GUWAHATI, India (AP) – Overstromingen in de noordoostelijke Indiase deelstaat Assam hebben minstens 50 mensen het leven gekost en 700.000 mensen op de vlucht gedreven na dagen van zware moessonregens die de rivier de Brahmaputra overstroomden, zeiden functionarissen vrijdag.
De rivier, een van de grootste van Azië die zijn oorsprong vindt in de Chinese regio Tibet en zo’n 900 kilometer (560 mijl) door Assam stroomt, heeft dorpen onder water gezet, huizen weggevaagd en bijna 300.000 mensen naar door de overheid beheerde opvangkampen gedwongen, zeiden functionarissen.
De autoriteiten hebben voedsel en hulpgoederen verstrekt aan de slachtoffers van de overstromingen, waaronder luchtdroppings vanuit helikopters, zei Assam-hoofdminister Himanta Biswa Sarma.
Bijna 900 dorpen stonden onder water en meer dan 7.000 huizen zaten zonder elektriciteit, zei hij.
Politie, rampenbestrijdingsteams en lokale vrijwilligers werkten aan het redden van gestrande bewoners en het leveren van essentiële goederen aan door overstromingen getroffen gemeenschappen, aldus functionarissen.
Jatin Gogoi, een 52-jarige boer uit Nazira, zei dat het stijgende water zijn huis met bamboemuren wegvaagde en zijn levensonderhoud vernietigde.
“Ik ben al mijn vee kwijtgeraakt. Mijn vijfkoppige familie en ik kunnen nergens heen, dus zoeken we onderdak in het huis van een familielid”, zei hij aan de telefoon.
Overstromingen op donderdagavond ontwrichtten delen van Guwahati, de hoofdstad van Assam met ongeveer 2 miljoen inwoners, omdat ondergelopen wegen pendelaars urenlang strandden.
“Ik moest op mijn kantoor overnachten. De wegen waren gevuld met water, sommige tot aan mijn middel”, zegt Sudip Mazumdar, een journalist in Guwahati.
Experts zeggen dat het door de mens is veroorzaakt klimaatverandering intensiveert de moessons in Zuid-Azië, die traditioneel lopen van juni tot september en opnieuw van oktober tot december. De regens, ooit voorspelbaar, komen nu in onregelmatige uitbarstingen die in korte perioden extreme hoeveelheden water dumpen, gevolgd door droge perioden.
Door Wasbir Hussein, Bijbehorende pers
Bannerafbeelding: Door overstromingen getroffen dorpelingen wachten om het overstromingswater over te steken in Sivsager, Upper Assam, India, vrijdag 24 juli 2026. Afbeelding door Parikhit Saikia, Associated Press.