Huisdieren die al in het opvangcentrum aankomen, worden sneller geadopteerd, blijkt uit gegevens van beste vrienden

Wij gewetensvolle kattenouders hebben geen andere reden nodig waarom onze huisdieren gesteriliseerd en gecastreerd moeten worden, maar we zullen deze bemoedigende statistiek toch delen: katten en honden die al gesteriliseerd en gecastreerd zijn wanneer ze het dierenasielsysteem binnenkomen, hebben ongeveer 25 procent meer kans om geadopteerd te worden, volgens gegevens van Best Friends Animal Society.

Nu februari is uitgeroepen tot sterilisatie- en onzijdige maand, heeft het no-kill-opvangcentrum voor dakloze dieren in Kanab, Utah, dit aspect van de statistieken van het dierenasiel benadrukt. Katten en honden die intact asielen binnenkomen lopen een groter risico om onnodig te sterven. Dit is waarschijnlijk gedeeltelijk te danken aan het feit dat opvangcentra gesteriliseerde en gecastreerde katten onmiddellijk ter adoptie kunnen aanbieden, in plaats van te wachten tot ze eerst gerepareerd zijn; Ondertussen kan een opvangcentrum op of bijna vol zijn.

Een andere mogelijke reden waarom vooraf gefixeerde katten gemakkelijker worden geadopteerd, is dat sommige opvangcentra dieren niet steriliseren of castreren voordat mensen ze laten adopteren. Dit is jammer en zeer riskant, omdat je van veel huisdiereigenaren niet kunt vertrouwen dat ze het juiste doen; en sommige adoptanten kunnen een intacte kat doorgeven vanwege de kosten die gemoeid zijn met het meenemen van de katten voor een operatie.

“Er worden jaarlijks nog steeds te veel honden en katten gedood in opvangcentra”, zegt Julie Castle, CEO van Best Friends, in een persbericht. “Sparen en castreren is een bewezen, levensreddende stap die helpt het aantal huisdieren dat in het opvangsysteem terechtkomt te verminderen en het adoptieresultaat voor mensen die wachten op een liefdevol huis direct verbetert.”

Petsfit uitbreidbare reisdrager

Het nummer over sterilisatie, castratie en adoptie komt uit de meest recente statistieken van Best Friends over dierenasielen. Volgens die cijfers is er goed nieuws en slecht nieuws in het grote geheel. Ik begin liever met het slechte nieuws, om met een positieve noot te eindigen: in 2024 kwamen 4,8 miljoen honden en katten in Amerikaanse opvangcentra terecht, en werden er 425.000 gedood in opvangcentra, waaronder 188.000 katten.

De tragedie van deze verspilling van mensenlevens is ondraaglijk. Toch is hier het goede nieuws: in 2024 werden ongeveer 8.000 meer honden en katten uit opvangcentra gered dan in het voorgaande jaar, 2023. Dat laat vooruitgang zien, ook al hebben we nog een lange weg te gaan om de landelijke no-kill-status te bereiken, wat het doel is van Best Friends.

In de Verenigde Staten zien we verbazingwekkende vooruitgang doordat twee van de drie opvangcentra de status van ‘no-kill’ hebben bereikt, terwijl er nog honderden anderen zijn die dat bereiken, volgens de cijfers van Best Friends. Er zijn nog steeds 1.300 shelters die nog niet ‘no-kill’ zijn.

“Dit is een duidelijke herinnering dat zelfs kleine winsten kunnen leiden tot levensveranderende vooruitgang voor zowel huisdieren als gemeenschappen – en dat we samen een tastbaar verschil kunnen maken in de levens van onze beste vrienden”, aldus een verklaring op de statistiekenpagina.

Wij zijn het daarmee eens. We kunnen allemaal ons steentje bijdragen om het no-kill-doel van Best Friends te helpen bereiken en een einde te maken aan de tragedie van opvangcentra die gezonde, liefdevolle, adopteerbare katten euthanaseren vanwege overbevolking. Steriliseer en castreer eerst uw eigen katten, als u dat nog niet heeft gedaan. De belangrijkste reden is het voorkomen van voortplanting die bijdraagt ​​aan de overbevolking, maar sterilisatie en castratie heeft ook andere voordelen. Het kan ongewenst hormonaal gedrag, zoals urinespuiten, beteugelen en de risico’s op bepaalde vormen van kanker verminderen of elimineren.

Doneer vervolgens geld en/of tijd en middelen aan dierenasielen en reddingsacties, en kom in actie om katten in nood te helpen. Fostering, wat ik al bijna 20 jaar doe, is een ongelooflijke kans om levens te redden!

Ik zie zoveel berichten in Facebook-groepen voor kattenredders, en wanneer ik maar kan, kom ik tussenbeide om een ​​kat of kitten te helpen die gered moet worden. Eén van die pleegkittens, die op ongeveer 3 maanden oud in een landelijk gebied werd gevonden en dringend een plek nodig had om naartoe te gaan, is nu een geliefde kat in mijn huishouden. Twee zomers geleden reed ik naar Virginia om een ​​ter dood veroordeelde moederkat en haar vier pasgeboren kittens te redden; afgezien van het overlijden van één kitten, werden ze allemaal in goede huizen geadopteerd. Ik heb een bijdrage geleverd om te betalen voor een sterilisatie of castratie van een zwerfkat of de kat van iemand anders. Bedenk eens hoeveel dakloze katten we zouden kunnen voorkomen als iedereen vrijwillig zou betalen voor een sterilisatie of castratie, en zou aanbieden om te helpen een zwerfkat in de val te lokken om het dier te laten repareren!

Grijze en witte kortharige smoking en bruine gestreepte katkatten buiten buiten

Nu de lente nog maar een paar weken verwijderd is, begint het kittenseizoen in veel gebieden binnenkort en zullen schuilplaatsen en reddingsacties overspoeld worden met baby’s. Ze hebben jouw hulp meer dan ooit nodig, dus doe alsjeblieft iets om deze baby’s en hun moeders te steunen. Hier geven we een nuttige gids over het kittenseizoen en hoe u kunt helpen.

Bekijk onze complete gids voor alle informatie die u nodig heeft over sterilisatie en castratie.