepen een andere route via Venezuela, waar de handel kon worden witgewassen en vervolgens naar het buitenland kon worden geëxporteerd, zo blijkt uit een vorig jaar gepubliceerd Mongabay-onderzoek.
Voor het documenteren van de handel waren journalisten in drie landen nodig om samen te werken – een aanpak die Daniela Quintero essentieel acht omdat milieucriminaliteit zelden de nationale grenzen respecteert.
Als onderzoeksredacteur bij Mongabay Latam ontwikkelt Quintero uit Bogotá projecten die veldrapportage combineren met officiële documenten, satellietbeelden, wetenschappelijke artikelen en juridische documenten. Ze coördineert ook de Nature Crimes Fellowship van Mongabay en werkt samen met journalisten uit Colombia, Ecuador en Peru aan onderzoeken in het Amazonegebied en de Stille Oceaan.
Quintero hield zich voorheen bezig met milieukwesties en werkte in de onderzoekseenheid van El Espectador voordat ze begin 2025 bij Mongabay kwam. Haar berichtgeving reikte van de glasaalvisserij in de Dominicaanse Republiek tot het verhaal over goudsmokkel.
Voorafgaand aan het PUMA FEST van Mongabay Latam in juli reisde ik met Quintero naar het Colombiaanse departement Guainía, waar ik haar interviewde over haar werk en haar pad naar de milieujournalistiek.

Een interview met Daniela Quintero
Mongabay: Kun je jezelf even voorstellen?
Daniela Quintero: Ik ben een Colombiaanse journalist en socioloog, gevestigd in Bogotá. Ik ben onderzoeksredacteur bij Mongabay Latam, waar ik grensoverschrijdende onderzoeken naar natuurmisdaden en milieukwesties in heel Latijns-Amerika ontwikkel en redigeer.
Mongabay: Hoe ziet een normale dag bij Mongabay er voor jou uit?
Daniela Quintero: Ik ben vooral verantwoordelijk voor het ontwikkelen van vooronderzoeken voor grote projecten. Het grootste deel van mijn tijd gaat naar het onderzoeken van nieuwe onderwerpen die we willen bespreken of die aansluiten bij onze berichtgeving, het vinden van verhalen in verschillende landen en het vinden van bronnen waarmee we kunnen praten. Ik identificeer onderzoekslijnen, bepaal de verschillende stemmen die we nodig hebben en construeer de structuur voor de toekomstige onderzoeken die we ontwikkelen.
Ik besteed ook veel tijd aan het doornemen van officiële documenten, het analyseren van milieudatabases, satellietbeelden, wetenschappelijke literatuur en juridische documenten om te begrijpen hoe milieucriminaliteit in zijn werk gaat en waar er een belangrijk verhaal kan schuilen.
Een ander groot deel van mijn werk is het coördineren van het Nature Crimes Fellowship-programma, waarbij vijf journalisten uit Peru, Ecuador en Colombia betrokken zijn. Al bijna een jaar lang voeren ze verschillende onderzoeken uit, vooral met betrekking tot natuurmisdaden in de oceanen en in het Amazonegebied. Het zijn een paar hele interessante maanden geweest, omdat we veel hebben geleerd. Het is de eerste keer in Latijns-Amerika dat we dit soort projecten uitvoeren met senior journalisten die hun onderzoeksvaardigheden willen ontwikkelen. Er is dus veel training gegeven en hen instrumenten aangereikt om diepgaand onderzoek naar Latijns-Amerika te ontwikkelen.
Zodra projecten vooruitgaan, heb ik ook redactietaken en schrijf ik soms ook stukken.

Mongabay: Wat deed je voordat je naar Mongabay Latam kwam?
Daniela Quintero: Ik ben al ruim acht jaar journalist. Voordat ik in Mongabay aankwam, was ik daar El Espectador. El Espectador is een van de belangrijkste verkooppunten in Colombia en de oudste krant van het land. Ik was daar eerst als milieujournalist en daarna maakte ik deel uit van de onderzoekseenheid, waar ik diepgaande onderzoeken ontwikkelde, vooral met betrekking tot milieukwesties.
Mongabay: Waarom ben je de journalistiek ingegaan?
Daniela Quintero: Toen ik 17 was, wist ik niet echt wat ik wilde doen in het leven, maar ik wist wel dat ik verhalen wilde schrijven en delen.
Ik ben opgegroeid in een middelgrote stad in Colombia, waar de meeste mensen ernaar streven dokter, advocaat of ingenieur te worden. Journalistiek was niet echt iets dat mensen om mij heen als een carrière beschouwden en niemand in mijn familie had er iets mee te maken, dus het was niet een pad waaraan ik van nature werd blootgesteld. Maar ik heb schrijven altijd leuk gevonden.
Wat ik het leukst vind aan journalistiek is dat ik er elke dag nieuwe dingen kan leren en onderwerpen kan verkennen die buiten mijn directe realiteit liggen. Ik ben van nature nieuwsgierig en ik voel me erg gepassioneerd over het begrijpen en schrijven over deze onderwerpen. Bovendien ben ik nogal verlegen, dus ik ontdekte dat schrijven een manier was om mezelf uit te drukken en te delen wat ik leerde.
Journalist worden was niet iets wat ik echt van plan was. Ik had gewoon het gevoel dat ik dit moest doen toen ik jonger was, maar nu denk ik dat dit is wat ik de rest van mijn leven wil blijven doen.

Mongabay: Waarom zijn de onderwerpen die u bij Mongabay behandelt voor u interessant?
Daniela Quintero: Milieujournalistiek was een aantal jaren geleden niet zo populair, vooral niet toen ik begon. Maar de plek waar ik werkte wordt beschouwd als een van de belangrijkste scholen voor milieujournalistiek in het land, en die journalisten behoorden tot de eersten die op een rigoureuze, gestructureerde manier over het milieu in Colombia begonnen te schrijven, toen niemand anders er aandacht aan besteedde.
Voor mij was het heel inspirerend om mensen met dezelfde interesses te zien en om te zien hoe gepassioneerd ze waren over het publiceren van zaken die normaal gesproken niet veel aandacht kregen in een nationaal verkoopkanaal in een land als Colombia. Hier zijn de media doorgaans erg gefocust op politieke kwesties, economische kwesties of het conflict. Maar toen ik zag dat deze groep mensen zich bezighield met milieuonderwerpen – waarbij natuurbehoudskwesties en sociaal-ecologische conflicten op een complexe, diverse manier aan de orde kwamen – werd ik geïntroduceerd in het vakgebied en werd mijn interesse aangewakkerd.
Daarna ben ik ook begonnen met het bedekken van oceanen. Ik ontdekte dat onderwateronderwerpen in Colombia niet veel aan bod kwamen, dus voegde ik mij bij mijn twee passies: journalistiek en duiken. Het was verbazingwekkend omdat ik daardoor onderwaterverhalen kon delen die op dat moment in mijn land niet verteld werden.
Milieuverhalen gaan nooit alleen over de natuur. Ze gaan ook over macht, ongelijkheid, corruptie, inheemse rechten, georganiseerde misdaad en de mensen die hun territoria proberen te beschermen. Ik denk dat dat is wat mij geïnteresseerd heeft gehouden in dit soort journalistiek.

Mongabay: Waarom hou je van duiken?
Daniela Quintero: Omdat het net een andere wereld is – het is zo anders dan wat we op het land kennen. Er zijn levensvormen en biodiversiteit die compleet anders zijn dan de onze, en het is fascinerend om die interacties en ecosystemen te zien.
Mijn hersenen zijn meestal erg luidruchtig: ze denken altijd na en stoppen nooit. Maar als ik onder water ben, ontspant het me volledig. Al het andere wordt uitgeschakeld en het enige dat ik hoor zijn mijn luchtbellen als ik adem. Het is een soort actieve meditatie die me helpt te ontspannen en op een andere manier van de wereld te genieten.

Mongabay: Is er een verhaal waar je echt trots op bent?
Daniela Quintero: Ik heb twee favoriete verhalen. Eén ging over palingvissers in de Dominicaanse Republiek, ongeveer vijf jaar geleden. Destijds was het nog niet algemeen bekend dat er in een klein stadje in de Dominicaanse Republiek een tijd van het jaar was waarin de hele stad ’s nachts naar de kust ging om op glasaal (elvers) te vissen.
Ik zag enkele foto’s en begreep niet wat de activiteit was. Het was niet in mijn land, en ik werkte toen nog voor een plaatselijke krant, dus het was een uitdaging om geld te krijgen om dat verhaal te berichten. Het werd ondersteund door een journalistiek netwerk, maar mijn werk doen in een land waar ik geen bronnen of contacten had, was zwaar, omdat ik nog nooit eerder in de Dominicaanse Republiek was geweest. Het was een uitdaging om daar 15 dagen door te brengen over een onbekend onderwerp, maar ik was erg blij met het resultaat. Het weerspiegelde hoe deze markt werkt en hoe deze visserij heeft bijgedragen aan de ineenstorting van verschillende palingsoorten in andere delen van de wereld. Nu deze soorten bijna nergens anders zijn verdwenen, arriveren handelaren in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied om aan de internationale vraag te voldoen.
Het tweede verhaal – dat onlangs een prijs won – ging over Mongabay. We werkten samen met Mongabay Brasil en collega’s in Venezuela over hoe goud uit het Braziliaanse Amazonegebied via Venezuela werd witgewassen voordat het naar andere delen van de wereld verhuisde. Door in drie landen te werken, heb ik ook geleerd hoe essentieel samenwerking is bij milieuonderzoek, omdat deze misdaden niet stoppen bij de nationale grenzen. Het werd erkend door een nationale onderscheiding in Venezuela omdat het de eerste keer was dat werd gedocumenteerd dat goud niet alleen uit Venezuela werd gehaald, maar vanuit regionale parken werd binnengebracht en daar witgewassen.

Mongabay: Wat vind je leuk aan werken bij Mongabay Latam?
Daniela Quintero: Ik ben relatief nieuw bij Mongabay, hoewel ik het werk ervan al enkele jaren ken. Het was geweldig om te zien hoe de vrouwelijke leiders van het Latam-team jongere journalisten inspireren en hun kennis en hulpmiddelen delen. Wat ik erg waardeer, is dat expertise heel open wordt gedeeld. De eerste keer dat ik leerde hoe ik bepaalde satellietplatforms moest gebruiken, was jaren geleden tijdens een workshop georganiseerd door Alexa (Vélez). Het is echt inspirerend om met hen samen te werken en deze tools te gebruiken. Het laat zien hoe nuttig deze ruimtes zijn voor jongere journalisten die aan het leren zijn en plotseling een platform hebben om hun werk te delen.
Mongabay: Is er iets dat je een internationaal publiek wilt laten weten over Colombia?
Daniela Quintero: Mensen horen meestal alleen over de slechte dingen in Colombia. Maar Colombia is een geweldig land met een ongelooflijke biodiversiteit en veel mensen die werken aan het behoud van ecosystemen die momenteel worden bedreigd. Hoewel het conflict voortduurt, er natuurmisdaden voorkomen en gewapende groepen in sommige gebieden aan kracht winnen, zijn er ook veel lokale initiatieven die deze kwesties aanpakken en proberen te behouden wat we hebben.
We hebben bergketens (cordilleras), oceanen, oceanische eilanden, mangroven, savannes, de Amazone en zelfs een woestijn aan de noordkust. Het is een extreem divers land met veel verschillende gemeenschappen: Afro-afstammelingen, inheemse volkeren en een rijk cultureel erfgoed. Ik zou graag willen dat mensen meer weten over het deel van ons land dat zich verzet tegen het milieu en het blijft beschermen.

Mongabay: Welk advies zou je geven aan iemand die in jouw voetsporen treedt en milieujournalist wil worden?
Daniela Quintero: Ik zou ze willen zeggen dat ze elke kans die ze krijgen om te leren moeten aangrijpen: beurzen aanvragen, workshops bijwonen en leren hoe ze nieuwe hulpmiddelen kunnen gebruiken. Ook om nieuwsgierig te blijven. De beste onderzoeken komen vaak voort uit de vragen die anderen niet meer stellen.
Ik zou ook willen voorstellen om geobsedeerd te blijven door de onderwerpen die u behandelt. Ik zeg altijd dat ik geobsedeerd ben door mijn onderwerpen, en ik denk niet dat dat een slechte zaak is. Het laat zien hoe gepassioneerd je bent en helpt je een methodologie op te bouwen om complexe kwesties te benaderen – vooral op het gebied van milieurapportage, waar mensen journalisten vaak aanzien voor activisten of natuurbeschermers. Het weerspiegelen van de volledige complexiteit van deze onderwerpen is een van de beste manieren om milieujournalistiek te benaderen.