Welkom bij onze serie “Ask Dr. Paola”, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) brengen om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.
Of u nu een nieuwe ouder van huisdieren bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola is hier om antwoorden te geven op uw meest dringende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola is klaar om inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over verschillende onderwerpen die het belangrijkst zijn voor u en uw hond, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hondengezelschap kunt bieden. Heeft u een vraag? Stuur het hier binnen!
Hulp! Mijn hond kauwt op alles!
‘Beste Dr. Paola,
Mijn pup Zoey is een Shih Tzu Bichon -mix. Ze kauwt dingen op, en ik weet het niet
Wat is er met haar aan de hand. Ik maak me zorgen over haar.
” – Trevor
Hey Trevor,
Het klinkt alsof Zoey een frustrerende fase doormaakt en ik begrijp waarom je je zorgen maakt. Kauwen kan een normaal gedrag zijn voor honden, maar wanneer het buitensporig of destructief wordt, duidt het vaak op een onderliggende behoefte. Het kan zijn kinderziektes, verveling, angst of zelfs een gebrek aan geschikte verkooppunten voor haar natuurlijke instincten. Omdat ze een Shih Tzu-Bichon-mix is, heeft ze waarschijnlijk een combinatie van eigenschappen van beide rassen, waaronder een sterke speelse neiging, waardoor het beheren van haar gedrag een beetje uitdagender kan worden.
Overweeg eerst haar leeftijd; Als ze nog steeds een puppy is, kan het ongemak voor kinderziektes haar ertoe brengen om op alles te kauwen wat ze kan vinden. Als ze ouder is, kan ze verveling of stress ervaren. Het verstrekken van passend kauwspeelgoed, puzzelvoeders en regelmatige lichaamsbeweging kan haar energie op een positieve manier omleiden. Als ze lange tijd alleen wordt gelaten, kauwt ze misschien als een manier om met angst om te gaan. In dat geval kunnen interactief speelgoed of zelfs geurspellen haar betrokken houden. Als haar kauwen dwangmatig lijkt of vergezeld gaat van andere betreffende gedragingen, kan een dierenartscontrole nodig zijn om onderliggende medische problemen uit te sluiten. Laat haar de wereld op een gestructureerde manier verkennen, door training, mentale verrijking en spelen. Deze tools en methoden kunnen helpen haar instincten te bevredigen en destructieve gewoonten te verminderen. Als u met een van onze dierenartsen wilt praten voor meer op maat gemaakt advies, kunt u altijd een telefoontje plannen bij Pangovet, waar een van onze ervaren dierenartsen u in meer detail kan helpen.
Beste wensen,
Dr. Paola
Om nu online met een dierenarts online te praten, klikt u op de onderstaande afbeelding of knop:

Hulp! Mijn bloedhond krijgt terugkerende oorinfecties!
‘Hallo Dr. Paola,
Beretta is een bloedhond die terugkerende oorinfecties krijgt wanneer we haar naar de dierenarts brengen. Het is meestal gist soms, hoewel het ook een infectie is, ongeacht wat we doen, dat blijft maar terugkomen. Eventuele suggesties? Bedankt. ‘ – Lacey
Hallo Lacey,
Ik begrijp volledig hoe frustrerend en betreffende chronische oorinfecties kunnen zijn, vooral in een ras als een bloedhond. Hun lange, floppy oren creëren een warme, vochtige omgeving waarin gist en bacteriën gedijen, waardoor ze van nature gevoelig zijn voor deze terugkerende problemen. Aangezien Beretta deze infecties ondanks de behandeling blijft ervaren, is het belangrijk om naar het grotere geheel te kijken en ervoor te zorgen dat u zowel de onderliggende oorzaken als langetermijnbeheersstrategieën opneemt.
Terugkerende oorinfecties worden vaak gekoppeld aan allergieën, of het nu milieu (zoals pollen of stofmijt) of voedselgerelateerd is. Als u dat nog niet hebt gedaan, wilt u misschien een hypoallergene dieetstudie verkennen om te zien of voedselgevoeligheden bijdragen aan het probleem. Regelmatige oorreiniging is ook de sleutel, maar het is belangrijk om een door de veterinaire aanbevolen droogoplossing te gebruiken in plaats van overbewerking, die de natuurlijke balans van de gehoorgang kan verstoren. Omdat gist gedijt in vochtige omstandigheden, kan het drogen van haar oren grondig na baden, zwemmen of zelfs vochtig weer een groot verschil maken. Als infecties ondanks deze maatregelen doorgaan, kan een diepere diagnostische benadering die oorcytologie, cultuur of allergietesten omvat, helpen bij het vaststellen van een onderliggend probleem dat meer gerichte behandeling nodig heeft. Gezien hoe persistent deze infecties zijn geweest, kan het ook de moeite waard zijn om langdurige managementopties met uw dierenarts te bespreken, zoals immunotherapie voor allergieën of een specifiek onderhoudsplan om opflakkeringen te voorkomen.
Beste wensen,
Dr. Paola

Hulp! Mijn hond braakt na elke maaltijd!
“Hallo Dr. Paola,
Mijn hondencodie is een koning Charles Cavalier en Maltese mix. Ik heb hem op Purina -eten gehad sinds hij een pup was en begon met Purina One Smart Blend. Ik heb onlangs het Purina True Instinct -hondenvoer gekocht met echt kalkoen en hert om hem een verscheidenheid aan smaken te geven, maar deze laat hem overgeven elke keer dat hij het eet. Waarom zou dat kunnen zijn? Hij zal 3 jaar oud zijn in mei. Leg uit waarom één formule prima was en deze niet. Bedankt!” – Donna
Hallo Donna, het klinkt alsof Codie een gevoeligheid of intolerantie kan hebben voor een van de ingrediënten in het nieuwe voedsel. Hoewel zowel Purina One Smartblend als True Instinct -producten van hetzelfde merk zijn, verschillen hun formuleringen in eiwitbronnen, vetgehalte, additieven en verteerbaarheid. Honden, net als mensen, kunnen sommige voedingsmiddelen goed verdragen, terwijl anderen hun maag van streek maken. Aangezien Codie elke keer dat hij de nieuwe mix eet, overgeven, suggereert het dat iets in de formulering niet met hem het eens is.
Er zijn een paar mogelijke redenen voor deze reactie. Een daarvan is dat hij een intolerantie kan hebben voor hert, waaraan hij nog niet eerder is blootgesteld, of er kan een hoger vetgehalte zijn dat te rijk is voor zijn spijsverteringssysteem. Een andere mogelijkheid is een ingrediënt zoals erwten, linzen of bepaalde conserveermiddelen die verschillen van wat zijn systeem gewend is om te verwerken. Plotselinge voedingsveranderingen kunnen ook maag -intestinale overstuur veroorzaken, maar omdat hij reageert elke keer dat hij het eet, is het waarschijnlijker een probleem met het voedsel zelf in plaats van alleen de overgang.
Om Codie comfortabel te houden, zou ik aanraden om dit voedsel onmiddellijk te stoppen en terug te keren naar wat hij eerder aan het eten was. Als je nog steeds variatie wilt aanbieden, introduceer je geleidelijk nieuwe eiwitten, één voor één, om te zien hoe hij ze tolereert. Als het braken blijft bestaan, zelfs na het terugschakelen, zou het het beste zijn om hem door een dierenarts te laten controleren om onderliggende voorwaarden uit te sluiten. Door bij te houden welke eiwitten of ingrediënten een probleem veroorzaken, kan u helpen bij het beste dieet voor hem.
Het allerbeste,
Dr. Paola