Honduras zet strijdkrachten in om de ontbossing tegen 2029 uit te bannen. Werkt het?

RÍO PLÁTANO BIOSPHERE RESERVE, Honduras – Diep in de beschermde bossen van Honduras vindt een strijd plaats tussen milieubeschermers en ontbossing. De ontbossingscijfers in het land behoren tot de hoogste in Amerika, waardoor een van de meest biodiverse ecosystemen ter wereld wordt bedreigd. In 2024 lanceerde de regering een plan om de ontbossing tegen 2029 uit te bannen, met speciale aandacht voor het terugwinnen van land dat door criminele groepen wordt gebruikt voor de houthandel.

Het ‘Zero Deforestation by 2029’-plan, gelanceerd door de Nationale Defensie- en Veiligheidsraad in mei 2024, riep de noodtoestand uit voor de bossen van het land en zette fondsen opzij om de controle te heroveren over beschermde gebieden waar landbouw, veeteelt, mijnbouw en andere illegale activiteiten floreerden, vaak met de betrokkenheid van machtige criminele groepen. En een deel van dit plan omvat de opbouw van een “milieubeschermingsbataljon” van 8.000 man.

De militarisering van natuurbehoud is echter altijd een controversieel onderwerp geweest. “Militarisering (…) is geen langetermijnoplossing”, zegt professor Kendra McSweeney, hoogleraar geografie aan de Ohio State University, die natuurbehoud in Midden-Amerika heeft bestudeerd. “Zonder een grotere investering in overheidsbeleid, in leiderschap en in juridische regimes die de wet op die gebieden zullen handhaven, kan het niet werken.”

Nu jonge civiele wetenschappers gewapende patrouilles in de jungle leiden met kartelactiviteiten, blijft de vraag bestaan: kan gemilitariseerd natuurbehoud het verlies van bossen stoppen, of creëert het nieuwe risico’s voor natuurbehoud, milieubeschermers en bossen?

Het videoteam van Mongabay wil vragen en onderwerpen behandelen die er toe doen aan jou. Zijn er inspirerende mensen, urgente kwesties of lokale verhalen die u graag door ons wilt laten bespreken? Wij willen van u horen. Maak deel uit van ons rapportageproces:neem hier contact met ons op!

Bannerafbeelding: Collage, Fritz Pinnow, medewerker van Mongabay en een Hondurese soldaat.

Vodun’s heilige rol bij het redden van de mangroven in West-Afrika

Opmerking: transcripties worden door machines en mensen gegenereerd en lichtjes aangepast voor nauwkeurigheid. Ze kunnen fouten bevatten.

Op dit moment zijn we op de Río Twas,

binnen het biosfeerreservaat Río Plátano.

De reden dat we hier zijn is eigenlijk om te inspecteren

een open mijn

dat is bij ons gemeld.

Zonder het leger zijn we niets.

Ze zijn er om ons te beschermen.

Hun belangrijkste doel is om ons te beschermen.

Hier in de buurt zeggen we dat dit zo is

het nieuwe endemische dier van het reservaat.

(Het is) dringend dat het Nationaal Congres

hervorming van het wetboek van strafrecht

stevig straffen

milieucriminaliteit.

Het is de georganiseerde misdaad die hier in de buurt is, ingebed in het milieu, zoals ontbossing.

Omdat we in operaties zijn geweest waar we heen gaan omdat

we hebben ontboste gebieden geïdentificeerd,

maar in die ontboste gebieden vinden we andere illegale activiteiten,

zoals de teelt van cocabladeren.

De strijdkrachten zijn verantwoordelijk voor de verdediging

en de soevereiniteit van onze natie

(en) voor de verdediging van onze natuurlijke hulpbronnen.

Als je een uur verwijderd bent van de mijn,

stop en wacht op ons.

We zijn 5 kilometer verwijderd van de mijn,

dat is ons hoofddoel.

Hier beginnen we al sporen van mijnbouw te zien.

We hebben al machines en brandstof gevonden.

Vanaf nu moeten we voorzichtiger zijn.

Dit is voor het zoeken naar goud.

Het is een geïndustrialiseerde mijnbouwoperatie.

Ik denk niet dat ze (hier) documenten hebben achtergelaten.

Ik heb nieuws waar je blij van zult worden

en maak dit alles de moeite waard.

Hier is de bon van de verkoper

en het bedrijf waaraan ze verkopen.